Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterfilter voor mimimaal 3000L


DQA

Aanbevolen berichten

In onze tuin hebben wij een grijswatertank laten installeren met een capaciteit van 3000 liter. Deze gebruiken we hoofdzakelijk om de toiletten te spoelen en de tuin te bewateren. In geval van nood, zouden we met 3000 liter aan regenwater een aardige tijd vooruit kunnen. Ik ben daarom op zoek naar een waterfilter die zulke hoeveelheden aan kan en wat voor soort filter heb je überhaupt nodig voor regenwater?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik denk dat het eraan ligt of er behalve regenwater ook nog andere dingen in kunnen komen zoals insecten, bladeren, vogelpoep, enzv.

 

mocht het alleen puur water zijn, dan zou je het niet echt hoeven te filteren, maar wel altijd koken! in stilstaand water kunnen algen en bacterien erg gemakkelijk groeien.

 

mocht je een filter zoeken voor een grote groep dan kom je bij zoiets:

http://www.highwaterfilters.com/Katadyn-Expedition-p/8016389.htm

 

voor een kleinere groep:

http://www.highwaterfilters.com/Katadyn-Base-Camp-p/8010655.htm

 

maar mocht je alleen voor je familie willen filteren, dan kan je voor iets dergelijks als dit gaan:

http://www.highwaterfilters.com/Katadyn-Pocket-Microfilter-p/8013618.htm

 

de prijzen zijn op deze site redelijk hoog, maar in nederland is de katadyn pocket al te krijgen vanaf €279,-

 

zelf heb ik een tulipwaterfilter gekocht, is niet zo prijzig maar werkt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DQA, ik heb zelf een groene regenton 180 liter in de bouwmarkt gekocht voor 50 euro, 1e keer gewassen met afwasmiddel en goed uitgespoeld.

Staat wel in een donkere vorstvrije schuur en kan deze overschakelen op regenwater er zit een aansluiting bij voor regenpijp.

 

Maar dus nooit gebruikt voor regenwater dus alleen leidingwater tot de rand en 1 potje water purification o.a. hier te koop. QVIST

 

Maar omdat de kans klein is dat je het nodig hebt ben ik overgestapt op chloor (dunne bleek) gewoon 1/3 kopje er in gooien dan vol laten lopen met water deksel erop en dan kan ik het makkelijk 15 maand goedhouden is dan nog goed van smaak. hoef ik dan ook niet te filteren.

Maar zoals bekend is niet zo gezond, maar ik doe dit nu 6 jaar en heb dus al 100 euro uitgespaard aan toevoegingen.

 

Overigens heb ik net gister een topic opgestart over Alles over water; focus on water

Hier kun je echt veel info vinden over water door de link The Omega Man

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips Prepper en Tom. De prijs van die Tulip staat mij wel aan. Ik ben persoonlijk niet zo bang dat we zonder water of gas komen te zitten, maar voor het geval dat, is het niet verkeerd om een filtertje te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je dus geen filter hebt gewoon ouderwets eerst koken en dan laten afkoelen en klaar is kees.

 

Is helemaal niks tussen te krijgen.

Reken even uit hoeveel brandstof en tijd je dit gaat kosten, laat me dan nog even weten of ik de juiste keuze heb gemaakt met een filter, kan me natuurlijk een factor tien vergist hebben?

En als ik me een factor tien vergist heb probeer je dan voor te stellen hoeveel je brandstof je waard is in die situatie en of je dan nog steeds blij met je keuze:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is helemaal niks tussen te krijgen.

Reken even uit hoeveel brandstof en tijd je dit gaat kosten, laat me dan nog even weten of ik de juiste keuze heb gemaakt met een filter, kan me natuurlijk een factor tien vergist hebben?

En als ik me een factor tien vergist heb probeer je dan voor te stellen hoeveel je brandstof je waard is in die situatie en of je dan nog steeds blij met je keuze:cool:

 

Ik ben het volledig eens met Kans, ik vind het doodzonde om brandstof te verspillen (of het nu hout, gas of een andere brandstof is) aan het koken van water enkel voor drinkwater. Die optie gaat bij mij pas tellen nadat ik 100.000 liter water heb gefilterd en mijn filters op zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich is regen water wel veilig, maar volgens mij vergeten sommigen dat het het water eerst wordt opgevangen en dan in de opslag komt. dus het zuiveren van het opgeslagen water heeft geen nut aangezien er regelmatig nieuw regenwater in stroomt. wat betreft het schoon zijn van het water ... ik ga ervan uit dat het water via de dakgoot wordt verzameld. afhankelijk van de woonlokatie kan er dus restantjes bladeren, takken, eikels, veren, vogelpoep en zelfs resten van een dode vogel in het water komen.

