Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
wiskers

Noorwegen wil contant geld verbannen!

Recommended Posts

Aardig artikel; Noorwegen wil binnen 5-6 jaar het contante geld totaal verbannen; Aardige stap voorwaarts richting totale macht..

De financiële organisatie Finans Norge heeft de wens uitgesproken om Noorwegen in 2020 geheel vrij te maken van contant geld, zo lezen we op Icenews. Momenteel wordt nog maar 5% van alle transacties in het Scandinavische land met contant geld afgerekend, de rest wordt verwerkt via betaalpassen, creditcards, internet en mobiel bankieren.

Ook in de UK en Israël bestaan soortgelijke gedachten... Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.

artikel is hier

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Peerke

Makkelijk om alles en iedereen te traceren op koopgedrag en bestedingspatroon.

Ik pin een bedrag, en dat bedrag besteed ik in contanten.

Ik pin slechts nog bij de onbemande benzinepomp (in België, ja)

Deze post delen

Handig ook als de bank voor de zoveelste keer storing heeft........

Vraag me af of dit overigens juridisch wel houdbaar zal zijn. Cash geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel

Deze post delen

Gast Peerke
Handig ook als de bank voor de zoveelste keer storing heeft........

Vraag me af of dit overigens juridisch wel houdbaar zal zijn. Cash geld is nog steeds een wettelijk betaalmiddel

Officieel zijn de 1 en 2 eurocent muntjes dat nog ook. Toch worden ze alleen bij de Aldi nog uitgegeven/ geaccepteerd.

Deze post delen

Officieel zijn de 1 en 2 eurocent muntjes dat nog ook. Toch worden ze alleen bij de Aldi nog uitgegeven/ geaccepteerd.

Ik ben geen jurist maar het lijkt mij dat als je die winkels voor de rechter brengt, dat ze dan verliezen. Net zoals winkels die hogere euro biljetten weigeren.

Maar ja, als het vanuit de overheid komt dan zullen ze de wet wel zo aanpassen dat cash niet meer geacccepteerd hoeft te worden. Al met al een zorgelijke ontwikkeling. Ik bepaal graag zelf hoe ik betaal (cash of pinnen)

Deze post delen

Een van de nare mogelijkheden hiervan is dat het mogelijk is dat je met een druk op de knop niet meer kunt leven; geen uitgaven kunnen doen betekent geen eten, enz enz.

Als de overheid meent dat je een gevaar vormt, blokkeren ze gewoon je bankaccount.. klaar. en je kunt nergens meer geld vandaan halen want dat is er niet. Het fiat geld dat je mogelijk nog hebt kun je niet uitgeven ... je bent dus klaar...

brrr.

Deze post delen

Volgens mij betekent dit de ondergang van de doorsnee mens . Ik betaal altijd met cach geld . En zal het blijven doen ook .

Geert

Deze post delen

Iemand toevallig Demolition Man gezien? Straks krijgen we microchips en moeten we letten op wat we zeggen en mogen we niemand meer aanraken. Zelfde met gordel dragen. Je spekt de staatskas omdat het voor je eigen bestwil is. Oh en geen zout meer, want het is slecht voor je! En geen vlees! Maar verder zijn we gelukkig vrij om te scharrelen. Binnen de hekken!

Deze post delen

Ouderen en laagopgeleiden betalen liever contant

'Kwetsbare groepen' zoals lager opgeleiden, ouderen, mensen die moeilijk rond kunnen komen en mensen met een laag inkomen vinden contant afrekenen handiger dan betalen met een pinpas. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB).

Kwetsbare groepen zijn van mening dat contant geld het meest geschikt is om zicht te houden op hun uitgaven. De behoefte om inzicht te hebben in betalingen speelt bij consumenten een belangrijke rol hoe ze aan de kassa betalen, meldt DNB in haar onderzoek.

