Ga naar inhoud
GENEGEERD

VVD Drenthe wil permanent bewonen vakantie huizen toestaan


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Permanent in een vakantie huis wonen op een van de vele campings/chaletparken die Drenthe rijk is, dat lijkt me wel wat.

 

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/vvd-wil-permanente-bewoning-vakantiehuizen

 

Ik heb eerder twee jaar in een stacaravan gewoond op een camping en 't was dat het een aso camping was, anders had ik daar niet perse weg gehoeven.

 

Het heikele punt is altijd de inschrijving bij de gemeente. Als ze dat weer mogelijk maken komen er interessante woonvorm opties weer 'in the picture' en het is goedkoper dan een huurhuis.

 

Of je nu met een Ger/Yurt ( @JamHard en @Vempain), zandzakken woning, caravan, chalet of iets anders daar gaat staan, hangt dan af van de eisen van de verhuurder van de staanplaats.

 

Ik ken twee eigenaren van campings/chaletparken en die juichen dit plan toe, want ook in deze business is de klad gekomen door de economische recessie. Nog nooit kocht je zo goedkoop een chalet/caravan.

Door het niet meer gedogen van permanente bewoning heeft al eentje moeten stoppen met de toko, voor hem is het zuur, de camping is reeds opgedoekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Nonkel Jones als dezelfde belasting voordeeltjes van kampers ook gaan gelden voor bewoners van vakantiehuizen dan ben ik wellicht nog wel geintereseerd hoor...

 

Zou het in brand steken van een plaatselijk gemeentehuis helpen belastingvoordeel te krijgen, of het bedreigen van buurtbewoners? http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/06/nos-journaal-vergeet-overlast-woonwagenkamp-te-vermelden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat we beter worden van een Nederlandse vorm van de Amerikaanse trailer parks. http://en.wikipedia.org/wiki/Trailer_park We zijn al teveel gezegend met kampers.

 

'k Moet bekennen dat de camping waar ik een paar jaar heb gewoond, hier wel enigszins mee te vergelijken is. ;)

 

Gelukkig zijn er genoeg campings/chaletparken waar dat soort volk niet binnen komt. Onderschat de macht van zo'n camping/park beheerder niet. Dat heb ik wel gemerkt daar. De meeste tokkies binden in op het moment dat ze geen stroom/water/kabel meer krijgen geleverd bv.

 

Het maakt wel het hele jaar wonen in een Ger/Yurt mogelijk en andere woonvormen.

 

Ook heb ik wel enige vrees dat het over een tijdje voor de minima niet meer mogelijk is om een huis te huren. Elk jaar gaat de huur met twintig euro of meer omhoog en dat krijg je niet terug middels de huursubsidie. Hoeveel mensen ik wel niet ken die na hun vaste lasten vijftig a zestig euro over houden per week voor kleding, eten, schoonmaakmiddelen, vervangen apparatuur, etc, etc. Nog een paar jaar en die duiken naar minder dan veertig euro per week netto te besteden en daar kun je in NL niet van bestaan. Dan worden goedkopere woonvormen noodzaak.

 

Dit vind ik ook onwenselijk en zou resulteren in een soort trailerparks voor de minima. Ik zie echter ook kansen voor mensen die een alternatieve woonvorm zoeken om andere redenen. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Moet bekennen dat de camping waar ik een paar jaar heb gewoond, hier wel enigszins mee te vergelijken is. ;)

 

Gelukkig zijn er genoeg campings/chaletparken waar dat soort volk niet binnen komt. Onderschat de macht van zo'n camping/park beheerder niet. Dat heb ik wel gemerkt daar. De meeste tokkies binden in op het moment dat ze geen stroom/water/kabel meer krijgen geleverd bv.

 

Het maakt wel het hele jaar wonen in een Ger/Yurt mogelijk en andere woonvormen.

 

Ook heb ik wel enige vrees dat het over een tijdje voor de minima niet meer mogelijk is om een huis te huren. Elk jaar gaat de huur met twintig euro of meer omhoog en dat krijg je niet terug middels de huursubsidie. Hoeveel mensen ik wel niet ken die na hun vaste lasten vijftig a zestig euro over houden per week voor kleding, eten, schoonmaakmiddelen, vervangen apparatuur, etc, etc. Nog een paar jaar en die duiken naar minder dan veertig euro per week netto te besteden en daar kun je in NL niet van bestaan. Dan worden goedkopere woonvormen noodzaak.

