Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bankline in NL kopen?


elloco999

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een tijdje terug een rol bankline gekocht in de US. Helaas is dat best prijzig gezien de verzendkosten en dat de douane steeds vaker pakketjes inspecteert en ik nu al een aantal keer belasting heb mogen betalen over mijn bestellingen. Ik wil mijn aankopen daarom liever beperken tot NL of toch in ieder geval de EU. Maar ik heb bankline tot nog toe alleen in amerikaanse webshops kunnen vinden.

 

Weet iemand waar ik bankline hier in NL zou kunnen kopen?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

't Probleem is dat er 'bank' in het woord zit. Dus als je googled op 'wat is bankline' of iets dergelijks je 10 miljoen financiele pagina's krijgt. :( Ik heb al even zitten zoeken maar ebay is alles dat ik vinden kan dat niet direct uit de US komt. Misschien als je iemand kent die in de US is of woont en die eea wil opsturen gelabeld als 'gift' dat 't lukt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het las hebben we het hier over geteerd touw. Dit teren zorgt ervoor dat het touw niet rot en je knopen makkelijker blijven zitten. Er moet momenteel geteerd hennep en polypropyleen te krijgen zijn bij watersportwinkels die leveren voor de bruine vloot. Dat is echter maar dun touw en ik kan daar geen breekkracht bij vinden.

 

Maar idd, lijkt een heilige graal. Wat doet dit touw anders dan bijvoorbeeld paracord? Is het alleen dat het knoopje beter blijft zitten?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het in NL als bankline (of bank line, banklijn, bank lijn) verkocht wordt, als het hier al verkocht wordt. Ik heb nog geen Nederlandse benaming kunnen vinden.

 

Zoals @phaelin al aangeeft, als je op bankline zoekt krijg je inderdaad allemaal pagina's met financiële gegevens. Om het nog wat lastiger te maken is er ook nog een software pakket (of dienst) dat bankline heet.

 

Bankline is in feite niks anders dan geslagen geteerd nylon touw. Het wordt o.a. gebruikt als vislijn voor het vangen van zeer grote/ zware vissen (ik heb meerval al eens horen noemen) of het maken van (vis)netten. Vroeger werd het ook in de zeevaart gebruikt, ik weet niet of dat nog steeds zo is.

 

Geslagen nylon touw is niet zo moeilijk te vinden, maar geteerd wordt het tegenwoordig blijkbaar niet meer (in Europa). Vroeger werd een touw geteerd om het beter bestand te maken tegen weersinvloeden, maar tegenwoordig hebben andere materialen dat in feite overbodig gemaakt. Neemt niet weg dat geteerd touw in bushcraft zeker de moeite waard is omdat het weersbestendig is, sterk voor zijn diameter/ gewicht, licht en goed mee te knopen valt (het teer maakt het touw stroever). Tevens kun je het uit elkaar trekken om zo 3 (meestal) dunnere touwtjes te maken die alle eigenschappen behouden.

 

Het is een stuk goedkoper en lichter dan een stuk paracord van dezelfde lengte en met een breekkracht van ongeveer 2/3 van paracord (als je #36 bankline neemt) nog steeds zeer sterk en prima bruikbaar voor alle situaties waarin paracord eigenlijk overkill is. Zoals @MyronPrps al schreef, Dave Canterbury is dol op dit spul, gebruikt het in bijna al zijn video's waar hij touw gebruikt. Dave is dan ook de reden dat ik destijds een rol heb gekocht, en ik moet zeggen dat ik inderdaad eerder mijn bankline pak dan mijn paracord (ik zou het nooit als vervanger van paracord nemen, maar het is wel een goede aanvulling op).

 

Ik ben ondertussen een website tegengekomen in GB waar ze het verkopen, zei het onder de noemer "Mariner Tarred Twisted Nylon Twine - Bank Line"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Here you go. Uit het Verenigd Koninkrijk en niet de Verenigde Staten. Klein verschil in naam, groot verschil in belasting.

