Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Zanshin

SHTF-scenario nr 3: nucleaire ramp in het Midden-Oosten

Recommended Posts

Hallo Jeroen. Goed dat je hier aandacht aan besteed. Ik weet alleen niet zo zeker of de mensen hier er geen aandacht voor hebben. Wanneer ik voor mezelf spreek, ben ik hier wel degelijk mee bezig geweest. Zo bied het SAS handboek goede richtlijnen voor hoe om te gaan met straling. Velen hebben dit boek wel, of het ooit gelezen. Daarnaast is er veel te vinden op het net,zoals je zelf al zegt. Dus stellen dat het lijkt alsof niemand straling of fallout serieus neemt, op basis van het uitblijven van reacties op jou posting,is wellicht wat kort door de bocht. Misschien kom er een duidelijker beeld wanneer je zou vragen HOE een ieder zich hier op heeft voorbereid. Goede tip die stickers voor een leuke prijs, maar bedenk ook wel dat in het geval dat SHTF en we hebben met straling te doen, we waarschijnlijk niet de luxe zullen hebben om wanneer we onze max dosis bereikt hebben, de rest van ons leven op een stralingsvrije plek door te brengen. Wat indien het een diepe kelder of bunker is,ook ongeveer gelijk staat aan dood zijn m.i

grt

Frank

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Frank,

Misschien was ik wat te kort door de bocht, maar ik had echt niet het idee dat het erg leefde hier... Voor wat betreft de straling: alleen als je naast of vlakbij een probleemplek als Fukushima woont, die continu straling blijft uitstoten zou je de rest van je leven ondergronds moeten blijven. Bij fallout vanuit Iran, de US, Israel, etc. die deze kant op zou kunnen komen is er iets heel anders aan de hand. Verpulverde gebouwen, auto's, mensen en dieren. etc. worden bij een nucleaire ontploffing de lucht in geslingerd en dit hoogradioactieve stof wordt door wind meegevoerd in hogere luchtlagen. Bij regenval kan dit radioactieve stof neerdalen, ook in Nederland. Dit scenario is mijns inziens waarschijnlijker dan een rechtstreekse 'hit' op nederland en zou hier dus voor sterk verhoogde straling kunnen zorgen. Maar... Dit is maar tijdelijk. De straling neemt in dit geval steeds sneller af (noemen ze geloof ik halfwaarde tijd) en na een week of twee (im sommige gevallen eerder) kun je al weer eventjes naar buiten. Na enkele maanden is het probleem helemaal niet meer aanwezig. Nogmaals, woon je dicht bij een plek die straling blijft uitstoten, dan geldt dit dus niet, de straling neemt immers niet af. Blijft het feit dat je wel moet kunnen meten hoe hoog de straling is. Als het stralingsniveau in de kruipruimte van je huis (door meerdere truukjes trouwens gemakkelijk beter stralingsproof te maken) minder dan 0,1 r/uur straling bedraagt, kun je het zeker zo'n 40 dagen vol houden (zie overzichtje op achterkant Nukalert). Dat is meer dan voldoende om het 'uit te kunnen zingen'. Maar je moet wel weten of dat inderdaad het geval is, je kunt straling immers niet voelen of ruiken. D.m.v. de piepjes die de Nukalert laat horen weet je het huidige niveau van straling.

sbs.jpg.24c32b7fd8d9962fa533702dfd25f13e.jpgchart.jpg.a00796ce9a0dddc9d2595dc6befd696f.jpg

Gr, Jeroen

Deze post delen

Hoi Jeroen, iedere bedreiging zit in het achterhoofd van een prepper ;)

Je hebt helemaal gelijk met het fallout verhaal. Ik heb natuurlijk het hele verhaal Tjernobyl bewust meegemaakt en ook toen was er sprake van een verhoogde radioactiviteit in Nederland. Ik vraag me nog altijd af of ze destijds eerlijk waren over de hoogte ervan, maar dat terzijde.

