Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF-scenario nr 2: chemische aanval in het Midden-Oosten

Zanshin
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 7 months later...

Wakeup call, ellende is nog geen 3000 kilometer hier vandaan.

Wind doet de rest wel. Hoeven maar een paar voertuigen door te blazen ongezien richting het "veilige" Europa en de SHTF.

http://xandrah.wordpress.com/2012/12/09/rusland-bewapent-syrie-met-krachtige-ballistische-raketten/

In geval van chloorgas (de simpelste van alle vormen) even nog dit, mocht je denken dat je grote hoeveelheden binnen moet krijgen. Een dosis van drie deeltjes gas op 100.000 deeltjes ‘gewone’ lucht veroorzaakte al een niet in te houden hoestbui.

De effecten werden bij hogere doses vanzelfsprekend steeds erger, tot bij een verhouding van één op honderd de dood onafwendbaar was, als gevolg van vergaande aantasting van longen en bronchiën. De symptomen waren dan vergelijkbaar met die van acute bronchitis tezamen met alle neveneffecten die daarmee gepaard kunnen gaan. Het werd onmogelijk zuurstof te krijgen door opeenhoping van vocht in de longblaasjes.

Verdrinken op het droge noemen ze dat.

Link naar reactie

Geen zorgen maken.Chemische wapens hebben niet voldoende reikwijdte om ons daarvandaan te schaden.

Wel zorgen maken om de gevolgen; oa US heeft al meerdere malen aangegeven dat gebruik van chemische wapens de grens is. Dat kan WW3 als gevolg hebben, en wat doe je dan? Hoeft niet direct te betekenen dat wij nukes op ons dak krijgen, of bezet worden door een ander land maar wie weet.

Link naar reactie

Gast Heksenboot
moet er niet aan denken als daar iets goed fout gaat door een gerichte actie :(

en als de wind dan vanuit zee komt is de kans groot dat meerdere regio's het het benauwd krijgen

Niet alleen Botlek is vies. Heb je wel een een vrachtwagen voorbij zin komen met een oranje bordje erop?

http://nl.wikipedia.org/wiki/ADR-gevarenklassen_en_-labels

Link naar reactie

Een echte zware chemische aanval is niet iets waar je tegenaan kunt preppen. Al die preppers met hun gasmaskers lijken te vergeten dat die cartridges maar iets van anderhalf uur meegaan en daarna vervangen moeten worden. Dus tenzij je een speciale ruimte bouwt met filters en overdruk systeem e.d. is 't met een echte chemische aanval al snel afgelopen.

Gelukkig zit ik zelf in een gebied waar weinig kans is op een chemische aanval; de enige echte grote industrie hier in de regio is de staalindustrie. Ik ga dus ook geen geld uitgeven aan gasmaskers, wat mij betreft is dat simpelweg een onrealistisch scenario.

In Nederland zou dat dan wel weer een ander verhaal zijn!

Link naar reactie

Een echte zware chemische aanval is niet iets waar je tegenaan kunt preppen. Al die preppers met hun gasmaskers lijken te vergeten dat die cartridges maar iets van anderhalf uur meegaan en daarna vervangen moeten worden. Dus tenzij je een speciale ruimte bouwt met filters en overdruk systeem e.d. is 't met een echte chemische aanval al snel afgelopen.

Gelukkig zit ik zelf in een gebied waar weinig kans is op een chemische aanval; de enige echte grote industrie hier in de regio is de staalindustrie. Ik ga dus ook geen geld uitgeven aan gasmaskers, wat mij betreft is dat simpelweg een onrealistisch scenario.

In Nederland zou dat dan wel weer een ander verhaal zijn!

Gemiddelde ABEK groot filter is voor 8 uur gebruik. Filter wissel kan gewoon in besmette ruimte gebeuren, door je adem in te houden, filter te wisselen en vervolgens uit te ademen borg je dat je voorfilter vervuild raakt.

Daarbij kun je een woning met duct-tape, en folie simpel veranderen in een containment ruimte. Luchtroosters kun je met koolstof geimpregneerd foam afdekken, en fijn mazig gaas voor de eerste voorfiltratie en na filtratie.

Kan niet bestaat niet, kost wat moeite, maar kan wel degelijk heel goed.

Ries.

Ps, geen een scenario is realistisch, tot je er mee geconfronteerd wordt.

Link naar reactie

@lucifer grote bom is redelijk overdreven.

Ik ben zelf bij de bouw van twee fabrieken betrokken geweest van DSM en een bom moet ik nog meemaken. En ik ben al jaren betrokken bij onderhoud en revisies op fabrieken.

Fabrieken zijn een bom als elke veiligheid en overdruk ventiel zou weigeren. Scenario voorstelling van 0 tot de macht 10.

