Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF-scenario nr 3: nucleaire ramp in het Midden-Oosten

Zanshin
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Afhankelijk van het effect,

1. binnen veel drinkwater opslaan.

2. in geval van fallout binnen blijven maar als het ver weg is is dat lastig te bepalen. NL gaat er volgens mij niet dood aan.

Wel zou ik voorzichtig zijn met gewassen die gedurende een evt. fallout buiten staan, dus flink vers inslaan en invriezen meteen na gebeurtenis.

Link naar reactie

Roept u maar: hoe te handelen in geval van een Bug In ?

Alle ideeën qua korte en lange termijn zijn welkom!

Heb je Jodium pillen? Ik heb die ingeslagen na Fukushima, wel even goed inlezen, die rommel moet je niet zo maar gaan slikken: http://www.dokteronline.com/jodiumpillen/ en http://www.apotheekdegroof.be/html/jodiumtabletten.htm

Link naar reactie

De Jodium pillen krijg je niet bij je apotheek, al gevraagd

Dus in nederland alleen via huisarts en die zal wel weer moeten wachten op de instanties voor groen licht:cool:

Onzin, ik kon ze gewoon bestellen via de apotheek. Ze hebben ze niet standaard op voorraad, dat is alles, en anders koop je ze gewoon HIER: http://www.dokteronline.com/jodiumpillen/1607/

Link naar reactie

Voor wie zijn jodiumpillen bedoeld?

Jodiumpillen zijn bedoeld voor mensen die zijn blootgesteld aan radioactief jodium.

Mensen die binnen een straal van 20 kilometer van een kerncentrale wonen, kunnen de jodiumpillen gratis bij de apotheker afhalen. Ook kunnen deze mensen de pillen bij wijze van preventie opslaan.

Mijn apotheek wilde ze dus echt niet leveren, wie wil voor mij een voorraadje gratis ophalen?

Link naar reactie

Voor wie zijn jodiumpillen bedoeld?

Jodiumpillen zijn bedoeld voor mensen die zijn blootgesteld aan radioactief jodium.

Mensen die binnen een straal van 20 kilometer van een kerncentrale wonen, kunnen de jodiumpillen gratis bij de apotheker afhalen. Ook kunnen deze mensen de pillen bij wijze van preventie opslaan.

Mijn apotheek wilde ze dus echt niet leveren, wie wil voor mij een voorraadje gratis ophalen?

Schande! Net of dat een radioactieve wolk denkt: "F*ck, ik ben 20 km van de centrale af, nu moet ik stoppen met verder drijven..."

Om eerlijk te zijn, de apotheker keek wel vreemd uit zijn ogen toen de bestelling gedaan werd...

Overigens zit ik er over na te denken om deze aan te schaffen. Wie heeft er zoiets op de plank liggen? Of ben ik de enige die hier over nadenkt? Na de ramp in Japan waren die krengen niet aan te slepen, overal uitverkocht!

Link naar reactie

Het is een mogelijk scenario, zeker omdat de staat Israel beschikt over kernwapens en omringt wordt door 700 miljoen moslims die graag Jeruzalem willen 'bevrijden'.

Dan is er de radioactieve fall-out, nou hopen dat de wind goed staat (dus niet richting Europa) ramen en deuren dicht (zonde van mijn net begonnen moestuin) Jodiumpillen (is belangrijk dat je ze op het juiste moment inneemt)

Voor de rest geen idee wat je er tegen kan doen (ja zo'n oud beschermingspak die ik vroeger in dienst had, aantrekken misschien?)

Maar dat is het ergste niet, het ergste is dat bij een (groot) nuclear treffen in het M-O, een groot deel van de wereld olievoorraad of vernietigd of onbruikbaar door radioactiviteit word.(forget about peakoil, there is just no more oil)

Enig idee wat dat betekent voor de westerse economieen ?

Als het bloed van deze economien ineens (grotendeels) word stopgezet ?

Juist, totale ineenstorting, massahysterie, cats sleeping with dogs etc.

EEn echte SHTF dus.......

Link naar reactie

In lekentaal: die pillen zijn toch ook alleen maar bedoeld om a.h.w. je schildklier vol te proppen met jodium, zodat er geen 'ruimte' meer is voor radio-activiteit?

Het wordt m.i. toegepast als noodmaatregel bij een nucleaire ramp. Lijkt mij absoluut niet gezond en - zoals Rien het al stelt - een schijnzekerheid.

Link naar reactie

Dat klopt wel rodin hoe je de werking omschrijft, maar daarmee is het geen schijnzekerheid mits de juiste hoeveelheid en geen zwangerschap kuur... overigens viel mij op dat die verpakking die als anti radio pil word verkocht rood is een die andere groen, misschien een andere dosering/ander doel?

