Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Lidl Rocktrail Trekking Tent


AWOL

Aanbevolen berichten

lidl-trekking.jpg.ff2966c2e6806831c0099697c9d22cdc.jpg

 

Sinds enige jaren kun je ieder jaar bij de Lidl een Rocktrail trekking tent kopen voor circa 15 €.

Interessant voor backpackers, (motor-)fietsers, festivalgangers of wellicht voor in de BOB of als bijzet tent op de camping.

 

De globale specificaties voor de tent zijn interessant (prijs in acht genomen):

 

Gewicht: 1,5 kilo

Waterkolom: 2000 mm

Pakmaat: 16 x 6,5 x 37 cm

Ruimte: 120 x 90 x 220 cm

Getapete naden, muskietennet, gecoat grondzeil.

Inclusief haringen en scheerlijnen, waarvan beide 1 extra.

 

Ik heb recent 6 nachten in deze tent geslapen (Nederland) en over het algemeen viel het mij reuze mee. Ik ben mij bewust van deze tent sinds 2012, heb geslapen in de 2013 versie dus daar gaat deze review over en heb kort geleden ook de 2014 versie gekocht.

 

In het You Tube filmpje hieronder (2011 versie) heeft de reviewer het over de tekort schietende ventilatie openingen aan de achterzijde. In de 2013 versie is het design hiervan aangepast (zie foto's) en zijn de scheerlijnen bevestigd aan de afschermende flappen van de ventilatiegaten waardoor deze gagarandeerd altijd open staan. Verder zijn er geen design wijzigingen maar het was denk ik wel een belangrijke. De 2014 versie heb ik nooit opgezet / uitgepakt maar ik verwacht dat deze hetzelfde is als de 2013 versie.

 

Het tentje is klein. Ik ben 1.75 m en kon mij redelijk bewegen in de tent, en net aan rechtop zitten in mijn bed. Een echte vent zal denk ik minder gelukkig zijn en zich meer beperkt voelen. Geadverteerd wordt dat de tent “tot 2 personen” kan herbergen maar tenzij die andere persoon een baby van minder dan 2 jaar is zie ik echt niet hoe dat zou kunnen. Met een normale maat slaapmat houdt je circa 20 centimeter aan beide zijden over (tent loopt wat taps toe). Als je wat meer schuin gaat liggen misschien 35 centimeter aan 1 kant. Genoeg voor spulletjes maar een serieuze BOB ga je al niet kwijt kunnen, die zal buiten moeten blijven. Er is nauwelijks sprake van een overhang, voldoende om verticale regen niet door het muskietengaas te laten slaan maar onvoldoende om bagage of schoenen onder te zetten.

 

De tent binnengaan is een kwestie van kruipen, de doorgang is relatief nauw. Als er door regen veel modder is zal het moeilijk zijn te voorkomen dat je viezigheid mee naar binnen neemt, een klein zeiltje (vuilniszak) meenemen voor de ingang is dus wel aan te raden, of een tarpje die je weer over de ingang spant voor je schoenen en bagage (maar dat is dan dus weer meer gewicht en ruimte).

 

De tent staat wel heel stevig en rigide, zelfs met de kleine bijgeleverde haringen. Vervang je die door betere haringen dan verwacht ik dat de tent behoorlijk stormvast zal zijn, zeker als de achterzijde op de windrichting staat. Helaas zijn er geen bevestigingspunten voor extra scheerlijnen alhoewel je wat zou kunnen improviseren aan de centrale “ruggengraat”. De carbon stokken bestaan uit een lange centrale ruggengraat en een A frame dat je aan de voorkant, binnen in de tent, onder de ruggengraat klemt. De tent is goed op te zetten als je alleen bent, in circa 10 minuten. De centrale ruggengraat zit aan de voorzijde in een soort foudraal waarmee anderen een slechte ervaring hadden (weet niet welk jaarmodel). Deze kon uitscheuren en dan is de tent niet goed meer op te zetten. Ik had zelf niet het gevoel dat dit zomaar zou gebeuren maar kan het ook niet uitsluiten.

 

De trekking tent heeft redelijk wat regen gezien, waarvan zware voor kortere duur en motregen voor langere duur en ik kan niet anders zeggen dat de tent dit goed doorstaan heeft. Er waren enkele druppels te vinden na een slagregen maar niets waardoor je uitrusting / bed doornat zou worden. Lekkage vond alleen plaats op de aansluiting met het grondzeil en was dus beperkt tot de zijkanten. Een deel daarvan bestond uit condensatie druppels. Ik stond op een verzadigde ondergrond en het grondzeil heeft geen water doorgelaten.

