Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Holana

Waarom preppen wij?

Recommended Posts

Ik ben redelijk nieuw hier (zie voorstellen Holana), ben ook niet heel erg bekend met gebruik van Forum, dus vergeef me als ik fouten maak en spreek me daar gerust over aan!

Wat ik me al een paar dagen loop af te vragen is waarom ieder van jullie heeft besloten te gaan preppen. Wat bedoel ik hiermee en waar wil ik naar toe.....ik leef mijn leven op een sjamanistische wijze. Sjamanisme is wel de oudste leefwijze (geen religie) op aarde te noemen. Sjamanisme is leven vanuit respect voor alles dat leeft en de wetenschap dat alles uit energie bestaat. Ik sta met beide pootjes stevig op de grond en bekijk het leven graag spiritueel. Vanuit dit gezichtspunt weet ik dat alles gaat zoals het moet zijn en ik heb een diep vertrouwen dat alles goed komt (is wat anders of ik het ook leuk vind).

Anderhalf jaar geleden ben ik met mijn vriend en dochters naar Duitsland verhuisd, ik had erg sterk het gevoel dat langer wachten zou kunnen betekenen dat we om de een of andere reden het land niet meer uit zouden kunnen. Daarbij heb ik ook al langere tijd het gevoel dat we er niet ver van af zijn om onze "aardse" zekerheden kwijt te raken....geld, elektra etc. Van preppen had ik nog nauwelijks gehoord. Natuurlijk zie en hoor ik alles dat in de media voorbij komt maar dat is voor mij niet de reden geweest om me voor te willen bereiden op rampen etc. Mijn gevoel komt dieper weg. Ik ben dus ook heel benieuwd wat voor de anderen hier de aanleiding is geweest dit te gaan doen.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Holana hoe de meesten met preppen zijn begonnen kan je lezen ik de voorstelronde daar wordt het een en het ander bloot gelegt . Bij mij is het zowat begonnen toen ik 17 jaar was een beetje uit noodzaak een beetje uit levens gewoonte . Omdat mijn ouders zelfredzaam leefden ben ik het ook gaan doen . Voor mij is het geen hobby maar een levenswijze .

Deze post delen

@Holana Gewoon logisch nadenken denk ik. Om me heen kijken en een mening vormen op basis van gebeurtenissen in de wereld. En dan zullen mensen zeggen: 'Ja, het valt mee.' Ja, nu wel. Maar op alles wat ze te zeggen hebben, kan ik het niet helpen om dezelfde vraag opnieuw te stellen. Wat als? Ik prep me liever onnodig, dan dat ik er niets aan doe en het blijkt nodig te zijn. Dan is het te laat.

Deze post delen

merkte dat de wereld steeds meer agressief werd en voelde dat ik voor mezelf moest gaan zorgen toen had ik een sporttas vol met mijn gehele voedselvoorraad en survival gear toen maar besloten dat het wat efficienter moest, perongeluk dit forum ontdekt en nu alweer een tijdje bezig en vele leuke mensen online ontmoet en as zaterdag een paar van die mensen ook in het echt ontmoeten

Deze post delen

Ik ben redelijk nieuw hier (zie voorstellen Holana), ben ook niet heel erg bekend met gebruik van Forum, dus vergeef me als ik fouten maak en spreek me daar gerust over aan!

Wat ik me al een paar dagen loop af te vragen is waarom ieder van jullie heeft besloten te gaan preppen. Wat bedoel ik hiermee en waar wil ik naar toe.....ik leef mijn leven op een sjamanistische wijze. Sjamanisme is wel de oudste leefwijze (geen religie) op aarde te noemen. Sjamanisme is leven vanuit respect voor alles dat leeft en de wetenschap dat alles uit energie bestaat. Ik sta met beide pootjes stevig op de grond en bekijk het leven graag spiritueel. Vanuit dit gezichtspunt weet ik dat alles gaat zoals het moet zijn en ik heb een diep vertrouwen dat alles goed komt (is wat anders of ik het ook leuk vind).

