Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houtgas?


NorthernWolf

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In het verleden heb ik diverse programma's/docu's daar over gezien op Discovery, o.a. eentje met Dick Strawbridge. (Dat programma waarbij ze groene oplossingen voor mensen bedachten)

 

Na het bouwen hadden ze best moeite het ding aan de praat te krijgen een ingevlogen Zweed met ervaring lukte dat vrij snel.

't Grappige is dat ze verkeersdrempels wel handig vonden, beetje ruig overheen rijden en je smeulende vuurtje werd weer opgerakeld. ;)

 

Voor op de openbare weg is het verboden, in NL mag je uitsluitend rijden op brandstoffen waarover vet belasting is betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden heb ik diverse programma's/docu's daar over gezien op Discovery, o.a. eentje met Dick Strawbridge.

(Dat programma waarbij ze groene oplossingen voor mensen bedachten)

Na het bouwen hadden ze best moeite het ding aan de praat te krijgen een ingevlogen Zweed met ervaring lukte dat vrij snel.

't Grappige is dat ze verkeersdrempels wel handig vonden, beetje ruig overheen rijden en je smeulende vuurtje werd weer opgerakeld. ;)

Voor op de openbare weg is het verboden, in NL mag je uitsluitend rijden op brandstoffen waarover vet belasting is betaald.

 

Die aflevering heb ik ook gezien. Was inderdaad nogal wat werk.

 

Waar staat in de wet dat ik niet op hout of voor mijn part kolen mag rijden ?

Rijden nog genoeg stoommachines rond.

 

Verder denk ik dat de keuze van de wagen ene met name motor goed moet zijn. Moderne motoren heb je niets aan.

 

Overigens kan je natuurlijk meer doen met houtgas. bv je cv stoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die aflevering heb ik ook gezien. Was inderdaad nogal wat werk.

 

Waar staat in de wet dat ik niet op hout of voor mijn part kolen mag rijden ?

Rijden nog genoeg stoommachines rond.

 

Verder denk ik dat de keuze van de wagen ene met name motor goed moet zijn. Moderne motoren heb je niets aan.

 

Overigens kan je natuurlijk meer doen met houtgas. bv je cv stoken.

 

Voor de wetten hieromtrent lees artikel 25,26 en 27 van Wet voor de Accijnzen.

 

En dan zit je nog met de Europese emissie eisen.

 

Pffft, gek wordt je ervan. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit Lowtech magazine, artikel over houtauto's en hierin een stukje over een Nederlandse pionier, Dutch John,

zie HIER voor het artikel

 

Quote uit het artikel:

"De Volvo van Dutch John haalt een topsnelheid van 120 kilometer per uur en kan een kruissnelheid aanhouden van 110 kilometer per uur. Voldoende om in het moderne verkeer mee te draaien. De wagen is overigens 100 procent legaal op de weg in Nederland en John betaalt geen accijns op de brandstof (je vindt meer details over de bouw van de Volvo op zijn website)". zie HIER

 

Nu ken ik de details niet, maar het lijkt alsof hij dus legaal is met zijn auto.. (overigens ernstig interessante materie dit )

 

grts Wisks

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit Lowtech magazine, artikel over houtauto's en hierin een stukje over een Nederlandse pionier, Dutch John,

zie HIER voor het artikel

 

Quote uit het artikel:

"De Volvo van Dutch John haalt een topsnelheid van 120 kilometer per uur en kan een kruissnelheid aanhouden van 110 kilometer per uur. Voldoende om in het moderne verkeer mee te draaien. De wagen is overigens 100 procent legaal op de weg in Nederland en John betaalt geen accijns op de brandstof (je vindt meer details over de bouw van de Volvo op zijn website)". zie HIER

 

Nu ken ik de details niet, maar het lijkt alsof hij dus legaal is met zijn auto.. (overigens ernstig interessante materie dit )

 

grts Wisks

 

Interessant! Link meteen even opgeslagen. +1 Thanks Wiskers. :cool:

 

Nog vóór de aanschaf is de RDW gebeld met de vraag of er eisen zijn ten aanzien van het rijden op houtgas. Die blijken er niet te zijn. Ook is er geen accijnsplicht; al bleek dat later een teleurstelling; de enige…. Maar gelukkig van korte duur.

