Ga naar inhoud
GENEGEERD

Heb jij ook 44.000 euro op de bank staan ?

Kans
 Share

Recommended Posts

Het gemiddelde huishouden in Nederland heeft nu ongeveer 44.000 euro op de bank staan:

http://www.nu.nl/geldzaken/3837595/spaartegoeden-gestegen-hoogste-niveau-ooit.html

Jammer dat er niet een betere onderverdeling wordt gegeven.

Ik ben bang dat er enkele huishoudens zijn die heeel veel hebben, aardkg wat huishoudens die veel meer hebben, dan nog wat huishoudens die inderdaad bijna een halve ton op de bank hebben, maar vooral heeeel veeel huishoudens die dit bij lange na niet hebben of zelfs schulden hebben..

Maar hoe dan ook, zelfs in verhouding tot het besteedbare inkomen is dit een record.

Jammer dat dit geld dus niet wordt gebruikt om de economie een boost te geven.

Maar dus ook een signaal dat velen de toekomst niet erg goed vertrouwen en meer sparen?

En helaas dus ook veel geld dat met bail ins geroofd kan worden...

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 93
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dat is de pest van zulke cijfers, he @Kans. Gemiddelden, dat zegt dus eigenlijk niets.

Als jij 1 euro bezit en ik bezit er 9.999, dan hebben we gemiddeld 5.000 euro. Alleen ik heb alles en jij niets. Dus met deze cijfers zal het ook zo zijn, 95% heeft geen 44.000 euri op de bank staan en 5% enkele miljoenen tot miljarden.

Toevallig vanavond een VPRO uitzending gezien over de verschillen in rijkdom in San Francisco. O-N-B-E-G-R-IJ-PE-L-IJ-K dat het zo scheef kan groeien.

• Leuk 2
Link naar reactie

Laatst hier op de tv ook ...we bezitten allemaal gemiddeld 250000 euro....

Wtf ...denk het niet.

Maar idd de cijfers zijn zoals eerder aangehaald gemiddelden en dat maakt blind.

Link naar reactie

Dat is de pest van zulke cijfers, he @Kans. Gemiddelden, dat zegt dus eigenlijk niets.

Als jij 1 euro bezit en ik bezit er 9.999, dan hebben we gemiddeld 5.000 euro. Alleen ik heb alles en jij niets. Dus met deze cijfers zal het ook zo zijn, 95% heeft geen 44.000 euri op de bank staan en 5% enkele miljoenen tot miljarden.

Toevallig vanavond een VPRO uitzending gezien over de verschillen in rijkdom in San Francisco. O-N-B-E-G-R-IJ-PE-L-IJ-K dat het zo scheef kan groeien.

Nederland is net zo scheef. ...http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3667222/2014/06/05/Ongelijkheid-tussen-arm-en-rijk-verrassend-groot-in-Nederland.dhtml

Link naar reactie

Is het toeval dat dat nagenoeg het bedrag Is dat het belastingvrij op je spaarrekening mag hebben of ontduiken we massaal de belasting?

Nee het is geen toeval, dit bericht komt juist nadat een 12000 zwartspaarders hun tegoed in het buitenland bij de belasting gemeld hebben, de inkeerregeling liep tot 1 juli.

Als ze het niet melden krijgen ze enorme boete als het geld ontdekt wordt.

Ik neem aan dat er wel wat geld terug naar Nederland is gekomen.

Link naar reactie

In het kader van preppen, ik zie hier toch weer erg vaak reacties in de trant van "heb geen spaargeld, want de overheid pakt zoveel af dat ik niet kan sparen" of "ik geef alles uit aan preps en dergelijke".

Wordt het misschien eens tijd om je af te gaan vragen waar je nu voor aan het preppen bent?

In het Nu artikel wordt gesteld dat het gemiddelde spaarvermogen 30% hoger is als het gemiddelde vrij besteedbare jaarinkomen. Voor al degenen die minder als een vrij besteedbaar jaarinkomen aan vrij beschikbare middelen ter beschikking hebben: hoe weinig is nog verantwoord?

Naar mijn mening moet je voor minimaal 6 maanden van je vrij besteedbare jaarinkomen achter de hand (mag ook in een sok, hoeft natuurlijk niet op de bank) hebben om een beetje een fatsoenlijke buffer te kunnen hebben.

Leuk hoor, een dikke tas met bush-gear of wat dan ook, maar de kans dat je door SHTF de bush in zal moeten is naar mijn mening veel kleiner dan dat er zich een persoonlijke SHTF voordoet die je opens voor een boel onverwachtte kosten steld, of voor een vermindering/opdroging van inkomstenbron.

Zelfvoorzienendheid zou goed zijn, maar slechts voor weinigen weggelegd. Streven naar minder afhankelijkheid helpt natuurlijk wel.

• Leuk 1
Link naar reactie

In het kader van preppen, ik zie hier toch weer erg vaak reacties in de trant van "heb geen spaargeld, want de overheid pakt zoveel af dat ik niet kan sparen" of "ik geef alles uit aan preps en dergelijke".

Wordt het misschien eens tijd om je af te gaan vragen waar je nu voor aan het preppen bent?

In het Nu artikel wordt gesteld dat het gemiddelde spaarvermogen 30% hoger is als het gemiddelde vrij besteedbare jaarinkomen. Voor al degenen die minder als een vrij besteedbaar jaarinkomen aan vrij beschikbare middelen ter beschikking hebben: hoe weinig is nog verantwoord?

