Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat vinden jullie van mijn voorraad?


drogo

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ben zelf al paar jaartjes bezig om een voorraad eten bij te houden. Heb zelf een gluten dieet, waardoor ik niet MRE repen heb. Ik ben de laatste maand bijzonder aan het oriënteren wat lang houdbaar is, voedzaam en goedkoop.Al mijn voorraad heb ik gekocht bij de Lidl.

 

Ben benieuwd :)

 

rVOYa.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Welkom. Glutenvrij hoeft geen probleem te zijn, je weet zelf wel wat je wel en niet mag eten.

Je kan je glutenvrije maaltijden wecken, en ook glutenvrij brood kan je wecken. Zo kan je toch zonder koelkast ofzo lang je glutenvrije eten bewaren.

Ik heb een aantal recepten voor repen in het receptentopic staan die je zelf kan maken. (Je weet vast al dat je op http://www.livaad.nl kan checken of producten glutenvrij zijn)

Je kan het toerbrood met glutenvrije melen maken. Havermeel gemaakt van Provena-havermout, rijstmeel, boekweitmeel, Schärmeel. Een goed en voedzaam brood voor onderweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@drogo,

 

Tsja wat wil je horen?

Als het voor 25 man is dan heb je vrij weinig :D

Zet er even wat meer info bij.

 

Greener

 

Ps: water?

 

Goed dat je het zegt. Het is voor 2 personen. Water heb ik 11 liter liggen in flesjes. Daarbij Lifestraw en binnenkort ook een Sawyer erbij.

Het gaat me om +- 4 weken aan eten te hebben.

 

Ben erg benieuwd welke andere glutenvrije producten er zijn die ook lang bewaard kunnen worden. Want zoals je ziet in mijn lijst zijn er alleen een paar producten lang houdbaar in mijn voorraad: appelmoes, knakworsjes, rode pesto, siroop en mais. De rest is +- 1 jaar houdbaar... dat gaat toch erg snel om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens een dag van 3 liter water per persoon te leven. Als test.

Zo ervaar je hoe het is om zuinig met water te moeten zijn...en zo kan je berekenen wat jullie als realistische voorraad moeten hebben voor vier weken.

 

Rijstwafels zijn niet zo lang houdbaar en ze vullen totaal niet, is mijn ervaring.

Gedroogde vruchten vullen weer wel, en zijn ook wel lang houdbaar, gaan hooguit wat versuikeren, wit uitslaan.

Ik doe gedroogde vruchten in havermout als ontbijt. Provena heeft glutenvrij havermout, ook lang houdbaar. Bovendien te vermalen tot meel om brood van te bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom. Glutenvrij hoeft geen probleem te zijn, je weet zelf wel wat je wel en niet mag eten.

Je kan je glutenvrije maaltijden wecken, en ook glutenvrij brood kan je wecken. Zo kan je toch zonder koelkast ofzo lang je glutenvrije eten bewaren.

Ik heb een aantal recepten voor repen in het receptentopic staan die je zelf kan maken. (Je weet vast al dat je op http://www.livaad.nl kan checken of producten glutenvrij zijn)

Je kan het toerbrood met glutenvrije melen maken. Havermeel gemaakt van Provena-havermout, rijstmeel, boekweitmeel, Schärmeel. Een goed en voedzaam brood voor onderweg.

 

Dank je wel voor de tip. Ik had dat over toerbrood eerder gelezen en baalde dat ik het niet kon eten, heb er niet aan gedacht glutenvrije melen ervoor te gebruiken. Misschien maar eens vrouwlief aankijken aangezien die lekkers glutenvrij kookt voor mij haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter dan niks maar het stelt helemaal geen ruk voor. Die rijst vind ik de beste keuze. Koop misschien wat kratten aardappelen (die eet je toch) 5kg -1.59€, spaghetti (als je die mag eten -1€/kg), pleur er nog een paar zakken 25 kg meel achteraan (glutenvrij?) 17€/25kg. En voor pakweg 50 euro verdubbel je je voorraad.

 

Water ? Waterfilter ? Ontsmettingstabletten voor water ? Groententuin ?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Glutenvrije spaghetti kost bijna vijf euro per pakje @lewieke...maar kan je wel zelf iets goedkoper maken met glutenvrij meel.

Het meel is ook zo'n vijf a tien keer duurder dan gewoon meel. Duur gedoe hoor dat coeliakie.

