Ga naar inhoud
GENEGEERD

Havermout als superfood/prepperfood


Aanbevolen berichten

Havermout, goedkoop, supergezond, lekker en ideaal om te preppen! Grotere voorraden er op na houden voor echt een jarenlange periode lijkt me handig bijvoorbeeld in een mylar bag met zuurstof absorbers. Met melk (diverse varianten zoals koemelk, rijstemelk, sojamelk) melkpoeder, water of yoghurt bereidbaar. Wat specerijen toevoegen zoals bijvoorbeeld kaneel of een snufje gemberpoeder voor een pittige variant, wat suiker of stevia en je hebt bijvoorbeeld een perfect voedzaam en gezond ontbijt, waarop je superlang kan teren en je merkt het ongetwijfeld in je spierkracht die je beslist nodig zal hebben tijdens een shtf situatie. Zo zijn er nog vele varianten en recepten voor havermout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Brinta: niet te vreten, nooit lekker geworden. Zal er desalniettemin nu nog eens met preppers-ogen naar kijken. Iets lekker vinden heeft tijdens SHTF geen prioriteit. Daarentegen kun je zuivelproducten niet zo lang bewaren dus dan zal ik ook eens naar melkpoeder kijken. Melkpoedermelk, ook al iets dat amper binnen te houden is lol gadverdamme :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brinta bestaat uit gare volkoren tarwe vlokken. Havermout is uitsluitend geplette haver. Komt geen tarwe bij kijken. Brinta kun je met koude melk doen, of met warme melk. Havermout moet je echt even koken wil het eetbaar zijn. De Engelsen doen dit voor het ontbijt met water. Het heet dan Porridge. Persoonlijk vind ik het niet te vreten, maar goed, het vult wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brinta bestaat uit gare volkoren tarwe vlokken. Havermout is uitsluitend geplette haver. Komt geen tarwe bij kijken. Brinta kun je met koude melk doen, of met warme melk. Havermout moet je echt even koken wil het eetbaar zijn. De Engelsen doen dit voor het ontbijt met water. Het heet dan Porridge. Persoonlijk vind ik het niet te vreten, maar goed, het vult wel.

 

Hoeft niet per se. Ik eet het elke dag met (niet gekookte) melk. Smaakt prima. Havermout is overigens ook een stuk goedkoper dan Brinta, sinds dat Brinta een tijdje geleden de prijs even met 30% verhoogd heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maag het niet gewend is te eten, is het ook wel raadzaam om het eten ervan langzaam op te bouwen. Dus niet in een keer een lekkere kom vol naar binnen metselen, daar krijg je vreselijke buikpijn van. (ik heb er een collega eens een dag krom van zien lopen :D) Je hoeft het niet te koken en je kan het ook met water eten. Het is nl. van zichzelf al een beetje ''romig''. Best lekker in de winter, gewoon met warm water, rozijnen en kaneel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten weken ipv koken kan ook.

Ik eet het regelmatig als ontbijt in een shake met melk, whei eiwitpoeder, gezonde olie en een stukje fruit voor de smaak.

Even stevig door mixen of in de blender, drinkt zo wel, heb je een halve dag geen honger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten weken ipv koken kan ook.

Ik eet het regelmatig als ontbijt in een shake met melk, whei eiwitpoeder, gezonde olie en een stukje fruit voor de smaak.

Even stevig door mixen of in de blender, drinkt zo wel, heb je een halve dag geen honger.

 

grappig,op die manier gebruik ik het ook ongekookt, in de blender met de wey. Dan gaat het wel, ook al heb je nog altijd het meeste op de bodem van je shake liggen als je langzaam drinkt. Ongekookt is het slecht verteerbaar voor veel mensen, daar moet je echt mee oppassen. Ook is het de vraag of de aminizuren in Haver helemaal veilig zijn in grote hoeveelheden ongekookt, dat zal ik eens uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Havermout vind ik een top-ontbijt, eet het regelmatig! Met dit warme weer dan wel weer ietsie minder, maar is echt favo in huize Jester. Melk koken, havermout erin, 1 minuutje doorkoken en daarna 5 minuutjes laten staan. Vervolgens pimpen met: rozijnen, kleine stukjes appel of ander fruit, een handje studentenhaver (nootjes), en een beetje van een mix van zonnebloempitjes, gebroken lijnzaad en sesamzaadjes. Ben vervolgens wel paar uur bezig de pitjes tussen mn tanden vandaan te pulken, maar heb 't er voorover ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist omdat je niets verwarmd, hou je volledige eiwitketens over, laat staan dat je de aminozuren zou gaan afbreken.

Goed mixen, desnoods 10min laten staan en dan nog eens, dan zakt er niets meer uit, alles romig en zacht... Zeker als je er een banaantje bij voegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist omdat je niets verwarmd, hou je volledige eiwitketens over, laat staan dat je de aminozuren zou gaan afbreken.

Goed mixen, desnoods 10min laten staan en dan nog eens, dan zakt er niets meer uit, alles romig en zacht... Zeker als je er een banaantje bij voegt.

 

Ga ik morgen eens proberen, want ikheb een aantal kilo's geprept ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog ergens een recept met oatmeal om vegatarische hamburgers te maken. Enige verse wat er in voorkomt is ei (als bindmiddel) en champignons. Misschien leuk voor de mensen met kippetjes ;)

 

Ben zelf geen vegetariër maar het was echt super lekker :)

 

Kijk hier maar eens voor het recept:

http://foodwishes.blogspot.nl/2008/11/meaty-mushroom-veggie-burger-least.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...