Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom vasthouden aan vroeger?


Aanbevolen berichten

Had het onderstaande ook in een topic gepost maar dat werd genegeerd, maar ik vraag het mij echt af dus dan maar zo :p;

Misschien een rare vraag maar ik heb ook wel eens in andere topics gelezen dat men koste wat kost willen dat bv hun ipads het nog doen als er nooit geen stroom meer is.

Waarom zo vast houden aan niet essentiële luxe zaken?

Het kan zelfs gevaarlijk zijn als mensen jou met je ipad zien spelen en denken zo, die hebben het goed voor mekaar, plunderen die handel.

 

Zelf prep ik dus ook niets waar een stekker of een batterij bij hoort.

Geen stroom meer?, prima, back to basic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hm, misschien weinig reactie omdat het meer een mededeling is en niet zozeer een vraag.

Ik zie het trouwens niet zo, dat men koste wat kost vasthoud aan de i-pods, of vasthouden aan essentiële luxe zaken, hoe kom jij tot die conclusie?

 

Het maakt denk ik uit waar je je op voorbereid. Als je je voorbereid op instortende economie en duurdere energie en je hebt een zonnepanelen, dan heb je je eigen stroomvoorziening die niet veel kost. Daar kan je prima je i-pod en je elektrische fiets mee opladen.

Ben je wat slechter ter been dan is zo'n elektrische fiets best ook noodzakelijk.

 

Ik lees dat je niets hebt met een stekker? Geen tv, geen stofzuiger, geen oven, geen koelkast, geen cv? Hoe doe je het dan, je huishouden, leg eens uit. Ik ben ook wel benieuwd naar je stroomverbruik per jaar! Hoeveel is dat op dit moment?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb twee zonnepanelen plus twee telefoons in een faraday cage, waarom? muziek

 

Muziek is iets magisch, het kan je helpen wanneer alles tegenzit en kan je nog hoger tillen als je je geweldig voelt. als je in een hutje bij PH zit en je hoort je favoriete nummer kan dat terug laten denken aan tijdens van gemak en warmte, gezelligheid en veiligheid. het kan net het verschil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedeeltelijk ben ik het zeker met je eens, we zouden ideaal gezien alle kennis moeten beheersen om zonder ampères te kunnen leven.

 

Er zal echter na een totale teotwawki nog een overgangsperiode zijn waar mensen nog steeds afhankelijk zijn van E-pubs, GPS, Candycrush :), dit alles natuurlijk opgeladen d.m.v. zonnecellen en waterkracht of stoomgeneratoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

De vraag is, zoals ik in mijn bericht al vroeg;

Waarom zo vast houden aan niet essentiële luxe zaken?

 

En ik zei; Zelf prep ik dus ook niets waar een stekker of een batterij bij hoort

Dat wil dus niet zeggen dat ik voor de rest geen elektronica heb.

Maar bij bv een teotwawki of wat dan ook schakel ik meteen over naar een stroomloos leven.

 

 

Een tijdje geleden had ik ergens iemand zien zeggen dat hij per see een werkende ipod wou omdat hij zich anders verveel, kan het niet 123 terug vinden maar ik vind dat wel erg ver gaan, zeker in een wereld waarin je moet overleven, en niet ten koste van je veiligheid moet willen spelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb twee zonnepanelen plus twee telefoons in een faraday cage, waarom? muziek

 

Muziek is iets magisch, het kan je helpen wanneer alles tegenzit en kan je nog hoger tillen als je je geweldig voelt. als je in een hutje bij PH zit en je hoort je favoriete nummer kan dat terug laten denken aan tijdens van gemak en warmte, gezelligheid en veiligheid. het kan net het verschil maken.

 

:DHelemaal mee eens:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ga je in een stroomloos leven zonder koelkast doen? Of stofzuiger...

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen...(is mijn vraag)

 

Ow, je kwam op je vraag omdat iemand perse een werkende ipod wil. Zal vast een jongmens zijn, die zijn opgegroeid met pc en internet, die kunen zich amper een zwartwit televisie met 2 zenders en zonder afstandsbediening voorstellen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

in 1700 hadden ze dat ook niet, dus leven zoals toen..... (is mijn antwoord)

 

Het is niet alleen de ipods, maar ook andere dingen.

