Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Nonkel Jones

De sadist in me, vijftig tinten prep

Recommended Posts

Want anders?

Doet dan echt alles boem?

Ik heb daar eerlijk echt geen antwoord op, maar het vooruitzicht lijkt me niet fijn nee. ..

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Nonkel Jones: Dit is inderdaad heel herkenbaar. Wat mij betreft mag er ook wel een wake-up call komen.

Het hoeft dat echt niet meteen voor een aantal dagen te zijn, maar gewoon voor een middagje of een avondje is al genoeg als generale repetitie.

Daarna mag, zodra de mensen een beetje uit hun dagdromen zijn ontwaakt en zich in een soort van sluimerstand bevinden, uiteraard een iets luidere wake-up call plaats vinden. ;)

Uit ervaring kan ik zeggen dat een kleine wake-up call niet veel effect heeft, ik heb namelijk als student zijnde een bijbaantje bij de supermarkt en een paar jaar geleden viel het water uit in een groot gebied bij mij in de omgeving door een brand in een verdeelstation (dacht ik).

De mensen die mij toen voor "moordenaar van hun baby" uit maakte, omdat het uiteraard mijn schuld was dat het water binnen een kwartier uitverkocht bleek te zijn, waardoor de melk niet aangelengd kon worden, die staan nu op zondag (net na sluiting) nogsteeds tegen me te zeuren dat ze geen eten voor hun kind/huisdier/zieke moeder/visite hebben en ook dan komt er regelmatig een opmerking als "eikel, ..lijer, moordenaar en trieste vakkenvuller" voorbij.

De waterdruk was uiteindelijk maar 3 uur weg en met de voorbeelden van de zondag wil ik aangeven dat dit volgensmij alleen op mij een dusdanige indruk heeft achtergelaten waardoor ik toen besloot een kleine noodvoorraad aan te leggen, zodat ik niet als die mensen de schuld bij andere hoef te leggen om mezelf niet schuldig te voelen dat de familie geen eten of water heeft.

Je zegt dat daarna de iets grotere wak-up call mag plaatsvinden, maar ik denk dat de zelfde mensen die eerder ook stonden te schreeuwen nu weer vooraan zullen staan om andere op te zadelen met hun incompetentie en gebrek aan verantwoordelijkheids gevoel.

Zelf ben ik nog niet erg ver met mijn preps als de BOB, maar een aantal dagen tot een week zonder gas, water, licht en supermarkt houd ik wel uit. Dus ik ben voor een wat grotere "ramp" (uiteraard niet voor de dodelijke gevolgen die dit kan hebben!!) en sluit me graag aan bij het onderschrift van een mede "prepper" die stelt dat: "wat eerst een ramp lijkt, blijkt vaak een kans." (Zou zomaar van @Kans kunnen zijn?)

PS. ik ga er gemakshalve vanuit dat je met een kleine wake-up call een paar uur durende uitval van water, gas en/of licht bedoeld.

PSS. voor de mensen die zich afvragen waarom ik ze na sluitingstijd te woord moet staan: Dit komt, doordat er nog wel klanten in de winkel zijn, maar we geen nieuwe klanten mogen binnenlaten volgens de vergunning van zondag.

Excuus voor eventuele stijl- en spelfouten, moet zo mijn vliegtuig pakken, maar kon het niet laten hier nog even snel op te reageren! Heb uiteraard mijn EDC en het SAS Survival handboek mee, ookal is het een zon-, zee- en stap(zuip)vakantie!

D_A

• Leuk 1

Deze post delen

Ik vind het verhaal van @Nonkel Jones best herkenbaar. We krijgen in Vlaanderen af en toe de kans om even te kijken hoe voorbereid we zijn. Water- en stroomuitval komt wel eens voor. Ook telefoon en internet vallen wel eens weg. Dan probeer ik vaak samen met mijn buurman te kijken hoe we één en ander regelen. Hij staat altijd een beetje te kijken als ik een oplossing achter de hand heb waaraan hij niet had gedacht.

Hij weet niet dat we 'preppen' maar hij pikt wel een aantal dingen op en past zelfs zijn eigen stijl een beetje aan. Zo is hij sinds kort begonnen met een klein m2 tuintje en nog van dat soort dingen.