 

Dit vind ik ook onwenselijk en zou resulteren in een soort trailerparks voor de minima. Ik zie echter ook kansen voor mensen die een alternatieve woonvorm zoeken om andere redenen. :)

 

Dat is wel zo, Ray, maar kun je dan niet beter de hoogte van de huren aanpakken in plaats van het creëren van nieuwe ghetto's? Nu span je het paard achter de wagen.

 

Zo'n beheerder zal het echt niet in zijn hoofd halen af te sluiten als er ineens een stuk of tien gespierde tokkies voor zijn neus staan. Die zal dan heus een paar keer slikken en de andere kant opkijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet aan beginnen?... het is een goudmijn voor die VVD-ers.

 

De tactiek van Nederlandse regelgeving is eerst iets (het liefst door extern aangenomen mensen) laten bedenken (niet zelf bedenken dus...tenzij je er zelf heel veel geld aan kan verdienen, maar dan nnog neem je een externe deskundige aan om jouw visie te presenteren)

-dan plan uitvoeren, hoewel een rapport,door alweer externen al aangewezen heeft dat het geen goed plan is

-dan erachter komen dat het toch geen goed plan was, maar dat verzwijg je zo lang mogelijk

-dan externen aannemen om een rapportage te maken van een mogelijke oplossing

-dan nieuwe externen aannemen omdat de eersten er een potje van gemaakt hebben

......tot hier kan je de hele zaak herhalen, waarschijnlijk valt het niemand op dat er in het proces geen stap vooruit gezet wordt......

Uiteindelijk zal je wel met rapport moeten komen en in het beste geval komt de externe deskundige met wetteksten waaruit blijkt dat eenmaal opgezet het initiatief niet meer teruggedraaid kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel zo, Ray, maar kun je dan niet beter de hoogte van de huren aanpakken in plaats van het creëren van nieuwe ghetto's? Nu span je het paard achter de wagen.

 

Zo'n beheerder zal het echt niet in zijn hoofd halen af te sluiten als er ineens een stuk of tien gespierde tokkies voor zijn neus staan. Die zal dan heus een paar keer slikken en de andere kant opkijken.

 

Meegemaakt, gaat niet goed aflopen voor de tokkies, de beheerder had ook vriendjes.

 

Het gaat mij in dit draadje/discussie niet zozeer over het punt van de huren dan wel het creëren van nieuwe ghetto's, maar de mogelijkheden die dit zou bieden voor mensen die een andere woonvorm ambiëren.

Voor het eerste punt mag je zelf een draadje starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel zo, Ray, maar kun je dan niet beter de hoogte van de huren aanpakken in plaats van het creëren van nieuwe ghetto's?

 

Het is maar hoe je het bekijkt...

 

Zelf zit ik in het proces om m'n leven te simplificeren en ben ik hard op weg om in een yurt te gaan wonen, hoewel een chalet ook één van de opties was.

 

Ja, de huren zijn hoog, zelfs in huizen van woningbouwcorporaties. Maar da's niet het énige probleem.

Wat heb ik in hemelsnaam aan een (relatief groot) (huur)huis, op 100km van m'n werk?

a) Ik ben er nauwelijks

b) Alleen heb ik al die ruimte niet nodig, ik heb al genoeg nutteloze rotzooi, ik wil niet nog meer om dat huis vol te kunnen krijgen

c) Het is me teveel werk om de boel netjes schoon te houden, tijd die ik liever in nuttigere dingen steek

 

Uiteraard, ik kan iets huren of kopen in de buurt van m'n werk. Maar reken dan maar op een huur die anderhalf keer zo hoog ligt als wat ik nu betaal.

Of ik koop bijvoorbeeld een studio'tje, die dingen zijn tegenwoordig ook hip. 25 a 35 vierkante meter voor een tonnetje, dank je de koekoek...

Met andere woorden: verhuizen betekent werken voor de kat z'n viool of héél klein gaan wonen.

 

Nee, geef mij dan maar een chalet van een 50 vierkante meter voor zo'n 75K, of een 6 of 7 meter yurt op een leuke, rustige camping.

Dan wegen de voor- en nadelen tegen elkaar op.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het helemaal on topic is weet ik niet, maar het is vermakelijk edoch educatief: http://3ml.nl/gemist.php?id=2224

 

Persoonlijk heb ik er moeite mee nieuwe woonmogelijkheden te creëren waar o.a. de onderlaag van de bevolking de torenhoog gestegen woonlasten kan ontvluchten. Het is m.i. het paard achter de wagen spannen en is dodelijk voor het kleine beetje initiatief dat er nog is de huidige situatie te verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk heb ik er moeite mee nieuwe woonmogelijkheden te creëren waar o.a. de onderlaag van de bevolking de torenhoog gestegen woonlasten kan ontvluchten. Het is m.i. het paard achter de wagen spannen en is dodelijk voor het kleine beetje initiatief dat er nog is de huidige situatie te verbeteren.

