Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

prepper053

Rusland, sancties en het mogelijke effect.

Recommended Posts

Nou ik wilde het toch even aankaarten, de sancties tegen Rusland en hun effect.

Rusland bant voedselproducten uit meer westerse landen

Rusland bant voedselproducten uit de 28 landen van de Europese Unie, de Verenigde Staten, Australië, Canada en Noorwegen. Het gaat om vlees, vis, fruit en zuivelproducten.

"'Grote gevolgen'

Bij verladersorganisatie EVO bestaat de vrees dat de Russische sancties grote gevolgen hebben voor Nederlandse bedrijven. "De belangrijkste sectoren daarin zijn bloemen en planten (305 miljoen), zuivel (276 miljoen) en fruit (232 miljoen)", zegt de organisatie in een reactie."

" Zakken'

Ook verwacht Smit dat de prijzen van bijvoorbeeld tomaten en paprika zullen zakken. Omdat de geboycotte producten niet naar Rusland kunnen, zal er in Europa zelf een overschot ontstaan. Maar het effect daarvan zal op het ene product wat groter zijn dan bij andere voedselproducten."

http://www.nu.nl/buitenland/3846671/rusland-bant-voedselproducten-meer-westerse-landen.html

Nou 1 pluspuntje, de prijs van groente en fruit wordt mogelijk lager. Kan de minima ook eens gezond gaan leven. Maar de minpunten overheersen.

Iets waar ik mij zorgen over maak is het feit dat Nederland, Duitsland, Verenigde Staten en nog een paar andere landen nu allemaal beginnen te roepen: We moet minder afhankelijk van Rusland worden! En tegelijkertijd roept Rusland ook: We moeten minder afhankelijk van de EU en de Verenigde Staten worden. Normaal vind ik het niet erg als Nederland zou zeggen we moeten wat zelfstandiger worden, maar aangezien de spanningen met Rusland nog steeds oplopen lijkt mij dat een beetje beangstigend, want het is alsof de landen aan het preppen gaan. De verschillende partijen proberen onafhankelijk van elkaar te worden en wat houd dat in? Nou dat het makkelijker wordt om de overgang naar oorlog te maken, want als je onafhankelijk bent en je kan jezelf zelfvoorzienend maken, dan heb je een ander land niet meer nodig en zijn de economische consequenties voor de landen veel kleiner en de drempel naar een oorlog wordt dan veel lager.

• Leuk 1

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Waar ik me zorgen om maak is of de Nederlandse bedrijven een compensatie uit Brussel krijgen of niet.

Door de sancties die ze daar verzonnen hebben heeft Rusland natuurlijk gelijk gezorgd voor een tegenaanval in wat nu ook gelijk een handelsoorlog is.

Zonder die compensatie zullen er diverse bedrijven ophouden met bestaan dankzij Brussel en kornuiten.

Ze zullen daar in Brussel wel even snel wat wetjes opstellen dat het ze geen cent gaat kosten.

Gisteren bij knevel en van de brink zat ook weer een politicus aan tafel en het was ja weet niet of Brussel daar regels over heeft Brussel dit Brussel dat alsof zelfs onze eigen ministers geen inspraak meer hebben.

Deze post delen

@prepper053,

Ik snap je zorgen alleen denk ik dat er nog wat obstakels zijn om te overbruggen.

A) Wij weten misschien als één van de beste dat we niet voor alles kunnen preppen. Oké we zijn misschien maar een community van x hoeveelheid mensen. Maar wat verschilt dat ten opzichte van grote landen? We hebben en zullen elkaar nodig blijven hebben. Immers, sommige gewassen groeien hier wel en daar niet en vice versa.

Als dat geboycot wordt dan kun je dat voor lief nemen maar dan krijgen we ook lege schappen.

B) Ik betwijfel hoe groot de draagkracht voor oorlog is. Dit zal in het begin vast wel eventjes aanwezig zijn maar valt dan snel in duigen. Bovendien komt Nederland in een netelige situatie want we hebben alles kapot bezuinigd (ook op defensie). Het moraal is nou niet bijzonder hoog. Het zou misschien niet uitdraaien op een coup, maar ik kan mij voorstellen dat dienstplichtigen weigeren op basis van een aantal onderwerpen. Hoe dat in Rusland is weet ik niet. Ik verwacht niet dat de bewoners daar eveneens op oorlog zitten te wachten.

C) En er komt een nieuw beroep uit de as herrijzen wanneer er oorlog uitbreekt. Smokkelaars. Dit kan uiteraard allerlei soorten goederen zijn maar is wel weer werkgelegenheid (met een hoog slachtoffer percentage maarja...)

