Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe complete maaltijdvervanger


Aanbevolen berichten

Handig, want het zit niet in blik (lichter en compacter op te slaan)

 

Ik zag toevallig gisteren op nieuwsuur een item over een complete maaltijdvervanger. Een Nederlands alternatief op het amerikaanse Soylent.

 

http://www.joylent.eu/ (gratis verzending in NL)

 

http://www.npo.nl/nieuwsuur/30-07-2014/VPWON_1220754 (22:22 begint het item)

 

edit--- wel aantoevoegen handig voor noodgebruik, lijkt me niet handig om hier de rest van je leven op te moeten leven :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een een reportage gezien van een reporter die dat 30 dagen gegeten heeft, die had er letterlijk zijn buik van vol. Als noodvoeding als je je eigen eten moet dragen een optie,

of als je continue in de wagen zit of zo, maar anders heb je geen plezier meer aan voedsel met deze 'mengeling' ... Als mensen hebben we wel iets meer nodig dan een scheikundig

optimale intake om lang en gezond te leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is poeder, hoe houdbaar is het gemiddelde poeder, zoals havermoutpoeder e.d.

De olie wordt apart bijgeleverd begreep ik uit het filmpje.

 

Maar goed een vraag stellen is beter dan zelf bedenken, dus heb even een mailtje gestuurd. De reactie volgt hier natuurlijk vanzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed als backup en ter afwisseling. In mijn GHB heb ik nu alleen nog maar een paar muesli-repen en zo. Kant-en-klaar gevriesdroogd voedsel vind ik te duur en/of lastig klaar te maken (heet water, pannetje, dat soort dingen) als ik met mijn auto of trein gestrand ben en naar huis moet lopen. Dit poeder zou dan prima zijn om mij een paar dagen van de noodzakelijke stofjes te voorzien. Ook wel aardig ter afwisseling of ter aanvulling. Stel dat ik in een TEOTWAWKI tijdelijk aangewezen ben op de eenzijdige prak van een gaarkeuken of zo, dan zou dit ook weer een mooie voedzame aanvulling kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.joylent.eu/ (gratis verzending in NL)

 

Goede tip, thanx!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nooit zou gebruiken, voornamelijk ivm de maltodextrine die er in zit. Sowieso eet ik geen geraffineerde suikers, niet alleen heeft maltodextrine een nog hogere glycemische index dan gewone kristalsuiker, maar maltodextrine wordt ook nog eens meestal gemaakt van genetisch gemanipuleerde Monsanto maïs. Hetzelfde geldt voor de sojabloem die er in zit. Het hoeft natuurlijk niet genetisch gemodificeerd te zijn, maar zeker met goedkope, niet biologische producten ga ik de gok niet wagen.

Persoonlijk eet ik dat liever niet, ook niet als de SHTF.

Daarnaast staat er bij de ingrediënten "vitamin powder". Persoonlijk vind ik dit veel te vaag om er veel vertrouwen in te hebben, ik weet het natuurlijk niet zeker maar de kans is groot dat het hier synthetische vitamines betreft, zelf heb ik een voorkeur voor natuurlijke vitamines.

 

Om niet alleen maar dingen te roepen die ik problematisch vind maar ook een mogelijke oplossing te bieden: zelf ben ik natuurlijke alternatieven aan het inslaan, en de bedoeling is om hier binnenkort ook kant en klaar gevulde zakjes van te maken om in de bob te doen. Hierin wil ik een mengsel doen van oa tarwegraspoeder, baobabpoeder, henneppoeder (proteine), chiazaad, lijnzaad, havermout, bijenpollen en cacaopoeder (en evt wat keltisch zeezout). Doordat chiazaad en lijnzaad een soort gel maken als ze nat worden, krijg je als je er water bij gooit een pap-achtige substantie die je gewoon weg kan lepelen en die ook nog eens heel goed voedt. k zou het nog uit moeten rekenen, maar per portie zal dat helemaal niet duur zijn, en het is ook nog eens gezond, natuurlijk en vrij van allerlei soorten zooi.

Overigens ben ik me er goed van bewust dat niet iedereen zo moeilijk doet over voeding als ik, hier is het (ontstaan) uit noodzaak ivm de gezondheid van een van mijn kinderen. Ik heb er dan ook alle respect voor dat anderen de joylent wel gewoon zouden eten, en wil hen met dit bericht op geen enkele manier aanvallen of beledigen, ik hoop dat hetzelfde andersom ook geldt =)

Ik wil soylent dan ook absoluut niet afkraken en meen mijn eerste zin dat ik het een goede tip vind, ik wil alleen ook een mogelijk alternatief aandragen voor mensen die net als ik moeite hebben met enkele van de ingrediënten =).