 

Ik denk niet dat enkel de onderlaag van de bevolking op zoek is naar nieuwe woonmogelijkheden. Sterker nog, ik weet dat zeker, aangezien ik een redelijk modaal inkomen heb, maar alsnog op zoek ben naar "iets anders".

Ik denk dat het ook te maken heeft met een stukje bewustwording.

 

Waarschijnlijk zul je nu zeggen: "Als je modaal verdient, koop dan een huis".

Maar waarom zou ik dat doen? Ik vind de huizenprijzen véééééél te hoog. Dat de babyboomers in de jaren 60 en 70 voor spotprijzen huizen konden kopen die nu tien keer over de kop zijn gegaan, hoeft toch niet te betekenen dat ik nu voor een woekerprijs een huis moet kopen dat dadelijk tien keer door de grond zakt?

Daarnaast, wie zegt dat ik over vijf jaar nog voor dezelfde baas werk? Misschien niet, en vind ik werk op tig km afstand van m'n huidige werk. Koop ik een huis, dan zit ik vast aan dat huis (of aan de restschuld als ik het ga verkopen), en daar pas ik voor. Woon ik echter in een yurt, dan breek ik hem af, laad hem op een aanhangwagen en verhuis ik.

 

Zeker, mede door mensen als ik zal de huizenmarkt extra stagneren.

Maar is het dan mijn probleem, moet ik mezelf ten gronde richten om de huizenmarkt draaiende te houden, een luchtbel bestaansrecht te geven waar ik nooit aan heb meegewerkt?

Ik dacht het niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk klopt je redenatie. Maar om nu nieuwe vrijhavens te gaan creëren waarbij het de vraag is of iedere beheerder voldoende vriendjes heeft om zijn argumenten kracht te laten bijzetten, en of iedere beheerder van even goede wil is, lijkt me ook geen oplossing. Het is het verschuiven van problemen.

 

Maar misschien dat er wat creatiever door de wetgevers moet worden omgegaan met alternatieve woonvormen, zodat ook yurts een kans krijgen. Dat hoeft echter nog niet op speciale parken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast, wie zegt dat ik over vijf jaar nog voor dezelfde baas werk? Misschien niet, en vind ik werk op tig km afstand van m'n huidige werk. Koop ik een huis, dan zit ik vast aan dat huis (of aan de restschuld als ik het ga verkopen), en daar pas ik voor.

 

Heel reeel wat je denk.

 

Ik had een koophuis. Leuk spaargeld geinvesteerd om de maandlasten wat te drukken. Door omstandigheden baan verloren. Kon huis niet meer betalen. Dus moeten verkopen in 2010. Restschuld werd door NHG kwijtgescholden.

 

Huis kwijt, spaargeld kwijt. Niks meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk klopt je redenatie. Maar om nu nieuwe vrijhavens te gaan creëren waarbij het de vraag is of iedere beheerder voldoende vriendjes heeft om zijn argumenten kracht te laten bijzetten, en of iedere beheerder van even goede wil is, lijkt me ook geen oplossing. Het is het verschuiven van problemen.

 

Maar misschien dat er wat creatiever door de wetgevers moet worden omgegaan met alternatieve woonvormen, zodat ook yurts een kans krijgen. Dat hoeft echter nog niet op speciale parken.

 

Ik snap je punt maar al te goed. Problemen moeten zoveel mogelijk voorkomen worden.

 

Echter stelt de huidige wetgeving omtrent permanente bewoning van recreatie woningen de goedwillende medemenns volledig buitenspel, terwijl de groep die bekend staat onder de noemer "kampers" en volgens de overlevering de probleemgevallen zijn, kunnen naar verluid "gewoon lekker hun gang gaan want niemand onderneemt toch wat tegen ze". (En ja, één en ander is enigszins gechargeerd, ook ik weet dat er onder die zogenoemde kampers ook goeie mensen zitten.)