Deze post delen

Nee joh, het moet er wel even stevig inhakken. Stroomstoringen genoeg. Ik denk aan dagenlang hevig tintelende tenen vanwege de koude, ijsmutsen die niet helpen, eindelijk weer eens de vanwege thermopane uitgestorven ijskristallen tegen de ramen en vooral veel bibberende mensen die schuifelend met een sleetje op weg gaan naar de Albert Heijn die hun deuren gesloten houden omdat de deuren niet eens openen en de geiten aan de kassa niet kunnen scannen.

De boeddhist in mij ziet het lijden van ouderen, kinderen en gehandicapten niet zo zitten, zelfs niet in in een korte shtf-situatie. Maar verder: ja, ook ik irriteer me regelmatig aan de mensen die bij onverwacht bezoek niets te eten hebben en niet eens pannenkoeken kunnen bakken voor de aanwezige kinderen. Als ik om me heen kijk vraag ik me vaak af hoe de gemiddelde buurman en burger zich gaat redden als er een week of twee geen elektriciteit en water is. Lijkt me enig om dat eens mee te maken.

Deze post delen

Ik heb in Spanje nog geen elektra, uitsluitend regenwater en een houtkachel in de winter. Het is een beetje kamperen en op een andere manier leven/denken maar geen enkel probleem voor een premier. Mijn buurman leeft daar al meer dan 10 jaar zo, het is gewoon back to basics.

Niet preppers of kampeerders en nono's zullen in de problemen komen maar elk beetje denken mens schakelt al snel over in een andere modus.

Deze post delen

Als ik om me heen kijk vraag ik me vaak af hoe de gemiddelde buurman en burger zich gaat redden als er een week of twee geen elektriciteit en water is. Lijkt me enig om dat eens mee te maken.

Is het niet dezelfde burger die semi-grappig antwoordt, als je voorzichtig vist naar wat hij zou doen als de supermarkten niet meer kunnen leveren, dat hij dan wel naar het frietkot gaat?

Deze post delen

sluit me graag aan bij het onderschrift van een mede "prepper" die stelt dat: "wat eerst een ramp lijkt, blijkt vaak een kans." (Zou zomaar van @Kans kunnen zijn?)

Kijk eens in mijn onderschrift :)

ontopic:

Je gunt het niemand en we hopen allemaal dat onze voorbereidingen voor niets zijn, dat we ons leven lang netjes onze voorraden rouleren, leren van onze tuinders ervaringen, onze BOL gebruiken voor fijne vakanties, en onze financiële voorraden straks als erfenis kunnen doorgeven aan het gezin. Zoals ik in mijn

ook al aangeef, ik voel me verplicht aan mijn gezin om deze zaken op orde te hebben.

Die 'wake-up call' mag van mij ook komen. 2 weken is voor dit geval eigenlijk al te lang. een lang weekend zou voldoende moeten zijn. Na dit weekend krijgen wij 'preppers' een ferm handvat om de slapende schapen eens flink om de oren te slaan. In dit lange weekend zullen ook veel niet-preppers creatief gaan worden en het voor elkaar krijgen om hun laatste beetje voedsel te bereiden met de bbq en hun afval hout etc. Een goed leermoment dus en voor ons een perfecte insteek om iedereen te wijzen op de minimale voorbereidingen.

Als zo'n wake-up call 2 weken zou duren praat je al echt over een werkelijke SHTF situatie en gaan er doden vallen. Kijk als voorbeeld naar American Blackout van NGC. De opbouw na zo'n langdurige blackout is in deze documentaire buiten beschouwing gelaten.

Ook ik wens dit wel eens. en ja, das best sadistisch en egoïstisch eigenlijk. Maar hoe anders krijg je het duidelijk ?!

Deze post delen

Ik denk dat een dergelijke wake-up call maar weinig mensen echt wakker zal maken. Een heleboel mensen zullen boos worden op de overheid en afhankelijk van de ernst van de situatie zal die aftreden. Deze nieuwe (of bestaande) overheid beloofd een beter rampenplan, trekt daar een dik jaar voor uit en creëert wat extra voorraden op militaire bases of andere halve maatregelen. Vervolgens is het alweer lang genoeg geleden dat het gros van de mensen er niet meer over nadenkt. Wacht een jaartje of vijftien, bezuinig op van alles en nog wat en niemand rept een woord over het terugdraaien van de eerder genomen maatregelen.

