Ga naar inhoud
GENEGEERD

BUK (Bug Out Kano)


Gast

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Grappig idee, maar met dit soort kano's ben je toch gebonden aan de binnenwateren, wat betekent (afhankelijk van waar je woont), je de Maas of de Rijn stroomafwaarts of opwaarts kunt varen en dan houdt het wel op. Nog afgezien van de vele stuwen, watervallen e.d. Je hebt inderdaad meer aan je boot, maar voor de korte tochtjes is het natuurlijk prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso is stroomopwaarts met de kano een hele uitdaging. De Rijn stroom zo'n beetje tussen de 3,6 en 7,2 kilometer per uur. Met de elektromotor op vol vermogen haal ik net 7 kilometer per uur. Peddelend doe ik rond de 6 kilometer per uur. Nu is dat wel met een hele grote kano (5,5 meter lang en 94 cm breed) maar ook met een kleiner model al je of stroomafwaarts of op niet stromend water willen varen als je ook nog ergens wilt komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble, leuk project ben je begonnen.

zelf heb ik een sit on top , dit is een kruising tussen een kajak en een kano . Nu is deze dus ook blauw als een smurf en heeft ook een ander kleurtje nodig.

mijn vraag is dus heb jij een primer gebruikt en wat voor verf/lak zet jij erop?

En evt nog wat oplossingen voor jou kajak; netje voorop om spullen onder te kunnen steken. Evt pvc buis met schroefdop en schouderband in je kuip voor en achter aanbrengen voor spullen voor het zwaarte punt en waterdicht , evt kliksysteem, dan kan je ze er uithalen over je schouder doen als je te voet verder moet. De overige ruimte in de kuip opvullem met piepschuim/ purschuim, mocht je toch omkappen dan zinkt je kajak niet naar de bodem wat anders wel kan gebeuren. Voor je bob zou ik verzinnen, dat mocht je van je kajak vallen ,dat je ermee verbonden blijft d.m.v een kort koord en deze moet dan makkelijk in 1 trek van je kajak los komen, of al gelijk met dat je er afvalt. De kajak kan je missen de bob minder denk ik. Mocht je afdrijven dan is je bob tevens bruikbaar als een soort reddingsvlotje om op te hangen. Veel succes ermee , ik ga je project zeker volgen en de koffie staat klaar voor als je afmeert aan de scheldemonding.

 

De primer moet ik vanavond even voor je nakijken welk merk dat is, ben nu op werk.

Het legergroen is van de praxis, verkrijgbaar in spuitbussen en ook hier zal ik vanaf even het merk voor je opzoeken.

Goede tip van het purschuim, ik denk dat ik oogjes plaats op de achterkant voor mijn tas en dan met testen er wel uitkom hoe het zwaartepunt precies te plaatsen en hoe. @zippo hema eh...hmmm es even kijken van de week...

@FKAGB ja ooit koop ik nog eens een canadese.

Mijn tas is altijd licht gevuld en we zijn met drie kano's dus gewicht en voorraad kan mooi verdeeld worden.

@luna1988 ik woon in flevoland en elke plek hier is met de kano te bereiken. Vroeger ook veel aan wild water kanoën gedaan, dan merk je dat je leeft :p

@whocares effe een shtf situatie dan. Je zit ergens in je bol in weetikveelwaar en je moet voorraden gaan halen. Geen beter idee dan met de kano 's nachts ongezien snel lange afstanden te overbruggen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luna1988, zover mij bekent bestaan er karretjes voor een kajak/kano voor achter de fiets en anders evt zelf iets fabriceren. Dan is 25 kilometer wel doen lijkt mij. Voor een auto zijn speciale beugels voor op het dak.

