Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat vinden jullie van mijn voorraad?


drogo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zoals al meer gezegd; dit is geen voorraad. Het is een goed begin, dat absoluut!

Persoonlijk vind ik iets pas een voorraad als het aantal richting of over de 3 cijfers gaat. Dan weet je zeker dat je een voorraad hebt.

Probeer de tips te gebruiken en sla veel meer in van hetgeen je wel kan eten met je allergie. Als je appelmoes kunt verdragen, koop niet 1 extra pot de volgende keer bij de Lidl, maar een doos met 12 stuks (mits financieel haalbaar natuurlijk). Dan schiet het lekker op met een voorraad aanleggen.

 

Vergeet ook niet de praktische en hygiënische zaken in je voorraadkast: wc papier, zeep, wegwerpwashandjes, emmers, tandpasta/mondwater etc.

Met uitzondering van wc papier zou ik dit niet in de 100tallen laten oplopen in de voorraadkast ;) Maar met een tube of 20 tandpasta en evenveel flacons mondwater en tandenborstels kun je toch ook je tanden goed verzorgen. Een tandarts zal niet zo makkelijk te vinden zijn tijdens een SHTF.

 

En als je toch bij de Lidl koopt, ze hebben ook goedkoop ibuprofen, neusspray etc staan in het schap. Probeer elke keer als je boodschappen doet van die zaken ook een doosje extra mee te nemen.

 

Succes met het verder aanleggen van je voorraad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de tip. Ik had dat over toerbrood eerder gelezen en baalde dat ik het niet kon eten, heb er niet aan gedacht glutenvrije melen ervoor te gebruiken. Misschien maar eens vrouwlief aankijken aangezien die lekkers glutenvrij kookt voor mij haha.

Ik heb me hier vreselijk aan geërgerd. Vooral dat haha op het einde van het bericht. Ik vind het helemaal niet lollig. Eerder zielig en afhankelijk.

Zeker als je een speciale eetwijze hebt, lijkt het me dat je je er zelf in verdiept en dat je ook zelf op het idee komt om glutenvrije melen te gebruiken voor zoiets.

 

In een SHTF is coeliakie geen ernstige ziekte of lastig dieet. Eerder het tegenovergestelde, hoe minder kant en klaar er verkocht kan worden, hoe beter voor de coeliaak. De SHTF kan vooral goed uitpakken voor mensen met coeliakie. Zo is coeliakie ook ontdekt, doordat er na de oorlog ineens zoveel mensen klachten kregen(omdat er weer dingen aan eten toegevoegd werden)

Dat een SHTF goed uit kan pakken voor een coeliaak, kan ik voor iemand met diabetes niet zeggen, of ernstige luchtwegklachten...voor hen kan het dodelijk uitpakken als hun medicatie niet meer te krijgen is.

 

Je vrouw lief aankijken om het te maken, schrijf je. Kom op zeg...leer het zelf. Word en blijf zelfstandig in plaats van afhankelijk.

Brood bakken kan kan in een oven, een broodbakmachine, in een Dutch Oven, of in een wonderpan op een gasstel of petroleumstel.

Hup ga je inlezen en ga je vaardigheden oefenen. Dat hoort ook bij preppen, vaardigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

 

Zelf had ik het idee voldoende te hebben, goed om te lezen dat jullie er anders over denken en erg bruikbare tips achterlaten!

 

Ik ga gauw aan de slag om de kijken welke zaden ik kan inslaan. Ook nooit erover nagedacht dat je de zaden kon laten kiemen ipv koken. Ook een prima oplossing als je geen vuur hebt natuurlijk.

@Highway

 

Ik heb me verkeerd verwoord wat betreft jaren ermee bezig te zijn. Goede verwoording is dat ik +- 2 Jr geleden een, nu blijkt, kleine voorraad heb ingeslagen, daarna niet meer naar gekeken tot laatste 2 weken. :-)

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje , jammer dat ik je geen 3x een plus kan geven voor dat bericht!!!

Je hebt absoluut gelijk dat hij zich veel te afhankelijk opstelt door met zo'n uitspraak te komen. Was mij niet eens opgevallen toen ik de topic las.

Maar ja, aan de andere kant. Als @drogo er al een paar jaartjes over doet om een keukenkastje te vullen...zal er wel niet te veel eigen initiatief zijn ook ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me hier vreselijk aan geërgerd. Vooral dat haha op het einde van het bericht. Ik vind het helemaal niet lollig. Eerder zielig en afhankelijk.