 

http://www.ebay.nl/itm/MARINER-TARRED-TWISTED-NYLON-TWINE-Bank-Line-/281368587666?pt=UK_SportingGoods_Camping_Accessories&var&hash=item4182dfed92&_uhb=1

 

Inderdaad andere naam, zelfde product. Als je het bij hun eigen webshop koopt ipv via eBay is het een stuk goedkoper. Helaas wel aan de prijs, met €12,60 (incl verzendkosten) voor net geen 39 meter is het niet veel goedkoper als paracord (€0,32 / m voor de bankline tegen €0,40 / m voor paracord).

 

De rol die ik uit de VS had besteld was €15 voor 155 meter. Met nog eens €14 aan verzendkosten kom je dan op €0,19 / m. Hangt er dus vanaf of en zo ja hoeveel belasting je dan nog moet betalen als de douane je pakketje controleert. Ik had destijds in totaal voor zo'n $70 (+ $35 verzendkosten) besteld en moest als ik het me goed herinner bijna twee tientjes aan belasting betalen. Nu weet ik niet hoe de belasting die je moet betalen wordt berekend, maar als dat enigszins aan de verkoop prijs gerelateerd is zou je voor een $19 kostende rol bankline dus ongeveer €5,50 belasting moeten betalen. Kom je dus uit op €0,22 / m.

 

Als we nou een Nederlandse prepwinkel zover zouden kunnen krijgen dat ze dit in hun assortiment opnemen tegen een prijs die met verzendkosten op of onder die €0,22 / m zit..! Zou volgens mij goed verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad andere naam, zelfde product. Als je het bij hun eigen webshop koopt ipv via eBay is het een stuk goedkoper. Helaas wel aan de prijs, met €12,60 (incl verzendkosten) voor net geen 39 meter is het niet veel goedkoper als paracord (€0,32 / m voor de bankline tegen €0,40 / m voor paracord).

 

De rol die ik uit de VS had besteld was €15 voor 155 meter. Met nog eens €14 aan verzendkosten kom je dan op €0,19 / m. Hangt er dus vanaf of en zo ja hoeveel belasting je dan nog moet betalen als de douane je pakketje controleert. Ik had destijds in totaal voor zo'n $70 (+ $35 verzendkosten) besteld en moest als ik het me goed herinner bijna twee tientjes aan belasting betalen. Nu weet ik niet hoe de belasting die je moet betalen wordt berekend, maar als dat enigszins aan de verkoop prijs gerelateerd is zou je voor een $19 kostende rol bankline dus ongeveer €5,50 belasting moeten betalen. Kom je dus uit op €0,22 / m.

 

Als we nou een Nederlandse prepwinkel zover zouden kunnen krijgen dat ze dit in hun assortiment opnemen tegen een prijs die met verzendkosten op of onder die €0,22 / m zit..! Zou volgens mij goed verkopen.

 

Beter duur dan niet te koop. Als je via E-bay besteld zijn de verzendkosten weer lager dus uiteindelijk is het lood om oud ijzer bij welke shop je het besteld. Ik hou globaal aan dat er 25% bij de prijs kan komen. Het is wel zo dat de inklaring gedaan wordt door TNT en dat tikt ook nog eens 13 euro op de prijs. Daar heb je uit de UK geen last van.

 

Ik heb twee rolletjes besteld om eens te kijken of het wat is, maar moet eerlijkshalve zeggen dat ik het nog nooit gemist heb. Sowieso, ik heb 6 eindjes van 6 meter 3mm touw bij me en daar kan ik altijd mee uit de voeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FKAGB bankline is meer geschikt voor kleinere dingen dus touw voor vallen, driepoot voor koken en andere kook-set ups het is dus niet bedoeld voor je shelter maar voor de kleinere kamp dingen, het is ook geschikt voor naaien van kleding en bijv. Je mes vastmaken aan een stok voor een speer bijv.

Ah, vandaar dat ik het nooit nodig heb gehad. Vallen maken mag niet*, koken doe ik op mijn brandertje, voor naaien heb ik een naaisetje en ik kwalificeer toch niet voor de Olympische Spelen dus een speer heb ik ook niet nodig* :p

 

*In voorkomende gevallen waarbij door totale afwezigheid van wetsdienaren en complete anarchie in den lande geen controle meer is op het al dan niet op legale manier verzamelen van eten in het wild, heb ik doeltreffender middelen tot mijn beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het spul niet zo goed, maar als ik het zo bekijk en waarvoor het gebruikt wordt, zou dan een gevlochten vislijn zoals ze dat gebruiken voor het diepzee-vissen met reels? 't Is maar een idee, hè...

