Ga naar inhoud
GENEGEERD

Prep beginneling en enigszins verdwaald in voorraadland ;)


Huismusje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben een echte beginneling als het aankomt op preppen. Heb een hele lijst samengesteld met produkten voor noodpakketten, zowel voor in- als outdoor.

 

Nu begon ik vol goede moed te speuren naar hoe een voedselvoorraad op te bouwen maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. :confused:

Voor mij en mijn gezin lijkt het mij het handigst een combi van lang houdbare produkten, produkten die we ook daadwerkelijk gebruiken en produkten die in tijden van nood handig zullen zijn ( nu eet ik het liefste vers maar ingeblikte aardappels zijn prima voor als de nood aan de man is)

 

Als ik op internet zoek naar hoeveelheden voor 5 personen voor 6 maanden kom ik bijvoorbeeld uit op 25 kilo rijst.

Ik wil graag volgens FIFO werken zodoende hoef ik niet over tien jaar weer alles opnieuw te kopen.

25 kilo staat gelijk aan 50 pakken rijst. Papieren pakken trekken in mijn kelder vocht aan dus dacht ik aan glazen potten.

50 glazen potten a 1 kilo rijst is een optie in mijn kelder(tje) maar er moet natuurlijk wel meer gekocht worden dan droge rijst (om nog maar over de kosten van 50 glazen potten te zwijgen :rolleyes:) dus hoe ga ik dat doen qua ruimte. Alles in grote plastic emmers zie ik niet zo zitten, er zal 1 pak niet goed zijn en je kunt gelijk alles weggooien.

 

Hoe bouw ik nu een voedselvoorraad op die praktisch haalbaar is? Alleen MRE's is voor een gezin van 5 financieel bijna niet te doen.

 

Kortom alle hulp is welkom! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo,

 

Ik ben een echte beginneling als het aankomt op preppen. Heb een hele lijst samengesteld met produkten voor noodpakketten, zowel voor in- als outdoor.

 

Nu begon ik vol goede moed te speuren naar hoe een voedselvoorraad op te bouwen maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. :confused:

Voor mij en mijn gezin lijkt het mij het handigst een combi van lang houdbare produkten, produkten die we ook daadwerkelijk gebruiken en produkten die in tijden van nood handig zullen zijn ( nu eet ik het liefste vers maar ingeblikte aardappels zijn prima voor als de nood aan de man is)

 

Als ik op internet zoek naar hoeveelheden voor 5 personen voor 6 maanden kom ik bijvoorbeeld uit op 25 kilo rijst.

Ik wil graag volgens FIFO werken zodoende hoef ik niet over tien jaar weer alles opnieuw te kopen.

25 kilo staat gelijk aan 50 pakken rijst. Papieren pakken trekken in mijn kelder vocht aan dus dacht ik aan glazen potten.

50 glazen potten a 1 kilo rijst is een optie in mijn kelder(tje) maar er moet natuurlijk wel meer gekocht worden dan droge rijst (om nog maar over de kosten van 50 glazen potten te zwijgen :rolleyes:) dus hoe ga ik dat doen qua ruimte. Alles in grote plastic emmers zie ik niet zo zitten, er zal 1 pak niet goed zijn en je kunt gelijk alles weggooien.

 

Hoe bouw ik nu een voedselvoorraad op die praktisch haalbaar is? Alleen MRE's is voor een gezin van 5 financieel bijna niet te doen.

 

Kortom alle hulp is welkom! :D

welkom op het forum

Mischien kun je je ook even voorstellen ?

Er zijn hier erg veel topic over hoe je het beste een voorraad kunt aanleggen en rouleren

wat de rijst in pakken betreft zal ik meteen zeggen niet doen

je kunt beter een 20 kilo ( basmati ) zak halen bij de toko voor 25 tot 30 euro , de goedkope rijst in de supermarkt is duurkoop ( minder voedzaam ook korter houdbaar wegens de verwerking waarbij ze de vliesjes eraf halen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je antwoord Lindaja.

 

Waar ga ik die zak basmati laten? Zo in plastic laten zitten lijkt me niet echt handig?!

 

Ik ben een moeder van twee kinderen. Gezien de ontwikkelingen in de wereld dacht ik, ik wil me veilig kunnen voelen en zo goed als ik kan voorbereid zijn op een noodsituatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je antwoord Lindaja.

 

Waar ga ik die zak basmati laten? Zo in plastic laten zitten lijkt me niet echt handig?!

