Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Onrijpe Hazelnoten?


Vempain

Aanbevolen berichten

Bij ons in de tuin staan een aantal Hazelaars waar gelukkig ook behoorlijk wat hazelnoten aanzitten. :)

Afgelopen weekend dacht ik dat we ook al rijpe hazelnoten hadden die op de grond lagen, helaas waren deze denk ik van het jaar ervoor aangezien er geen noot meer in het omhulsel zat.

Nu vallen er alleen ook al een aantal onrijpe hazelnoten van de boom af.

Heeft iemand een idee wat je nog met deze noten kunt doen want verder als een Hazelnootlikeurtje kom ik niet (maar is natuurlijk ook lekker;))

CAM00035.jpg.9b6b8b176f85cdb200fed1207d6026c0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nutella wordt toch van hazelnoten gemaakt?

 

http://simpelmens.blogspot.nl/2013/09/zelf-hazelnootpasta-maken.html

 

Wil dit zeker gaan proberen te maken met de rijpe hazelnoot. Want de smaak van een onrijpe hazelnoot is lang niet zo lekker als van een rijpe :)

Binnenkort wil ik in ieder geval een gedeelte van de onrijpe hazelnoten gebruiken om een likeur van te maken en hopelijk blijft de rest nog even wat langer hangen in de boom totdat ze wat bruiner zijn geworden:)

Vind het zonde om niets met de onrijpe hazelnoten te doen terwijl je die wel weer voor andere dingen kunt gebruiken. (dat zijn inmiddels ook 2 handen vol)

Zo las ik ook dat je onrijpe hazelnoten verder kunt laten rijpen in het donker, ook iets wat ik wil gaan uitproberen met een ander gedeelte van de onrijpe hazelnoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn recept voor Nocino, ik maak het jaarlijks, evenals andere likeuren:

 

Nocino / notenlikeur (11 juni 2014)

Men neme tussen halverwege en eind juni een walnotenboom met onrijpe noten. Vervolgens neme men een gammele keukentrap om met gevaar voor eigen leven dertig á veertig sappige noten - 600gr - te plukken.

De noten snijde men in vier partjes. Men voege de geraspte schil van een citroen, vijf kruidnagelen, 325gr. kandijsuiker, een in de lengte doorgesneden vanillestokje, twee kaneelstokjes en een snufje nootmuskaat(afgestreken theelepel) toe. Het geheel overgiete men met 0.7 liter Doppelkorner en late men minimaal zes weken op een zo zonnig mogelijke plaats staan. Regelmatig schudden. Daarna zeve men het goedje en kan het gebotteld worden. In de flesch vinde nog narijping plaatsch, maar de Nocino – Italiaanse notenlikeur - kan reeds door ongeduldige menschen gedronken worden.

Op zonnig plekje laten rijpen. Zes weken later klaar, 23 juli.

 

En dan nu de plaatjes:

2ijovn6.jpg

111npjd.jpg

2gt6e03.jpg

 

 

Ik neem aan dat je de onrijpe walnoten, +- 600gr., zondermeer kunt vervangen door hazelnoten, maar - en dat zeg ik met grote nadruk - deze moeten dan wel écht sappig zijn. De Doppelkorner kun je vervangen door vodka of een andere neutrale sterke drank. Liever niet door jenever, dat is alleen maar goed om de ramen mee te wassen.

 

En voor de geïnteresseerden: eigengemaakte nocino is een godendrank!

 

Bij behoefte plaats ik graag ook andere likeurrecepten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze in ieder geval gewoon eten. Lekker is anders...

 

Dat weet ik nog niet zonet. Ik hoorde dat onrijpe walnoten giftige delen hebben. En ga me nou niet vragen hoe dat dan zit met die Nocino, want één dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. :p Waarmee ik uiteraard niet beweer dat jij etc. etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in het park stikt het van de hazelaars.

Toen ik hier pas woonde dacht Hmmmmmm lekker.

Echter zat echt in iedere noot die ik raapte een wormpje.

Schijnt heel normaal te zijn als ze niet gespoten zijn.

Persoonlijk deert me dat niet, maar bij mijn vrouwtje ligt dat heel gevoelig.

Hebben jullie geen last van wormpjes in de noten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik nog niet zonet. Ik hoorde dat onrijpe walnoten giftige delen hebben. En ga me nou niet vragen hoe dat dan zit met die Nocino, want één dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. :p Waarmee ik uiteraard niet beweer dat jij etc. etc.

 

Ik ben nog nooit ziek geworden van onrijpe hazelnoten, dus bij deze zeg ik de dwaas als proefkonijn heeft het overleefd :p

 

Ben reuze benieuwd naar je andere likeuren en vind dat een eigen topic waardig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog nooit ziek geworden van onrijpe hazelnoten, dus bij deze zeg ik de dwaas als proefkonijn heeft het overleefd :p

 

Ben reuze benieuwd naar je andere likeuren en vind dat een eigen topic waardig!

 

Dan zou ik me toch echt moeten beperken tot de recepten en mijn lange ervaring. Want geheel toevallig maakte ik wat foto's van de Nocino-bereiding, verder heb ik weinig plaatjes.

 

Nog een voorkeur? Ik maak Tia Nonkel, Drambuie à lá Nonkel, Nonkels Kersenlikeur, Pruimenlikeur van Nonkel, Cointreau des Nonkel, Limoncello nonkalia en Pisang Nonkel. Tia Nonkel is zo verschrikkelijk makkelijk te maken, en heeft altijd zo'n succes (vooral bij dames), dat ik me afvraag waarom überhaupt iemand Tia Maria koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik me toch echt moeten beperken tot de recepten en mijn lange ervaring. Want geheel toevallig maakte ik wat foto's van de Nocino-bereiding, verder heb ik weinig plaatjes.

 

Nog een voorkeur? Ik maak Tia Nonkel, Drambuie à lá Nonkel, Nonkels Kersenlikeur, Pruimenlikeur van Nonkel, Cointreau des Nonkel, Limoncello nonkalia en Pisang Nonkel. Tia Nonkel is zo verschrikkelijk makkelijk te maken, en heeft altijd zo'n succes (vooral bij dames), dat ik me afvraag waarom überhaupt iemand Tia Maria koopt.

 

Hahaha...maak me gek!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Inmiddels is m'n hazelnoten likeur met het geweldige recept van @Nonkel Jones (met een kleine eigen twist eraan :o) bijna klaar en ben ik zeer benieuwd naar de smaak en als deze enigzins drinkbaar is neem ik een flesje mee naar SC Veluwezoom ;)

Het is immers de eerste keer dat ik zoiets maak en dan is het even afwachten hoe het uit de bus komt :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Zullen we nog van @Vempain te weten komen hoe de hazelnoten likeur is gaan smaken, weet iemand dat die naar de SC Veluwezoom is geweest, ik zag dat verschillende Gasten dat lazen.

Graag dat een lid ons dat als nog verteld.

En voor de Gasten kom later nog even kijken.

En je aanmelden zien we graag, van harte uitgenodigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...