77 procent van de ondervraagden die alleen basisonderwijs hebben gevolgd, vindt met cash betalen nuttiger of even nuttig als betalen met een pinpas. 50 procent van de mensen met een universitaire opleiding (WO) deelt die mening. Van de ondervraagden met een leeftijd tussen 25 en 34 jaar vindt 49 procent contant betalen handiger of zegt dat het geen verschil uitmaakt. Voor 65-plussers is dat 74 procent.

Deze post delen

Ouderen en laagopgeleiden betalen liever contant

'Kwetsbare groepen' zoals lager opgeleiden, ouderen, mensen die moeilijk rond kunnen komen en mensen met een laag inkomen vinden contant afrekenen handiger dan betalen met een pinpas. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB).

Kwetsbare groepen zijn van mening dat contant geld het meest geschikt is om zicht te houden op hun uitgaven. De behoefte om inzicht te hebben in betalingen speelt bij consumenten een belangrijke rol hoe ze aan de kassa betalen, meldt DNB in haar onderzoek.

77 procent van de ondervraagden die alleen basisonderwijs hebben gevolgd, vindt met cash betalen nuttiger of even nuttig als betalen met een pinpas. 50 procent van de mensen met een universitaire opleiding (WO) deelt die mening. Van de ondervraagden met een leeftijd tussen 25 en 34 jaar vindt 49 procent contant betalen handiger of zegt dat het geen verschil uitmaakt. Voor 65-plussers is dat 74 procent.

Die vallen volgens de VVD onder de onrendabelen, dus daar hoeven ze geen rekening mee te houden want die groep mag (uit)sterven van de VVD-ers.........

Deze post delen

Vraag me af wat Noorwegen hier precies mee wil bereiken. Ik geloof namelijk geen moment dat iedereen dan maar volledig electronisch en traceerbaar gaat handelen. Zelfs als ik de zwarte handel buiten beschouwing laat lijkt het me simpelweg niet altijd praktisch - soms zelfs onmogelijk - om electronisch te betalen. Volgens mij zal het eerder een stimulans geven aan het gebruik van ruilmiddelen. Zilveren muntjes, Bitcoin, benzine, chocolade - bij mij kan je er mee betalen :p

Deze post delen

En dan nu aap, noot, mies. Wat staat er in het bericht? Let op: 'de financiële organisatie Finans Norge heeft de wens uitgesproken om Noorwegen in 2020 geheel vrij te maken van contant geld, zo lezen we op Icenews.

Tja. Ik heb zoveel wensen... Maar ga niet meteen over de zeik als ze niet uitkomen. En dan is het nog maar geheel de vraag wat Icenews waard is... Ik ken de reputatie van deze in mijn ogen obscure organisatie niet.

• Leuk 1

Deze post delen

Verwijderd door mod

On topic: Wens of niet, dat uberhaupt de suggestie is geopperd vind ik allerminst prettig. Fysieke objecten in de hand hebben maakt het mens zijn nog waard om voor te leven. Het unieke biljet uit dat en dat land uit die periode of die ene munt waarvoor ik een wereldreis heb gemaakt. Zodra het digitaal wordt, wordt financiën monotoon en dat zou ik al niet willen (naast alle redenen die al zijn gegeven).

Deze post delen

Maar om even op de topictitel en met name de feiten terug te komen: Noorwegen heeft nooit de wens uitgesproken het contante geld uit te bannen. Never nooit niet. En er is m.i. geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het land wat dat betreft het voortouw zal nemen.

Deze post delen

Iemand toevallig Demolition Man gezien? Straks krijgen we microchips en moeten we letten op wat we zeggen en mogen we niemand meer aanraken. Zelfde met gordel dragen.

Wat die gordel er mee te maken heeft, geen idee.

Wat ik wel weet is dat als jij hem niet gebruikt en je met je hoofd door de ruit gaat ik mede betaal aan je operaties.

Doe hem lekker om wil je.

Greener

Deze post delen

Artikeltje uit DFT van 30 mei 2014 waarin op een heldere wijze uitgelegd wordt wat de consequenties kunnen zijn van de ban op cash...