 

Oh, maar yurts staan meestal op speciale parken. Die worden dan mini-campings genoemd. Lekker rustig, leuke en sociale mensen. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou tijd worden! Vastgoed is nu net toevallig iets waar ik me in m'n dagelijkse bezigheden mee bezig hou en ik ben er helemaal voor. Ik snap het punt wat @Nonkel Jones maakt wel maar mijn stem hebben ze. Ik persoonlijk vind de prijzen die ze vragen voor die hoop bakstenen veelste duur en als je heel praktisch kijkt dan wordt vrijwel elke betaalbare woonvorm onmogelijk gemaakt op dit moment.

 

Nonkel heeft gelijk wat betreft het feit dat ze beter de huur/koopmarkt kunnen aanpakken op een andere manier maar dusver hebben vrijwel alle maatregelen een averechts effect gehad (HRA, huurtoeslag, NHG, etc..) en heb er daarom weinig vertrouwen in dat deze incompetente organisatie (aka overheid) daar verandering in gaat brengen. Als ze dit dan niet alleen gedogen maar legaliseren dan kan ik niet wachten om zo'n huisje te kopen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet aan beginnen?... het is een goudmijn voor die VVD-ers.

 

De tactiek van Nederlandse regelgeving is eerst iets (het liefst door extern aangenomen mensen) laten bedenken (niet zelf bedenken dus...tenzij je er zelf heel veel geld aan kan verdienen, maar dan nnog neem je een externe deskundige aan om jouw visie te presenteren)

-dan plan uitvoeren, hoewel een rapport,door alweer externen al aangewezen heeft dat het geen goed plan is

-dan erachter komen dat het toch geen goed plan was, maar dat verzwijg je zo lang mogelijk

-dan externen aannemen om een rapportage te maken van een mogelijke oplossing

-dan nieuwe externen aannemen omdat de eersten er een potje van gemaakt hebben

......tot hier kan je de hele zaak herhalen, waarschijnlijk valt het niemand op dat er in het proces geen stap vooruit gezet wordt......

Uiteindelijk zal je wel met rapport moeten komen en in het beste geval komt de externe deskundige met wetteksten waaruit blijkt dat eenmaal opgezet het initiatief niet meer teruggedraaid kan worden.

 

Bottom-line: The place to be zijn dus die 'externen' ;)!

 

Het is overigens wel erg ja. We kunnen maar één ding doen. Vergaar zoveel mogelijk materialisme, doe zoveel mogelijk aan schulden aflossen en vertrek daarna met de Noorder (of Zuider) zon naar weet ik veel waar. NL lekker in haar sop gaar koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een grandioos idee!

Niet alleen zozeer omdat wij zelf een alternatieve woonvorm ambiëren, maar ook daadwerkelijk de stap hebben gemaakt en zo uit het "grijze gebied" kunnen komen, die in deze helaas mogelijk is.

Door de huizenbouw lobby's in het verleden zijn er belachelijken excessen onstaan op de woningmarkt m.b.t. De gestelde eisen waar een "goedgekeurde" woonvorm aan moet voldoen, die daarmee vrijwel ieder alternatief uitsluit.

 

Uiteraard zijn er excessen @Nonkel Jones, en worden deze maar wat graag belicht;) , want de kamper is een asociaal slag volk,... Toch?

Of worden ook deze net als een bepaald slag jongeren als geheel zo weggezet, terwijl het over het algemeen om een klein groepje gaat, wat de rest met zich mee dat hokje in trekt.

 

Natuurlijk blijf je er aso's tussen houden, maar als je heel eerlijk om je heen kijkt (en dan bedoel ik niet alleen in je comfort zone), dan zie je dat die aso's overal zijn,... Ook in de huur- en koopwoningen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jarenlang in 2 vakantie woningen gewoond in Drenthe. Beviel mij ontzettend goed maar met kinderen niet aan te raden. Je had bijna een permanent vakantie gevoel :-) Ik heb in deze periode toen het ook al strafbaar was mij gewoon in laten schrijven in de gemeente (wat ze niet konden weigeren). Ik vond dat ook al zo raar, het is illegaal maar ze moeten je wel in laten schrijven. Nu bijna 15 jaar later is er nog maar weinig veranderd en gebeurd er ook niks in dit landschap. Je kan voor een ton een prachtig mooi villaatje oppikken met sauna en in de winter heb je het zwembad voor je alleen.

 

Ik heb mij toen ook bij een vereniging aangemeld die tot doel had om permanent wonen legaal te maken, als ik er zo nu op terug kijk zie ik ook heel veel maars om dat wel toe te laten staan maar aan de andere kant is de controle bijna niet uitvoerbaar. (helemaal als je ergens anders staat ingeschreven wat veel mensen doen) En je mag er gewoon 364 dagen in recreëren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...