Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Deze crisis is door ons allemaal veroorzaakt'

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat ik er met name uithaal is dat dit geintje nog lang niet voorbij is en we ons op een aanzienlijke welvaartsdip moeten voorbereiden.

Dus, wat zijn je eerste levensbehoeften?

1. een dak boven je hoofd

2. water (drinken, water met behulp van een waterfilter oid)

3. voedsel

4. geld (of iets anders van waarde) om noodzakelijke aankopen te doen

Kortom: preppen :p

Link naar reactie

Ondanks de formulering, ben ik het wel met haar eens :-O

De "bonuscultuur" is slechts een "bloem" van een ondergronds mycelia. Die mycelia is door de gehele samenleving terug te vinden. Dit is dan ook wat een kondratief cycle maakt. De K cycle wordt niet door een persoon of een groep personen gemaakt. Het is een samenlevings fenomeen. Ik snap ook wel dat mensen graag een simpel antwoord willen, graag een persoon als oorzaak willen zien voor alle ellende, of ten minste een gemakkelijk identificeerbare groep (bilderbergers, rothchilds, bankiers, joden, zigeuners, politici etc).

Maar de realiteit is veel gecompliceerder. Iedereen beinvloed iedereen. Iemand die toevallig het geluk had bankier te worden is niet meer of minder "in control" dan de vuilnisophaler.

Er zijn verschillende brillen waardoor we naar de oorzaken kunnen kijken. Op dit moment is mijn favoriet de "maakbare maatschappij". Men geloofd dat de maatschappij maakbaar is, "de maatschappij is wat wij er van maken". We can rebuild him. We have the technology. We can make him better than he was. Better...stronger...faster.

We zijn als maatschappij zo arrogant geworden dat we dachten onze eigen wereld te kunnen scheppen. Deze gedacht zit op alle niveaus, door (bijna) iedereen. Het is de mycelia.

Wat we gecreeerd hebben is de "individualistische samenleving". Ieder voor zichzelf, iedereen probeerd ieder ander uit te melken. Something for nothing. We doen er allemaal aan mee. Het liefst via een regering, dan is "de ander" lekker onpersoonlijk. Het is ineens niet langer je buurman, het leuke joch van twee huizen verderop, of je eigen kinderen. Nee, het is nu "de overheid". De overheid betaald ons pensioen (AOW), niet jou en mijn kinderen. Dat hebben we weggeabstraheerd.

Wel, met of zonder goede intenties, we zijn blind geworden voor de gevolgen van onze acties en inacties. We zien niet langer actie en reactie. Oorzaak en gevolg. Maar dat wil niet zeggen dat deze er niet zijn. De natuurwetten laaten zich niet zo gemakkelijk overtroeven.

Vandaar mijn lijfspreuk: In nature there is neither good nor bad, only consequences.

Geloof wat je wilt, maar uiteindelijk zal de rekening betaald moeten worden. Zonder uitzondering.

En daarom prep ik.

Link naar reactie

Ik denk niet dat je 'het volk'mede verantwoordelijk kunt houden voor de huidige en komende ellende;het enige wat de grote meerderheid wil is brood en spelen,verder interesseert het ze geen hol dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Achteraf zal iedereen precies weten wat er mis was,wiens schuld het allemaal is etc etc alleen heb je daar zo weinig aan.

Toen ik nog veel jonger was als nu,heb ik een tijdje in de politiek gezeten,daar heb ik geleerd dat het er niet om gaat wat je kunt maar wie je kent;vriendjespolitiek is zo'n beetje de belangrijkste factor in die businez.Voor idealisten is het motto aanpassen of opdonderen;het volk hoeft alleen maar koest gehouden te worden,zodat degene die het moet leiden z'n gang kan gaan en hoe hoger je in de hiërarchie zit,hoe verder je van het volk af staat en hoe belangrijker het eigen welzijn en ego wordt gevonden.

Is dat een probleem?

Niet als je het weet en verder niet al teveel van "het systeem"verwacht;bij hoog conjunctuur is er niets aan de hand,maar als het eens wat minder gaat kan je honger lijden en verreken,of je moet natuurlijk een plaatsje in die hiërarchie hebben weten te bemachtigen;politici en bankdirecteuren lijden over het algemeen geen honger,ook niet als het eens wat minder gaat.