KLIK

De laatste alinea is de mooiste: "de oplossingen liggen bij u en mij...." Hoewel ik me oprecht afvraag hoe de invloed van de overheid en de banken hierin te kunnen beïnvloeden....

"Een verbod op cash is een verbod op vrijheid en democratie"

Voor de doorlezers:

Artikel van 2 juni 2014 uit beursforum met een duidelijke uiteenzetting van de argumenten: KLIK

Leuke column van 23 november 2012 met boekbespreking van het boek The end of Money (David Wolman, 2012): KLIK

En als uitsmijter..

Je wordt verplicht je geld op de bank te laten staan, anders kun je er niets mee.

Voordeel (voor de bankiers): ze kunnen het 10-voudig uitlenen tegen 10% of meer rente per jaar, en dus in één jaar het volle bedrag dat jij op de bank hebt gezet, voor zichzelf verdubbelen.

Oftewel creëren.

Oftewel de inflatie toe laten nemen.

Oftewel jouw geld minder waard laten worden.

Dat is het spelletje, en de rest is retoriek om jou erin te laten stinken.

Deze post delen

[modbreak] Kan de klopjacht op Nonkel Jones nu eindelijk eens afgelopen zijn? Alles wat hij zegt wordt nu ineens gezien als trollen en ruzie uitlokken. Terwijl ik zijn punt meer dan treffend vindt. Zijn bewoording had iets zachter gekund maar hey, zo ken ik er meer hier. En die staan erg hoog op de waarderingslijst van vele leden. Dat is uiteraard mijn bescheiden mening, en zal verschillen van menig ander. Maar everybody! Lighten up! kom op! [/modbreak]

• Leuk 1

Deze post delen

Een kennis op vakantie in Noorwegen plaatste vanmorgen deze foto op Instagram. Voorlopig zal het dus nog wel meevallen denk ik.

924438_1459161320999976_1509206613_n.jpg.a0f77cbb69ac3e1af65656317b586097.jpg

Deze post delen

Ging dit topic niet over het al dan niet verbannen van cash geld in Noorwegen? :rolleyes:

'k Lees van alles, behalve over cash in Noorwegen. :o

• Leuk 1

Deze post delen

Modbreak: topic opgeschoond. vriendelijk verzoek om eventuele vetes niet in het forum uit te vechten. Indien sommige forumgenoten doorgaan met het toch elke keer vervuilen van topics met niet topicrelevante reakties op de persoon, dan zal ik genoodzaakt zijn een aantal forumregels zeer strikt toet te passen.

Ik hoop en vertrouw erop dat wij als volwassenen in staat zijn om zaken te relativeren en de sfeer goed te houden.

Netuyas

Deze post delen

Modbreak: topic opgeschoond. vriendelijk verzoek om eventuele vetes niet in het forum uit te vechten. Indien sommige forumgenoten doorgaan met het toch elke keer vervuilen van topics met niet topicrelevante reakties op de persoon, dan zal ik genoodzaakt zijn een aantal forumregels zeer strikt toet te passen.

Ik hoop en vertrouw erop dat wij als volwassenen in staat zijn om zaken te relativeren en de sfeer goed te houden.

Netuyas

Helemaal mee eens!

Deze post delen

Die vallen volgens de VVD onder de onrendabelen, dus daar hoeven ze geen rekening mee te houden want die groep mag (uit)sterven van de VVD-ers.........

Waarom denken ze dat Ouderen en laagopgeleiden dat alleen doen. Ik ken genoeg mensen die liever contant betalen dan digitaal.

Deze post delen

Waarom denken ze dat Ouderen en laagopgeleiden dat alleen doen. Ik ken genoeg mensen die liever contant betalen dan digitaal.

Dat is een complete verdraaiing van het bericht.

Er staat:

Maw er staat dat kwetsbare groepen liever contant betalen dan pinnen.

Dus hoe je daar van maakt dat ze denken dat alleen ouderen en en laagopgeleiden liever pinnen en verder iedereen digitaal dat snap ik even niet.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...