Ik heb zelf altijd nylon vislijn en visspullen bij me als ik in een omgeving ga hiken waar ik dat nodig zou kunnen hebben. Ik heb zelfs een 'survival'-hengeltje bij me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb ooit eens een rolletje bankline (of wat er voor door moet gaan) gekocht in en Belgische dumpstore.

 

Misschien is het nep maar ik vind er niet veel aan, knopen komen los en wrijvingsknopen om een tarp op te spannen hielden geen grip.

 

Als er iemand een het echte spul heeft en naar een sc gaat wil ik het wel eens vergelijken met wat ik heb.

 

 

Betreft opzoeken voor info moet je 'bankline cordage' intypen, dan filter je die financiële rotzooi eruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een rolletje bankline (of wat er voor door moet gaan) gekocht in en Belgische dumpstore.

 

Misschien is het nep maar ik vind er niet veel aan, knopen komen los en wrijvingsknopen om een tarp op te spannen hielden geen grip.

 

Als er iemand een het echte spul heeft en naar een sc gaat wil ik het wel eens vergelijken met wat ik heb.

 

 

Betreft opzoeken voor info moet je 'bankline cordage' intypen, dan filter je die financiële rotzooi eruit

 

Dat dacht ik ook toen ik de plaatjes zag: glad en glijdend touw. De knul in deze link http://www.bladeforums.com/forums/showthread.php/998516-Paracord-vs-Bank-Line was ook sceptisch maar draaide helemaal bij.

 

Als ik het op een rijtje zet dan is bankline een mooie aanvulling voor iedere BOB of GHB. Ik vond deze site http://sgtknots.com/tarredtwinebankline-1pound.aspx waar het spul - en nog veel meer - te bestellen is. Ga ik zelf ook doen en mijn ervaringen zal ik hier posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@elloco999 en @FKAGB

 

hoe is de bankline en bestellen van deze webshop bevallen?

 

ik heb net ook een redelijk grote order geplaatst met ook bank-line dus ben erg benieuwd

 

Ik heb tot nog toe maar 1 bestelling gedaan bij selfrelianceoutfitters.com, maar die bestelling is naar volle tevredenheid afgehandeld. Voornaamste reden dat ik er niet vaker bestel is de verzendkosten, maar dat geld voor meeste Amerikaanse webshops.

 

De bankline bevalt erg goed. Ik heb de #36 bankline gekocht, die is sterk genoeg om voor bijna alles te gebruiken. Het is wel redelijk stug door de teer, maar dat maakt het ook erg stroef waardoor knopen goed blijven zitten.

 

Ik heb ooit eens een rolletje bankline (of wat er voor door moet gaan) gekocht in en Belgische dumpstore.

 

Misschien is het nep maar ik vind er niet veel aan, knopen komen los en wrijvingsknopen om een tarp op te spannen hielden geen grip.

 

Als er iemand een het echte spul heeft en naar een sc gaat wil ik het wel eens vergelijken met wat ik heb.

 

 

Betreft opzoeken voor info moet je 'bankline cordage' intypen, dan filter je die financiële rotzooi eruit

 

Je hebt inderdaad veel verschil in kwaliteit in bankline. In

kun je goed het verschil zien. Goede bankline is echt goed geteerd en de buitenkant is dan ook helemaal zwart, stug en voelt licht plakkerig aan.

 

PS, wat is een sc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door deze site goed te lezen @elloco999 . Zoek maar eens op SC met de search functie bovenaan de bladzijde

Komende tijd zijn er al gepland SC Gilze (september) en SC Veluwezoom (oktober).

SC Nunspeet en SC Vlaanderen zijn (net) geweest. Daarvan kan je nog wel de topics lezen en de foto's bekijken.

Daarnaast is er "Robinson", een idee van @ghostwhiper, met een aantal overnachten en bezig zijn op een eilandje, komend weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...