 

Omdat het een enkeldaks doek is was er wel sprake van behoorlijk wat condensatie. Zelfs als ik de hele nacht de deur open liet (muskietengaas dicht) dan ontstond er na een aantal uur een vochtlaag aan de binnenzijde die er voor kon zorgen dat bij aanraking de slaapzak aan de buitenzijde wat klam werd. Toch bleef dit op een acceptabel niveau, althans, de tent kreeg gedurende de warme dag de kans om uit te dampen. Ik kan mij voorstellen dat bij koeler weer en natte omstandigheden het vocht zal opbouwen. Een enkele keer voelde ik spettertjes op mijn gezicht als een waterdruppel het doek raakte, dus niet omdat het doorsloeg maar omdat er vocht aan de binnenzijde was.

 

Een voordeel van de kleine dimensies van deze tent is dat je snel een warm micro klimaat hebt, wat je natuurlijk ook als nadeel kunt zien. De ventilatie ervaarde ik als voldoende (er was niet veel wind) en heb mij nooit benauwd gevoeld in de tent maar heb geen enkele nacht geslapen met de buitendeur dicht. Het muskietengaas laat niet zo snel regen door maar met hardere wind aan de voorzijde kan dit anders zijn.

 

Al met al vind ik dit tentje zijn geld waard. Als noodoplossing een prima tentje en zeker een optie voor in een BOB. Als lange termijn oplossing voor een shelter zou ik het niet aanraden maar gezien het gewicht, de pakmaat en de prijs een goedkope en lichte manier om toch een noodshelter bij je te hebben.

 

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuke review.

 

Kleine aanvulling, uit ervaring: Tijdens mijn laatste vakantie sliep mijn vriendin in zo'n tentje...tot het ging regenen...en bleef regenen...de tent doorstond dat niet zonder lekkage en ik kreeg midden in de nacht een logee omdat mijn tent wel droog was. Als noodoplossing in een BOB zou ik eerder voor een tarp kiezen, of desnoods een dekzeil van de bouwmarkt, dan voor dit tentje.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het tentje het uiteindelijk niet volhoudt bij echt langdurige, zware regenval.

Je advies om voor de BOB dan toch een tarp te nemen kan ik mij ook in vinden alhoewel het de eeuwige discussie is over toch nog relatief open te liggen in de elementen (en insecten) en een afsluitbaar micro klimaat. Een tarp die groot genoeg is om als een tent op te zetten zal niet veel lichter en kleiner zijn dan deze tent verwacht ik.

 

Leuke review.

 

Kleine aanvulling, uit ervaring: Tijdens mijn laatste vakantie sliep mijn vriendin in zo'n tentje...tot het ging regenen...en bleef regenen...de tent doorstond dat niet zonder lekkage en ik kreeg midden in de nacht een logee omdat mijn tent wel droog was. Als noodoplossing in een BOB zou ik eerder voor een tarp kiezen, of desnoods een dekzeil van de bouwmarkt, dan voor dit tentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DD Superlight Tarp in Sandstorm Yellow is de Superlight versie van de DD Tarp.

Deze tarp heeft een gewicht van slechts 460 gram (exclusief haringen) en een pakmaat van slechts 19 x 11 x 8 cm

 

Er zijn ultralight tarps in het buitenland van 2.90 bij 3.40 van 204 gram. Kost dan wel een kapitaal, maar zo licht zijn ze er wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DD Superlight Tarp in Sandstorm Yellow is de Superlight versie van de DD Tarp.

Deze tarp heeft een gewicht van slechts 460 gram (exclusief haringen) en een pakmaat van slechts 19 x 11 x 8 cm

 

Er zijn ultralight tarps in het buitenland van 2.90 bij 3.40 van 204 gram. Kost dan wel een kapitaal, maar zo licht zijn ze er wel.

 

Maar dat is juist het hele punt. Dat dit geen geweldige tent is begrijpen we allemaal wel, in verhouding tot de kosten daarentegen deed ie het best goed.

Waarschijnlijk komt is dan een bouwzeil als tarp een betere vergelijking met dit tentje. Kortom: voor de budgetprepper en niet als de ultieme oplossing om een jaar in te bivakkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je 't niet waterdicht maken met van die spray (heb ik eens een oud regenpak weer redelijk goed mee gekregen)? Of is die spray dermate duur dat het geen zin heeft? Ik ben geen kampeerder en heb geen tent maar dit zou voor 1 of 2 nachtjes in een noodgeval (en daarna wegmieteren) wel te betalen zijn. Ik heb er al eens eerder over nagedacht maar besloten me eerst nog even verder te orienteren, temeer omdat andere dingen hoger op m'n lijstje stonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je 't niet waterdicht maken met van die spray (heb ik eens een oud regenpak weer redelijk goed mee gekregen)? Of is die spray dermate duur dat het geen zin heeft? Ik ben geen kampeerder en heb geen tent maar dit zou voor 1 of 2 nachtjes in een noodgeval (en daarna wegmieteren) wel te betalen zijn. Ik heb er al eens eerder over nagedacht maar besloten me eerst nog even verder te orienteren, temeer omdat andere dingen hoger op m'n lijstje stonden.

