Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf likeur maken. Goedkoop en lekkerderder dan uit de winkel


Aanbevolen berichten

Op verzoek, een afsplitsing van http://preppers.nl/forum/threads/10397-Vraag-over-onrijpe-Hazelnoten/page2?p=268798#post268798

 

Mijn recept voor Nocino, ik maak het jaarlijks, evenals andere likeuren:

 

Nocino / notenlikeur (11 juni 2014)

Men neme tussen halverwege en eind juni een walnotenboom met onrijpe noten. Vervolgens neme men een gammele keukentrap om met gevaar voor eigen leven dertig á veertig sappige noten - 600gr - te plukken.

De noten snijde men in vier partjes. Men voege de geraspte schil van een citroen, vijf kruidnagelen, 325gr. kandijsuiker, een in de lengte doorgesneden vanillestokje, twee kaneelstokjes en een snufje nootmuskaat(afgestreken theelepel) toe. Het geheel overgiete men met 0.7 liter Doppelkorner en late men minimaal zes weken op een zo zonnig mogelijke plaats staan. Regelmatig schudden. Daarna zeve men het goedje en kan het gebotteld worden. In de flesch vinde nog narijping plaatsch, maar de Nocino – Italiaanse notenlikeur - kan reeds door ongeduldige menschen gedronken worden.

Op zonnig plekje laten rijpen. Zes weken later klaar, 23 juli.

 

En dan nu de plaatjes:

2ijovn6.jpg

111npjd.jpg

2gt6e03.jpg

 

 

Ik neem aan dat je de onrijpe walnoten, +- 600gr., zondermeer kunt vervangen door hazelnoten, maar - en dat zeg ik met grote nadruk - deze moeten dan wel écht sappig zijn. De Doppelkorner kun je vervangen door vodka of een andere neutrale sterke drank. Liever niet door jenever, dat is alleen maar goed om de ramen mee te wassen.

 

En voor de geïnteresseerden: eigengemaakte nocino is een godendrank!

 

Bij behoefte plaats ik graag ook andere likeurrecepten.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik maak al jaren allerlei likeuren. De belangrijkste reden is dat ik dan zeker weet dat ik met eerlijke grondstoffen te maken heb. Het is natuurlijk gissen, maar ik heb het idee dat veel likeuren voor een (te) groot deel bestaan uit stoffen die bedoeld zijn om te conserveren of anderszins. Neem nou Pisang Ambon ©, met zijn bijna fluorescerende groene kleurtje; mijn recept komt nog van de baboe van mijn overgrootvaders moeder en het drankje heeft een – bijna goor – bruin kleurtje. Maar Pisang Nonkel smaakt beter, geeft minder kater en heeft aantoonbaar meer sexappeal doordat de dames die het geschonken wordt doorhebben dat je iets meer voor ze overhebt, dan zomaar een fles uit het schap trekken.

 

Al mijn likeuren zijn op basis van Doppelkorner, een Duits gedistilleerd van zo’n 38 procent. Bij ieder recept is het te vervangen door Vodka of een andere sterke drank met een vrij neutrale smaak. Jenever heeft niet bepaald mijn voorkeur; het is scherp en dat laat sporen in de likeur na.

 

Waarom ik bij voorkeur Doppelkorner gebruik? In tegenstelling tot dat wat mijn naam doet vermoeden heb ik geen Belgische, maar een Nollandsche afkomst. En Nollanders zijn, zoals eigenlijk alleen maar Belgskes weten, vrekkig.

Ik koop mijn Doppelkorner daarom in Duitsland. Voor vijf á vijfenhalve euro per 0.7l ben je daar al de man. En dan heb je het over een goed product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn nou berichten! Ook ik maak graag mijn dame blij! ;)

 

Ik moet nu echt even gaan zoeken in mijn receptenschriftje, waarin - de naam zegt het eigenlijk al een beetje - de recepten staan.

 

Meet jij ondertussen even de navelinhoud van uwe dame even op, dat is een werkelijk exquise plek om likeur uit te drinken. En vice versa, al wil ik daar niets mee insemineren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste recept dat ik wil delen is Tia Maria.

 

Waarom? Simpel, het kan niet mislukken en met een beetje geluk verander je een paar koffiebonen en wat goedkope sterke drank – met wat geduld - in een ware pussy magnet. En terecht: je kunt beter aankomen met een ‘speciaal voor haar gemaakt drankje’ dan met een bos te fel gekleurde en naar benzine ruikende, maar desondanks onbestemde, bloemenzee. De moderne edoch niet feministische vrouw trapt daar niet in. Die wil waar voor haar geld en uitzicht op veel alimentatie.