Deze post delen

de prijzen van bijvoorbeeld tomaten en paprika zullen zakken. Omdat de geboycotte producten niet naar Rusland kunnen, zal er in Europa zelf een overschot ontstaan.

Nou 1 pluspuntje, de prijs van groente en fruit wordt mogelijk lager.

dit is op hele korte termijn ja... lage prijzen gaan komen zolang er oogst is en houdbaarheid goed is

en dan daarna:

de bedrijven gaan stuk vanwege winst verlies, dan ontstaat daardoor oa schaarste en gaan de prijzen sky high.

Deze post delen

Als dat alles niet meer in gevoerd wordt in Rusland zal er daar een tekort komen en hier een overschot . Wij verliezen veel geld en zij een hoop eten .

Deze post delen

De verschillende partijen proberen onafhankelijk van elkaar te worden en wat houd dat in? Nou dat het makkelijker wordt om de overgang naar oorlog te maken, want als je onafhankelijk bent en je kan jezelf zelfvoorzienend maken, dan heb je een ander land niet meer nodig en zijn de economische consequenties voor de landen veel kleiner en de drempel naar een oorlog wordt dan veel lager.

De drempel is het Russische leger en het Russische kernarsenaal. Niet of we voor een paar miljard minder exporteren en voor een paar miljard minder importeren.

En hoe wil de NAVO Rusland militair op de knieën krijgen? Lukt niet. Maar stel dat het lukt. En dan? Rusland bezetten? Hou nou toch op joh. Er komt geen oorlog.

Deze post delen

tsja....dit is natuurlijk de dag die je wist dat zou komen....en dan moeten we nog hopen dat het hierbij blijft......als ze het luchtruim nog (deels) sluiten, dan zijn de rapen helemaal gaar!

Het grote voordeel: Europa heeft Rusland harder nodig dan Rusland Europa!

Alle politici die voor sancties zijn per direct opbossen!

Deze post delen

De drempel is het Russische leger en het Russische kernarsenaal. Niet of we voor een paar miljard minder exporteren en voor een paar miljard minder importeren.

En hoe wil de NAVO Rusland militair op de knieën krijgen? Lukt niet. Maar stel dat het lukt. En dan? Rusland bezetten? Hou nou toch op joh. Er komt geen oorlog.

de (prepper-) vraag is volgens mij niet zozeer of er oorlog komt of niet, maar of er kans op is.....

Deze post delen

Gast Peerke
Als dat alles niet meer in gevoerd wordt in Rusland zal er daar een tekort komen en hier een overschot . Wij verliezen veel geld en zij een hoop eten .

En een hongerige bevolking kan Putin ook niet gebruiken. Die bevolking zal dan wel gaan protesteren of tegenstribbelen.

Deze post delen

En een hongerige bevolking kan Putin ook niet gebruiken. Die bevolking zal dan wel gaan protesteren of tegenstribbelen.

Dacht je werkelijk dat Rusland zelf gen voedsel produceert, dat ze daar nu ineens niet te eten hebben?

Deze post delen

Misschien wel een tweede koude oorlog . Een die uitgevochten wordt op papier .

Deze post delen

Maar als er een overschot komt aan fruit en dergelijken, dan wordt het in Nederland toch goedkoper? Alleen voor de boeren is dit een zware dobber. Worden er ook bepaalde soorten voedsel of middelen door Rusland beperkt, die normaal naar Nederland gaan?

Deze post delen

honger zal er in Rusland niet zijn, daar kunnen ze net zo goed als Europese landen fruit en groente kweken. Tegenwoordig kunnen ze elk klimaat nabootsen die ze nodig hebben. Ook gaan ze meer handelen met landen als China, dus de EU hebben ze in Rusland niet nodig, ze hebben mogelijk alleen een overbruggingsperiode. Daarin tegen zij de producten die wij produceren WEL beperkt houdbaar, groente en fruit bederft tenzij je het diepvriest of op een ander manier conserveert. Maar dat kan men wel op kleine schaal doen maar op grote schaal is dat gewoon niet te doen. Kortom wij produceren dan teveel en we hebben er geen kopers voor, dat betekend dat we de prijzen van de producten moeten laten zakken en dat heeft weer het effect dat we minder geld ervoor krijgen. En dat merken de boeren en tuinders weer.