Anderhalf jaar geleden ben ik met mijn vriend en dochters naar Duitsland verhuisd, ik had erg sterk het gevoel dat langer wachten zou kunnen betekenen dat we om de een of andere reden het land niet meer uit zouden kunnen. Daarbij heb ik ook al langere tijd het gevoel dat we er niet ver van af zijn om onze "aardse" zekerheden kwijt te raken....geld, elektra etc. Van preppen had ik nog nauwelijks gehoord. Natuurlijk zie en hoor ik alles dat in de media voorbij komt maar dat is voor mij niet de reden geweest om me voor te willen bereiden op rampen etc. Mijn gevoel komt dieper weg. Ik ben dus ook heel benieuwd wat voor de anderen hier de aanleiding is geweest dit te gaan doen.

ik denk dat wij preppers, beter dan andere mensen, beseffen hoe afhankelijk we zijn geworden van systemen zoals internet, gastoevoer, supermarkten, transportnet, elektriciteit, enz, en hoe kwetsbaar daardoor onze maatschappij is i.g.v. kleine rampen (internet valt uit, transportsystemen haperen, 15 cm sneeuw, stroomuitval, overstromingen, e.d.), en tevens snappen hoe dicht bij grote rampen we (met name de laatste tijd) staan, b.v. wereldoorlog, complete instorting economie, complete stroomuitval, virusuitbraak, etc.

Deze post delen

Betere vraag is misschien: Waarom zijn mensen opgehouden te preppen? Nog niet zo heel lang geleden was het heel normaal om een voorraad voedsel, drinken en gebruiksartikelen op voorraad te hebben.

Deze post delen

Betere vraag is misschien: Waarom zijn mensen opgehouden te preppen? Nog niet zo heel lang geleden was het heel normaal om een voorraad voedsel, drinken en gebruiksartikelen op voorraad te hebben.

omdat de supermarkten toch altijd goed zijn bevoorraad?

Deze post delen

Na WOII hebben de generaties het telkens beter gekregen dan hun ouders. Daarnaast is de technologie een oorzaak en vergeet niet de marketing wereld. Iedereen kon kopen, eten en drinken wat hij wilde, geld was geen enkel probleem want je nam gewoon een extra hypotheek op je overwaarde, alles zat economisch gezien mee....

Tot deze generatie, want iedere idioot kon op een bierviltje uitrekenen dat het niet veel langer kan doorgaan met geld bijdrukken en boven je stand leven. Nu worden mensen met de neus op de feiten gedrukt en onze kinderen zitten dankzij ons op het strafbankje en mogelijk nog verdere generaties. Preppen wordt nu een noodzaak van leven of dood.

Deze post delen

Waarom opgehouden met preppen. Wat FincaInSpanje zegt klopt. Er was geen noodzaak meer toe,

Daardoor ook dat men geen moestuin meer heeft. (goed te zien bij de Tijdhuisjes van Openluchtmuseum Arnhem. De moestuin uit de jaren vijftig werd in de jaren zeventig vervangen door een zitkuil in de tuin)

Deels ook omdat men niet meer zelf kan koken met verse groenten. Een potje of kant en klaarmaaltijd opwarmen lukt nog nét. Vers, betekent voor bepaalde doelgroep, net gekocht halfproduct uit het schap en dan de magnetron of de oven in.

Door dit "gemak dient de mens" is veel kennis verloren gegaan.

Deze post delen

Waarom opgehouden met preppen. Wat FincaInSpanje zegt klopt. Er was geen noodzaak meer toe,

Daardoor ook dat men geen moestuin meer heeft. (goed te zien bij de Tijdhuisjes van Openluchtmuseum Arnhem. De moestuin uit de jaren vijftig werd in de jaren zeventig vervangen door een zitkuil in de tuin)

Deels ook omdat men niet meer zelf kan koken met verse groenten. Een potje of kant en klaarmaaltijd opwarmen lukt nog nét. Vers, betekent voor bepaalde doelgroep, net gekocht halfproduct uit het schap en dan de magnetron of de oven in.

Door dit "gemak dient de mens" is veel kennis verloren gegaan.

Inderdaad! We komen binnenkort nog mensen tegen die niet weten dat er om de aardappelen een schil omheen zat, omdat ze al geschild, gesneden en verpakt in de supermarkt liggen. Laat staan dat mensen nog weten aan wat voor soort boom de aardappelen groeien. Om al helemaal niet te praten over het zelf kunnen verbouwen.....

Deze post delen

Klopt helemaal. Ik maak mezelf daar ook schuldig aan. Ik ben niet helemaal een noob wat koken betreft maar ik woon alleen dus koop meestal gewoon kan en klare krieltjes en een stukje vlees en een potje groente. Magnetronmaaltijd op zaterdag.

Ik moet echt eens leren om meer met verse groenten te gaan koken. Kook ik een aantal porties want voor 1 portie is het wel een hoop werk elke keer, en dan vries ik 't in. Waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Als dat een beetje lukt moet ik ook eens leren om een beest te slopen op de goede manier. (En dan bedoel ik niet m'n kat te laten rondrennen met een laserpointer vanuit m'n luie stoel :) )

Deze post delen

Hallo @Holana,

Welkom op dit preppers forum.