Daarbij zijn alle fabrieken sil niveau 1 minimaal. Dat wil zeggen dat bij weigering van een (1) stuks materiaal (klep, safety) er altijd een tweede direct wordt aangesproken.

Massale ontploffingen en detonaties binnen fabrieken zijn uit de Efteling tijd toen normen en certificeringen nog met losse pols werden toegepast.

Een bom, ja daar woon je bij in de buurt.

Maar het locale benzinestation aan de snelweg heeft meer ontploffingsgevaar.

Link naar reactie

Massale ontploffingen en detonaties binnen fabrieken zijn uit de Efteling tijd toen normen en certificeringen nog met losse pols werden toegepast.

Maar het locale benzinestation aan de snelweg heeft meer ontploffingsgevaar

Oke thx dan hoef ik mij daar niet zo een zorgen om te maken:D

Link naar reactie

@lucifer grote bom is redelijk overdreven.

Ik ben zelf bij de bouw van twee fabrieken betrokken geweest van DSM en een bom moet ik nog meemaken. En ik ben al jaren betrokken bij onderhoud en revisies op fabrieken.

Fabrieken zijn een bom als elke veiligheid en overdruk ventiel zou weigeren. Scenario voorstelling van 0 tot de macht 10.

Daarbij zijn alle fabrieken sil niveau 1 minimaal. Dat wil zeggen dat bij weigering van een (1) stuks materiaal (klep, safety) er altijd een tweede direct wordt aangesproken.

Maar het locale benzinestation aan de snelweg heeft meer ontploffingsgevaar.

En die kerncentrale is Japan was ook super veilig, tot een tsunami/aardbeving daar verandering in bracht.

Link naar reactie

En die kerncentrale is Japan was ook super veilig, tot een tsunami/aardbeving daar verandering in bracht.

Centrale is nieuw ontwerp, wat inhoud cold down. Moet dus continue flow hebben in het bassin om te koelen. Nederland gelukkig niet.

Uitleg staat hier, anders val ik in herhaling.

http://preppers.nl/forum/threads/4603-Op-een-dag-komt-de-super-zonnestorm-(alle-elek-app-wordt-gebakken-ook-centrales)/page2

Link naar reactie

Centrale is nieuw ontwerp, wat inhoud cold down. Moet dus continue flow hebben in het bassin om te koelen. Nederland gelukkig niet.

Uitleg staat hier, anders val ik in herhaling.

http://preppers.nl/forum/threads/4603-Op-een-dag-komt-de-super-zonnestorm-(alle-elek-app-wordt-gebakken-ook-centrales)/page2

Volgens mij mis je mijn punt, wat ik bedoelde: men dacht met alles rekening gehouden te hebben. Dat dit niet waar is weten we allemaal.

Link naar reactie

Volgens mij mis je mijn punt, wat ik bedoelde: men dacht met alles rekening gehouden te hebben. Dat dit niet waar is weten we allemaal.

Nee ik mis je punt niet, maar lees de stukken wel even door.

De tsunami was wel in de kansberekening meegenomen. Echter niet een van die hoogte (1)

De installatie had als back-up diesels staan, echter die vielen stil en/of zonder brandstof (2) en waren niet meer te bereiken. Doordat de zo broodnodige koeling uitviel vond er in de installatie een ontploffing plaats (resultaat: leeg koelvat, ongekoelde staven) . Door het lekke koelvat kon water geen soelaas brengen, dus het koelen was haast onmogelijk. En de installatie was een single shell, en hier in Nederland heb je meerdere lagen.

En ja ik begrijp/weet wat je punt is, maar dat is hetzelfde als preppen voor een meteoriet van een paar km doorsnede, dat kan je ook niet.

Gelukkig zijn we in Nederland een stuk verder dan menig ander land, aangezien we hier met zelfs de doom-scenario's moeten rekening houden.

http://www.denf.nl/adviesdiensten/machine-en-procesveiligheid/risicobeoordeling/hazop/

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Heeft een collega onderzocht, stuur ik je via PM.

Ries.

Thanx. Ik had toen nog even de de voorraadlijst van verbrande spullen gevonden. Dat was nogal wat kankerzooi (letterlijk, he mensen).

Link naar reactie

ABEK filters beschermen ten 1e niet overal tegen..ik zou ook niet vasthaken op die 8 uur Riesie het is afhankelijk hoe intensief de filters gebruikt worden ;) Of je nu 8 uur loopt of een uurtje hardloopt..

Best lastig om je ademhaling dan te timen, gok dat je dan toch wat dampen binnen krijgt. Daarnaast hebben de filters een beperkte houdbaarheid.

Desondanks denk ik vooralsnog een goede bescherming die je jezelf kan bieden, ABEK pakt vrijveel chemicaliën beet. Als je hierin nog verder wilt gaan kan je gaan voor ABEK2 HG/P3 R

Ook hier komen we weer tot de hamvraag hoe ver wil je gaan?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...