 

Ik ben een moeder van twee kinderen. Gezien de ontwikkelingen in de wereld dacht ik, ik wil me veilig kunnen voelen en zo goed als ik kan voorbereid zijn op een noodsituatie.

 

Ik bewaar het hierin. Met handwarmertjes van de lidl als zuurstof vretertje en een dichtgebonden zakdoekje baking powder als vocht vretertje.

 

Rijst:

rijst.jpg.2a9085bd58aaeb171af1f14e6ba2c261.jpg

 

Pasta:

pasta.jpg.b511c9e5d7e16ca87677bec18e1b6050.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm. Ik had aan zo'n kluis gedacht maar dan meer voor papieren, geld etc.

 

Ontkom er waarschijnlijk niet aan om vaten, emmers ed te gebruiken voor de echt lang houdbare produkten. Ja of ik moet bij iedere verjaardag mensen heel lief aankijken en zeggen "doe mij maar een paar mason jars kado":p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar mijn rijst en pasta in pet-flessen. Ik meet daar de hoeveelheid in af die wij met ons gezin per dag gebruiken. pet-flessen zijn overal wel te vinden, goed schoonmaken en laten drogen. Daarna kun je er eigenlijk alles wat door de hals van de fles past in bewaren.

Donker en koel opslaan.

Daarnaast heb ik een paar tonnen staan zoals @Stuudje laat zien voor wat extra voorraad. Nadeel van het opslaan van grote hoeveelheden in één verpakking vindt ik dat je iedere keer als je iets nodig hebt, je de hele verpakking open moet maken en daarna weer lucht en vocht dicht moet zien te krijgen.

Zodra alle pet-flessen leeg zijn, vul ik ze weer met de inhoud van 1 zo'n ton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar mijn rijst en pasta in pet-flessen. Ik meet daar de hoeveelheid in af die wij met ons gezin per dag gebruiken. pet-flessen zijn overal wel te vinden, goed schoonmaken en laten drogen. Daarna kun je er eigenlijk alles wat door de hals van de fles past in bewaren.

Donker en koel opslaan.

Daarnaast heb ik een paar tonnen staan zoals @Stuudje laat zien voor wat extra voorraad. Nadeel van het opslaan van grote hoeveelheden in één verpakking vindt ik dat je iedere keer als je iets nodig hebt, je de hele verpakking open moet maken en daarna weer lucht en vocht dicht moet zien te krijgen.

Zodra alle pet-flessen leeg zijn, vul ik ze weer met de inhoud van 1 zo'n ton.

 

 

Ja dit bedoelde ik ook in mijn post. Of je vult je ton aan en één pak bevat bacterien/wormen oid en je kunt gelijk tig kilo rijst weggooien. Andere optie is om de rijst in de ton niet te gebruiken maar dat vind ik ook weer zonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je erg van vers houd, ben je gewend aan je eigen recepten daarvoor. Probeer je ook eens te verdiepen in wecken.

Dat kost je wel qua aanschaf de glazen potten maar zo kan je wel regelmatig een maaltje extra maken en die wecken. Na het leegeten kan je de weckpotten weer hergebruiken. De aanschaf is dus eenmalig. Wecken doe ik gewoon in een grote pan en niet eens in een weckpan. Dat is pas interessant bij grote hoeveelheden.

Bijvoorbeeld, spaghettisaus, tomatensaus, chili con carne, soep, groenten (zomers erg goedkoop inslaan).

Zelfs brood, cake (af en toe wat lekkers wat je zo kan pakken is ook niet verkeerd) en vlees zijn te wecken.

Probeer het eens.

 

Ja was me al aan het inlezen :) Ik vind glazen potten gevuld met fruit, groente, stoofschotels etc ook mooier en gebruikersvriendelijker staan. Niet dat het om de schoonheid gaat maar in mijn geval toch wel een beetje. ;) Had al gekeken bij de post over stoofschotel in een weckpot. Chili in een weckpot en dan rijst erbij = 1 maaltijd.

Wat ik me dan nog wel afvraag...is het kopen van pastasauzen etc dan niet sneller en handiger? Het is al onder de juiste omstandigheden verpakt en je zet het zo op de plank.

Misschien niet zo slim maar vergeef de beginner in mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm. Ik had aan zo'n kluis gedacht maar dan meer voor papieren, geld etc.