Maar door zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te eten (daar zitten bijna altijd gluten in) kan je het prima betaalbaar houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glutenvrije spaghetti kost bijna vijf euro per pakje @lewieke...maar kan je wel zelf iets goedkoper maken met glutenvrij meel.

Het meel is ook zo'n vijf a tien keer duurder dan gewoon meel. Duur gedoe hoor dat coeliakie.

Maar door zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te eten (daar zitten bijna altijd gluten in) kan je het prima betaalbaar houden.

 

Ik ben niet zo thuis in glutenvrij. Ik zoek het even op. Inderdaad, ongeveer 5x duurder. Maar dan nog. Met een zak van 25 kg kom je een heel end. Je kan zelf leren spaghetti maken. Daar is mijn inziens niet zo veel voor nodig . 96€/25 kg. Nog altijd een haalbare kaart. En je bespaart op je aankoop spaghetti als je t zelf maakt. Dan kan je 't tegen 4€/kg.

 

http://www.ordersnoborders.com/nl/finax-meelmix-grof-25-kg.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik vanwege de kosten alles zelf gaan maken, daarom stelde ik dat ook voor, spaghetti is niet zo moeilijk, en desnoods maak je eerst lasagna, dat is makkelijker omdat je dat niet hoeft te snijden in slierten.

Verder kocht ik pas iets groot in,zoals dat meel, als ik het getest had. Het gedraagt zich anders dan de gewone melen.

 

Zo maakte ik bv liever pannenkoekenmeel van half rijstmeel en half boekweit dan de soorten meel die ze verkopen voor glutenvrije pannenkoeken.

Maismeel in het brood vond ik ook niet lekker. Een hoop geëxperimenteer dus voor ik de juiste combinaties had.

Daarbij komt, dat brood echt met een halve dag al uit elkaar valt. Het elastische element, gluten, zit er niet in.

Maar ach, mijn dochter kreeg opgerolde gevulde pannenkoeken mee naar school. Meestal was ze de klos met dat pokkedieet, soms moet je dan ook wat om te boffen hebben nietwaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik vanwege de kosten alles zelf gaan maken, daarom stelde ik dat ook voor, spaghetti is niet zo moeilijk, en desnoods maak je eerst lasagna, dat is makkelijker omdat je dat niet hoeft te snijden in slierten.

Verder kocht ik pas iets groot in,zoals dat meel, als ik het getest had. Het gedraagt zich anders dan de gewone melen.

 

Zo maakte ik bv liever pannenkoekenmeel van half rijstmeel en half boekweit dan de soorten meel die ze verkopen voor glutenvrije pannenkoeken.

Maismeel in het brood vond ik ook niet lekker. Een hoop geëxperimenteer dus voor ik de juiste combinaties had.

Daarbij komt, dat brood echt met een halve dag al uit elkaar valt. Het elastische element, gluten, zit er niet in.

Maar ach, mijn dochter kreeg opgerolde gevulde pannenkoeken mee naar school. Meestal was ze de klos met dat pokkedieet, soms moet je dan ook wat om te boffen hebben nietwaar.

 

Wat leuk dat hier ook glutenvrije preppers zijn :cool:

 

Misschien een tip, was vandaag bij de Lidl, daar hebben ze glutenvrije spaghetti voor 500 gram voor 1.89. Dat is echt een koopje (ik kocht hiervoor bij AH voor +- 4 euro, zelfde hoeveelheid). Ik heb er 4 kg van gekocht vandaag, maar dat is voor het normale huishouden voorraad :)

 

Wellicht dat ik het ook in mijn opslag ga plaatsen. Maar persoonlijk ben ik terughoudend in producten die je moet bereiden. Ik heb 10liter benzine jerrycan thuis liggen en een coleman bifuel. Maar als elektriciteit uitvalt, dan heb je zonder een warmtebron "denk ik" al gauw niet zoveel aan rijst en spaghetti, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zo thuis in glutenvrij. Ik zoek het even op. Inderdaad, ongeveer 5x duurder. Maar dan nog. Met een zak van 25 kg kom je een heel end. Je kan zelf leren spaghetti maken. Daar is mijn inziens niet zo veel voor nodig . 96€/25 kg. Nog altijd een haalbare kaart. En je bespaart op je aankoop spaghetti als je t zelf maakt. Dan kan je 't tegen 4€/kg.

