Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik had dit al eerder gepost in de olielampen groep maar ik zie dat dat dan niet iedereen het topic kan zien, dus bij deze voor iedereen.

Nu de vakantie tijd aanbreekt en zolang er geen crisis uitbreekt gaan we natuurlijk gewoon op vakantie.

Voor diegene die naar Frankrijk gaan en wel eens een brocante bezoeken bij deze een tip voor verlichting.

In Frankrijk is één type lampje veel gebruikt en kom je dus veel tegen op vlooienmarkten en brocante winkels: de benzinelamp. Maar dan wel een goed ontwerp en redelijk ongevaarlijke.

Het meest bekend is ie onder de naam "Lampe pigeon" maar ook "Abeille" zul je veel tegenkomen.

Hoe ziet ie er uit ?

LampePigeon.jpg.5796e23d238674b6531397a977e879fe.jpg

Waarom zou je voor deze kleine rakker gaan ?

Het ontwerp is simpel en doordacht. Zoals gezegd werkt de lamp op (was)benzine. Dit geeft een probleem als je lampje omvalt en de benzine er uit loopt en ontbrand. Maar daar is iets simpels op gevonden: vilt. In de tank zit namelijk opgerold een stuk vilt of als je een heel originele variant hebt : een zwam (paddenstoel dus). Dit heeft het grote voordeel dat de vloeistof opgezogen wordt en niet uit de lamp kan lopen als ie een keer omvalt.

Verder werkt de lamp als een kaars, kroontje met glas optillen en pit aansteken. Voila er zij licht. Niet enorm veel licht maar genoeg om in het donker je weg te vinden naar je voorraad op de wc.

Tevens zit er in het handvat bijna altijd een opening voor een schermpje/reflector en een gat om de lamp op te hangen.

Een passende reflector heb ik overigens nooit gezien.

Nadelen ?

Je hebt niet enorm veel licht. De bodem is vaak van een plaatje ijzer gemaakt en kan dus roesten of zelfs doorgeroest zijn. Dus controleer daar op.

Tevens is de ronde pit minder goed verkrijgbaar dan de alom bekende platte varianten.

Controleer als je iets wilt kopen dus altijd de bodem, maar ook of de pit op en neer gaat en draai de brander er af om het inwendige te checken. Als je dat doet dat zie je ook meteen dat de pit in de tank beschermd wordt door een soort kooitje van vier metaaldraden. Dit zorgt er voor dat de pit op en neer kan gaan en niet vastloopt in het vilt.

Als laatste op deze modellen hoort een rond bol glas. Zie foto. Dit glas zit vast in een soort kroon die weer op de pitbuis zit.

Heb je geluk dan zit er zelf het originele afsluitdopje bij. Een metalen dopje dat op de pitbuis past waarmee je de vlam kan doven maar ook er voor zorgt dat benzine niet stiekem verdampt.

Kom je mooie druklampen tegen in Frankrijk koop die dan voor mij ;-)

Grapje met een ondertoon want hoewel de fransen enorm mooie lampen maakten was de techniek iets te gecompliceerd om de tand des tijds te overleven. Om van onderdelen maar te zwijgen.

Dus niet geschikt om te gebruiken als back-up verlichting.

Een 80 jaar oude overdruklamp van het type petromax krijg je nog wel aan de praat maar een net zo'n oude Franse lamp moet je eerst restaureren.

Prettige vakantie !

ps voor de thuisblijvers check ook mp

• Leuk 1
  • 4 weeks later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

bedankt voor de tip @Petroman, ik zal mijn ogen open houden op de rommelmarkt. Maar de oude petroleumlantaarntjes? zijn die ook niet geschikt? en heeft u misschien een manier hoe men de lont kan vervangen als die is opgebrand, want zo'n lont gaat wel lang mee maar op een gegeven moment zijn die dingen ook op namelijk.

bedankt voor de tip @Petroman, ik zal mijn ogen open houden op de rommelmarkt. Maar de oude petroleumlantaarntjes? zijn die ook niet geschikt? en heeft u misschien een manier hoe men de lont kan vervangen als die is opgebrand, want zo'n lont gaat wel lang mee maar op een gegeven moment zijn die dingen ook op namelijk.

Wat is een stormlantaarn in uw ogen ?

Is geen grap want er staan zoveel soorten troep dingen op bv marktplaats die de naam stormlantaarn hebben dat ik niet weet wat u bedoelt.

In mijn optiek is een stormlantaarn een Feuerhand lantaarn.

Maar goed die worden ook gekopieerd in china en co. maar dat is een kwaliteitsverschil. Principe van werking blijft hetzelfde. Pitten koop je bij "de olielamp" te Schiedam of xenos en co. Ook hier geld je krijgt waar voor je geld. En anders om.

Vervangen van een pit is niet ingewikkeld. Glas omhoog, brander er uit, oude pit er uit en nieuwe (op maat) er in.

En alleen zuivere petroleum gebruiken, geen gekleurde of meurende (citronella) "lampenolie".

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...