Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aankopen en BOB update (met foto's natuurlijk)


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Kruisboog aan de muur met wat ander gear

 

[ATTACH=CONFIG]11668[/ATTACH]

 

Nou dat was het dan weer:)

 

ben erg benieuwd naar tips van iedereen,

 

mvg, MP

 

PS: ja ik weet dat de BOB camo is, dit was de beste keuze voor mijn budget.

 

 

Kan je me uitleggen waarom je kiest voor een relatief grote kruisboog in je bob terwijl je al een boog uit 3 delen hebt die makkelijk in een brede koker kan?

 

 

Mijn mening en ervaring hierin:

Een kruisboog van 150lbs en die lichte pijltjes die je zo krom schiet en zelf pijlen maken voor zo'n ding kan wel eens lelijk tegenvallen. Het standaard vizier is ok voor een afstand van een 20 meter als je een doel van 30 cm in diameter voor ogen hebt maar als je mist en dat doel komt naar je toe, heb je op die tijd geen nieuwe pijl opgelegd.

Ook is deze niet snel gemonteerd en heb je al min of meer een stevige constructie nodig om bij dit ding de pees veilig en correct op de boog te spannen en als je deze niet in een speciale tas vervoert in opgespannen toestand --> we zijn nog niet in een scenario (a la walking dead) waar het acceptabel is om een schietklare kruisboog op je rug of aan je tas te hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kan je me uitleggen waarom je kiest voor een relatief grote kruisboog in je bob terwijl je al een boog uit 3 delen hebt die makkelijk in een brede koker kan?

 

 

Mijn mening en ervaring hierin:

Een kruisboog van 150lbs en die lichte pijltjes die je zo krom schiet en zelf pijlen maken voor zo'n ding kan wel eens lelijk tegenvallen. Het standaard vizier is ok voor een afstand van een 20 meter als je een doel van 30 cm in diameter voor ogen hebt maar als je mist en dat doel komt naar je toe, heb je op die tijd geen nieuwe pijl opgelegd.

Ook is deze niet snel gemonteerd en heb je al min of meer een stevige constructie nodig om dit ding veilig en correct op te spannen en als je deze niet in een speciale tas vervoert in opgespannen toestand --> we zijn nog niet in een scenario (a la walking dead) waar het acceptabel is om een schietklare kruisboog op je rug of aan je tas te hangen.

 

Was eigenlijk puur en alleen omdat ik niet zoveel skills heb met deze boog op lange afstanden maar dit is eigenlijk wel een heel erg goed idee, heel erg bedankt.

 

kort vraagje: verliest een boog veel aan kracht als die constant uit elkaar word gehaald in zo'n situatie? het is maar een 20lbs boogje dus niet erg krachtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook hoor doe we doen het samen mis. Heb al knap moeite om hem rond de 13 kilo te houden zonder eten waar het vocht nog in zit. Wil een nieuwe tarp maar de lichtste die ik kan vinden is 460 gram. Wil hem eigenlijk rond de 240 gram houden. Die strijd voer ik voor die 13 kilo, en TS krijgt het voor elkaar met lekkere blikken goulash en een kruisboog :(

 

ik heb het dan waarschijnlijk verkeerd gewogen dus ga binnenkort alles even individueel wegen en zal dan even een korte update plaatsen maar moet toch zeggen dat ik nu erg benieuwd ben naar jouw bob met foto's natuurlijk:) haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was eigenlijk puur en alleen omdat ik niet zoveel skills heb met deze boog op lange afstanden maar dit is eigenlijk wel een heel erg goed idee, heel erg bedankt.

 

kort vraagje: verliest een boog veel aan kracht als die constant uit elkaar word gehaald in zo'n situatie? het is maar een 20lbs boogje dus niet erg krachtig.

 

Bij een recurve verlies je net kracht als je deze opgespannen laat.

Persoonlijk vind ik 20 lbs nogal licht. Daar schoot ik mee toen ik 8-11 jaar was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps,

 

13kg zou heel netjes zijn, alleen met de slaapzak kom je er ruim boven. En een bijl is ook een zwaar ding! Ik heb nog nooit een bijl gebruikt bij tent kamperen.

Wat @Raycoupe zegt, ga kamperen, een wandel weekend doen met de rugzak/tas. Dan weet je of het te zwaar is of niet en of je de juiste spullen mee hebt.

 

Mijn BOB? Heb ik niet, geen BOB voor mij.

Ik kan wel mijn tas inpakken waarmee wij onze meerdaagse wandeltochten deden. Gewicht rugzak, zij: tot 11kg, ik: tot 15kg, inclusief water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een recurve verlies je net kracht als je deze opgespannen laat.

Persoonlijk vind ik 20 lbs nogal licht. Daar schoot ik mee toen ik 8-11 jaar was.

 

dus na elke keer schieten de pees eraf halen? (kost wel veel moeite om hem er steeds af te halen haha)

 

en 20lbs is inderdaad erg licht vandaar mijn "dilemma" hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus na elke keer schieten de pees eraf halen? (kost wel veel moeite om hem er steeds af te halen haha)

 

en 20lbs is inderdaad erg licht vandaar mijn "dilemma" hierover.

 

Dat kan inderdaad een crime zijn, het opspannen van een recurve, zeker de zwaardere modellen. Ik had hier zelf ook flinke problemen mee.