 

http://www.ordersnoborders.com/nl/finax-meelmix-grof-25-kg.html

 

Spaghetti-achtige dingen bij AH, vanaf 2.89€/500g lijkt me ook geen ramp. Voor 29€ heb je 5 kg. Haalbaar toch. En je maakt zelf saus.

http://www.ah.nl/appie/producten/glutenvrije-pasta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook nog quinoa, linzen, amaranth, gedroogde peulen, andere en betere soorten, gierst is ook heel lekker, kikkererwten, mogelijkheden zat. Met 100€ max prep je voldoende voor een maand. Als je 't ook nog gebruikt is het geen verloren geld, én je hebt wat voor als je een keertje krap zit. Even een maandje minder mobiel bellen en het is gepiept. Geen centje pijn en je voelt je een gelukkig mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is ook nog quinoa, linzen, amaranth, gedroogde peulen, andere en betere soorten, gierst is ook heel lekker, kikkererwten, mogelijkheden zat. Met 100€ max prep je voldoende voor een maand. Als je 't ook nog gebruikt is het geen verloren geld, én je hebt wat voor als je een keertje krap zit. Even een maandje minder mobiel bellen en het is gepiept. Geen centje pijn en je voelt je een gelukkig mens.

 

Quinoa, daar ben ik mij over aan het inlezen, eveneens diverse andere zaden en bonen. Maar het zijn wel allemaal soorten waarbij je een warmte bron nodig hebt voor de bereiding ervan, toch? Weet je ook Ready to eat etenswaar?

 

En bedankt voor je input zover :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quinoa wordt niet glutenvrij verwerkt, de kans op besmetting is erg groot. Dat wil je niet als coeliaak.

Haver is alleen van het merk Provena glutenvrij...en ook weer duur dus, 2,50 per pond geloof ik.

Je moet elk product van elke fabrikant apart uitzoeken hoe die verwerkt worden...voor je ze het stempel veilig kan geven. Gelukkig is er een netwerk wat zich daarmee bezighoudt. Als een fabriek een andere werkmethode of ingrediënt gaat gebruiken kan je dat product al niet meer eten.

Zo kon je vroeger Nuts of Mars eten,maar sinds die machines ook voor andere repen gebruikt worden niet meer....gedoe.

 

 

"Gewassen die goed bruikbaar zijn in een glutenvrij dieet zijn amaranth, boekweit, cassave, gierst, haver, maïs (ook maïzena en polenta), quinoa, sorghum, teff, tapioca/maniok. Ook (gemodificeerd) zetmeel van deze gewassen is glutenvrij. Een risico bij deze producten is dat ze op het land, bij transport, opslag of in de molen, in aanraking komen met gluten. Vooral in haver en boekweit zitten vaak ook sporen van gluten. Gebruik daarom bij voorkeur producten met op het etiket de claim 'glutenvrij' en/of het glutenvrij symbool (doorgestreepte aar)."

 

 

Rijst en ook spaghetti, kan je wellen in water. Langer laten staan in water dan wordt het zacht en kan je het eten. Da vult je maag. Dat is wat je nodig hebt als je niet kan koken.

Als je wel wil koken moet je zorgen voor andere manier om te koken. Meer brandstof inslaan, of iets elektrisch en een zonnepaneel. Of dus droog en koud eten. Ready to eat is er niet. Ja, banaan, appel, wortel uit de grond. Heel ready to eat. Ik ben al blij dat je tegenwoordig op station een banaan en appel kan kopen tussen al de snacks. Als je ready to eat wilt, moet je het zelf leren maken.

 

Fruitleer bijvoorbeeld, of sesamrepen, of crackers van lijnzaad en noten. En anders wordt het toch een blik bruine bonen leeg lepelen, onopgewarmd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quinoa, daar ben ik mij over aan het inlezen, eveneens diverse andere zaden en bonen. Maar het zijn wel allemaal soorten waarbij je een warmte bron nodig hebt voor de bereiding ervan, toch? Weet je ook Ready to eat etenswaar?