Zeker als je een speciale eetwijze hebt, lijkt het me dat je je er zelf in verdiept en dat je ook zelf op het idee komt om glutenvrije melen te gebruiken voor zoiets.

 

In een SHTF is coeliakie geen ernstige ziekte of lastig dieet. Eerder het tegenovergestelde, hoe minder kant en klaar er verkocht kan worden, hoe beter voor de coeliaak. De SHTF kan vooral goed uitpakken voor mensen met coeliakie. Zo is coeliakie ook ontdekt, doordat er na de oorlog ineens zoveel mensen klachten kregen(omdat er weer dingen aan eten toegevoegd werden)

Dat een SHTF goed uit kan pakken voor een coeliaak, kan ik voor iemand met diabetes niet zeggen, of ernstige luchtwegklachten...voor hen kan het dodelijk uitpakken als hun medicatie niet meer te krijgen is.

 

Je vrouw lief aankijken om het te maken, schrijf je. Kom op zeg...leer het zelf. Word en blijf zelfstandig in plaats van afhankelijk.

Brood bakken kan kan in een oven, een broodbakmachine, in een Dutch Oven, of in een wonderpan op een gasstel of petroleumstel.

Hup ga je inlezen en ga je vaardigheden oefenen. Dat hoort ook bij preppen, vaardigheden.

 

Oei oei oei, lieverd toch, wat een vooroordelen hoe je dit bericht opstelt :( en wat komt het onaardig hier binnen bij mij. Dat ik vrouwlief aankijk om zoiets te bakken, heeft ermee te maken dat het haar hobby is om glutenvrije producten te bakken, en ik ervan geniet hoeveel plezier ze daarin heeft.

 

Je denkt dat ik niet zelf kan bakken, maar dat heb je mis. Ik heb jaren voor mezelf brood gebakken, zelf gekneden, later broodbakmachine gebruikt, taarten gebakken en nog veel meer. Ik ben een van de coeliakie patiënten die zonder hulp zijn eigen weg heeft moeten zoeken. Mijn dokter zei alleen, je hebt een coeliakie allergie. Je mag geen tarwe meer, that's it. Ik was toen net 20 jaar (zonder ouders meer). Sta je dan voor de schappen in de AH, huilend omdat je inziet dat je meerendeels van de producten niet meer mag. Ik heb er een hele studie van gemaakt om mezelf op te peppen. Ik heb me als geen ander er goed doorheen geslagen en vooral mijn kennis gedeeld op fora's, want ik hou er nou eenmaal van anderen mensen te helpen.

 

Maar iets wat ik heb geleerd van het bakken van brood e.d. is dat ik het helemaal niet zo lekker kan maken als vrouwlief, en misschien komt dat alleen al door de liefde die ze erin stopt.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje , jammer dat ik je geen 3x een plus kan geven voor dat bericht!!!

Je hebt absoluut gelijk dat hij zich veel te afhankelijk opstelt door met zo'n uitspraak te komen. Was mij niet eens opgevallen toen ik de topic las.

Maar ja, aan de andere kant. Als @drogo er al een paar jaartjes over doet om een keukenkastje te vullen...zal er wel niet te veel eigen initiatief zijn ook ;)

 

Oef, wat vel je snel een oordeel en gaan ze mee wat anderen opgeven, Het komt echt niet aardig over Fryslan boppe!

Waarom kan mijn opmerking niet positief opgevat kan worden :confused:

 

Ook je laatste zin, "als ik daar een paar jaartjes over doet"..... jongens jongens toch.. waarom die vooroordelen...? Er zijn talloze mensen die niets hebben voorbereid. Ik wel, en daar ben ik trots op.

 

Ik ben niet van plan een hele grote voorraad op te bouwen hier in Nederland, voor een maand aan eten is voldoende. Als er hier dan ook ellende uitbreekt of lijkt uit te breken, ben ik zsm vertrokken. Dankzij mijn werk in de scheepvaart, waarbij ik veel in buitenland ben, is dit voor mij makkelijk uit te voeren. Mijn connecties heb ik al gelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, wat vel je snel een oordeel en gaan ze mee wat anderen opgeven, Het komt echt niet aardig over Fryslan boppe!

Waarom kan mijn opmerking niet positief opgevat kan worden :confused:

 

Ook je laatste zin, "als ik daar een paar jaartjes over doet"..... jongens jongens toch.. waarom zoveel vooroordelen...? Er zijn talloze mensen die niets hebben voorbereid. Ik wel, en daar ben ik trots op.