 

Het laatste is misschien een andere afsplitsing waard, maar dat zou wellicht te ver voeren. Daarom terug naar mijn receptenboek en de koffiebonen.

 

Om alvast iets te verraden: iedereen met een geldig strikdiploma kan het maken, de mavo’ers op prepperts.nl hoeven dus niet te schrikken van ingewikkelde woorden als kandijsuiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tia Maria voor mensen die veters kunnen strikken (of je dat na een halve fles leegdrinken nog kan weet ik niet)

 

1 liter alcohol of die Doppelkorner van Nonkel

10 zakjes vanille suiker

300 gram bruine basterdsuiker

160 stuks koffiebonen.

 

Alles bij elkaar en elke dag omschudden 6 weken lang.

Na deze 6 weken zal je zien dat er bijna geen koffiebonen meer terug te vinden zijn in dit drankje, maar toch heb ik op advies eerst gezeefd.

Nu is hij klaar om te drinken...

 

Ik kan geen recept vinden wat je deelde @Nonkel Jones, dus ik geef een recept door,...ben benieuwd naar het recept van jou.

(die MAVO-ers moeten wel tot 160 kunnen tellen, of ze dat met de huidige rekentoets nog kunnen tegenwoordig weet ik niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk draadje, ik maak alcohol van suiker en ben wat op zoek wat ik daar dan het beste mee kan doen.

Tia Maria heb ik al gedaan, van de week salmiaki gemaakt :-)

 

Tot nu toe heb ik een fles met drop gemaakt. Gewoon een goeie hand zachte drop in stukken snijden en dat een weekje of zo laten trekken in de drank. Echt lekker.

En ik heb een fles met daarin eikenhout. Bij de AH hebben ze rook hout voor de BBQ. Als je dat in een pannetje doet en goed heet laat worden dan krijgt het kleur en smaak. Als je dat bij de drank doet in de fles kleurt hij mooi en krijgt ook wat meer smaak. (Laat je hout alleen niet verbranden)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tia Maria voor mensen die veters kunnen strikken (of je dat na een halve fles leegdrinken nog kan weet ik niet)

 

1 liter alcohol of die Doppelkorner van Nonkel

10 zakjes vanille suiker

300 gram bruine basterdsuiker

160 stuks koffiebonen.

 

Alles bij elkaar en elke dag omschudden 6 weken lang.

Na deze 6 weken zal je zien dat er bijna geen koffiebonen meer terug te vinden zijn in dit drankje, maar toch heb ik op advies eerst gezeefd.

Nu is hij klaar om te drinken...

 

Ik kan geen recept vinden wat je deelde @Nonkel Jones, dus ik geef een recept door,...ben benieuwd naar het recept van jou.

(die MAVO-ers moeten wel tot 160 kunnen tellen, of ze dat met de huidige rekentoets nog kunnen tegenwoordig weet ik niet)

 

Je bent warm, maar voor de mavo'ers onder ons is het toch echt een beetje afzien, tot 250 tellen...

 

Komt ie, en ik heb jaren aan het recept gerommeld:

 

Tia Nonkel / koffielikeur

 

0.7l. Doppelkorner, 400gr. kandijsuiker, 250 halve koffieboontjes, 1 vanillestokje dat ik de lengte is opengesneden, 7 zakjes vanillesuiker. Regelmatig schudden.

 

Het geheel past nét in een literfles, er is amper ruimte om te schudden. Geen basterdsuiker, maar kandijsuiker.

 

Zes weken rijpen, et voila: romantique feminine!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, ja... dat gefrut met koffiefilters en verwisselen dat vind ik gedoe.

Ik neem gewoon een pan, grote zeef erop, kaasdoek, linnendoek, of theedoek erover, of zo'n giga-koffiefilter voor apparaten, en dan de boel erin storten.

Even een deksel ofzo op het geheel leggen en rustig uurtje ofzo laten uitlekken,doordruppen. Eventueel halverwege even de prut aandrukken zodat de laatste restjes vocht er uit gedrukt worden.

Het hoeft niet snel he, als je al zes weken hebt geschud en gewacht kan dat uurtje er ook nog wel bij ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, ja... dat gefrut met koffiefilters en verwisselen dat vind ik gedoe.

Ik neem gewoon een pan, grote zeef erop, kaasdoek, linnendoek, of theedoek erover, of zo'n giga-koffiefilter voor apparaten, en dan de boel erin storten.

