Ga naar inhoud
GENEGEERD

VN: 730.000 mensen uit Oekraïne gevlucht

Nonkel Jones
 Share

Recommended Posts

VN: 730.000 mensen uit Oekraïne gevlucht

Uitgebracht op: 05 Augustus 2014 - 11:43:16

Categorie: Buitenland Bron: ANP

nq1o5y.jpg

GENÈVE (ANP) - Ongeveer 730.000 mensen zijn uit Oekraïne naar Rusland gevlucht, sinds de gevechten in het oosten van Oekraïne begonnen. Dat heeft Vincent Cochete, directeur van het Europees bureau van VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr, dinsdag tijdens een briefing gezegd.

Rusland had eerder gemeld dat 168.000 Oekraïners zich tot de Russische immigratiedienst hadden gewend. In Oekraïne zijn ongeveer 117.000 ontheemden. Dat aantal groeit met ongeveer 1200 per dag, zei Cochete.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Probleem in deze tijd van propaganda en contra-propaganda: dat getal komt van de Russen, althans volgens de berichten op deze site http://nieuwsuitoekraine.blogspot.nl/2014/08/rusland-730000-vluchtelingen-uit.html . De vraag is dan altijd hoe serieus moet je dit nemen? En dan bedoel ik de aantallen, niet het gegeven dat veel mensen moeten vluchten vanwege oorlogsgeweld want dat is vreselijk.

Link naar reactie

Volgens het ANP komt dat getal van de UNHCR, @Pathfinder. En het is kolossaal. Honderdduizenden zij op drift geraakt.

Het vluchtelingenprobleem is groot en tragisch, daar wil ik niets aan af doen. Toch een paar kanttekeningen bij de genoemde cijfers:

Het ANP heeft het inderdaad over een rapport van de UNHCR en die http://www.unhcr.org/print/53e0b3a59.html hebben het over eigen cijfers én cijfers van de Russische autoriteiten. De Russen komen met het cijfer van 730.000, veel meer dan de UNHCR. Probleem wat mij betreft is dat de Russen hun eigen propagandistische redenen hebben om het vluchtelingenprobleem vanuit oekraïne naar Rusland te overdrijven. Ze zijn in de buurt van de grens met Oekraïne 'toevallig' druk bezig met het het versterken van hun troepen, deze keer onder het mom van 'oefeningen'.

Mijn zorg is dat dit deel is van de voorbereidingen van een Russische inval in Oekraïne: Dictator Putin roept ach en wee over de meer dan 700. 000 vluchtelingelingen die hij en zijn boevenbende eerst uit hun duim hebben gezogen en valt uit 'menslievendheid' de Oekraïne binnen. En dan zullen we (= de NAVO) dat tuig een halt toe moeten roepen want als we Putin zijn gang laten gaan dan zal hij niet stoppen bij het anexeren van alweer een deel van de Oekraïne, dan zijn binnen een jaar andere landen aan de beurt.

Link naar reactie

En dan zullen we (= de NAVO) dat tuig een halt toe moeten roepen want als we Putin zijn gang laten gaan dan zal hij niet stoppen bij het anexeren van alweer een deel van de Oekraïne, dan zijn binnen een jaar andere landen aan de beurt.

Ik volg je overige redenatie en het zou zomaar kunnen zijn dat je gelijk hebt.

De Krim heeft eigenlijk altijd bij Rusland gehoord en is van vitaal belang voor de Russen. Het westen en het oosten van Oekraïne heeft een soort natuurlijke grens, een rivier. Mocht Putin het oosten bij Rusland willen scharen, en daar zijn argumenten voor, dan denk ik niet dat de NATO als taak heeft dat te verhinderen. Ik ben niet bepaald een Putin-fan, integendeel, maar het uiteenvallen van de Sovjet Unie is niet altijd logisch gegaan.

Welke andere landen, waar wij iets mee te maken hebben of waar wij ons zorgen over zouden moeten maken, zou Putin volgens jou nog meer op het oog hebben?