Zelf verantwoordelijkheid nemen is voor de meeste mensen helaas echt de allerlaatste optie en die komt denk ik pas in een echte SHTF.

Deze post delen

Ik denk dat het lachen je snel vergaat als een hele lading hongerige op hol geslagen lui d'r achter komt dat zij geen voeding hebben, maar jij WEL....

Ja, waarschijnlijk wel. Daarom weten ze het ook niet. ;)

Deze post delen

Ja, waarschijnlijk wel. Daarom weten ze het ook niet. ;)

Oke, sorry als ik wat kritisch klink...

Maar de mensen om mij heen kennen mij als een uitsteller pur sang. Tegenwoordig heb ik er de tijd niet meer voor, maar vroeger kon ik vlot 4x per dag in de supermarkt staan omdat ik om 14.00 uur zin had in een snack, maar nog niet kon plannen wat ik om 17.30 wou gaan eten. Als ik een deadline heb gaat op het laatste moment standje "paniek" een keer aan, en als ik om 7.00 uur op vakantie ga zet ik om 4.00 uur mijn wekker omdat ik dan alles nog in moet pakken (en vervolgens met een koffer vol natte meuk zit, omdat ik de middag van te voren een keer besloot om de kleding die ik mee wou nemen een keer te wassen). Ik kan nooit afspraken maken met mijn vrienden, maar vraag ze de dag zelf een half uur van te voren "of ze vanavond wat te doen hebben", en als iemand vraagt wat mijn plannen voor komende week zijn zeg ik dat ik niet eens meer weet wat ik gisteren gedaan had, laat staan dat ik weet wat ik morgen ga doen.

Ik weet zeker dat van heel mijn omgeving niemand er ook maar een seconde over nadenkt dat ik misschien wel eens meer in huis heb dan om een half uur door te komen, laat staan dat ze me er van zullen verdenken voorbereid te zijn op een SHTF. Toch is dit wel degelijk iets waar ik me zorgen om maak, want zodra men wanhopig wordt kan men zomaar besluiten alle huizen binnen te vallen en te kijken wat ze al dan niet aantreffen. Ook wekt het natuurlijk argwaan als iedereen crepeert van de honger, en mijn kinderen en ik wel gewoon vrolijk zingend aan rondom het kampvuur worstjes roosteren (bij wijze van spreken natuurlijk).

Jij daarentegen maakt volop (leuke!) filmpjes waarin je met hoofd en al te zien bent, waarin je jezelf prepper noemt. Je hoeft alleen maar die filmpjes te kijken, op facebook "dirty dragons" te zoeken (ik schaadt je OPSEC niet, dit heb je zelf al aangegeven hier op het forum) en dan sta je daar met naam en toenaam, voor iedereen te zien. En dan denk je dat niemand weet, dat de kans bestaat dat jij geprept hebt? Sorry maar dat vind ik op zijn zachtst gezegd een beetje naief...

Deze post delen

@Loreen

Dat heb jij heel netjes verwoord. Dat verdient sowieso waardering.

In principe heb jij gelijk. Al zijn er andere factoren die mee spelen en die ik dus inderdaad voor me hou, waardoor ik wel redelijk veilig zou zijn. En dan heb ik het niet over wapens om mezelf te beschermen. Maar nogmaals, ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

Aan de andere kant, zeg je het al zelf. Mensen die jou kennen zouden al niet van jou geloven dat je prept. Mensen die je niet kennen weten al niet waar je woont. Of denk je dat ze in een SHTF situatie even nog gaan kijken in het gemeentearchief waar Vladimir woont? ;)

Deze post delen

@Loreen

Dat heb jij heel netjes verwoord. Dat verdient sowieso waardering.