Ik weet overigens niet of er interesse is in een uitwerking van bovengenoemde ingrediënten, waarom ik juist die dingen in een zakje zou gooien of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet overigens niet of er interesse is in een uitwerking van bovengenoemde ingrediënten, waarom ik juist die dingen in een zakje zou gooien of niet?

 

Zeker wel interesse. Ik doe er zelf ook alles aan tegenwoordig om weer zoveel mogelijk volgens de natuur te eten. Misschien wel heel tegenstrijdig met deze post, maar dit kwam ik toevallig gisteren op tv tegen en dacht meteen aan dit forum. In een noodsituatie waarbij iets beter is dan niets, kan dit dan een goed alternatief zijn voor de meeste mensen.

 

Het zou nog leuker zijn als wij als preppercommunity een gezonder alternatief weten te krijgen. Want ik ben wel van mening hoe natuurlijk het is, hoe beter het is.

 

Al is het wel een hele omzetting hoor, en wij passen langzaamaan steeds meer dingen aan in onze voeding e.d. ook wordt je af en toe gek van alle info op internet, want als je dat leest, dan zou je eigenlijk alleen nog maar noten, fruit en groente mogen eten en niet mogen koken. Maar dat is vanuit een evolutietheorie beredeneerd (de oorspronkelijke eerste mensen aten ook niks anders) en ik geloof helaas niet in de evolutietheorie (ik ben ook niet gelovig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al is het wel een hele omzetting hoor, en wij passen langzaamaan steeds meer dingen aan in onze voeding e.d. ook wordt je af en toe gek van alle info op internet, want als je dat leest, dan zou je eigenlijk alleen nog maar noten, fruit en groente mogen eten en niet mogen koken.

 

Als je alles leest en gelooft wordt je compleet knettergestoord, iedereen roept weer wat anders, en wat de ene dag nog gezond is is de volgende dag juist weer ongezond. Ik heb enorm veel gelezen over (gezonde) voeding, en probeer dmv logisch denken zelf te kijken wat ik wel en niet wil eten, en waar mijn lichaam wel en niet goed op reageert. Daarnaast kijk ik natuurlijk heel erg naar de gezondheid van mijn kind, en sinds we ons voedingspatroon hebben omgegooid is het een wereld van verschil.

Ik neem dan ook altijd weinig standpunten in en ga al helemaal geen discussies voeren over wat wel of niet gezond is, en zie het als iets puur persoonlijks. Zelf eet ik iig geen geraffineerde suikers, geen kunstmatige zoetstoffen, geen tarweproducten, zo min mogelijk keukenzout, geen kunstmatige/synthetische zooi, geen "pakjes en zakjes". Wel eet ik zo veel mogelijk biologisch, veel fruit, verse groente, noten en vooral veel zelfgebakken dingen =). Mijn gezondheid is enorm vooruit gegaan, al klinkt dat nu een beetje stom omdat ik al een paar dagen ziek op de bank zit ;). Daar staat dan wel weer tegenover dat ik net terug kom van vakantie, en daar meerdere keren heb moeten "zondigen" ivm gebrek aan gezonde alternatieven.

 

Dat van die verdere uitwerking komt dan later, zal wel wat tijd in gaan zitten en ik weet niet of dat op dit moment lukt met mijn duffe hoofd ;)

 

Ow en over het alternatief voor een SHTF, begrijp me niet verkeerd, ik heb hier ook blikvoer en potvoer klaar staan, terwijl ik dat normaal gesproken nooit eet. Dus ik begrijp zeker je gedachtegang dat het erg nuttig is voor dit forum, ook al eet je in een "normale situatie" heel anders. Als ik moet kiezen tussen geen eten voor mijn gezin, of ongezond eten voor mijn gezin is de keuze ook snel gemaakt hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip, thanx!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nooit zou gebruiken, voornamelijk ivm de maltodextrine die er in zit. Sowieso eet ik geen geraffineerde suikers, niet alleen heeft maltodextrine een nog hogere glycemische index dan gewone kristalsuiker, maar maltodextrine wordt ook nog eens meestal gemaakt van genetisch gemanipuleerde Monsanto maïs.

 

Ik gebruik - als ik al trek in zoet heb, bij voorkeur langzaam werkende suikers zoals agavesyrup en ahornsirup. Zijn dit soort suikers, bij jouw weten, ook in 'korrelvorm' verkrijgbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik - als ik al trek in zoet heb, bij voorkeur langzaam werkende suikers zoals agavesyrup en ahornsirup. Zijn dit soort suikers, bij jouw weten, ook in 'korrelvorm' verkrijgbaar?