 

En bedankt voor je input zover :)

 

Je hoeft je niet in te lezen voor quinoa. Het is lékker. Niet te veel theorie, gewoon doen. Koop zo'n zakje. Eten moet je toch. Hier staat 10 kg in het rek. Je kan ook wellen in koud water denk ik, al duurt het dan vast wel langer. Maar het is een alternatief. Koop nog een campingstelletje en een butaanfles en je kan alles bereiden. 20 kg propaan kost 22€. Daar kan je een half jaar mee verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je niet in te lezen voor quinoa. Het is lékker. Niet te veel theorie, gewoon doen. Koop zo'n zakje. Eten moet je toch. Hier staat 10 kg in het rek. Je kan ook wellen in koud water denk ik, al duurt het dan vast wel langer. Maar het is een alternatief. Koop nog een campingstelletje en een butaanfles en je kan alles bereiden. 20 kg propaan kost 22€. Daar kan je een half jaar mee verder.
Nee, niet koop zo´n zakje, het is niet glutenvrij te krijgen. Zie mijn vorige post.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over quinoa. De vraag, en de prijzen, zijn afgelopen jaren enorm gestegen, door de "superfood" hype.

Daarbij is niet alle quinoa hetzelfde. Met name qua bestrijdingsmiddelen. Zelfs bio, is niet altijd zo bio als ze beweren.

Hier is een tijdje geleden een uitzending over geweest. Weet alleen niet zo welk programma het precies was. Radar, of Kassa, of een andere.

 

Voor alles geldt: Er zijn wel degelijk kwaliteitsverschillen. Waar bio op staat, is niet altijd zo bio. Het zegt ook weinig over bestrijdingsmiddelen die gebruikt zijn.

 

Ik heb zowel rijst, quinoa, en hennepzaad. Quinoa bereidt je hetzelfde als rijst. Lijkt op couscous. Hennepzaad kan je zo eten, of door het eten doen. Ik doe het in smoothies, of door de tomatensaus/Indiase curry/kerriesaus, nadat ik het van het vuur hebt gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het zijn wel allemaal soorten waarbij je een warmte bron nodig hebt voor de bereiding ervan, toch? Weet je ook Ready to eat etenswaar?

 

Dit klopt voor een groot deel, maar niet helemaal!

Het grote voordeel met gedroogde peulvruchten is namelijk dat je ze niet alleen gekookt kan eten, maar ook als kiemzaad kan gebruiken. Kost wel een paar dagen, maar geen warmte en alleen water.

Los van het voordeel dat je er geen warmte voor nodig hebt, is het ook nog eens onwijs gezond, en bron van vit. C zonder dat het volop zon zondig heeft. Dus stel je gaat voor een bug in en kan om wat voor reden niet naar buiten toe, krijg je dmv kiemen toch nog je portie verse groente met bijbehorende voedingsstoffen.

 

Ik zou dan ook zeker aanraden om kikkererwten en linzen in te slaan. Deze zijn gedroogd zo goed als onbeperkt houdbaar, en super gezond (klik).

Daarnaast kun je ze dus ook gebruiken om te kiemen, klik en klik.

 

Op dit forum zijn nog meerdere topics over kiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf al paar jaartjes bezig om een voorraad eten bij te houden.

 

 

hallo Drogo ...

 

als eerste ben ik verbaasd dat je in een paar jaar deze voorraad hebt gemaakt, zelf kan ik het geen voorraad noemen. De hoeveelheden zijn dermate klein dat ik me af vraag hoe veel dagen en hoeveel mensen hier van fatsoenlijk van kunnen leven. Het gluten probleem begrijp ik wel, maar dan nog kan je vele malen meer voorraad hebben dan dit. Sterker nog: met dit gluten probleem zou ik nog veel meer aandacht geven aan een fikse voorraad want daar is nu nog redelijk de tijd voor en het is nu goed verkrijgbaar.

 

Straks niet meer, besef je dat? je bent kwetsbaarder dan ik, want ik vreet alles zonder snel ziek te worden.

 

Maar met alle respect, ik ken je situatie niet en hou me ten goede: in jouw situatie zou ik zelf minstens 4 weken voor elke dag voor elk familie lid een volwaardige voedsel voorraad aanleggen.. dit is echt minimaal! Zeker met voedsel intolerantie's.

Maak overuren op dit forum, lees het boek van @DickBerts ook goed door, en besteed elke euro cent die je over hebt gehouden tot je 4 weken onbezorgd voeding hebt opgeslagen.

En ja, een water filter! http://www.tulipwaterfilter.nl/?s_page_id=579 voor weinig geld en ideaal voor de budget prepper.

Succes! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...