 

Ik ben niet van plan een hele grote voorraad op te bouwen hier in Nederland, voor een maand aan eten is voldoende. Als er hier dan ook ellende uitbreekt of lijkt uit te breken, ben ik zsm vertrokken. Dankzij mijn werk in de scheepvaart, waarbij ik veel in buitenland ben, is dit voor mij makkelijk uit te voeren.

 

 

Misschien niet vriendelijk en aardig, maar wel realistisch. Jouw voorraad past bij menig prepper in een keukenkastje. Simpel zat. Als je een maand hiervan wilt leven, en dan nog genoeg energie en gezondheid wilt hebben om een lange reis naar het buitenland te maken, zou ik echt heel snel de voorraden eens serieus gaan aanvullen.

Een maand aan eten is goed, maar heb je ook een maand aan watervoorraad? Een maand aan persoonlijke hygienemiddelen? Eventuele medicijnen?

En als je dan dankzij je werk in het buitenland geraakt, waarvan wil je dan overleven? Heb je ergens een BOL met een serieuze voorraad? Kun je overleven in de wildernis?

En daarbij, afhankelijk van het soort SHTF waarvoor je prept, hoe makkelijk denk je dat je veilig in het buitenland zult komen? Tussen de miljoenen andere Nederlanders die mogelijk ook tegelijk met jou naar hetzelfde buitenland willen vluchten. Wat zorgt ervoor dat jij wel en een ander minder kans maakt om op een BOL te komen?

Als prepper zul je daar ongetwijfeld al eens over nagedacht hebben. Hopelijk ook al spullen voor geprept hebben zoals een goede BOB en gereedschappen om in de buitenlucht te kunnen overleven???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waargebeurd verhaal vanuit de campo.

 

Wat oudere man met reuma heeft af en toe hulp nodig en iedereen op de campo helpt elkaar zonder tegenprestatie te verwachten. Man had zich diverse malen vrouw onvriendelijk gedragen en kreeg geen hulp meer. Hij woont dan nu ook weer in eigen land. Waarschijnlijk mochten de buren niet meer helpen van hun vrouw.

 

Ps ik heb het ook geprobeert, maar van mij pikken ze kennelijk alles of weten ze dat ik gek ben.

 

Nu weer on topic graag voordat ik mijn vrouwTJE op jullie afstuur.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind ook wel dat er beetje gereageerd wordt als zijnde, jij doet het niet goed.

misschien niet...misschien te weinig...misschien te langzaam. Nou en. Hij doet in ieder geval iets in zijn wereld.

Iedereen zit in zijn eigen beleving.

Aan de ander kant.... als je vraagt wat we er van vinden, moet je verwachten dat er kritiek komt.

Als het maar niet persoonlijk wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kudo voor @drogo en een /slap voor met name @Stuudje en @Fryslan boppe (en nog enkele anderen ook).

 

Het is weer eens zover, een nieuw iemand die actief word op het forum en het neerhalen van die persoon is weer begonnen. De klassieke 'my way or the highway' komt weer om de hoek kijken en er word gelijk zwaar ingezet door enkelen zodat onze nieuwe prepper vriend @drogo zo snel mogelijk in het gareel gaat lopen op prepper gebied.. Het lijkt hier soms bijna op een dictatuur, alleen kunnen de leiders enkel online hun commentaar geven en proberen hun wil en manieren op te leggen aan nieuwelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even snel een bericht toevoegen vanaf mijn mobiel. Ik wil graag wel aangeven dat, zoals ik al eerder aangaf, erg blij ben met de tips die vele gebruikers hiervoor hebben gegeven!!! Ik zeg het nu nogmaals omdat ik dat prettig vindt.

 

Sterker nog, ik ben nu al naar de toko aan het rijden om me te verdiepen in de zaden. Vandaag is toch mijn vrije werkdag. :-)

 

Nogmaals bedankt he, en ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even snel een bericht toevoegen vanaf mijn mobiel. Ik wil graag wel aangeven dat, zoals ik al eerder aangaf, erg blij ben met de tips die vele gebruikers hiervoor hebben gegeven!!! Ik zeg het nu nogmaals omdat ik dat prettig vindt.