 

hoe kom ik tot die conclussie? nou, ik heb weleens een dakgoot schoon gemaakt en je moest eens weten wat er allemaal in kan liggen, en vogels landen vaak op daken en sommigen maken zelfs nesten in de dakgoten. dat een vogel sterft komt ook vaak voor en dat een vogel een veer verliest of op je dak poept nog veel vaker. kortom: als je water hebt gepakt uit de waterreservoir, filter het eerst en kook het daarna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prepper, dat is precies het geval. Voorheen hadden we roosters over de dakgoten om de hoeveelheid bladeren die de tank bereiken te minimaliseren, maar nu deze gekapt zijn, hebben we deze roosters niet meer in gebruik. Onlangs zag ik een vogel badderen in de goot, dus dat water is inderdaad verre van zuiver. Ik neig er naar om zo'n Tulip filtertje aan te schaffen. Aangezien ik niet ongerust ben zonder leidingwater te komen, heeft dit voor mij sowieso een lage prioriteit. Voedsel is vele malen belangrijker. Tijdens de tweede wereldoorlog bleef het leidingwater ook gewoon stromen terwijl aan voedsel een grote schaarste was. Minimale voorbereidingen nemen in de vorm van zo'n goedkoop filtertje en een aantal desinfectietabletten lijkt mij afdoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Span een schoon zeiltje als het regent en vang dit water op. Het zeiltje is makkelijk schoon te houden en op te vouwen. Heb dit een keer uitgeprobeerd en dit leverde na een uur lekker regenen 2 jerrycans water op. Conserveermiddel er in als je ze op wil slaan, anders volgens mij gewoon drinkbaar, behalve in zwaar geindustrialiseerde gebieden, daar zou ik over actieve kool filteren. correct me if I'm wrong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Span een schoon zeiltje als het regent en vang dit water op. Het zeiltje is makkelijk schoon te houden en op te vouwen. Heb dit een keer uitgeprobeerd en dit leverde na een uur lekker regenen 2 jerrycans water op. Conserveermiddel er in als je ze op wil slaan, anders volgens mij gewoon drinkbaar, behalve in zwaar geindustrialiseerde gebieden, daar zou ik over actieve kool filteren. correct me if I'm wrong.

 

2 jerrycans, 50 liter? Dat is voor 5 personen 5 dagen water en dan ook nog het minimum.

Voor mij geen gevoel van 'genoeg water' .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd zo'n 90 liter water in jerrycans staan, daarnaast nog wat flessenwater. Ik heb simpelweg geen ruimte voor een groot reservoir water maar als de nood aan de man komt kan ik ook nog het voorraadvat van mijn zonneboiler gebruiken, dat is ook weer 100 liter. Daarnaast heb ik een Katadyn Pocket, mogelijk dat ik er nog een reservefilter bij koop om een tweede exemplaar aanschaf. Oppervlaktewater is hier in de buurt wel te vinden in de vorm van een kanaal, sloot of als het moet het veluwemeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd zo'n 90 liter water in jerrycans staan, daarnaast nog wat flessenwater. Ik heb simpelweg geen ruimte voor een groot reservoir water maar als de nood aan de man komt kan ik ook nog het voorraadvat van mijn zonneboiler gebruiken, dat is ook weer 100 liter. Daarnaast heb ik een Katadyn Pocket, mogelijk dat ik er nog een reservefilter bij koop om een tweede exemplaar aanschaf. Oppervlaktewater is hier in de buurt wel te vinden in de vorm van een kanaal, sloot of als het moet het veluwemeer.

 

 

Ik zelf ben ongeveer 4 jaar geleden begonnen om ipv water, wijn als drank in te slaan.

Het voordeel hiervan is dat het minimaal 15 jaar houdbaar is, en een handig formaat (75 cl).

 

Eerste reactie van mensen is dat ik compleet gek ben met ongeveer 400 flessen in mijn kelder.

Maar aangezien ik (samen met partner) 1 fles per dag consumeer is de huidige doorloopsnelheid maar iets van 13 maanden.

(ik vul het uiteraard aan)

 

Het is dus in het geheel geen verspilling van geld want ik drink het toch wel op, ongeacht of er een SHTF komt of niet.