 

Ontkom er waarschijnlijk niet aan om vaten, emmers ed te gebruiken voor de echt lang houdbare produkten. Ja of ik moet bij iedere verjaardag mensen heel lief aankijken en zeggen "doe mij maar een paar mason jars kado":p

 

papieren, geld etc. :p

20140805_163529.jpg.b1ddc1afe80456a159c0307c314932bd.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja was me al aan het inlezen :) Ik vind glazen potten gevuld met fruit, groente, stoofschotels etc ook mooier en gebruikersvriendelijker staan. Niet dat het om de schoonheid gaat maar in mijn geval toch wel een beetje. ;) Had al gekeken bij de post over stoofschotel in een weckpot. Chili in een weckpot en dan rijst erbij = 1 maaltijd.

Wat ik me dan nog wel afvraag...is het kopen van pastasauzen etc dan niet sneller en handiger? Het is al onder de juiste omstandigheden verpakt en je zet het zo op de plank.

Misschien niet zo slim maar vergeef de beginner in mij.

 

de vaste pastasauzen zijn tomaten pure met een zeer klein beetje kruiden en groente toevoegingen

kun je beter gewoon blikjes tomaten pure kopen a 8 cent per stuk en zelf lekker maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig voor als je de straat op moet en het moet waterdicht zijn :p haha

 

hehe, nee, dit is meer voor brand en inbraak enzo. Er staat een goedkopere kluis met waardeloos spul ergens anders (los, deze zit met keilbouten in de grond). Papieren en waardepapier zit in waterdichte zakjes en weer in een tasje in de kluis. Kan ik er zo uitgrijpen en wegwezen. De PM die ik in huis heb gaat wat zwaarder worden, zit wel apart in een kistje dus kan mee maar dat wordt zeulen. Maar goed, ik prep niet voor een bug out dus... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het liefst voor alles preppen (zwanger dus dat verklaart een hoop ;)) Maar ik kom nu al op een kleine 500 euro met mijn lijst dus ik zal toch geduld moeten hebben ( heb ik niet zoveel ;))

 

Er zijn hier veel budget preppers ;-)

500 euro kun je heel ver strekken

1 als je kant en klare sauzen koopt bewaar de ingredienten lijst en probeer ze na te maken

2 als ik op de markt mijn groentes haal verdeel ik het thuis in zakjes van 100 gram en vries ik het in. zo heb ik heel veel verschillende soorten groentes die ik dan kan combineren

3 kook groot en alles wat je over hebt meteen even wecken zo bouw je langzaam aan je voorraad op van zelfgemaakte maaltijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon beginnen met het uitbreiden van je voorraad. Niet gelijk groot denken maar in kwantiteit. Zo haal ik met regelmaat blikgroenten bij de c1000. Zoveel mogelijk verschillende soorten vlees in blik (hachee, gehakt bakken, boterhamworst, lunchworst etc...).

Daarnaast ook rijst en andere huishoudelijke producten als shampoo, tandpasta etc...

 

En telkens een paar extra dingen halen als je de normale boodschappen doet. Dit verzamel je eerst in een aparte doos of curverbox. Zo breidt je langzaam maar zeker je voorraad uit.

 

Welkom trouwens ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het liefst voor alles preppen (zwanger dus dat verklaart een hoop ;)) Maar ik kom nu al op een kleine 500 euro met mijn lijst dus ik zal toch geduld moeten hebben ( heb ik niet zoveel ;))

 

Niet alles in 1x kopen natuurlijk, dat doet bijna niemand. Koop elke week wat extra en vooral als het in de aanbieding is. Daar hebben we hier ook een paar draadjes over, dus dan weet je vaak wat er goedkoop te verkrijgen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de antwoorden en het warme welkom. :)

Ik moet inderdaad geduld hebben en het langzaam uitbreiden. Zoals eerder genoemd heb ik niet heel veel geduld (controle-freak is my middle name) dus het is best wel een uitdaging.

In mijn achterhoofd zit toch "stel je nu voor dat er morgen iets gebeurt.." dan wordt het nog lastiger en zou ik het liefste alles in een week geregeld hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet maar zo denken, gebeurd er morgen iets verschrikkelijks, dan heb je in ieder geval al iets in huis en dat is vaak al 100% meer dan de meeste nederlanders.

Preppen is een manier van leven. Met alleen voedsel en spullen ben je er nog (lang) niet. Je zal jezelf ook vertrouwd moeten maken met de spullen en jezelf skills aanleren zoals bijvoorbeeld op zoveel mogelijk manieren vuur maken en kunnen zorgen voor water en voedsel voor het geval de shtf langer duurt dan je voorraden in huis hebt.

 

Maar je bent in ieder geval goed bezig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...