 

Persoonlijk gebruik ik die siropen ook niet, maar wat ik incidenteel wel gebruik met dingen bakken is kokosbloesemsuiker. Dat is gewoon in korrelvorm verkrijgbaar, en heeft een zeer lage glycemische index (tussen de 30-35). Nadeel is dat het stervens duur is, maar als je het weinig gebruikt wel te doen. Een goedkoper alternatief is palmsuiker, dat heeft dezelfde GI maar is vele malen goedkoper. Nadeel hiervan is weer dat het vaak komt van plantages waar veel oerwoud voor gekapt wordt.

Hier een link voor biologische palmsuiker, 2,50 euro voor 250 gram: http://www.bodyenfitshop.nl/superfood/palm-suiker/Masarang/arenga-palmsuiker/?sqr=palmsuiker&

 

Palmsuiker is een suiker met veel aroma die veel mineralen bevat en langzamer in het bloed wordt opgenomen dan rietsuiker. De structuur is vergelijkbaar met die van basterdsuiker en dus heel geschikt om mee te bakken. Biologische palmsuiker van Masarang, afkomstig van boeren uit de Indonesische regio Minahasa. De organisatie beschermt het regenwoud en helpt de boeren aan een beter leven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, Loreen. Zou een grote supermarkt als AH het ook hebben?

 

Ik heb het nog niet gevonden, maar zou me niets verbazen als het er wel is of komt. Ik merk dat ze steeds meer artikelen krijgen waarvoor ik eerst naar de natuurvoedingswinkel moest, of via internet moest bestellen, dus wie weet. Laatst hoorde ik wel van iemand dat ze de kokosbloesem nu ook bij de etos verkochten, maar ik heb het zelf nog niet gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het punt van dit spul niet helemaal.

 

Misschien als het compacter en lichter is dan het alternatief, een veel smakelijker pastahap of ander droogvoer.

 

Van een paar dagen geen vitamines en precies de juiste voedingstoffen binnen krijgen ga je echt niet dood, sterker nog, merk je geen bal van.

Dit spul weken/maanden achter elkaar eten gaat je snel de keel uithangen.

 

Wellicht leuk voor astronauten, maar ik sleep liever een bamisoepje, pastahap, pinda's, chocolade, e.d. mee.

 

Juist een maaltijd is een enorme opkikker voor het moraal. Zo'n structuurloos papje doet dat voor mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het punt van dit spul niet helemaal.

 

Misschien als het compacter en lichter is dan het alternatief, een veel smakelijker pastahap of ander droogvoer.

 

Van een paar dagen geen vitamines en precies de juiste voedingstoffen binnen krijgen ga je echt niet dood, sterker nog, merk je geen bal van.

Dit spul weken/maanden achter elkaar eten gaat je snel de keel uithangen.

 

Wellicht leuk voor astronauten, maar ik sleep liever een bamisoepje, pastahap, pinda's, chocolade, e.d. mee.

 

Juist een maaltijd is een enorme opkikker voor het moraal. Zo'n structuurloos papje doet dat voor mij niet.

 

Maar als aanvulling zou het winst kunnen opleveren. Stel je hebt alleen nog maar dat zakje pinda's of die ene vis die je hebt kunnen vangen, dan maak je met dat poederspul je maaltijd aardig aardig compleet, in ieder geval de voedingswaarde. Voordeel is dat het weinig weegt, voor mij een belangrijk argument.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn idee is idd, het is poeder en weegt als poeder, daarnaast zijn blikken en potten rond en vast in formaat, dit zijn flexibelder zakken en dus compacter op te bergen in iets als een BOB. Van een paar dagen geen eten ga je trouwens ook niet dood.

 

Voordeel ook is dat je dit met KOUD water kan maken. Geen vuurtje nodig dus. Het smelt niet als het te warm is, het breekt niet, verkruimelt niet. Als er betere alternatieven beschikbaar zijn, zou dat ook mijn keus zijn, maar als je enkele weken door moet zien te komen, ik denk dat zelfs alleen pinda's en chocola na een paar weken verveelt. Varriatie in voeding is belangrijk voor de trek. Dit geeft gezonde variatie en aanvulling. Kortom, spullen voor je lekkere trek in mindere mate nodig met dit als gezonde aanvulling kan imo prima werken.

 

O ja de houdbaarheid, het is dus nog steeds gewoon poeder, en het is nog maar zo kort op de markt dat ze dit op het moment aan het testen zijn. Met het gegeven dat 2 maanden op de vensterbank prima te doen is. Ik denk trouwens serieus dat het net zo houdbaar is, als rijst, bloem, pap etc, het is gewoon droogvoeding verpakt in plastic.