Denk bv aan een generator, als ik in een teotwawki een generator hoor, loop ik de andere kant op, maar mensen met snoder plannen duiken erop als vliegen op een hoop stront.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puur als antwoord op je vraag "waarom", denk ik dat veel mensen willen vasthouden aan wat ze hebben uit angst dat ze anders er op achteruit zullen gaan.

Hetzelfde gebeurt bijv bij mensen die te horen krijgen dat ze geen geraffineerde suikers mogen eten, vaak is het eerste dat ze doen opzoek gaan naar suikervervangers waarmee ze hun huidige eetpatroon vast kunnen blijven houden. Vaak gebeurt het pas later in het "proces", dat ze daadwerkelijk hun eetpatroon gaan aanpassen. Dan gaan ze suiker niet meer proberen te vervangen, maar vermijden. Het is eigenlijk een soort overlevingsstrategie, de "angst voor het onbekende". Want nu is het toch goed? Pas gaandeweg als men gewend is aan de nieuwe randfactoren komt er plaats voor de juiste state of mind om veranderingen toe te brengen.

Bij veel mensen zal het wat preppen betreft hetzelfde werken: ze richten zich eerst op wat ze nu hebben, en hoe ze dat vast kunnen blijven houden. Ik denk dat het grootste deel van de (actieve) leden op de site echter al verder in het proces zit, en dat ze zich voorbereiden op een aangepast leven. Wat dat betreft kan ik me dan ook niet helemaal vinden in je stelling dat mensen zich vasthouden aan luxe-producten. Op deze site denk ik dat het grootste gedeelte zich richt op leven en overleven en daarbij zou elektrische apparatuur nuttig kunnen zijn, al zij het in een aangepaste vorm.

Buiten deze site denk ik dat je stelling over het algemeen wel klopt. Ik denk (of beter gezegd: ben bang) dat als je random mensen gaat vragen wat ze mee willen nemen naar een onbewoond eiland, een (heel) groot deel de telefoon/tablet mee zal willen nemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3000 % mee eens

ik heb twee zonnepanelen plus twee telefoons in een faraday cage, waarom? muziek

 

Muziek is iets magisch, het kan je helpen wanneer alles tegenzit en kan je nog hoger tillen als je je geweldig voelt. als je in een hutje bij PH zit en je hoort je favoriete nummer kan dat terug laten denken aan tijdens van gemak en warmte, gezelligheid en veiligheid. het kan net het verschil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

in 1700 hadden ze dat ook niet, dus leven zoals toen..... (is mijn antwoord)

 

Het is niet alleen de ipods, maar ook andere dingen.

Denk bv aan een generator, als ik in een teotwawki een generator hoor, loop ik de andere kant op, maar mensen met snoder plannen duiken erop als vliegen op een hoop stront.

 

Tenzij je met z'n allen in PH woont en het er zo uit ziet, dan mag je wel wat lawaai maken :)

 

30.08.20089.17.43.jpg.fbe555f076ffea388e40c5438bf589ac.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het als een soort overbruggings periode, of een overgangs periode. Mocht er een shtf komen die na verloop van tijd weer opgelost is kan ik in de tussentijd in ieder geval m'n zaklampjes nog gebruiken en wat muziek luisteren via m'n phone/mp3 player. Ik heb geen ipad maar wel een ereader met wat handige docs erop. En het is ook wel handig om batterijen te kunnen opladen voor m'n radio als er nog wat uitgezonden wordt.