 

Sterker nog, ik ben nu al naar de toko aan het rijden om me te verdiepen in de zaden. Vandaag is toch mijn vrije werkdag. :-)

 

Nogmaals bedankt he, en ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen

 

Zeker doen dat kieme. @Raycoupe heb ik al overtuigd. http://preppers.nl/forum/threads/7811-Werken-aan-onafhankelijkheid-kiemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even snel een bericht toevoegen vanaf mijn mobiel. Ik wil graag wel aangeven dat, zoals ik al eerder aangaf, erg blij ben met de tips die vele gebruikers hiervoor hebben gegeven!!! Ik zeg het nu nogmaals omdat ik dat prettig vindt.

 

Sterker nog, ik ben nu al naar de toko aan het rijden om me te verdiepen in de zaden. Vandaag is toch mijn vrije werkdag. :-)

 

Nogmaals bedankt he, en ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen

 

En koop gelijk een voorraadje jerrycans waarin je water kunt opslaan. En dan bedoel ik niet die opvouwbare jerrycans, want daar heb je niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had shampoo ingezeten voor wasstraten. Je kan ze ook voor brandstof gebruiken.
ehm ... behalve benzine's beste Wesp. Als door expansie de druk stijgt komen er dampen door de afsluiting heen. Diesel en kerosine is geen probleem.

 

Dit heb ik ooit ook eens gedaan, gewoon afgehaald bij een wasstraat omdat het voor hun dagelijkse afval is. Benzine blijken de schroefdoppen niet aan te kunnen en ze zijn zo dun dat ze dan bol gaan staan. Maar mogelijk had jij een andere uitvoering, dat zou kunnen. Ik doe het niet meer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip, kijk voor die cans op marktplaats. Ik heb er zelf 20 gekocht voor 4 euro stuk. Had shampoo ingezeten voor wasstraten. Flink spoelen en een nachtje laten staan met wat dunne bleek erbij en schoon zijn ze. Je kan ze ook voor brandstof gebruiken.

 

Je moet even onderop kijken, daar staan meestal merktekens met wat voor soort kunststof het is. Niet alle kunststof is geschikt voor water en voedingsmiddelen.

 

Overigens hoef ik geen jerrycans waar schoonmaakmiddel in heeft gezeten. Kunststof neemt dit op en als je er heet water ingooit ruik je de geur vast weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wesp Bedankt voor die can-tip. Ik zat al te kijken neer een losse container van ongeveer 500 liter voor hier (in NL).

 

Als je een éénpansgerecht wilt kunnen klaarmaken en toch heel weinig brandstof wilt gebruiken (dus geen koud eten) kun je eens denken een een 'putxarra'. Ik weet het Nl-se woord ervoor niet, (wellicht even google raadplegen voor een afbeelding) maar het lijkt wat op de noodkacheltjes die ze hier in WO2 gebruikten en dan met een pan erboven. In de buurt van mijn BOL verkopen ze die dingen wel, maar ik vind ze toch erg duur, al zijn ze nog zo mooi. Ik ben op het moment bezig om te kijken of ik een zelfontworpen (nou ja aangepast ontwerp natuurlijk) ding kan laten maken. Ik kan zelf niet lassen namelijk, maar dat kan ik straks wel gaan leren (ik kan in Spanje een lascursus van een vriendin krijgen). Een goede bouwtekening heb ik al wel gemaakt :)

 

Ze koken op een putxarra met een (klein) beetje hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De putxarra werd vroeger gebruikt door de spoorweg-arbeiders die aan het werk waren en tijdens het werk hun eten moesten bereiden. De panbovenin heeft een speciale rand die op de bovenrand van de putxarra past. Uit ervaring weet ik dat het met een gewone braadpan ook goed gaat, wanneer je deze tot aan de handgrepen in het gat laat zakken.

Nog mooier is het wanneer je een ietwat taps toelopende pan hebt (heet dat konisch?), die kun je dan voor een deel in de opening laten zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Putxarra.jpg.c4d57ab3f742dc3950cf8b24124f8267.jpg

 

Ik bedoel dit dus, sorry...

 

Ah, duidelijk. :)

 

In Hongarije gebruiken we een hekselketel op een kookring. Eigenlijk hetzelfde principe alleen wat minder 'mooi':

 

IMG_1248.jpg.614ed7700790b406c365bd5bc535e11b.jpg

 

Verbazingwekkend hoe groot het verschil was in kooktijd vergeleken met de driepoot boven het vuur met een zelfde heksenketel. Ook daar stonden dan nog stenen omheen gestapeld, maar de kookring won met gemak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...