Ben wel benieuwd naar jou eenvoudige truukjes om een kruipruimte meer stralingsproof te maken, dus brand maar los :D

groet,

Frank

Deze post delen

Ik ben ook benieuwd, van mijn kant ook wel degelijk interesse. Pillen, maskers heb ik, kleding wil ik nog, maar tip om op de plek veiliger te zitten is beter. Ga die site ook eens bekijken, het gevaar van nucleaire dreiging was ooit voor mij de grootste reden te preppen voordat ik wist dat dat zelfs een woord was.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Deze post delen

maar ik had echt niet het idee dat het erg leefde hier...

Beste Jeroen443, ik ben hartstikke blij met jouw ideeën en uitleg. Daar hoopte ik op toen ik het topic startte. De meesten reageren op vrijdag/zaterdagavond, dus verwacht niet nu al veel posts. Keep up the good work!

Deze post delen

Hallo allen,

Ik kreeg een paar prive berichtjes over de Nukalert en wil er graag toch nog iets aan toevoegen. Mocht je het apparaatje (of een vergelijkbaar ding, ik heb geen aandelen bij Nukalert haha) namelijk ooit nodig hebben, dan redt het waarschijnlijk je leven. Van al mijn 'prepping gear' is dit wel het allerbelangrijkste voor mij. Aan andere tools (gereedschap, aggregaten, pompen, etc. etc.) zou iemand waarschijnlijk in de dagen / weken na een grootschalig incident nog wel aan kunnen komen, aan een betrouwbare geigerteller waarschijnlijk niet en op de momenten dat elk uur telt...

Maskers heb ik niet, maar gewone stofmakers volstaan ook, als je maar niet midden in een 'fallout regen' op straat gaat lopen. Het gaat erom dat je geen verontreinigde lucht inademd. Geen enkel masker houdt straling tegen, daarom heb ik ze niet. Alhoewel ik er nog wel over nadenk, maar dan meer vanuit een gifgas dreiging o.i.d. Goede kleding die straling tegenhoud is er eigenlijk ook niet, tenzij je die witte (met lood beklede) astronautenpakken meerekend, maar daarin kun je je niet bewegen en de aanschaf is waarschijnlijk net iets te duur :). Daarom heb ik gekozen om onmiddelijk op de hoogte te zijn van straling en me daarna zo diep mogelijk te verstoppen. Hoe meer materiaal tussen jou en de straling zit, hoe beter je beschermd bent, dus hoe minder straling jou bereikt. Het beste werkt zand, maar als je op de vloer waaronder je schuilt bijvoorbeeld dozen met boeken zou opstapelen, dan helpt dit ook al weer. Hoe 'vaster' het materiaal, hoe meer straling het tegenhoud. Moet je het wel kunnen meten. Misschien moet je toch nog een extra doos boeken stapelen, je weet het niet...

Nog één tip over straling: een mens of ander levend dier wordt langzaam gaar gekookt door straling, maar straling heeft geen effect op 'niet levende producten'. Ook ik heb Tsjernobyl meegemaakt, in de dagen erna moesten we sla en gewassen van eigen grond goed wassen voordat we het gingen eten, zodoende spoelden we het (eventuele) radioactieve stof eraf. Het voedsel werd zelf niet 'besmet'. Ook als je flessen water buiten hebt staan, bedekt onder een dikke laag radioactief stof, kun je dit na het afwassen ervan gewoon drinken. Het water in de flessen zal niet 'besmet' zijn.

Groeten, Jeroen.

Deze post delen

Misschien een kleine tip. In ziekenhuizen waar rontgenopnames worden gemaakt, zijn de muren vaak geverfd met een speciale verf. daarzit het mineraal Bariet doorheen verwerkt. Bariet vangt als het ware straling en is dus misschien voor de echte die hards wel een idee om een een kelder mee te beschilderen. een ander idee is, wanneer je op tijd weet da de shit gaat komen, een korte vakantie richting Sauerland te nemen. Daar zijn de ( oude gesloten) Bariet mijnen en als je daarin zit, is het natuurlijk helemaal safe op de juiste diepte.

Deze post delen

@ jeroen443

Ik heb een paar vragen:

- Heb je jouw Nukalert kunnen testen; m.a.w. zit er iets van een testsetje bij?

- Is de Nukalert wel eens afgegaan in de periode dat je deze nu hebt?