In principe heb jij gelijk. Al zijn er andere factoren die mee spelen en die ik dus inderdaad voor me hou, waardoor ik wel redelijk veilig zou zijn. En dan heb ik het niet over wapens om mezelf te beschermen. Maar nogmaals, ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

Aan de andere kant, zeg je het al zelf. Mensen die jou kennen zouden al niet van jou geloven dat je prept. Mensen die je niet kennen weten al niet waar je woont. Of denk je dat ze in een SHTF situatie even nog gaan kijken in het gemeentearchief waar Vladimir woont? ;)

Wordt lastig zonder stroom.

Maar als je een lijst wil hebben met de NAW van een groot deel van het forum kan je ook gewoon even de prepshop hacken ;)

Deze post delen

Wordt lastig zonder stroom.

Maar als je een lijst wil hebben met de NAW van een groot deel van het forum kan je ook gewoon even de prepshop hacken ;)

Kijk en dat zijn gelijk de gevaarlijkste, die lui van de prepshop weten exact wie wat heeft, en deels ook nog wel hoe secure hun locaties zijn. Bij een SHTF gaan @Simurgh en @Mr. Gold gewoon ons preppers langs om onze aankopen weer op te eisen (met een team van gewapende hulpjes) :cool:

• Leuk 1

Deze post delen

Kijk en dat zijn gelijk de gevaarlijkste, die lui van de prepshop weten exact wie wat heeft, en deels ook nog wel hoe secure hun locaties zijn. Bij een SHTF gaan @Simurgh en @Mr. Gold gewoon ons preppers langs om onze aankopen weer op te eisen (met een team van gewapende hulpjes) :cool:

Zouden ze dan toch voor de AIVD werken? ;)

Deze post delen

@Loreen

Mensen die jou kennen zouden al niet van jou geloven dat je prept. Mensen die je niet kennen weten al niet waar je woont. Of denk je dat ze in een SHTF situatie even nog gaan kijken in het gemeentearchief waar Vladimir woont? ;)

Je hebt natuurlijk inderdaad de bekenden, die je weten te vinden, en de onbekenden, die hooguit toevallig opeens bij je voor de deur staan. En die laatste groep zal inderdaad echt niet je adres op gaan zoeken. Maar dan heb je ook nog de groepen waarvan er maar een persoon jou hoeft te zien lopen, en zich dan bedenkt: hee, ik ken die knappe kop ergens van! Ja, het is vladimir van die youtube-filmpjes, je weet wel, die prepper! En dan heb je daarnaast nog de groep "vaag bekenden", die zelf geen eten meer hebben en dan gaan brainstormen of ze soms een plek weten waar wel wat te halen valt.

Niet dat ik je nou afkeur om je filmpjes, en ik wil al helemaal niet suggereren dat bij een SHTF heel Nederland het Kralingsebos (zoiets was het toch?) af gaat zoeken naar Dirty Dragon Vladi.

Het enige dat ik wou zeggen, is dat ik denk dat je als prepper zijnde een heel stuk relaxter kan lachen als je weet dat het overgrote deel van het land ook heeft geprept.

Deze post delen

Een landelijke volledige stroomstoring zal echt geen weken duren.

Als er een aantal van de grote verbindingen met andere landen wegvallen (terrorisme bijvoorbeeld) zullen de overgebleven verbindingen overbelast worden, die gaan vervolgens automatisch afschakelen om 't distributienet te beschermen. De centrales in Nederland kunnen dan niet meer genoeg leveren en schakelen ook af, al vrij snel zal 't hele landelijke net plat liggen. Dat kan absoluut gebeuren.

En dan de grap die veel mensen niet weten: Centrales kunnen normaal gesproken niet starten zonder dat ze spanning van 't distributienet krijgen. Een 10% van de eigen capaciteit is niet ongewoon!

10 jaar geleden was dat nog een mega probleem, inmiddels niet meer. Nederland heeft nu enkele black start facilities, deze zijn speciaal ontworpen om in die situatie wel zelf te kunnen starten. Hierna worden stap voor stap kleine stukken van 't distributienet weer online geschakeld en andere baseload centrales opgestart. Daarna zullen delen van 't land weer van stroom voorzien worden. Aangezien er dan waarschijnlijk nog steeds een stevig tekort is, zal er met "rolling blackouts" gewerkt worden; gebieden worden opgedeeld en krijgen om de beurt een paar uur stroom, waarna de stroom weer een aantal uur uitvalt en naar het volgende gebied gestuurt wordt. Genoeg om de koelkast/vriezer koud te houden, maar irritant genoeg om een hoop ongemak op te leveren.