Even een deksel ofzo op het geheel leggen en rustig uurtje ofzo laten uitlekken,doordruppen. Eventueel halverwege even de prut aandrukken zodat de laatste restjes vocht er uit gedrukt worden.

Het hoeft niet snel he, als je al zes weken hebt geschud en gewacht kan dat uurtje er ook nog wel bij ;)

 

Mijn ervaring is dat zelfs kaas- en theedoeken binnen de kortste keren volledig vol zitten en er werkelijk geen druppel meer door komt. Ook niet als je uren wacht. Maar ondertussen krijg je wel te maken met verdamping, en dan met name van de alcohol.

 

Koffiefilters kun je snel verwisselen, moet soms na iedere keer opschenken, maar gelukkig zijn ze spotgoedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recept Lemonchello :-)

 

5 citroenen (biologisch), 0,5 liter 95% pure alcohol (neutraal), 0,5 liter water en 400 gram suiker.( of 1 liter wodka )

 

Was de citroenen en schil dan de schil eraf. Heel dun, zodat je zo min mogelijk "wit" meeneemt dat aan de binnenkant zit. Snij de schillen klein, doe ze in de 0,5 liter alcohol en laat dit voor een week staan in het zonlicht op een warme plek, als mogelijk. Elke dag even schudden. Maak van het water en de suiker een siroop door het water te verwarmen, de suiker op te lossen en het geheel vervolgens 5 minuten te laten koken. Dan de siroop laten afkoelen. En toevoegen aan de alcohol met citroenschillen en mengen. Dit geheel nog 1 tot 2 weken in de koelkast laten staan. Dan filteren, zodat de schillen eruit gaan. Dan in een fles doen en deze in de vriezer leggen. Uit de vriezer drinken.

Een paar limoenen ipv citroenen is ook een goed idee.

 

Proost

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Limoncello di Nonkolo is een van oorsprong Italiaanse citroenlikeur die uit maar weinig ingrediënten bestaat.

 

De citroenen vormen eigenlijk het probleem. Vrijwel alle citrusvruchten worden voor de verkoop bespoten met een dunne laag was. Omdat ze dan zo mooi glimmen. En laat nou net die was datgene zijn dat je niet in je likeur wilt hebben. Een oplossing is biologische citroenen te kopen, maar deze zijn vaak zo duur dat het dan de vraag is of je niet beter naar de slijter kunt gaan voor een fles kant en klare drank.

Het is ook mogelijk de waslaag van de citroenen af te halen. Leg daarvoor de citroenen even in kokend water, de was lost deels op en het deel dat achterblijft is zo zacht dat je het er af kunt borstelen. Ga echter wel zorgvuldig te werk zodat je zeker weet dat alles zo goed mogelijk verwijderd is. Overdrijven hoeft niet, de was is niet giftig.

 

Enfin, koop dus een stuk of zes flinke citroenen, (veel) meer mag ook, was ze goed en schil ze zo dun mogelijk. De gele buitenkant zorgt voor de frisse citroensmaak, dat wat eronder zit, het witte, zorgt voor een wat bittere smaak. Persoonlijk vind ik dat laatste wel lekker, dus ik schil altijd ook wat van het witte mee. Maar voor de puristen onder ons blijft zoiets als vloeken in de limoncellokerk.

 

xfdv0k.jpg

 

De schillen stop je in een royale glazen pot en overgiet je met gedestilleerd, ik gebruik meestal Doppelkorner omdat ik in dit geval op de kleintjes let. De pot zet je drie weken tot een maand op een koele plek en iedere keer dat je er langsloopt schud je flink.

Na die minstens drie weken breng je 4 tot 4.5dl. water aan de kook waarin je, naar gelang de zoetekauw die je bent, 200 tot 300 gram kristalsuiker oplost. Je kunt ook kandijsuiker gebruiken, zoals je dat vaak in andere recepten ziet staan, maar dan is de uiteindelijke kleur van de likeur niet zo mooi licht en fris. Enfin, dit suikerwater meng je, terwijl het nog heet is, met de gedoppelkorniseerde citroenschillen. Als het je smakelijk idee lijkt kun je nog een anijsblokje toevoegen.

 

Het geheel laat je minstens twee weken staan, regelmatig schudden, door een vergiet halen en zeven.

 

En dan: ijs- en ijskoud drinken uit een royaal glas, eventueel mixen en jezelf laten bewonderen terwijl je iets vaags mompelt als ‘geheim recept’ en ‘eeuwenoude van ouders op kind doorgegeven combinatie van moeilijk verkrijgbare ingrediënten’…

 

k35da0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...