- Ken je ook verkoopadressen buiten ebay om?

Deze post delen

Misschien een kleine tip. In ziekenhuizen waar rontgenopnames worden gemaakt, zijn de muren vaak geverfd met een speciale verf. daarzit het mineraal Bariet doorheen verwerkt. Bariet vangt als het ware straling en is dus misschien voor de echte die hards wel een idee om een een kelder mee te beschilderen. een ander idee is, wanneer je op tijd weet da de shit gaat komen, een korte vakantie richting Sauerland te nemen. Daar zijn de ( oude gesloten) Bariet mijnen en als je daarin zit, is het natuurlijk helemaal safe op de juiste diepte.

Is dat gewoon te koop, barietverf? Of kijken ze me bij de Gamma dan ietwat wereldvreemd aan?

Deze post delen

Ook een vraag voor Jeroen, is een echte Geigerteller niet beter en biedt deze niet meer data?

Ik meen dat je Nukealert iets van 100 euro kost en deze bij Conrad 200 euro en direkt leverbaar.

Wat denk je is het een goede aankoop?

Deze post delen

@ jeroen443

Ik heb een paar vragen:

- Heb je jouw Nukalert kunnen testen; m.a.w. zit er iets van een testsetje bij?

- Is de Nukalert wel eens afgegaan in de periode dat je deze nu hebt?

- Ken je ook verkoopadressen buiten ebay om?

Hoi Rodin,

- Ik heb mijn Nukalert nog niet getest, maar ga dit binnenkort wel doen (bij de tandarts en in de röntgenscanner van het ziekenhuis). Je kunt horen dat hij werkt, om de paar seconden hoor je twee 'tikjes' als je hem aan je oor houdt. Om te zien hoe het werkt, kijk hier:

- De Nukalert is nog niet afgegaan, maar ik heb hem ook nog niet zo heel lang. Trouwens, als hij afgaat dan is het goed mis. Hoop dat het nooit gaat gebeuren.

- Ik heb me rot gezocht naar andere adressen, helaas niet gevonden. Ik was huiverig op eBay, maar het was geen enkel probleem. Ik heb de mijne uit de US, de verkopers daar zijn super vriendelijk en mijn ervaringen tot nu toe zijn erg goed. Ik heb veel meer zaken online besteld, veelal uit de US, nooit problemen gehad, behalve dat sommige pakketjes lang bij de nederlandse douane blijven liggen. Gemiddeld duurt het drie tot vier weken voordat de paketten binnen zijn.

Deze post delen

Ook een vraag voor Jeroen, is een echte Geigerteller niet beter en biedt deze niet meer data?

Ik meen dat je Nukealert iets van 100 euro kost en deze bij Conrad 200 euro en direkt leverbaar.

Ik krijg toevallig vandaag een email van conrad, dezelfde geigerteller staat daar voor 185 euro in.

Ik ben niet overtuigd van de kwaliteit van hun huismerk, maar voor wie wil, hier is de link:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/109999?WT.mc_id=Mail&insert=NB

Deze post delen

Hoi Tom,

Misschien is een echte Geigerteller wel beter en iets nauwkeuriger, maar deze zijn zwaar en niet geschikt voor alledaags gebruik (je hangt hem zegt maar niet snel aan je sleutelbos). Daarnaast is de Nukalert EMP proof en ik ken geen andere geigerteller die dat ook is voor deze prijzen. De echte 'Victoreen' geigertellers (jeweetwel die gele uit de films) zijn in ieder geval wel nauwkeuriger, maar niet de goedkopere versies die je af en toe om eBay / Marktplaats ziet. Deze zijn totaal niet nauwkeurig. De Nukalert is getest door het amerikaanse leger en heeft een 'Milspec' gradatie, heb ik wel vertouwen in. Daarnaast zag ik op tv ook mensen in Fukushima daarmee lopen (ook met Radstickers trouwens). Is niet voor niets denk ik dan maar.