Flink vervelend, en het zal best enkele dagen tot weken duren voor 't weer helemaal hersteld is, misschien net genoeg voor een hoop mensen om even na te denken over een klein voorraadje... terwijl er niet perse doden hoeven te vallen.

Deze post delen

Ik denk niet dat zo een grootschalige stroomuitval kan en zal plaatsvinden . Ik denk eerder aan een rantsoenering van energie . Nu het niet zo best gaat met Rusland en dat een groot leverancier is van gas voor Europa zou het wel eens kunnen dat daar in wordt bespaart . En dan zal het zijn zoals @Enki hier uit legt dat er maar een deel van het land ( Europa ) voor een paar uur stroom en gas zal krijgen . Wat voor niet preppers best lastig kan worden .

Geert

Deze post delen

Voor volgende WINTER heb ik een radiator bescherming gemaakt,zorg ook voor antivries en laat dit uittesten.

Nog dik vijf maanden en jullie kunnen bibberen en beven,begin al maar een pulleke te breien.

Deze post delen

Of met een laatste zending iedereen nog iets extra toestoppen... waarom gelijk de negatieve kant;)

Overigens is het lastig iets terug halen zonder stroom, servers weg etc...nadeel van een online shop, die is er niet als alles offline is...:(

Deze post delen

image.jpg.3430b1332b0c7bde19962fbc151cc569.jpg

Ondertussen vandaag bij de Gottardtunnel..

Mensen maken zich eerder druk over een 'geplande' vertraging..

dan om zich een klein beetje voor te bereiden,op dat wat zou kunnen gaan komen..

(Neen ik stond daar niet voor mijn lol/vakantie)

Dus ja ook sadistisch aangelegd,daar staan ze dan de sukkels nu in de file straks met kouwe tenen hehe!!

Maar tegelijkertijd realiserend :verbeter de wereld begin bij jezelf en je directe omgeving(familie/vrienden).

Als je een klein steentje in een meer gooit kunnen de rimpelingen wel de overkant bereiken .

Deze post delen

Dit is één van de redenen waarom er nu (als ik het goed heb) inmiddels twee "blackstart" faciliteiten zijn gebouwd in NL.....ik vraag me af wat de effectiviteit er van zal zijn bij een echte grid down situatie....

Een wake up call is geheel afhankelijk van de duur en intensiteit van het "event". Destijds in de Bommelerwaard met die Apaches en die hoogspanningsmasten was het allemaal "hot news".....inmiddels is iedereen het al weer vergeten...ach dat was ook in 2007..... Alles is veel beter nu.....

Vergeet niet dat 2 weken waarschijnlijk langer is dan wenselijk voor een wake-up call..... Wat wenselijk is? Vergeet niet dat zaken heel snel en heel groot kunnen worden.....misschien wel te groot voor ons als "preppers".....niks mis met een testje hoor. Ben ook wel benieuwd hoe het zal lopen. Maar dat lachen om anderen? Beetje flauw eigenlijk....

Een landelijke volledige stroomstoring zal echt geen weken duren.

Als er een aantal van de grote verbindingen met andere landen wegvallen (terrorisme bijvoorbeeld) zullen de overgebleven verbindingen overbelast worden, die gaan vervolgens automatisch afschakelen om 't distributienet te beschermen. De centrales in Nederland kunnen dan niet meer genoeg leveren en schakelen ook af, al vrij snel zal 't hele landelijke net plat liggen. Dat kan absoluut gebeuren.

En dan de grap die veel mensen niet weten: Centrales kunnen normaal gesproken niet starten zonder dat ze spanning van 't distributienet krijgen. Een 10% van de eigen capaciteit is niet ongewoon!