Daarbij blijft dat het niet beschermt tegen directe blootstelling natuurlijk en is de bescherming beperkt, maar het is beter dan niets. En goedkoper dan even loden bunker:p

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie

Ik heb hier al eerder aandacht aan proberen te besteden, maar het lijkt dat niemand straling / fallout hier serieus neemt. Ik kreeg één reactie van iemand die min of meer beweerde dat als zoiets gebeurt, je toch geen overlevingskansen hebt en dat je alleen maar kunt vluchten. Dat is absoluut niet waar. Wat je nodig hebt is de kennis die je o.a. hier kunt vinden: WHAT TO DO IF A NUCLEAR DISASTER IS IMMINENT! (juist Tom! dit is één van de betere websites, maar er zijn er meer). Daarnaast moet je per persoon minimaal één strip 'potassium iodide' tabletten hebben (tegen schildklierkanker) en daarnaast het allerbelangrijkste bij een nucleaire ramp / aanval: een manier om de stralingsniveau's te meten. Een geigerteller dus. Ik heb zelf de Nukalert, een mini geigerteller die je aan je sleutelbos kunt doen. Absolute must om te overleven, je moet immers kunnen meten of je schuilplek (onder de vloer, kelder, etc.) voldoende veilig is. Straling zal er op de schuilplek waarschijnlijk wel zijn, maar als het niet teveel is, kun je weken of maanden uithouden, totdat het stralingsniveau is afgenomen (dat veel sneller gaat dan je denkt). Daarnaast moet je wel kunnen meten aan hoeveel straling je bent blootgesteld, straling is namelijk cummulatief (vandaag blootgesteld aan 5rad, over 10 jaar weer 5rad, dan heb je in je leven 10 rad straling gehad). Dat kun je bijvoorbeeld doen met 'Radstickers', op deze stickers kun je aflezen aan hoeveel straling je in totaal bent blootgesteld. deze plak je bijvoorbeeld op je bankpasje, zodat je die altijd bij je hebt.. Het is gewoon een rekensom; een mens kan slechts aan een maximaal volume straling blootstaan, daarna overleef je het niet. Alle spullen zijn gewoon via eBay te bestellen. Nukalert is vrij duur (ong. 150 euro), Radstickers kosten ongeveer een euro per stuk, potassium iodide tabletten 12 a 13 euro per strip, althans, dat is wat ik ervoor heb betaald.

Succes allemaal...

Link naar reactie

Hallo Jeroen. Goed dat je hier aandacht aan besteed. Ik weet alleen niet zo zeker of de mensen hier er geen aandacht voor hebben. Wanneer ik voor mezelf spreek, ben ik hier wel degelijk mee bezig geweest. Zo bied het SAS handboek goede richtlijnen voor hoe om te gaan met straling. Velen hebben dit boek wel, of het ooit gelezen. Daarnaast is er veel te vinden op het net,zoals je zelf al zegt. Dus stellen dat het lijkt alsof niemand straling of fallout serieus neemt, op basis van het uitblijven van reacties op jou posting,is wellicht wat kort door de bocht. Misschien kom er een duidelijker beeld wanneer je zou vragen HOE een ieder zich hier op heeft voorbereid. Goede tip die stickers voor een leuke prijs, maar bedenk ook wel dat in het geval dat SHTF en we hebben met straling te doen, we waarschijnlijk niet de luxe zullen hebben om wanneer we onze max dosis bereikt hebben, de rest van ons leven op een stralingsvrije plek door te brengen. Wat indien het een diepe kelder of bunker is,ook ongeveer gelijk staat aan dood zijn m.i

grt

Frank

Link naar reactie

Hoi Frank,

Misschien was ik wat te kort door de bocht, maar ik had echt niet het idee dat het erg leefde hier... Voor wat betreft de straling: alleen als je naast of vlakbij een probleemplek als Fukushima woont, die continu straling blijft uitstoten zou je de rest van je leven ondergronds moeten blijven. Bij fallout vanuit Iran, de US, Israel, etc. die deze kant op zou kunnen komen is er iets heel anders aan de hand. Verpulverde gebouwen, auto's, mensen en dieren. etc. worden bij een nucleaire ontploffing de lucht in geslingerd en dit hoogradioactieve stof wordt door wind meegevoerd in hogere luchtlagen. Bij regenval kan dit radioactieve stof neerdalen, ook in Nederland. Dit scenario is mijns inziens waarschijnlijker dan een rechtstreekse 'hit' op nederland en zou hier dus voor sterk verhoogde straling kunnen zorgen. Maar... Dit is maar tijdelijk. De straling neemt in dit geval steeds sneller af (noemen ze geloof ik halfwaarde tijd) en na een week of twee (im sommige gevallen eerder) kun je al weer eventjes naar buiten. Na enkele maanden is het probleem helemaal niet meer aanwezig. Nogmaals, woon je dicht bij een plek die straling blijft uitstoten, dan geldt dit dus niet, de straling neemt immers niet af. Blijft het feit dat je wel moet kunnen meten hoe hoog de straling is. Als het stralingsniveau in de kruipruimte van je huis (door meerdere truukjes trouwens gemakkelijk beter stralingsproof te maken) minder dan 0,1 r/uur straling bedraagt, kun je het zeker zo'n 40 dagen vol houden (zie overzichtje op achterkant Nukalert). Dat is meer dan voldoende om het 'uit te kunnen zingen'. Maar je moet wel weten of dat inderdaad het geval is, je kunt straling immers niet voelen of ruiken. D.m.v. de piepjes die de Nukalert laat horen weet je het huidige niveau van straling.