Moraal van dit verhaal;

Join the system ore leave it,dus zorg dat je lekker hoog zit in het systeem of kies radicaal voor je zelf,als je gewoon maar wat me hobbelt,ben je de sigaar,de grote massa is altijd de verliezer als het mis gaat.

Link naar reactie

Voor de flimliefhebbende prepper de films Wallstreet van Oliver Stone met Michael Douglas als Gekko! De Laatste film laat de zwarte ziel van het bankwezen zien. Eli Wallach speelt de rol van de oude joodse bankier. Met anderhalve poot in het graf maar toch maar blijven graaien.

Link naar reactie

Beide bovenstaande stukken vind ik sterk geschreven. Het klopt als een bus. Wat ik erg frustrerend vind, is dat de mega massa niet eens in de gaten heeft hoe het werkt en zich koest laat houden door materialistische zaken. We zijn blind in een consumptie maatschappij geleid, waarbij het formaat van je auto of huis, belangrijker is geworden dan wie jij bent en waar vaardigheden alleen nog maar waarde hebben, wanneer de grote jongens er echt beter van kunnen worden.

Link naar reactie

Ik denk niet dat je 'het volk'mede verantwoordelijk kunt houden voor de huidige en komende ellende;het enige wat de grote meerderheid wil is brood en spelen,verder interesseert het ze geen hol dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Ik zie dat als een grote tegenstrijdigheid.

Dwz, ik lees het tweede deel "het enige wat..." als een verantwoordelijkheid die in het eerste deel ontkent wordt

Niet alleen wat men doet telt, ook wat men niet doet telt.

Men is verantwoordelijk voor wat men doet en voor wat men niet gedaan heeft.

Maar buiten dat filosofische aspect: de meerderheid gaat stemmen, en is daarmee direct verantwoordelijk.

Werknemers stemmen (stemden) vaak pvda of sp. Religieuzen vaan CDA. Werkgevers vaak VVD.

Waarom?

Omdat ieder van deze groepen "iets voor niets" verwacht wanneer hun groep aan de macht komt.

Zoals ik al zei, "we" zijn allemaal schuldig. Direct, indirect en als voedingsbodem voor de "geest des tijds".

Link naar reactie

Het is inderdaad een collectieve schuld aan het worden. Tenminste dat probeert mevr Hukshorn en haar mede standers ervan te maken. Het kenmerk van een collectieve schuld is dat omdat iedereen medeverantwoordelijk is voor de schuld er geen schuldige partij kan worden aangewezen. Nog een groter nadeel is dat doordat iedereen schuld heeft niemand verantwoording neemt en er dus niets aan gedaan wordt.

Iedereen weet dat het niet klopt en het anders moet maar de structuren die de schuld instant houdt wordt gehandhaaft.

Dus... de gene achter de schermen kan blijven graaien en zichzelf verrijken ten koste van de hele maatschappij met een schoon geweten. Het is nu eenmaal zo en ik kan er ook niets aan doen is zijn weerwoord.

Dit klopt natuurlijk allemaal van geen kant. Helaas zullen maar een paar mensen dit inzien. Het existentialisme is de filosofische stroming die de vinger op de gevoelige plek legt.

We hebben namelijk altijd onze verantwoording.

Link naar reactie

Kinderen wordt niets voor niets op school geleerd dat filosofie saai is....

Mijn kinderen vonden filosofie altijd een vreselijk vak.

Maar onlangs vertelde mijn oudste dat hij eindelijk het licht had gezien en dat filosofie veel interresanter is dan in de lessen tot nog toe werd onderwezen.

Moet ik toch iets goed gedaan hebben :)

Link naar reactie

Ik zie dat als een grote tegenstrijdigheid.

Dwz, ik lees het tweede deel "het enige wat..." als een verantwoordelijkheid die in het eerste deel ontkent wordt

Niet alleen wat men doet telt, ook wat men niet doet telt.

Men is verantwoordelijk voor wat men doet en voor wat men niet gedaan heeft.

Maar buiten dat filosofische aspect: de meerderheid gaat stemmen, en is daarmee direct verantwoordelijk.

Werknemers stemmen (stemden) vaak pvda of sp. Religieuzen vaan CDA. Werkgevers vaak VVD.

Waarom?

Omdat ieder van deze groepen "iets voor niets" verwacht wanneer hun groep aan de macht komt.