Of het door de UNHCR gepresenteerde cijfer juist is, kan ik niet beoordelen. Want, en daar heb je gelijk in, met de grootte ervan zijn belangen gediend. Toch lijkt me dat de UNHCR voorzichtig te werk gaat en dat er in ieder geval sprake is van een immens probleem. Zo groot zelfs dat in andere gevallen humanitaire hulp vanuit het buitenland zou worden aangeboden.

Dat Rusland hun troepenversterking aan de grens deze keer ook een oefening noemt, ben ik nog niet tegengekomen. Maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Link naar reactie

Ik volg je overige redenatie en het zou zomaar kunnen zijn dat je gelijk hebt.

De Krim heeft eigenlijk altijd bij Rusland gehoord en is van vitaal belang voor de Russen. Het westen en het oosten van Oekraïne heeft een soort natuurlijke grens, een rivier. Mocht Putin het oosten bij Rusland willen scharen, en daar zijn argumenten voor, dan denk ik niet dat de NATO als taak heeft dat te verhinderen. Ik ben niet bepaald een Putin-fan, integendeel, maar het uiteenvallen van de Sovjet Unie is niet altijd logisch gegaan.

Welke andere landen, waar wij iets mee te maken hebben of waar wij ons zorgen over zouden moeten maken, zou Putin volgens jou nog meer op het oog hebben?

Of het door de UNHCR gepresenteerde cijfer juist is, kan ik niet beoordelen. Want, en daar heb je gelijk in, met de grootte ervan zijn belangen gediend. Toch lijkt me dat de UNHCR voorzichtig te werk gaat en dat er in ieder geval sprake is van een immens probleem. Zo groot zelfs dat in andere gevallen humanitaire hulp vanuit het buitenland zou worden aangeboden.

Dat Rusland hun troepenversterking aan de grens deze keer ook een oefening noemt, ben ik nog niet tegengekomen. Maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Hoe het vroeger was vind ik niet zo interessant. Vroeger hoorde de Krim bij Rusland, dat klopt, maar inmiddels hoort de Krim al jaren niet meer bij Rusland, het is simpelweg geannexeerd nadat de Russen er een toneelstukje met verkiezingen hebben georganiseerd. Mijn inschatting is dat Rusland (lees: Putin) niet zal stoppen bij (delen van) Oekraïne maar meer soevereine en onafhankelijke landen zal manipuleren, ontwrichten of binnen zal vallen onder het mom van 'humanitaire hulp', met name de landen die vroeger onder de invloedssfeer van die verderfelijke sovjetunie vielen. Ik zie dat als een bedreiging van onze veiligheid en welvaart en ik zou graag zien dat er hard - desnoods militair - werd ingegrepen als Rusland met wat voor smoes dan ook Oekraïne binnen zou vallen. Putin is een manipuilerende despoot die alleen gevoelig is voor een keiharde aanpak. Dan kruip ie ...

Link naar reactie

Mijn inschatting is dat Rusland (lees: Putin) niet zal stoppen bij (delen van) Oekraïne maar meer soevereine en onafhankelijke landen zal manipuleren, ontwrichten of binnen zal vallen onder het mom van 'humanitaire hulp', met name de landen die vroeger onder de invloedssfeer van die verderfelijke sovjetunie vielen.

Ik zie dat nog niet gebeuren bij landen die onder de invloedssfeer van de voormalige Sovjet Unie vielen, eerder bij landen die onderdeel van de USSR waren.

Link naar reactie

Ik zie dat nog niet gebeuren bij landen die onder de invloedssfeer van de voormalige Sovjet Unie vielen, eerder bij landen die onderdeel van de USSR waren.

Daar heb je gelijk in, denk ik. Maar dan nog, ook landen die vroeger deel uitmaakten van die USSR hebben in mijn ogen gewoon het recht om nu hun eigen weg te gaan. Andersom ook, als bijvoorbeeld België uit de NAVO zou stappen en een militaire alliantie aan zou gaan met Rusland dan is dat het recht van België. Daar kunnen we over sputteren en zo maar meer niet. Het zou geen pas geven als onze overheid Brabanders met jachtgeweren de grens over zou sturen om daar onrust te stoken. Of om te beweren dat België eigenlijk bij ons hoort, kijk maar naar het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden uit de jaren 1815-1830.