 

Mocht het nooit opgelost worden dan kan ik een beetje 'afkicken' van elektriciteit. Ik bedoel daarmee, wennen aan het werken zonder en skills die ik lang niet genoeg ge-oefend hebt te verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je met z'n allen in PH woont en het er zo uit ziet, dan mag je wel wat lawaai maken :)

 

30.08.20089.17.43.jpg.fbe555f076ffea388e40c5438bf589ac.jpg

 

Haha ik moest echt meteen aan Braveheart denken toen ik die foto zag... Dus misschien zijn er situaties te bedenken waarbij je het volume van je ipad dan toch ietsje zachter moet zetten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft misschien te maken met de tijd waarin je opgroeit. Ik heb niks met smartphones, elektronische navigatie-apparaten (hoe heten die dingen ook alweer, ik heb er een beetje weerstand tegen, geloof ik :) ) en e-readers. Ik vind dat kwetsbare en dus overbodige apparaten. Wel heb ik veel boeken, kaarten en kompassen, een heleboel betrouwbaar analoog gereedschap. Olielampen voor verlichting, oliestellen en primussen om op te koken. Allemaal degelijk en bijna onverslijtbaar spul met veel reserve-onderdelen zo min mogelijk elektronica. Toch heb ik ook een opvouwbaar zonnescherm om batterijen op te laden voor mijn zaklampen en radio's, dat vind ik wel weer nuttig, maar het is slechts een klein onderdeel van mijn leefsysteem.

 

Ben je opgegroeid met een smartphone en internet en je kunt er goed mee omgaan dan geeft dat heel, heel veel mogelijkheden, dat klopt. Het nadeel is dat al die digitaal opgeslagen informatie je afhankelijk maakt van apparaten die die informatie kunnen weergeven en energie om ze te laten functioneren. Die apparatuur is best kwetsbaar en functioneert vooral goed in een stabiele, droge omgeving met een gemiddelde temperatuur zoals een huis of kantoor. Die omgeving zal snel verdwijnen in een SHTF-situatie. Zes maanden vocht en kilte in een tentje zal de gemiddelde smartphone of e-reader niet overleven, of misschien het eerste jaar maar daarna is het voorbij, denk ik. Boeken zijn ook kwetsbaar voor vocht maar veel minder, die kun je rustig dertig jaar in een kist op een zolder achterlaten, zonder verwarming.

 

Iedere prepper heeft zo zijn eigen ideeën over wat belangrijk is. Voor @MyronPrps is muziek heel belangrijk, voor mij niet, ik heb liever een wereldontvanger om te speuren naar nieuws van buiten. En ach, misschien geniet ik ooit van de muziek van Myron P en kan ik hem blij maken met de BBC Worldservice ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ga je in een stroomloos leven zonder koelkast doen? Of stofzuiger...

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen...(is mijn vraag)...

 

Ik zou zeggen : ga eens kijken in het/een openlucht museum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heb ik ook een opvouwbaar zonnescherm om batterijen op te laden voor mijn zaklampen en radio's, dat vind ik wel weer nuttig, maar het is slechts een klein onderdeel van mijn leefsysteem(...).

 

(...)ik heb liever een wereldontvanger om te speuren naar nieuws van buiten. En ach, misschien geniet ik ooit van de muziek van Myron P en kan ik hem blij maken met de BBC Worldservice ...

 

Net als jij vind ik een radio bijzonder belangrijk, als leverancier van nieuws en ter verstrooiing. Ik heb twee wereldradio's, waarvan eentje opwindbaar. In zonneschermen heb ik weinig vertrouwen, je bent afhankelijk van het seizoen en er zijn zelfs situaties te bedenken waarbij het lange tijd donker blijft. De rest van de elektronica mag me desnoods gestolen worden, al zijn zaklampen natuurlijk wel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het onderstaande ook in een topic gepost maar dat werd genegeerd, maar ik vraag het mij echt af dus dan maar zo :p;

Misschien een rare vraag maar ik heb ook wel eens in andere topics gelezen dat men koste wat kost willen dat bv hun ipads het nog doen als er nooit geen stroom meer is.

Waarom zo vast houden aan niet essentiële luxe zaken?

Het kan zelfs gevaarlijk zijn als mensen jou met je ipad zien spelen en denken zo, die hebben het goed voor mekaar, plunderen die handel.

 

Zelf prep ik dus ook niets waar een stekker of een batterij bij hoort.

Geen stroom meer?, prima, back to basic

veel mensen hebben info op die ipads staan en die info is belangrijk niet het toestel zelf en alles afprinten is enorm veel werk

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...