ik combineer het met een vouwfiets, deze plaats ik aan het eind, rij met auto en kajak naar het beginpunt, peddel naar mn fiets, fiets weer naar mn auto en haal vervolgens mn kajak weer op. Zo maak je leuke tochtjes en gebruik je verschillende spieren.mgroet Rataplan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble dan kun je er nog eentje aan toevoegen , namelijk de sit-on top kayak , een kayak maar één waar je op zit en niet in zit .

ik heb dit bootje , niet groot maar wel stabiel en als je omgaat klim je er weer ''makkelijk '' in en in principe onzinkbaar (tenzij hij lek gaat )

http://ukpaddlesports.freeforums.org/north-kent-minnis-bay-to-margate-t37.html

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip die mij nu net te binnen schoot . Vroeger de lesse wel eens afgevaren . In onze rugzak staken we een plastic zak (vb een vuilniszak ) waar alles in ging . Goed dicht knopen rugzak dicht en waterhoes erover heen . Zo had je een extra zekerheid dat alles droog bleef .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luna1988, zover mij bekent bestaan er karretjes voor een kajak/kano voor achter de fiets en anders evt zelf iets fabriceren. Dan is 25 kilometer wel doen lijkt mij. Voor een auto zijn speciale beugels voor op het dak.

ik combineer het met een vouwfiets, deze plaats ik aan het eind, rij met auto en kajak naar het beginpunt, peddel naar mn fiets, fiets weer naar mn auto en haal vervolgens mn kajak weer op. Zo maak je leuke tochtjes en gebruik je verschillende spieren.mgroet Rataplan

 

Het is zeker te doen, maar hoevaak kom ik eraan toe?

Mijn vrouw vond dat ik al genoeg speelgoed had ;-)

Zo een ding past idd makkelijk op de auto.

Misschien als de kinderen wat ouder zijn dat het een leuk uitje is en dat we het wat vaker zullen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker te doen, maar hoevaak kom ik eraan toe?

Mijn vrouw vond dat ik al genoeg speelgoed had ;-)

Zo een ding past idd makkelijk op de auto.

Misschien als de kinderen wat ouder zijn dat het een leuk uitje is en dat we het wat vaker zullen doen.

@luna1988, een keer een kajak huren, piknikmandje mee, flesje wijn, lekkere hapjes , mooi plekje aan de oever, dan ziet ze de waarde er ook wel van in:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip die mij nu net te binnen schoot . Vroeger de lesse wel eens afgevaren . In onze rugzak staken we een plastic zak (vb een vuilniszak ) waar alles in ging . Goed dicht knopen rugzak dicht en waterhoes erover heen . Zo had je een extra zekerheid dat alles droog bleef .

 

 

ik heb van een bushcrafter eens een techniek geleerd om dit te doen met een rondzeil van 2 op 3 meter inwikkelen zoals een groot snoepje, de uiteinden dubbelvouwen en afbinden en dan vervolgens de uiteinden met een touw aanspannen. Werkte best goed en kon je ook als drijver gebruiken als je bv een stukje rivier moest overzwemmen.

 

Een grote drybag is ook een optie maar wel een pak duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luna1988, zover mij bekent bestaan er karretjes voor een kajak/kano voor achter de fiets en anders evt zelf iets fabriceren. Dan is 25 kilometer wel doen lijkt mij. Voor een auto zijn speciale beugels voor op het dak.

ik combineer het met een vouwfiets, deze plaats ik aan het eind, rij met auto en kajak naar het beginpunt, peddel naar mn fiets, fiets weer naar mn auto en haal vervolgens mn kajak weer op. Zo maak je leuke tochtjes en gebruik je verschillende spieren.mgroet Rataplan

 

Legerverf praxis € 9,99: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/verf/spuitverf/'t-stilleven-camouflageverf-groengrijs-0-4l/5100085

 

De primer is universeel en van Gamma huismerk..