Op een SC heeft @zippo me laten de 'indianen' methode laten zien, voor als je geen spankoord bij je hebt.

 

Deze methode heeft als nadeel dat je de boog niet evenredig buigt bij het opspannen, wat bij traditionele houten bogen op termijn kan veroorzaken dat onderste en bovenste boogarm niet gelijk hun kracht verliezen/slijten.

Bij een recurve van modern materiaal zal dat echter heeel wat keren duren voordat je daar last van krijgt. Ik doe het standaard op deze manier.

 

Deze droogkloot laat het zien in een filmpje, legt uit wat het nadeel is en hoe het eigenlijk echt moet:

 

De trekkracht van je boog is niet zo groot, 20lbs, maar als je niet zeer geoefend bent is een lichte boog wel aan te raden, want het is met een zware verdomd lastig op target te blijven. Zelf heb ik een 25lbs recurve en daarmee schiet je op kortere afstanden toch met gemak door een dik telefoonboek heen, mijn pijl stond alsnog 2cm in het hout erachter (auw, kost pijlen als je hem dan niet heel voorzichtig eruit weet te trekken). Op 60 meter een konijntje schieten red ik toch niet. ;)

 

Zonder contragewichten, vizier en andere toeters en bellen (uiteraard wel de pijlgeleider), weegt mijn recurve (drie delig) met reserve pees en tien pijlen zo'n 1,5 kg.

 

Standaard zit deze zeker niet in m'n rugzak, maar ik heb de optie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan inderdaad een crime zijn, het opspannen van een recurve, zeker de zwaardere modellen. Ik had hier zelf ook flinke problemen mee.

Op een SC heeft @zippo me laten de 'indianen' methode laten zien, voor als je geen spankoord bij je hebt.

 

Deze methode heeft als nadeel dat je de boog niet evenredig buigt bij het opspannen, wat bij traditionele houten bogen op termijn kan veroorzaken dat onderste en bovenste boogarm niet gelijk hun kracht verliezen/slijten.

Bij een recurve van modern materiaal zal dat echter heeel wat keren duren voordat je daar last van krijgt. Ik doe het standaard op deze manier.

 

Deze droogkloot laat het zien in een filmpje, legt uit wat het nadeel is en hoe het eigenlijk echt moet:

 

De trekkracht van je boog is niet zo groot, 20lbs, maar als je niet zeer geoefend bent is een lichte boog wel aan te raden, want het is met een zware verdomd lastig op target te blijven. Zelf heb ik een 25lbs recurve en daarmee schiet je op kortere afstanden toch met gemak door een dik telefoonboek heen, mijn pijl stond alsnog 2cm in het hout erachter (auw, kost pijlen als je hem dan niet heel voorzichtig eruit weet te trekken). Op 60 meter een konijntje schieten red ik toch niet. ;)

 

Zonder contragewichten, vizier en andere toeters en bellen (uiteraard wel de pijlgeleider), weegt mijn recurve (drie delig) met reserve pees en tien pijlen zo'n 1,5 kg.

 

Standaard zit deze zeker niet in m'n rugzak, maar ik heb de optie.

 

dus het ziet er na uit dat na elke keer schieten de pees eraf moet om de bogen te sparen haha:) zullen mn ouders blij mee zijn... haha

 

droogkloot of niet het filmpje helpt wel en hij legt het goed uit:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
. . . Zelf heb ik een 25lbs recurve en daarmee schiet je op kortere afstanden toch met gemak door een dik telefoonboek heen, mijn pijl stond alsnog 2cm in het hout erachter (auw, kost pijlen als je hem dan niet heel voorzichtig eruit weet te trekken). . .

 

Daar heeft @carismo mij een mooi rubber dingetje voor laten zien (nee @FKAGB , kappen nou :p ).

En die werkt prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Deze methode heeft als nadeel dat je de boog niet evenredig buigt bij het opspannen, wat bij traditionele houten bogen op termijn kan veroorzaken dat onderste en bovenste boogarm niet gelijk hun kracht verliezen/slijten.

Bij een recurve van modern materiaal zal dat echter heeel wat keren duren voordat je daar last van krijgt. Ik doe het standaard op deze manier.

 

Deze droogkloot laat het zien in een filmpje, legt uit wat het nadeel is en hoe het eigenlijk echt moet:

 

 

Ik doe het op de manier als hieronder (vanaf 1minuut 50), gelijkmatige buiging en je heft de pees niet over de boog waardoor je minder moet buigen en met de techniek tegen het scheenbeen komt er aardig wat kracht op de onderlat alleen. modern materiaal is even gevoelig voor temperatuur-schommelingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heeft @carismo mij een mooi rubber dingetje voor laten zien (nee @FKAGB , kappen nou :p ).

En die werkt prima.

 

 

Dat is waar ook, was ik al weer vergeten, het rubbertje van Carismo. :o

Voor dat geld zou ik zo'n dingetje ook wel in de koffer willen, want pijlen zijn veel duurder en 't gaat altijd wel een keertje mis.

 

Jammer genoeg heb ik haast nooit gelegenheid te schieten/oefenen met m'n boog en op SC's vind ik het vaak te druk voor het doelpak om echt geconcentreerd te oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...