 

Die sprays variëren grofweg van 5 tot 20 euro en staat dus nauwelijks in verhouding tot de prijs van de tent. Als je van tevoren weet dat je moet kamperen tijdens een natte periode kun je beter een betere tent kopen. Zoals in mijn ervaring: overwegend mooi zomer weer met af en toe een bui en korte hardere regen doorstond de tent prima. En in een noodgeval is een beetje lekkende tent nog altijd beter dan niets (?). Ik denk dat je het tentje inderdaad grotendeels als een wegwerpartikel moet beschouwen. Na deze week kamperen (en UV licht) zou ik denk ik ook niet zo snel opnieuw er langere tijd in willen kamperen. Ik vermoed dat de integriteit snel achteruit zal lopen, ook tijdens opslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk komt is dan een bouwzeil als tarp een betere vergelijking met dit tentje. Kortom: voor de budgetprepper en niet als de ultieme oplossing om een jaar in te bivakkeren.
Ik had daarom het bouwzeil ook als optie gegeven.

Verder moet ik ook erg op mijn budget letten. Juist daarom spaar ik liever door voor kwalitatief goede spullen die ik in opruiming en met aanbiedingen of tweedehands koop. Dan kan ik er jaren mee doen. Juist dát vind ik de beste budgettip.

Bv een broodbakmachine kopen en zelf brood maken, levert meer op dan gewoon brood blijven kopen. Een goed tentje tweedehands kopen is duurder dan het Lidl-tentje maar gaat ook langer mee. Het is verhoudingsgewijs goedkoper dan. Goede wandelschoenen kopen is ontzettend duur maar in de aanbieding kan het de helft schelen en je doet er langer mee dan gymschoenen van e Schoenenreus.

Maar goed, dat zal misschien mijn leeftijd zijn dat ik er zo over denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had daarom het bouwzeil ook als optie gegeven.

Verder moet ik ook erg op mijn budget letten. Juist daarom spaar ik liever door voor kwalitatief goede spullen die ik in opruiming en met aanbiedingen of tweedehands koop. Dan kan ik er jaren mee doen. Juist dát vind ik de beste budgettip.

Bv een broodbakmachine kopen en zelf brood maken, levert meer op dan gewoon brood blijven kopen. Een goed tentje tweedehands kopen is duurder dan het Lidl-tentje maar gaat ook langer mee. Het is verhoudingsgewijs goedkoper dan. Goede wandelschoenen kopen is ontzettend duur maar in de aanbieding kan het de helft schelen en je doet er langer mee dan gymschoenen van e Schoenenreus.

Maar goed, dat zal misschien mijn leeftijd zijn dat ik er zo over denk.

 

Nee hoor, ik ben het helemaal met je eens. Ik had dat tentje nu eenmaal, heb er in geslapen en wilde de ervaring delen zodat anderen zelf kunnen bepalen of het tentje iets voor ze kan zijn. Er zijn zeker verstandigere / efficientere aanschaffen te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, dat zal misschien mijn leeftijd zijn dat ik er zo over denk.

 

Ik zou er bijna naar gaan vragen maar je hebt wel gelijk.

 

Tip: kijk ook bij dumpzaken zoals militaria4you bv hebben ze daar kwaliteits rugzakken voor weinig. En in tegenstelling tot vroeger is het leger ook overgestapt op licht en makkelijk. Maar eist wel kwaliteit.

 

Zo'n lidl tentje zet je onder een bouwzeil of andere schuilplek. Voordeel is wel dat je uit de wind en muggen kan slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even voor geïnteresseerden: hij is aanstaande donderdag 14-8 weer te koop, iets duurder nu. Of het ook de afgebeelde kleur is weet ik niet, dit wijkt wel eens af maar als ie echt groen is dan is dat natuurlijk de beste keuze voor de BOB :)

http://www.lidl.nl/cps/rde/SID-F2E7FEB5-DE16BD73/www_lidl_nl/hs.xsl/Offerdate.htm?action=showDetail&id=6148&ar=4

 

trekking-tent.jpg.ff349f1b32b845ca2fc7e671ff08c719.jpg

 

@Aapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...