 

En als het dan toch fout loopt drink ik liever nog 200 dagen 2 flessen wijn per dag, dan water met alle eventuele risico's van dien.

Buikloop moet je echt niet hebben op een SHTF moment.

 

Met partner ben ik na 100 dagen al door mijn voorraad heen, maar ik ga er nog wel vanuit dat er binnen 3 maanden wel enig herstel is m.b.t. drinkwater.

Over beschikbaar voedsel denk ik een stuk minder positief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik niet ongerust ben zonder leidingwater te komen, heeft dit voor mij sowieso een lage prioriteit. Voedsel is vele malen belangrijker. Tijdens de tweede wereldoorlog bleef het leidingwater ook gewoon stromen terwijl aan voedsel een grote schaarste was. Minimale voorbereidingen nemen in de vorm van zo'n goedkoop filtertje en een aantal desinfectietabletten lijkt mij afdoende.

Heel goed. We leven in Nederland. Niet in de USA met z'n woestijnen. Water in overvloed, ik wil het belang van schoon drinkwater niet bagatelliseren, maar als je teruggaat naar de hongerwinter 44-45 was water niet het probleem. Brandstof en voedsel, dat was het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als het dan toch fout loopt drink ik liever nog 200 dagen 2 flessen wijn per dag, dan water met alle eventuele risico's van dien.

Buikloop moet je echt niet hebben op een SHTF moment.

Als je bang bent voor ziekte kun je beter een waterfilter aanschaffen. Veel goedkoper per liter, je loopt niet de halve dag bezopen rond, je lever gaat niet kapot, je loopt geen verslaving op, en ik weet niet precies hoe het met alcohol en uitdroging zit (Keyser Suze kan ons dat vast en zeker vertellen), maar toen ze in de middeleeuwen liever drank dan water dronken om gezondheidsoverwegingen, was dat heel dunne drank, geen wijn met rond de 15% alcohol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bang bent voor ziekte kun je beter een waterfilter aanschaffen. Veel goedkoper per liter, je loopt niet de halve dag bezopen rond, je lever gaat niet kapot, je loopt geen verslaving op, en ik weet niet precies hoe het met alcohol en uitdroging zit (Keyser Suze kan ons dat vast en zeker vertellen), maar toen ze in de middeleeuwen liever drank dan water dronken om gezondheidsoverwegingen, was dat heel dunne drank, geen wijn met rond de 15% alcohol.

 

Hier denk ik dus echt anders over.

 

Over de prijs heb je 100% gelijk, maar zoals ik al aangeef drink ik samen met partner 50% van 75 cl is dus 37,5 cl. /dag

Wijn zit trouwens rond de 13% alcohol maar los hiervan is het een foute redenering om te stellen dat het "goedkoper" is om water in te slaan (cq waterfilter aan te schaffen), dan gebruik te maken van een roulatiesysteem van producten die je sowieso consumeert.

Dit is, naar mijn idee, de meest gemaakte fout die ik tegenkom (en waar ik me iets te veel over kan opwinden) want als je even gaat rekenen kost mij dit dus 0,0 euro.

Het enige is dat ik mijn gegarandeerde toekomstige consumptie aan het voorfinancieren ben.

En dit zie ik meer als een voordeel, dan een nadeel met een mogelijke hyperinflatie in het vooruitzicht

 

Het is een misvatting dat je van 1,5 liter wijn per dag een leverbeschadiging zal oplopen. En die 1,5 liter is een maximum indien er geen enkel alternatief is om vocht binnen te krijgen.

Als we de geschiedenis er op na slaan dan is drinkwater tot op heden nooit een groot probleem geweest (in onze Europese regio wel te verstaan)

Als je instaat bent om 30 dagen te kunnen overbruggen dan mag je er van uit gaan dat je binnen dit tijdsbestek een alternatief zal hebben aan drinkwater

(zo niet, dan ben ik bang dat de hoeveelheid reserve niet meer van belang zal zijn en dan gaat een waterfilter achteraf een slimste investering zijn)

 

Een filtersysteem kost me ongeveer 300 euro

Daar koop ik 100 flessen wijn voor

Voor mij is de keus dan erg snel gemaakt omdat ik die wijn toch al zal consumeren en of ik dat filtersysteem ooit nodig zal hebben is nog maar de vraag.

