Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lichtgewicht tent of tarp doek repareren.


Aanbevolen berichten

Op de laatste camping op de terug van Hongarije was ik lekker met de hond van @Highway aan 't spelen met een stok.

Sukkel dat ik ben, gooi ik die stok rakelings langs m'n eigen tent en de hond dus in volle gang erachter aan.

 

Ziet dat beest uiteraard de scheerlijn niet, waardoor de haring gelanceerd wordt en dwars door m'n buitendoek geprikt staat van m'n net nieuwe Vaude Powerlizard 1-2P SUL.

 

Dankzij ripstop nylon blijft het bij een gaatje met hiernaast nog een kleine beschadiging en gelukkig is het nog kleiner dan in m'n geheugen stond:

 

IMG_1561.jpg.550b257207f63aa91c2923bb5cce280a.jpg

 

Je ziet het moeilijk, maar een vrij dikke pen past er moeiteloos door:

 

IMG_1560.jpg.e50dc5fa7a730d44913ce7eb858fdba3.jpg

 

Ik ben toen bij een vliegershop hier in Klazinaveen gaan informeren hoe ik dat het beste kon repareren. Blijkt dat er een speciale doorzichtige tape voor is, niet goedkoop zeven euro per meter, maar je hebt maar weinig nodig. Je moet het aan beide zijden met een stukje tape plakken en dan 24 uur laten rusten, waren de aanwijzingen.

 

Blijkt nog lastig om dat flinter dunne ripstop 20D nylon strak te leggen! Paar gewichtjes erop (M80 moeren, 1,3kg per stuk) en mooi recht leggen, zonder spanning erop.

 

IMG_1562.jpg.22d6066c02cefcf1b2d6c17d2621c738.jpg

 

Vervolgens twee stukjes tape afgeknipt van de maat van het gaatje en de kleine beschadiging die je nauwelijks op de foto kunt zien.

IMG_1563.jpg.2493b46d654c0ed6b4f921b401e7a9f3.jpg

 

Net als bij het plakken van een fietsband, leek het mij handig deze ovaal te knippen, zodat je niet zo snel last hebt van loslatende hoekjes.

IMG_1564.jpg.7fe3fad6f32482ee44ef5d565e35b672.jpg

 

Witte vlies los pulken, en voorzichtig zonder luchtbubbeltjes aan beide zijden plakken. Flink doch voorzichtig na wrijven met de duim.

IMG_1567.jpg.d366b9e72f72d8b5140f2a9a16664c1d.jpg

 

 

Hij ligt nu te rusten tussen een dik boek met wat gewicht erop. Over twee weken zal de tent weer gebruikt worden op SC Vlaanderen.

De rest van de tape (nog een kleine 40cm) gaat standaard mee in het zakje van de tent, om toekomstige schade te kunnen herstellen.

 

Hopelijk is de reparatie net zo sterk als beloofd, wat het is werkelijk vrij eenvoudig dit zelfs onderweg te doen. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bijna onzichtbaar gerepareerd . Maar wordt het niet een harde plaats nu er eigenlijk drie lagen zijn ?

 

Geert

 

Het is hele soepele tape, het wordt normaal gebruikt om scheuren in van die grote vliegers mee te repareren, wat ik al een hele prestatie vind van zo'n stukkie veredeld plakband.

Tijd zal leren hoe weer en UV bestendig de reparatie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg benieuwd naar jouw ervaringen ermee, een rolletje weegt waarschijnlijk niet veel maar zou erg kunnen helpen als je tijdens een bug-out je tarp scheurt

 

In een dergelijk noodgeval zou je het gewoon met ducttape kunnen doen. Die oplossing vond ik voor m'n nieuwe super licht gewicht tentje wat zonde.

Ducttape is sowieso erg handig, ipv een hele rol gewoon een meter of wat om een oud bankpasje heen wikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Dat heb je erg netjes gerepareerd. Weet je nog hoe dat speciale doorzichtige tape heet?

 

Nee, geen idee, 'k zou eens kijken bij een lokale vliegerwinkel.

 

Of je wacht nog een week of drie, dan is de tent weer getest. (SC Vlaanderen).'

t Ziet er zonder meer goed uit, maar ik blijf verbaasd dat het plakt op siliconen gecoat ripstop nylon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En na een tijdje plakt die tape dan veel minder,doordat het al eens rond die bankpas gewikkeld was.

 

Tja, ik geloof je meteen, maar een hele rol is best slepen. Heb je een alternatief?

 

Een rol gorilla tape die ik bij een bestelling van de prepshop cadeau kreeg is al een stuk kleiner, maar blijft flink aantikken in de rugzak.

Vroeger alles kunnen oplossen met naald en draad, dus die gaan eerder mee, maar 't blijft af en toe verrekte handig, zo'n stukkie ducttape.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik geloof je meteen, maar een hele rol is best slepen. Heb je een alternatief?

 

Een rol gorilla tape die ik bij een bestelling van de prepshop cadeau kreeg is al een stuk kleiner, maar blijft flink aantikken in de rugzak.

Vroeger alles kunnen oplossen met naald en draad, dus die gaan eerder mee, maar 't blijft af en toe verrekte handig, zo'n stukkie ducttape.

 

Wat je met een rol tape kan doen is het kartonnetje eruit snijden waarna je hem vaak al veel platter kan maken. Vind je hem dan nog te groot dan haal je er eerst een lading af, snij je het ronde stuk karton eruit en druk je hem daarna plat.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...