Zoals ik al zei, "we" zijn allemaal schuldig. Direct, indirect en als voedingsbodem voor de "geest des tijds".

Ethisch en filosofisch gezien heb je helemaal gelijk,alleen wil het bezitten van de 'vrije geest'niet zeggen dat die altijd optimaal gebruikt wordt en dat het deze vrije geesten 100% aangerekend kan worden als ze hun verantwoordelijkheid niet nemen,om mijn bijdrage in deze maar eens lekker pathisch te eindigen;"Heer vergeeft het ze,want ze weten niet wat ze doen".

Link naar reactie

Ondanks de formulering, ben ik het wel met haar eens :-O

De "bonuscultuur" is slechts een "bloem" van een ondergronds mycelia. Die mycelia is door de gehele samenleving terug te vinden. Dit is dan ook wat een kondratief cycle maakt. De K cycle wordt niet door een persoon of een groep personen gemaakt. Het is een samenlevings fenomeen. Ik snap ook wel dat mensen graag een simpel antwoord willen, graag een persoon als oorzaak willen zien voor alle ellende, of ten minste een gemakkelijk identificeerbare groep (bilderbergers, rothchilds, bankiers, joden, zigeuners, politici etc).

Maar de realiteit is veel gecompliceerder. Iedereen beinvloed iedereen. Iemand die toevallig het geluk had bankier te worden is niet meer of minder "in control" dan de vuilnisophaler.

Er zijn verschillende brillen waardoor we naar de oorzaken kunnen kijken. Op dit moment is mijn favoriet de "maakbare maatschappij". Men geloofd dat de maatschappij maakbaar is, "de maatschappij is wat wij er van maken". We can rebuild him. We have the technology. We can make him better than he was. Better...stronger...faster.

We zijn als maatschappij zo arrogant geworden dat we dachten onze eigen wereld te kunnen scheppen. Deze gedacht zit op alle niveaus, door (bijna) iedereen. Het is de mycelia.

Wat we gecreeerd hebben is de "individualistische samenleving". Ieder voor zichzelf, iedereen probeerd ieder ander uit te melken. Something for nothing. We doen er allemaal aan mee. Het liefst via een regering, dan is "de ander" lekker onpersoonlijk. Het is ineens niet langer je buurman, het leuke joch van twee huizen verderop, of je eigen kinderen. Nee, het is nu "de overheid". De overheid betaald ons pensioen (AOW), niet jou en mijn kinderen. Dat hebben we weggeabstraheerd.

Wel, met of zonder goede intenties, we zijn blind geworden voor de gevolgen van onze acties en inacties. We zien niet langer actie en reactie. Oorzaak en gevolg. Maar dat wil niet zeggen dat deze er niet zijn. De natuurwetten laaten zich niet zo gemakkelijk overtroeven.

Vandaar mijn lijfspreuk: In nature there is neither good nor bad, only consequences.

Geloof wat je wilt, maar uiteindelijk zal de rekening betaald moeten worden. Zonder uitzondering.

En daarom prep ik.

Mooie beschrijving OBL:)

Link naar reactie

Ethisch en filosofisch gezien heb je helemaal gelijk,alleen wil het bezitten van de 'vrije geest'niet zeggen dat die altijd optimaal gebruikt wordt

Ahh zwellever, ....... vrije wil, ....... daar wek je weer een andere geest, LOL.

Maar daar gaat deze thread niet over, en is eerlijk gezegd ook geen thema voor een preppers site.

Misschien later? LOL ;) :)

Link naar reactie

Ik ben het met de basis uitspraak eens. We leven op te grote voet, we kopen spullen en we willen niet weten dat ze door kinderhandjes in een ander werelddeel worden gemaakt, enz.

Het is makkelijk om je te verschuilen achter smoezen dat de regering dingen besluit dat grote bedrijven in controle zijn en dat is voor een deel waar, maar wij zijn uiteindelijk diegene die het laten gebeuren of stiekum zelfs aan meewerken.

Besef is de eertse stap dan komt de moeilijkste stap veranderen.

We kunnen wachten tot het gebeurd en dan lekker klagen, we kunnen er ook nu actief mee beginnen.

Het zal moeilijk zijn maar nog steeds niet zo moeilijk dan waneer het ontploft.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...