Ga naar inhoud
GENEGEERD

Maken van vuur met een handdrill


jd1109

Aanbevolen berichten

Onlangs kwam ik op een mooie tutorial over welke materialen je nodig hebt om een handdrill en vuurbord te maken en wat je moet doen om het vuur aan te krijgen. Hij neemt echt goed de tijd om alles uit te lichten, ik ben erg blij met deze tutorial, vandaar dat ik 'm ook met jullie deel! Hij duurt wel bijna een uur dus....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

lant @jd1109 hij vergeet er 1 dingetje bij te zeggen namelijk dat het kurkdroog moet zijn . de plant die de man gebruikt is yucca of Mullein , de yucca is hier

niet in het wild te vinden (enkel in tuinen ) maar Mullein oftewel de ( konings) toorts wel , maar het lijkt makkelijker als het is , een firedrill of een pumpdrill werkt aanzienlijk

makkelijker

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, cattail (lisdodde) is ook in nederland te vinden, evenals de thistle (distel). Wat zijn de firedrill en de pumpdrill trouwens?

 

Probeer deze eens. Als je eenmaal de techniek onder de knie hebt, wil je niet meer zonder:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jd1109 @Gamble heeft al aangegeven wat beide zijn , ik weet dat de stengel van de lisdodde ook gebruikt kan worden ,maar de steel van de toorts is wat houterig

met een zachte kern erin (net zoals van de vlier) en de steel is steviger als een rietstengel .Het geeft een wat makkelijker en groter kooltje

bij de scoutwiki link van @Gamble staat een goede lijst met houtsoorten die je kunt gebruiken voor dit soort dingen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jd1109 met zo'n pumpdrill kun je nog meer namelijk gaatjes boren maar je kunt ook een losse tip van een ander houtsoort nemen

zodat je spindel dus heel blijft en je gewoon van tip wisselt

(klein voorbeeldje : http://oldetoolworkshop.com/2013/02/27/up-and-down-and-round-and-round/ ) het gewicht bij deze boor zorgt ervoor dat hj door blijft draaien

op het eind van het koord zodat hij zich weer opwindt )

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Wafels, voor de tip! @Gamble, heb jij al eens zo'n pumpdrill gemaakt? Ik ga even kijken of ik zoiets in elkaar kan knutselen :p .

 

Ja, sinds vorig jaar gebruik ik hem regelmatig. Ooit gezien bij dual survival en toen werd ik nieuwsgierig. Is een top model om te gebruiken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf zeg :D, ik ben het nu aan het proberen voor het eerst met een bowdrill. Het gat in m'n blokje wordt superheet, maar hij produceert maar geen kooltje. Ik denk dat ik geen goed hout gebruik voor het blokje.

 

Gebruik niet 2 dezelfde houtsoorten voor de boor en het aanmaakblokje.

Harde soort voor de boor en zachte soort voor het blokje. Eventueel tondel in het gat van het zachte hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf zeg :D, ik ben het nu aan het proberen voor het eerst met een bowdrill. Het gat in m'n blokje wordt superheet, maar hij produceert maar geen kooltje. Ik denk dat ik geen goed hout gebruik voor het blokje.

Zorg dat je V inkeping tot op de helft van je boorkommetje zit, op deze manier krijg je ook sneller een kooltje.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...