Je hier een schat aan informatie vinden en uren doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op voor je het weet ben je het ook:o

Met vriendelijke groet, Popeye

Deze post delen

Persoonlijk zie ik een hoop redenen om te preppen.

Onze maatschappij is fragiel en we zijn afhankelijk van een hele hoop dingen.

Elektriciteit, olie, water, drinken, economie, transport, de staat, andere staten, en ga zo maar door.

Al deze dingen linken elkaar als er 1 punt wegvalt noemen we dat al een ramp. Veel erger zou het zijn als er 1 punt wegvalt en er ontstaat een ketting reactie waardoor er meerdere punten wegvallen in zo een situatie ben je vleugellam.

Door te preppen bereid je jezelf voor om enige tijd of zelfs helemaal onafhankelijk te zijn van vitale linken die onze maatschappij zo fragiel maken.

Op deze manier hoop ik mijn gezin door een moeilijke tijd te loodsen.

Natuurlijk hoop ik dat er nooit wat gaat gebeuren, maar als er wat zou gebeuren wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn.

Mochten we het toch niet redden, kunnen we elkaar aankijken en zeggen we hebben er alles aan gedaan wat in onze macht lag.

Deze post delen

Omdat ik niet van plan ben bij de supermarkt te staan met nog tig mensen om me heen, die dàn hun hele voorraad wil verzamelen. Alleen al het idee van onrust en agressieve mensen (vooral ouders met hongerige kindjes, die zullen echt ver gaan vergis je niet) voor een paar blikjes met eten. Ik wil het graag voor zijn :) En het is niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer. En ik vind de ontwikkelingen nu op dit moment in de wereld er zeer dreigend uit zien. Er gaan nog spannende dingen gebeuren... helaas.

Deze post delen

Een aardappel is een knolgewas:rolleyes:

Ik dacht dat het wel overduidelijk was dat het een grap betrof, blijkbaar dus niet....... Ik probeerde daarmee aan te geven hoe schrikbarend weinig veel mensen weten over de herkomst van ons eten! Bij goed weer ga ik morgen weer enkele pollen rooien, heb nog zo'n 70m2 knolgewas staan.

In elk geval bedankt voor de moeite!

Deze post delen

Ik dacht dat het wel overduidelijk was dat het een grap betrof, blijkbaar dus niet....... Ik probeerde daarmee aan te geven hoe schrikbarend weinig veel mensen weten over de herkomst van ons eten! Bij goed weer ga ik morgen weer enkele pollen rooien, heb nog zo'n 70m2 knolgewas staan.

In elk geval bedankt voor de moeite!

:rolleyes: volgens mij heel duidelijk een grap! Maar ik geef je gelijk dat hele volksstammen niet weten waar de melk vandaan komt. Vandaag nog uitgelegd aan een collega waar een kip een krop voor nodig heeft. Vroeg hij me na de uitleg. " Waar haal jij die informatie vandaan?" He? Dat leerde je toch gewoon oo school?

Deze post delen

Hoi @Holana, ik probeer ook mijn leven in te richten in overeenstemming met de natuur (wat overigens niet voor de 100% lukt) en sjamanisme maakt daar ook deel van uit. Mijn reden om te gaan preppen is in dit geval gewoon logisch nadenken, je zíet en voelt gewoon dat het niet lang meer zo blijft zoals het nu is. Ik snap niet zo goed dat heel veel mensen dat nog niet door hebben. Maar er gaat wat veranderen. Mijn vraag aan jou: je zegt dat je gevoel "dieper weg komt", ik ben benieuwd wat je daar precies mee bedoelt? En ook ben ik benieuwd waarom je juist naar Duitsland bent verhuisd?

Groetjes, Richa

Deze post delen

:rolleyes: volgens mij heel duidelijk een grap! Maar ik geef je gelijk dat hele volksstammen niet weten waar de melk vandaan komt. Vandaag nog uitgelegd aan een collega waar een kip een krop voor nodig heeft. Vroeg hij me na de uitleg. " Waar haal jij die informatie vandaan?" He? Dat leerde je toch gewoon oo school?

Ik dacht even dat jullie het serieus hadden genomen......

Heeeeel vroeger leerde je dat soort dingen op school of vaker nog gewoon thuis. En heel vroeger (tot zo'n 60 jaar geleden) was iedereen "prepper", had iedereen een moestuin, kippen, een voorraad en een hele hoop "skills". Veel veranderd in een paar decennia...... Zal de vooruitgang wel zijn...... Maar inmiddels zijn wij Nederlanders het meet INCOMPETENTE volk ter wereld geworden. In geen enkel land weten zo weinig mensen nog hoe je appelmoes moet maken, aardappels moet verbouwen of een kip moet slachten,,,,,,

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...