 

@Loreen

 

Ik gebruik al jaren niks meer (of zo min mogelijk) iets waar aspertaam in zit. En als er zoetstoffen op staan dan ben ik ook meteen kritisch. Tenzij het natuurlijke zoetstoffen zijn zoals stevia. Ik probeer nu meer en meer van de zakjes/pakjes af te komen, dat is wennen hoor qua smaak zelf een pastasaus maken en dat is wat ik bedoelde met het wennen aan een ander voedingspatroon dat keer je niet echt om van de een op de andere dag.

 

Daarnaast moet ik wel op mijn budget letten. Biologische producten zitten er voor mij dus niet echt in. Als ik de kans krijg zal ik daar zeker voor kiezen. Hoewel we dit jaar wel al wat sla uit eigen tuin hebben gegeten en doperwtjes (maar dat is toch echt een stuk lekkerder dan uit pot!)

 

Dat van die tarwe kom ik ook vaak tegen idd. Maar dan lees ik een website verder dat je ook geen graan mag en geen mais en eigenlijk ook geen rijst en als ik dat laatste lees, dan denk ik jullie sporen niet. Chinezen zijn zeer voedselgezonde mensen en behoren tot de oudst wordende mens op aarde.

 

Niet tarwebrood is simpelweg te duur voor mij, roggebrood vind ik wel lekker, maar daar kan mijn dochtertje nog niet zo goed tegen. Keuzes, keuzes, keuzes .. zucht, die heb je al in het hier en nu. Keuzes tijdens een SHTF worden misschien makkelijker als je erin zit en kan kiezen naar het moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het punt van dit spul niet helemaal.

Van een paar dagen geen vitamines en precies de juiste voedingstoffen binnen krijgen ga je echt niet dood, sterker nog, merk je geen bal van.

 

Net als @Pathfinder denk ik dat je het inderdaad moet zien als aanvulling op andere voeding. Althans, ik denk dat het dan het meest nuttig is.

Over die voedingsstoffen, de meeste mensen zullen inderdaad niet doodgaan als ze niet precies de juiste voedingsstoffen binnen krijgen. Vergeet echter niet dat je bij een SHTF in een stresssituatie zit, waarbij fysieke gezondheid meer dan ooit van belang kan zijn. Een paar dagen zonder de juiste voedingsstoffen merk je misschien niet zo veel van, maar als jij in opperste staat van paraatheid, met een flinke dosis stress, langere tijd moet functioneren, en daarbij lichamelijk actiever bent dan normaal (bijv klussen in/om het huis, lange trektocht, vluchten, zelfverdediging, noem het maar op), en dan nauwelijks gezonde voedingsstoffen binnen krijgt denk ik niet dat jouw lichaam jou lang kan geven wat je nodig hebt.

 

Ik heb net even zitten rekenen, gewoon omdat ik dat leuk vind (elke gek z'n gebrek), en ik ben geen voedingsdeskundige ofzo maar ik wil het toch even delen.

Ik zag dat die Joylent 500gr per zak is, 1 zo'n zak is voor 1 dag en bevat 1966 kcal. Zo heel licht is het dus helemaal niet, 500gr per dag.

 

Nou heb ik, puur op papier, zelf een samenstelling gemaakt en alle voedingswaarden ed opgezocht. Allemaal dingen die ik zelf ook regelmatig eet, maar ik heb het nog nooit in deze samenstelling gebruikt dus vraag me niet naar de smaak of consistentie. Ik zal hier de beknopte versie doen. Ik kwam uit op een mengsel van 125 gram voor een portie, en die bevatte 520 kcal. Als je hier dan nog een portie santen (klik) van 75 gram bij zou pakken, kom je in totaal op 200gram voeding met 1050 kcal.

Het leuke hierbij is dan weer, dat je die santen op kan lossen in water, zo maak je kokosmelk. En die kokosmelk kan je dan weer mooi gebruiken om... Juist ja, je papje te maken van die overige 125 gram.

Nou is 1050 kcal natuurlijk te weinig om een hele dag op te teren, maar als je dit als ontbijt pakt heb je wel al (volgens mij) alle essentiële voedingsstoffen voor heel de dag binnen. Daarnaast bestaat het uit allemaal voedingsstoffen die je lichaam voor lange tijd van energie voorzien. Dan kan je 's avonds, als je het hebt, nog gewoon de warme maaltijd pakken die een opkikker is voor het moraal, zonder dat je je nog al te druk hoeft te maken over de voedingswaarde. Mocht je niets anders hebben, haal je met 500gram van bovenstaande 2625 kcal, of "gewoon" met 2 porties van 200 gram 2100 kcal.