Kort antwoord: Ja, waarschijnlijk is een digitale geigerteller nauwkeuriger, maar moet je haast opbergen in je faradaykist, en pas als je hem eindelijk in je handen hebt, ben je al gaar gekookt... Als je daar een oplossing voor kunt vinden is het een verstandige aankoop. Zo niet, zou ik voor de Nukalert of iets dergelijks gaan.

Deze post delen

Dank voor je reactie. Aangezien het een betrouwbare verkoper bleek te zijn, kun je zijn ebay adres geven? Of had hij er maar eentje?

Deze post delen

Dank voor je reactie. Aangezien het een betrouwbare verkoper bleek te zijn, kun je zijn ebay adres geven? Of had hij er maar eentje?

Rodin, ik heb je een PM gestuurd.

Deze post delen

Voor drie of vijf euro bij de baco in IJmuiden - jaja, alweer - verkopen ze oude stralingsdosismeters. Je moet door een pijpje kijken, er zit een schaalverdeling in het venstertje. Geen idee hoe of wat, want er viel gelukkig niets te meten. Maar gezien de robuustheid van het ding -zo groot als een merkpen uit 1 stuk aluminium- en het ontbreken van electronica, is het wellicht de moeite waard. Als ik er weer eens ben, zal ik er een aantal meenemen (en de Röntgen afdeling eens lastig vallen in een ziekenhuis in de buurt....)

Deze post delen

Is dat gewoon te koop, barietverf? Of kijken ze me bij de Gamma dan ietwat wereldvreemd aan?

Ze zullen niet weten waar je het over hebt idd. :D Persoonlijk vlucht ik ook liever naar de mijnen.

Deze post delen

Voor drie of vijf euro bij de baco in IJmuiden - jaja, alweer - verkopen ze oude stralingsdosismeters. Je moet door een pijpje kijken, er zit een schaalverdeling in het venstertje. Geen idee hoe of wat, want er viel gelukkig niets te meten. Maar gezien de robuustheid van het ding -zo groot als een merkpen uit 1 stuk aluminium- en het ontbreken van electronica, is het wellicht de moeite waard. Als ik er weer eens ben, zal ik er een aantal meenemen (en de Röntgen afdeling eens lastig vallen in een ziekenhuis in de buurt....)

Heb ik ook in bezit (van BACO), maar werken niet (meer) goed. Ik heb 10 dosimeters en 1 resetapparaat. De bedoeling is dat je ze reset naar 0 en vervolgens op je kleding gaat dragen als er een nucleaire dreiging is. Door af en toe door het pijpje heen te kijken, kun je zien aan hoeveel straling je inmiddels bent blootgesteld en wanneer je echt moet gaan schuilen voor het te laat is. Maar... Deze dingen zijn waarschijnlijk te oud om nog goed te werken, alle 10 geven andere waarden aan bij mij. Ik zou mijn leven er niet aan toevertrouwen. Wel heel leuk om als gadget te hebben.

Deze post delen

Wat denken jullie dat er gaat gebeuren als er een nucleaire ramp in borselle gebeurd en wat zou je dan doen.

Ik woon zelf 46km van borselle af (hemelsbreed).

Hier onder een link van alle centrales en fabrieken in Nederland waar iets fout kan gaan.

http://www.greenpeace.nl/Global/nederland/image/2011/publicaties/Rapport%20Noodscenario%E2%80%99s%20Nucleair.pdf

Deze post delen

en wat zou je dan doen.[/url]

Run like hell. Of beter nog: pak de wagen en rij een andere kant op dan de wind waait.

Deze post delen

Gast Bunkerprepper

Die oude stralingsmeters werken wel degelijk als je ze goed afstelt...

BP

Deze post delen

Ik heb afgelopen week nog gevraagd bij twee apotheken naar Life Extension potasium iodide tabletten maar beiden hadden ze deze niet terwijl er een kerncentrale op misschien 35-40km ligt in Asco. Ik moet even weten wat het werkende bestandsdeel is, want ik vermoed dat ze wel heel goedkoop zijn in Spanje zoals alle medicijnen. Ze verkopen het daar waarschijnlijk onder een andere naam.:mad:

Deze post delen

Best dwars (90°° op de windrichting rijden...

Dan kom je in Nederland al snel op het strand uit, of mis ik iets?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...