 

Overigens had ik uiteindelijk beter kunnen kiezen voor een legergroene verf die in blik komt en met de hand te rollen. Spuiten heeft me uiteindelijk 6 bussen gekost. Vanavond de naam van mijn zoon laten tatoeëren ( :) ), morgen beginnen met de V strepen in zwart. I keep u posted!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Legerverf praxis € 9,99: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/verf/spuitverf/'t-stilleven-camouflageverf-groengrijs-0-4l/5100085

 

De primer is universeel en van Gamma huismerk..

 

Overigens had ik uiteindelijk beter kunnen kiezen voor een legergroene verf die in blik komt en met de hand te rollen. Spuiten heeft me uiteindelijk 6 bussen gekost. Vanavond de naam van mijn zoon laten tatoeëren ( :) ), morgen beginnen met de V strepen in zwart. I keep u posted!

@Gamble, ik heb het ff onderzocht, naar blijkt heb ik een kajak van polyethyleen(plasticsoort), deze is dus niet of nauwelijks te schilderen omdat niks hecht, zelfs stickers vallen er na een tijd vanaf. Helaas., maar bedankt voor je info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble, ik heb het ff onderzocht, naar blijkt heb ik een kajak van polyethyleen(plasticsoort), deze is dus niet of nauwelijks te schilderen omdat niks hecht, zelfs stickers vallen er na een tijd vanaf. Helaas., maar bedankt voor je info.

 

Zoals ik het goed begrijp is bij polyethyleen juist een goede primer nodig en dan zal de verf gaan hechten.

http://www.osgbk.nl/lijm/Lijmproces.html

Het beste wat we even kunnen doen is vragen of @vheeswijk misschien de oplossing kan bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Gamble PE is vet en daardoor pakt helemaal niets.

Heb een poosje bij een bedrijf gewerkt wat PE verwerkt tot constructies door middel van lassen en bouten en als je iets op kleur wilt zal er PE op kleur ingekocht moeten worden.

Het is ook niet te verlijmen of kitten en lassen eventueel icm schroeven of bouten is de enige mogelijkheid om een verbinding te maken.

Enige mogelijkheid om er een andere kleur op te krijgen is dus een dun laagje PE op te smelten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble PE is vet en daardoor pakt helemaal niets.

Heb een poosje bij een bedrijf gewerkt wat PE verwerkt tot constructies door middel van lassen en bouten en als je iets op kleur wilt zal er PE op kleur ingekocht moeten worden.

Het is ook niet te verlijmen of kitten en lassen eventueel icm schroeven of bouten is de enige mogelijkheid om een verbinding te maken.

Enige mogelijkheid om er een andere kleur op te krijgen is dus een dun laagje PE op te smelten

@ghostwhiper @Gamble, ik heb gelezen dat je ook de toplaag licht kan branden om de moleculstructuur te veranderen, zodat het dan wel of beter zou hechten, maar met het risico van blijvende schade en de hoeveelheid werkt laat ik deze optie maar varen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Rataplan kijk daar heel erg mee uit want je kunt ook te heet gaan en dan word het hard en broos met als resultaat dat het snel scheurt.

En al zou je het ruw genoeg krijgen voor verf dan zal het nog niet houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het goed begrijp is bij polyethyleen juist een goede primer nodig en dan zal de verf gaan hechten.

http://www.osgbk.nl/lijm/Lijmproces.html

Het beste wat we even kunnen doen is vragen of @vheeswijk misschien de oplossing kan bieden.

 

De vraag, zie ik, is al prima beantwoord door @ghostwhiper . De oppervlakte-struktuur is vergelijkbaar met waxine of kaarsvet. Dat kan je ook niet verven, of lijmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
ziet er goed uit :D zelf ook sinds kort bezig mat kajakken , vaar met een afdaler

toch aan luchtzakken gedacht :p ?

 

Lekker man. Nee geen luchtzakken. Tas achterop is geen probleem met stabiliteit en een tocht van een paar dagen in de planning.

Legergroen is matzwart geworden. Primer van de action, die als je goed opschuurt en een dikke lagen (3) er op spuit prima de verf houd op de kano. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...