Wat het zou kosten per portie heb ik nog niet uitgerekend =)

Natuurlijk zou ik dit allemaal een keer in het echt uit moeten proberen, zoals gezegd het is puur een ideetje op papier, maar persoonlijk vond ik het zo op papier best goed klinken =) ;)

Het zou nl ook heel goed werken bij een bug in, als aanvulling op het blikvoer/potvoer etc mocht je een gebrek hebben aan verse groenten en fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen, qua kilo calorieën zit het ongeveer in de buurt van het meeste droogvoer, 400kCal per ons ongeveer. Droogvoer haalt wel eens de 450kCal per 100 gram, maar dan houdt het wel op. Pinda's, chocolade tikken wat harder aan per ons, pinda's geloof is zelfs 660kCal per 100 gram. Zoals @Pathfinder terecht opmerkt kan het natuurlijk een aanvulling zijn in voedingsstoffen, maar voor het moraal eet ik liever een pastahap ipv zo'n papje.

 

Poeder is wel weer heel gewillig wat betreft verpakking, je kunt het zelf in porties verpakken en daar is dan altijd wel een plaatsje voor te vinden in de BOB.

 

't Heeft voor-, en nadelen voor mij telt idd het genotsaspect van de maaltijd flink mee, een homogene, structuurloze pap scoort bij mijn niet hoog, anderen zijn juist weer dol op dingen als aardappelpuree en gepureerde vormen van voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet tarwebrood is simpelweg te duur voor mij, roggebrood vind ik wel lekker, maar daar kan mijn dochtertje nog niet zo goed tegen. Keuzes, keuzes, keuzes .. zucht, die heb je al in het hier en nu.
Ik zal er nog een keuze bijdoen. Heb je al eens aan speltbrood gedacht. Minder zwaar dan rogge, en heul gezond. Kan je zo googelen. Zelf maak ik het zelf, dan is het betaalbaar en zonder troep, hoewel de AH ook wel speltbrood verkoopt(met allerlei toevoegingen,dat dan weer wel)

Ik haal het speltmeel en de speltbloem bij de molen, en maak het deeg in de broodbakmachine en soms bak ik af in de oven soms in de broodbakmachine. Ik heb minder buikpijn met speltbrood en ik voel me beter gevuld. Voor mij persoonlijk dus zinvol om het op speltbrood te houden.

Speltzuurdesembrood maken kan ook, dan gebruik je wel voor de zuurdesemstarter wat rogge. Maar dat is alleen bij de eerste opstart van het desem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet in waarom het niet lang houdbaar zou zijn om eerlijk te zijn, zoals ik al eerder zei, bloem is langer houdbaar, rijst is langer houdbaar, suiker is langer houdbaar, havermout is langer houdbaar en vitamine tabletten (poedertabletten om op te lossen) ook. Volgens mij is AL het droogvoer langer houdbaar dan een jaar en daar hoeft het niet vacuumverpakt voor te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet in waarom het niet lang houdbaar zou zijn om eerlijk te zijn, zoals ik al eerder zei, bloem is langer houdbaar, rijst is langer houdbaar, suiker is langer houdbaar, havermout is langer houdbaar en vitamine tabletten (poedertabletten om op te lossen) ook. Volgens mij is AL het droogvoer langer houdbaar dan een jaar en daar hoeft het niet vacuumverpakt voor te zijn.

 

Je kwam zelf met het gegeven van twee maanden.

Daarnaast is volgens mij een houdbaarheidsdatum verplicht.

En tot slot, het poeder kan wel lang houdbaar zijn maar olie kán snel bederven.

In die olie zullen ook het merendeel van de calorieën zitten.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kwam zelf met het gegeven van twee maanden.

Daarnaast is volgens mij een houdbaarheidsdatum verplicht.

En tot slot, het poeder kan wel lang houdbaar zijn maar olie kán snel bederven.

In die olie zullen ook het merendeel van de calorieën zitten.

 

Greener

 

Ik gaf aan dat die persoon dat aan het testen is, en het inmiddels 2 maanden in de vensterbank heeft liggen (niet de meest ideale bewaarplek voor wat voor voedsel dan ook trouwens) dat betekend dat het MINSTENS 2 maanden in niet ideale omstandigheden te bewaren is, dat zegt niks over het maximum.

Olie is gewoon lijnzaadolie en/of olijfolie. Zolang je dat gesloten bewaard dus langer houdbaar.

 

Wacht eens ik heb een ideetje. Ik ga er weer eens een mailtje tegenaan sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...