Maar de zorg blijft voor de vergrote kans op oorlog, want zijn de gevolgen kleiner voor de economie dan is de stap naar een oorlog veel makkelijker te nemen. Ik vermoed dat de Oekraine het slagveld gaat worden en dan is alleen nog maar het begin.De vraag: wie gaat er als eerste de bom gooien of chemische wapens gebruiken??? Je denkt nu zeker die is gek, maar zeg nu zelf, het Oekrainse leger heeft lucht aanvallen gedaan op complete steden, waarbij onschuldige burgers zijn gedood en zelfs mortier aanvallen. En dat op een handvol seperatisten te verdrijven, dat is toch al te gek voor woorden! Dus wat gaat er gebeuren als het westen en Rusland er zich openlijk mee gaan bemoeien? Gaan ze het een Politie Actie noemen zoals in al die andere oorlogen??

Deze post delen

De schappen in de supermarkt in Rusland zijn voor een aanzienlijk deel gevuld met import uit Europa.

De eerste tijd zullen de mensen Putin wel steunen. Omdat Putin niet alleen roept, maar ook doet.

Totdat ze echt honger krijgen.

Als hier de prijzen dalen, inslaan en verwerken tot houdbare producten. Zoals wecken.

Voor de bedrijven zal het misschien afgedaan worden als bedrijfsrisico.

Zowel Europa als Rusland moeten dan een deel van de industrie veranderen.

Deze post delen

de (prepper-) vraag is volgens mij niet zozeer of er oorlog komt of niet, maar of er kans op is.....

En wat heeft die kans dan voor invloed op je preppergedrag?

Deze post delen

Wat valt er dan te smokkelen en waar?

Wat er te smokkelen valt? Nu niet veel meer nu de grenzen open zijn . Maar vroeger veel , mijn grootvader ging elke nacht met de zak uit . Het een smokkelen naar Nederland en met het andere terug komen .

En waar ? Er staan 6 gemeenten op het bord waaronder een Nederlands in een van de zes woon ik .

Deze post delen

Rusland dus een stapje dichterbij zelfvoorzienend leven ;-)

Mar goed, dit was te verwachten natuurlijk. Volstrekt logische stap van de Russen.

• Leuk 1

Deze post delen

Sigaretten, drank, benzine, alles waar accijnsverschillen in zitten. Sigaretten kosten in de Ukraïne een kwart. Benzine 94 cent. Er is in Hongarije een levendige handel in sigaretten uit de Ukraïne...

Wat valt er dan te smokkelen en waar?

Deze post delen

Nu is de EU ongelofelijk belangrijk plotseling. We moeten proberen een soort gesloten economie te krijgen, waarin zo min mogelijk van buiten de EU nodig is.

De conclusie dat Rusland eten genoeg heeft, enzovoort, vind ik eigenlijk eerlijk gezegd onzinnig. Ze importeren echt geen kip zodat ze hun eigen kip weg kunnen gooien, om maar wat te noemen. Ga er maar van uit dat de gevolgen voor de Russen niet mis zullen zijn. Alles zal zeer duur worden in Rusland.

Rusland gaat zich compleet isoleren. Wij niet meer over Russisch grondgebied vliegen? Zij niet meer welkom op onze vliegvelden. Enzovoort.

Ze hebben ons minimaal even hard nodig dan wij hen.

Alleen dat verrekte gas, daar moeten we heel snel een alternatief voor hebben. de rest is wel te doen.

Het ene land zal harder geraakt worden dan het andere. Dus moet de subsidie van Europa maar een tijdje gebruikt worden om dat recht te trekken.

Deze post delen

Ik ga er niet vanuit dat alle voedsel gaat dalen, ze doen het liever vernietigen om de prijs hoog te houden.

Overigens geld dit niet voor alleen voor groente en fruit, als dit langer aanhoud ook voor vlees en alle zuivel producten.

Deze post delen

Ik ga er niet vanuit dat alle voedsel gaat dalen, ze doen het liever vernietigen om de prijs hoog te houden.

Overigens geld dit niet voor alleen voor groente en fruit, als dit langer aanhoud ook voor vlees en alle zuivel producten.

Klopt Luna, in dit berichtje van LTO (land/tuinbouw organisatie) staat dat al http://rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=195475&cat=1

Spul in de koelopslag of doordraaien. Verdorie, geef dan een gedeelte aan de voedselbanken ofzo, er zijn genoeg mensen die ook hier het moeilijk hebben. De boeren en tuinders zelf verdienen er maar weinig aan, het zijn de supermarkt deals die de prijzen zo hoog maken.

Gisteren was op tv een aardappel boer aan het woord die 1 cent per kilo verdiende aan zijn werk maar de supermarkten rekenen een euro. Okee, die moeten ook verdienen, maar werken wel met wurgcontracten...

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...