10 jaar geleden was dat nog een mega probleem, inmiddels niet meer. Nederland heeft nu enkele black start facilities, deze zijn speciaal ontworpen om in die situatie wel zelf te kunnen starten. Hierna worden stap voor stap kleine stukken van 't distributienet weer online geschakeld en andere baseload centrales opgestart. Daarna zullen delen van 't land weer van stroom voorzien worden. Aangezien er dan waarschijnlijk nog steeds een stevig tekort is, zal er met "rolling blackouts" gewerkt worden; gebieden worden opgedeeld en krijgen om de beurt een paar uur stroom, waarna de stroom weer een aantal uur uitvalt en naar het volgende gebied gestuurt wordt. Genoeg om de koelkast/vriezer koud te houden, maar irritant genoeg om een hoop ongemak op te leveren.

Flink vervelend, en het zal best enkele dagen tot weken duren voor 't weer helemaal hersteld is, misschien net genoeg voor een hoop mensen om even na te denken over een klein voorraadje... terwijl er niet perse doden hoeven te vallen.

Deze post delen

National Geographic heeft een paar keer de docu-film "American blackout" uitgezonden.

Alle stroom valt uit in Amerika. De eerste avond houden mensen nog BBQ-feestjes op straat om gezellig met z'n allen de inhoud van de koelkasten en vriezers weg te werken. Maar daarna is het snel over met de pret; mensen die vast zitten in een lift, ziekenhuizen die overspoeld worden door hordes mensen die zorg nodig hebben, vluchtelingenkampen waar gezinsleden elkaar kwijt kunnen raken vanwege de chaos en al heel erg snel (volgens mij al dag 2 maar zeker dag 3) schieten mensen mekaar neer voor een blik bonen en is de chaos compleet. Volgens mij duurt de situatie in die docu een dag of 4-5, dan gaat de stroom er weer op, maar het land is een grote chaos geworden in die paar dagen.

Het is een soort promo om te gaan preppen. Er is een gezin die een volledig ingerichte bunker heeft, mensen die gefrustreerd zichzelf afvragen waarom ze niet een paar extra flessen water in huis hadden.

Ja, een wake up call zou zeker mogen gebeuren wat mij betreft. Maar een weekendje, en niet langer. Duurt het langer dan is het niet meer een wake up call, maar een serieuze SHTF geworden.

Deze post delen

Je hebt natuurlijk inderdaad de bekenden, die je weten te vinden, en de onbekenden, die hooguit toevallig opeens bij je voor de deur staan. En die laatste groep zal inderdaad echt niet je adres op gaan zoeken. Maar dan heb je ook nog de groepen waarvan er maar een persoon jou hoeft te zien lopen, en zich dan bedenkt: hee, ik ken die knappe kop ergens van! Ja, het is vladimir van die youtube-filmpjes, je weet wel, die prepper! En dan heb je daarnaast nog de groep "vaag bekenden", die zelf geen eten meer hebben en dan gaan brainstormen of ze soms een plek weten waar wel wat te halen valt.

Niet dat ik je nou afkeur om je filmpjes, en ik wil al helemaal niet suggereren dat bij een SHTF heel Nederland het Kralingsebos (zoiets was het toch?) af gaat zoeken naar Dirty Dragon Vladi.

Het enige dat ik wou zeggen, is dat ik denk dat je als prepper zijnde een heel stuk relaxter kan lachen als je weet dat het overgrote deel van het land ook heeft geprept.

Tuurlijk. En ik begrijp heel goed wat je bedoelt, hoor. Ik zag het ook niet als een afkeur of een aanval. Sterker nog, ik waardeer het erg dat je mee denkt.

En je hebt gelijk, we zouden allemaal een stuk relaxter zijn als we wisten dat er veel meer mensen zouden preppen. En daarom het onderwerp van dit item. Ging het maar lang genoeg fout dat mensen ons voorbeeld volgen. Maar dat is wishful thinking denk ik. :)

• Leuk 1

Deze post delen

nee heb dit niet echt, vind het dan ten eerste nutteloos om mijn voorraden aan te spreken als het binnen 2 dagen ofzo weer klaar is vooral met alles wat er gebeurd in de wereld.

Als iedereen dan ineens gaat preppen komen er ook weer meer forumleden en dan is PH zo vol.. ;)

Waarom heb je zo'n moeite met het aanspreken van je voorraden? Dat doe ik dagelijks. Ik heb alleen voorraden van dingen die ik ook daadwerkelijk gebruik.

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...