sbs.jpg.24c32b7fd8d9962fa533702dfd25f13e.jpgchart.jpg.a00796ce9a0dddc9d2595dc6befd696f.jpg

Gr, Jeroen

Link naar reactie

Hoi Jeroen, iedere bedreiging zit in het achterhoofd van een prepper ;)

Je hebt helemaal gelijk met het fallout verhaal. Ik heb natuurlijk het hele verhaal Tjernobyl bewust meegemaakt en ook toen was er sprake van een verhoogde radioactiviteit in Nederland. Ik vraag me nog altijd af of ze destijds eerlijk waren over de hoogte ervan, maar dat terzijde.

Ben wel benieuwd naar jou eenvoudige truukjes om een kruipruimte meer stralingsproof te maken, dus brand maar los :D

groet,

Frank

Link naar reactie

Ik ben ook benieuwd, van mijn kant ook wel degelijk interesse. Pillen, maskers heb ik, kleding wil ik nog, maar tip om op de plek veiliger te zitten is beter. Ga die site ook eens bekijken, het gevaar van nucleaire dreiging was ooit voor mij de grootste reden te preppen voordat ik wist dat dat zelfs een woord was.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie

maar ik had echt niet het idee dat het erg leefde hier...

Beste Jeroen443, ik ben hartstikke blij met jouw ideeën en uitleg. Daar hoopte ik op toen ik het topic startte. De meesten reageren op vrijdag/zaterdagavond, dus verwacht niet nu al veel posts. Keep up the good work!

Link naar reactie

Hallo allen,

Ik kreeg een paar prive berichtjes over de Nukalert en wil er graag toch nog iets aan toevoegen. Mocht je het apparaatje (of een vergelijkbaar ding, ik heb geen aandelen bij Nukalert haha) namelijk ooit nodig hebben, dan redt het waarschijnlijk je leven. Van al mijn 'prepping gear' is dit wel het allerbelangrijkste voor mij. Aan andere tools (gereedschap, aggregaten, pompen, etc. etc.) zou iemand waarschijnlijk in de dagen / weken na een grootschalig incident nog wel aan kunnen komen, aan een betrouwbare geigerteller waarschijnlijk niet en op de momenten dat elk uur telt...

Maskers heb ik niet, maar gewone stofmakers volstaan ook, als je maar niet midden in een 'fallout regen' op straat gaat lopen. Het gaat erom dat je geen verontreinigde lucht inademd. Geen enkel masker houdt straling tegen, daarom heb ik ze niet. Alhoewel ik er nog wel over nadenk, maar dan meer vanuit een gifgas dreiging o.i.d. Goede kleding die straling tegenhoud is er eigenlijk ook niet, tenzij je die witte (met lood beklede) astronautenpakken meerekend, maar daarin kun je je niet bewegen en de aanschaf is waarschijnlijk net iets te duur :). Daarom heb ik gekozen om onmiddelijk op de hoogte te zijn van straling en me daarna zo diep mogelijk te verstoppen. Hoe meer materiaal tussen jou en de straling zit, hoe beter je beschermd bent, dus hoe minder straling jou bereikt. Het beste werkt zand, maar als je op de vloer waaronder je schuilt bijvoorbeeld dozen met boeken zou opstapelen, dan helpt dit ook al weer. Hoe 'vaster' het materiaal, hoe meer straling het tegenhoud. Moet je het wel kunnen meten. Misschien moet je toch nog een extra doos boeken stapelen, je weet het niet...

Nog één tip over straling: een mens of ander levend dier wordt langzaam gaar gekookt door straling, maar straling heeft geen effect op 'niet levende producten'. Ook ik heb Tsjernobyl meegemaakt, in de dagen erna moesten we sla en gewassen van eigen grond goed wassen voordat we het gingen eten, zodoende spoelden we het (eventuele) radioactieve stof eraf. Het voedsel werd zelf niet 'besmet'. Ook als je flessen water buiten hebt staan, bedekt onder een dikke laag radioactief stof, kun je dit na het afwassen ervan gewoon drinken. Het water in de flessen zal niet 'besmet' zijn.

Groeten, Jeroen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...