De RDW stond er wel op dat het geheel het netjes en stevig opgebouwd werd, zonder uitstekende scherpe delen. Navraag bij een APK-keurmeester leerde hetzelfde. Dit gaf de burger moed.

Bron: http://www.woodgas.nl/NL/project.html

 

Ik lees even niets meer over die accijnsplicht, te teleurstelling die gelukkig van korte duur was. Voor NL-ers die dit willen bouwen, zou ik de man eens een mailtje sturen. Hij zelf merkt wel op dat het weinig praktisch is en echt een oplossing voor tijden van crisis.

 

Ha, door dit topic wel geleerd dat je op kolen voor je stoommachine in sommige gevallen accijns kunt terugvorderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in NL moet een auto ook rdw gekeurd zijn, dat kun je dus echt vergeten.

In de 2de wereld oorlog reden veel engelse boeren op houtgas.

De benzine was enkel bedoeld voor de tractoren en ook alleen het hoognodige.

Even hooi halen voor de dieren en benzine gebruiken was strafbaar en dan konden ze je boerderij confisceren.

Om werk en tijd uit te sparen werd een gewone auto omgebouwd op houtgas.

Alhoewel hout ook schaars was en ze enkel sprokkelhout konden gebruiken om deze aan te drijven was het echt een uitkomst voor de boeren.

Toendertijd werden er speciale boekjes uitgegeven door de overheid voor van alles en nog wat, hoe je dingen moest aanpakken.

Wellicht dat er ook zo een boekje bestaat voor een auto op houtgas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de 2de wereld oorlog reden veel engelse boeren op houtgas.
Niet alleen in Engeland.

 

In 1942 (dus niet op het hoogtepunt) reden er 73.000 houtmobielen rond in Zweden (tegenover 1.000 in 1939), 65.000 in Frankrijk, 10.000 in Denemarken, 9.000 in zowel Oostenrijk als Noorwegen, en bijna 8.000 in Zwitserland.

Finland telde 43.000 houtmobielen in 1944, waarvan 30.000 bussen en vrachtwagens, 7.000 personenauto's, 4.000 tractoren en 600 boten. (bron). Australië telde 72.000 voertuigen op houtgas. In totaal reden er wereldwijd meer dan 1 miljoen houtgasvoertuigen rond tijdens WO II.

 

 

(Bron: uit de linken die wiskers gaf)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de engelse boeren niet van alles mochten gedurende wo2 mag duidelijk zijn maar ze hadden wel een speciale rol. Namelijk om voor eten te zorgen. Hierdoor hadden ze voor met name werkzaamheden speciale toestemming om wel brandstof te mogen gebruiken.

 

Bronnen:

De heel goede BBC serie Victorian Farm met historica Ruth Goodman en archeologen Alex Langlands en Peter Ginn (zeer aan te bevelen) had een spin off in de vorm van wartime farm.

Beide series laten heel goed zien wat er komt kijken bij het leven op z'n victoriaans en gedurende wo2. Nagespeeld gedurende een jaar, maar wel met alle authentieke spullen en omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de engelse boeren niet van alles mochten gedurende wo2 mag duidelijk zijn maar ze hadden wel een speciale rol. Namelijk om voor eten te zorgen. Hierdoor hadden ze voor met name werkzaamheden speciale toestemming om wel brandstof te mogen gebruiken.

 

Bronnen:

De heel goede BBC serie Victorian Farm met historica Ruth Goodman en archeologen Alex Langlands en Peter Ginn (zeer aan te bevelen) had een spin off in de vorm van wartime farm.