 

Uiteraard is iedereen vrij om zijn eigen visie te hebben op dit soort zaken maar ik heb als prepper maar 1 regel en dat is dat ik alleen dingen op voorraad heb die ik zelf zal consumeren/gebruiken

Het voorkomt ook een discussie naar de partner toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alcohol werkt vochtafdrijvend, alcohol is dus geen dorstlesser. Je lichaam heeft extra vocht nodig om de afvalstoffen die gepaard gaan met de consumptie van alcohol af te voeren.

Ik meen dat dranken die meer dan 3 a 4% alcohol bevatten allemaal zorgen voor uitdroging, Naast wijn zul je dus altijd water moeten drinken om in leven te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een redelijke voorraad gevriesdroogd voedsel. Dat kan ik echt niet met wijn bereiden.. Daarnaast, ik poets mijn tanden liever met water dan met wijn. Ook kook ik pasta en rijst liever in water dan in wijn. En als ik 's ochtends om 7 uur dorst heb, u raadt het al, drink ik liever een glas water dan een Beaujolais uit 1975. Wijn is leuk, ik heb een redelijke voorraad, maar niet als primaire vochtvoorziening... Als ik moet kiezen tussen 300 euro voor 100 flessen wijn (a 0,75 L dus slechts 75 liter vino) of 1 katadyn waterfilter welke 30.000 liter water kan filteren.... Lijkt mij geen moeilijke keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word wat offtopic maar even enige nuance aanbrengen in mijn reactie

 

Als het uitgangspunt is dat we in een situatie komen waar we minimaal 3 jaar in een complete chaos gaan verkeren heeft het inslaan van een grote voorraad water geen enkele zin en zal het meer een vraag worden hoe je voor een voorziening kan zorgen waardoor je weer drinkbaar water beschikbaar zal hebben.

 

Maar het is naar mijn idee niet realistisch dat we voor een zo’n lange periode geen drinkwater beschikbaar zullen hebben

 

We hebben pas (zeer beperkt) sinds +-1860 drinkwater uit de kraan. Hiervoor moesten we het doen met drinkwater uit putten en bronnen.

zelfs na de 2e wereld oorlog was nog maar 2/3 van de Nederlandse gemeentes voorzien van leidingwater. Aangezien onze voorouders het hebben overleeft zullen wij het ook wel overleven.

 

Ik ga ervan uit dat we te maken zullen krijgen met een economische meltdown die een zeer grote impact zal hebben, maar waarschijnlijk maar een kortstondige periode zal duren

 

Als de gemiddelde burger er achter komt dat het huidig economisch systeem gebaseerd is op een piramidespel en dat de waarde van het geld niet meer is dan de waarde van de grondstof waarvan deze is gemaakt zal dit een chaos gaan creëren.

 

Het zal zaak zijn om deze periode van chaos te overleven.

De winkels zullen compleet leeg zijn, geen brandstof meer voor de auto, je gaat niet naar je werk want je krijgt er niks waardevols voor terug. Geen levering van elektriciteit (want waarom zou men nog leveren als er niks tegenover staat) en ga zo maar door

Maar mensen zijn creatief want anders hadden we niet eens bestaan en we zullen heel snel een ander systeem gaan opbouwen. In eerste instantie zal dat vermoedelijk uit ruilhandel gaan bestaan, maar dat is niet echt praktisch op de lange termijn dus zal er hier wel weer een ander systeem voor worden uitgewerkt

 

Even terug naar de water/wijn discussie

 

Als ik een stukje uit de wijnatlas van hugh johnson mag citeren dan lees ik:

 

Tot het begin van de 17e eeuw was wijn de enige drank die zowel gezond als –tot op zekere hoogte- houdbaar was. Het drinken van water was veelal onveilig, althans in de steden. Bier zonder hop bedierf zeer snel. Distillaten bestonden niet, noch de cafeïnehoudende dranken die tot het huidige levenspatroon behoren. Europa dronk wijn op een schaal die nu moeilijk voorstelbaar is: onze voorouders moeten vrijwel voordurend beneveld zijn geweest.

 

Nu hebben we gemiddeld per 24 uur 2,5 liter vocht nodig.

Gemiddeld haal je 1 liter vocht uit het voedsel dus heb je een tekort van 1,5 liter.

Als je voor de keus staat om dit aan te vullen met 1,5 liter (mogelijk) verontreinigd water of 2 flessen gebottelde wijn lijkt me de 2 keus verstandiger.