En ik denk dat Putin meer wil dan alleen maar (delen van) de Oekraïne, ik denk dat hij de oude Sovjet Unie terug wil. Dat alleen al is een reden dat ik vind dat we Russische inmenning in Oekraïne niet moeten dulden. Veel te gevaarlijk!

Maar goed, wie ben ik? Ik ben geen militair dus ik heb makkelijk lullen ...

Link naar reactie

Daar heb je gelijk in, denk ik. Maar dan nog, ook landen die vroeger deel uitmaakten van die USSR hebben in mijn ogen gewoon het recht om nu hun eigen weg te gaan. Andersom ook, als bijvoorbeeld België uit de NAVO zou stappen en een militaire alliantie aan zou gaan met Rusland dan is dat het recht van België. Daar kunnen we over sputteren en zo maar meer niet. Het zou geen pas geven als onze overheid Brabanders met jachtgeweren de grens over zou sturen om daar onrust te stoken. Of om te beweren dat België eigenlijk bij ons hoort, kijk maar naar het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden uit de jaren 1815-1830.

En ik denk dat Putin meer wil dan alleen maar (delen van) de Oekraïne, ik denk dat hij de oude Sovjet Unie terug wil. Dat alleen al is een reden dat ik vind dat we Russische inmenning in Oekraïne niet moeten dulden. Veel te gevaarlijk!

En jij denkt dat de Amerikanen België uit de Navo laten stappen nadat ze al dat smeergeld betaalden aan onze ministers, ze eigen basissen hebben op ons grondgebied waar we niets te zeggen hebben en waar de kernwapens gewoon klaarliggen voor gebruik ? Nee joch. Dat laten ze niet toe (zonder al die 'rebellen' eerst af te knallen. Nu stelt onze defensie niet veel voor, ik vrees toch dat het met jullie aanvalskracht nog erger gesteld is.

Ik ben het idee niet ongenegen om een revolutie te ontketenen tegen HP, Coca-Cola, IBM, Mc Donalds, ... .

Link naar reactie

Het is uiterst moeilijke materie. Wel weet ik dat de NATO niet is opgezet om politieagent van de wereld te spelen, maar voor een gezamenlijke verdediging van de lidstaten. Met andere woorden: we hebben niets te maken met wat Putin met de andere staten uit de voormalige SU uitvreet. Net zoals we niets met de Ukraine te maken zouden moeten hebben. Onze bemoeienis komt niet voort uit humanitaire overwegingen, maar uit de behoefte de EU te laten groeien.

Sterker nog: vanuit het standpunt van Rusland is ingrijpen in de Ukraine humanitair heel goed te verdedigen. Het gaat er dus maar om wiens bril je opzet en over welke schouder je je geweer hangt.

Link naar reactie

Vanaf 08.30 een mooie samenvatting van de Russische denkwijze. Overigens is de spreker, Sergei Glazyev, economisch adviseur van Putin en dus beslist geen kleine jongen. Hij noemt de situatie in Oost-Oekraïne genocide.

Dat is dan nog een redelijk milde constatering. De argumenten van de Russen vind ik alvast heel redelijk, beredeneerd en helemaal niet bij het haar gegrepen. De VS willen hun problemen oplossen door ons in de oorlog te storten.

Link naar reactie

Ze hebben het over de bewuste vernietiging van de infrastructuur van Oost-Oekraïne door de junta in Kiev. Dit, gecombineerd met het vluchtelingenprobleem, is vanuit Russisch perspectief een legitieme reden te hulp te schieten. En eerlijk gezegd kan ik me heel wat aanvallen van de USA herinneren die minder humanitaire redenen hadden, maar die zelfs nu nog op enige sympathie en draagvlak kunnen rekenen.

Nu wil ik niet de advocaat van de duivel spelen, maar Russen denken anders. Derk Sauer had het laatst bij Nieuwsuur over parallelle universums toen hij de westerse- met de Russische denkwijzen vergelijk.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...