Beide series laten heel goed zien wat er komt kijken bij het leven op z'n victoriaans en gedurende wo2. Nagespeeld gedurende een jaar, maar wel met alle authentieke spullen en omgeving.

Heel informatief die series. En mooi én leerzaam om te kijken. Er is ook een zeer leerzame aflevering over de apotheek uit die tijd.

Ik mis dit soort tv in Nederland. Ik zou er graag aan meewerken :)

 

Voor degenen die denken dat je zonder stroom en olie terug gaat naar de wereld van 1700 misschien een domper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Zweden en heb dus andere regels. Ook is het niet de bedoeling om deze nu te gebruiken maar om klaar te hebben mocht hij echt nodig zijn (plaatd hebben we zat dus dat is het probleem niet). Ik las kort geleden dit artikel wat ook wel interessant is. http://www.lowtechmagazine.be/2010/01/houtgas-als-alternatieve-brandstof-voor-autos.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie meer iets in een grote stoommachine in/op een auto (pickup-truck). Daar kun je veel meer mee. Je kunt er mee rijden maar ook allerlei machines op aansluiten.

 

Ik loop al een tijdje met het idee rond om zo'n stoommachine te bouwen. Probleem is alleen de veiligheid. Officieel moet een stoom ketel gekeurd worden tot een bepaalde druk die de ketel moet aankunnen. Laatste een docu gezien van een bedrijf waar een hele grote stoommachine staat en binnen het bedrijf werden er meedere machines mee aangedreven. Bovendien geeft zo'n ketel veel warmte af, dus ook handig om die warmte te gebruiken voor verwarming van je huis/bol.

 

Overigens staat me een aflevering bij van doomsday preppers waar een man ook een houtgas aandrijving gemaakt had. Hij kon er een auto op laten rijden en met een aansluiting ook machines erop laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
In het verleden heb ik diverse programma's/docu's daar over gezien op Discovery, o.a. eentje met Dick Strawbridge. (Dat programma waarbij ze groene oplossingen voor mensen bedachten)

 

Na het bouwen hadden ze best moeite het ding aan de praat te krijgen een ingevlogen Zweed met ervaring lukte dat vrij snel.

't Grappige is dat ze verkeersdrempels wel handig vonden, beetje ruig overheen rijden en je smeulende vuurtje werd weer opgerakeld. ;)

 

Voor op de openbare weg is het verboden, in NL mag je uitsluitend rijden op brandstoffen waarover vet belasting is betaald.

 

Ik ken iemand die in NL hiermee over de weg rijdt en ook de papier winkel voor elkaar heeft. Hij doet een accijns aangifte voor methanolgas (dat is m verteld) omdat dat t dichste bij houtgas kwam. Accijns is daar 0% dus een formaliteit.

 

hier een artikel over zijn volvo:

http://www.solarwebsite.nl/en/2008/10/een-auto-op-houtgas/

 

ondertussen rijdt hij in een mooie amerikaanse pickup op hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs Ik weet wel wat van stoom techniek, en ik ken de gevaren er van. Het is niet voor niets dat er stoomwezenkeur op een ketel zit. Als het misgaat gaat het echt mis. Daarbij worden nogal eisen gesteld aan het ketelvoedingswater -denkend aan demineralisatie, maar ook gebruik van condensors enz. Het is werkelijk prachtige techniek, maar er komt veel bij kijken. Waarmee de vraag opkomt of het geschikt is voor kleine huistoepassingen...

Dat is misschien interessant om uit te werken.,.

 

Voor de geïnteresseerden, in de link een document dat een beeld geeft van de zaken die bij een (kleine) stoomtoepassing aan de orde zijn,..

 

Het is document is geschreven voor bezitters van ketels, echter er staan veel goede aandachtspunten in die te maken hebben met het bedrijven en onderhouden van een ketel

 

En voor de diehards wat regels in deze LINK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...