 

Dan het stukje van de kosten

Als je een roulatiesysteem gebruikt van dingen die je sowieso verbruikt dan kost het dus helemaal niks extra’s

Je bent aan het voorfinancieren.

 

Wat mijn punt is, is dat ik het vreemd vind dat sommige preppers de meest vreemde capriolen uithalen met oplag van water vermengd met bleek, of ieder maand een plastic zwembad vol laten lopen met leidingwater, met alle gezondheidsrisico’s van dien. (en ik vind het ook een vorm van verspilling)

Natuurlijk is 1 liter schoon drinkwater een stuk gezonder dan 1 liter wijn, maar het punt is dat een fles wijn 15 jaar houdbaar is, en een fles water niet.

 

Je kan met wijn overigens keurig koken maar dit wordt in onze tijd vrijwel niet meer toegepast.

Cock au vin is denk ik de enige bekende, maar probeer maar eens aardappelen of rijst te koken in wijn en je zal verrast zijn. (tomatensap is overigens nog een stuk verstandiger en smakelijker)

 

Tanden poetsen kan echt wel met licht vervuild regenwater en aardappelen ga ik echt niet koken als water zo schaars is. (poffen, bakken, grillen, stomen met vocht wat voorhanden is)

 

@Johnny BravoNL

Als ik moet kiezen tussen 300 euro voor 100 flessen wijn (a 0,75 L dus slechts 75 liter vino) of 1 katadyn waterfilter welke 30.000 liter water kan filteren.... Lijkt mij geen moeilijke keuze

 

Dat probeer ik nou steeds uit te leggen

het kost mij geen 300euro. Het kost me 0,0 euro. Ik heb alleen een flinke voorraad voorgefinancierd.

Natuurlijk heb ik liever die katadyn als het fout loopt dan 100 flessen wijn, maar ik heb me als prepper voorgenomen dat ik alleen de dingen prep die ik ook daadwerkelijk gebruiken zal. Zo heb ik ook voor 3 maanden toiletpapier, voor 3 maanden voedsel in blik, voor 3 maanden kaarsen, voor 3 maanden stookhout (ok, zal meer in de richting zijn van 1 jaar) en zo kan ik nog wel even door gaan.

 

Deze manier van preppen kost me geen geld en dat is de enige voorwaarde die mijn partner mij heeft afgedwongen

 

@Thexder

Je lichaam heeft extra vocht nodig om de afvalstoffen die gepaard gaan met de consumptie van alcohol af te voeren.

 

 

Weet je dat 100% zeker? heb je een bron?

Ik heb me redelijk ver verdiept in deze materie maar ben erg veel tegenstrijdige informatie tegen gekomen. Ik weet dat dit opgaat voor drank > 35% maar volgens mijn gegevens gaat dit verhaal niet op voor wijn. Sterker nog. als ik weer even een quote mag aanhalen

 

In wijn zitten stoffen die de weerstand van het menselijk lichaam ondersteunen, waardoor je weerbaarder wordt tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Vooral rode wijn, waarin de stof tannine uit de schillen en pitten van nature aanwezig is, heeft hierin een ondersteunende functie.

 

De in de wijn aanwezige alcohol heeft een bloed verdunnende werking waardoor een betere doorbloeding van alle organen (ook hersenen en geslachtsorganen), zorgdraagt voor een betere stofwisseling wat op haar beurt zorgt voor lichamelijk en psychisch welzijn.

 

 

Als jouw verhaal waar is dan moet ik nog eens gaan nadenken hoe ik mijn vrouw zo gek krijgt om 270 flessen water op voorraad te houden.

 

 

@Johnny BravoNL

Ik heb hier een redelijke voorraad gevriesdroogd voedsel

 

Ik heb 1 keer een proefpakketje besteld en dat was het moment dat ik de keus heb gemaakt om van alles wat ik normaal consumeer 3 maanden voorraad aan te leggen

heb je het al een keer geprobeerd ?

Ik vond het echt niet weg te werken.

 

Verhaal word offtopic, ik ga maar eens een wijntje open maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin, eerlijk gezegd dacht ik dat je een grapje maakte, vandaar dat ik ook geen moeite gedaan heb mijn reactie juist te onderbouwen (niet boos worden, sorry, sorry :p)

Ik dacht niet voor niets dat het een grapje was, want het is dan ook een belachelijk idee, want inderdaad, wijn met een alcoholpercentage van 13% onttrekt meer vocht aan je lichaam dan het toevoegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...