Naar mijn mening moet je voor minimaal 6 maanden van je vrij besteedbare jaarinkomen achter de hand (mag ook in een sok, hoeft natuurlijk niet op de bank) hebben om een beetje een fatsoenlijke buffer te kunnen hebben.

Leuk hoor, een dikke tas met bush-gear of wat dan ook, maar de kans dat je door SHTF de bush in zal moeten is naar mijn mening veel kleiner dan dat er zich een persoonlijke SHTF voordoet die je opens voor een boel onverwachtte kosten steld, of voor een vermindering/opdroging van inkomstenbron.

Zelfvoorzienendheid zou goed zijn, maar slechts voor weinigen weggelegd. Streven naar minder afhankelijkheid helpt natuurlijk wel.

Waarop voor mij gelijk de vraag rijst wat uw jaarlijkse inkomen is in uw gezin?

Tuurlijk man, een half jaar achter de hand houden top! Liever maak ik er een jaar van. Echt!

Dit zijn voor mij altijd weer antwoorden van mensen die de luxe hebben te kunnen sparen. Vertel dit aan de mensen die leven van het minimum loon....

• Leuk 1
Link naar reactie

Nee het is geen toeval, dit bericht komt juist nadat een 12000 zwartspaarders hun tegoed in het buitenland bij de belasting gemeld hebben, de inkeerregeling liep tot 1 juli.

Als ze het niet melden krijgen ze enorme boete als het geld ontdekt wordt.

Ik neem aan dat er wel wat geld terug naar Nederland is gekomen.

Je kan ook gewoon het geld afhalen in het buitenland en omzetten in goud. Dat kan je dan terug brengen. Bijvoorbeeld. Wat een uitspraak : 'Zwartspaarders' Spaargeld verdien je als gewone burger door te werken. Voor dat werk ontvang je een loon. Op dat loon betaal je belasting, hoe kan dat dan nog zwart zijn ?

Even los van mensen die moeten leven van een uitkering, die een bijzonder groot gezin hebben, gezinnen met grote medische problemen, ... . Als we uitgaan van gezinnen met 2 inkomens (of minimaal 1.5 inkomens) en een normale gezinssamenstelling, daarvan zou je toch verwachten dat ongeveer 15% van het inkomen (wat het gemiddelde is in Vlaanderen) kan gespaard worden. Als dat met een normaal inkomen niet het geval is, dan betekent dat gewoon dat er te veel uitgegeven wordt en moet er geknipt worden in de uitgaven. Ik heb zelf gemerkt dat je uitgavenpatroon over de jaren heen gaat stijgen. Een bezinningsmoment om daar even over te gaan nadenken is op zijn plaats. Geregeld één en ander bijstellen ook. De belangrijkste slokops van het gezinsbudget waaraan je wél iets kan veranderen :

- energieverbruik

- auto (aantal, gebruiksfrequentie, verzekering, onderhoud, brandstof, ...)

- verzekeringen !

- bankkosten !

- kledij (boetieks/solden)

- hobbies (nieuw materiaal, dure clubs, regelmatig nieuwe hobbies, ...)

- restaurant en cafébezoek

Als je na het nemen van adequate maatregelen er nog niet in slaagt om 15% over te houden van je gezinsinkomen, dan ligt het inkomen gewoon te laag om leefbaar te zijn.

Dit betekent concreet dat je om de 7 jaar een jaarinkomen aan de kant sleept, op voorwaarde dat je je middelen risicoloos investeert én geen domme beslissingen neemt waardoor je je spaargeld weer kwijtraakt. Voor ons gezin klopt dat in elk geval.

Link naar reactie

Waarop voor mij gelijk de vraag rijst wat uw jaarlijkse inkomen is in uw gezin?

Tuurlijk man, een half jaar achter de hand houden top! Liever maak ik er een jaar van. Echt!

Dit zijn voor mij altijd weer antwoorden van mensen die de luxe hebben te kunnen sparen. Vertel dit aan de mensen die leven van het minimum loon....

Mijn huidige inkomen is net boven modaal. Echter, ik heb zo'n 8 jaar geleden ook een aantal jaren van een inkomen op bijstandsniveau rond moeten komen, en in die tijd ook zo'n buffer op kunnen bouwen. Dus ik weet wel hoe het is om van een minimum rond te komen. En vond toen de noodzaak voor een buffer minimal net zo groot als nu.

Link naar reactie

Een groot aantal Nederlanders heeft in het verleden een spaarhypotheek afgesloten. Die hebben dus dat bedrag inmiddels aan spaargeld, terwijl er een grotere hypotheek tegenover staan.

Bovendien zegt het niets over je financiële balans. Je kan best 44.000 spaargeld hebben en een huis dat 44.000 minder waard is dan de hypotheek.

Daarom vond ik het een beetje een onzinnig bericht.

De enige waarde die je uit die berichtgeving kunt halen, is de opmerking dat het toeneemt. Dat zegt iets over het consumentenvertrouwen.

Want voor de rente hoef je het niet op de bank te laten staan. De rentevergoeding zit onder de geldontwaarding.

Link naar reactie

Wij hebben wel wat spaargeld, waarvan het meeste van de kids. Wat heb je aan geld als het systeem opvalt, beter dus gear en spullen die verhandelbaar zijn.

Geen geld, maar spullen! Zei een Rotterdamse moeder van een van mn beste vrienden altijd. haha

Tja hier ook spullen zat, maar had liever geld denk ik haha

Enneh, wanneer valt dat systeem eindelijk een x? Dan nog vermoed ik dat dat allang voorzien is, en en een naadloos draaiboek klaarligt om ons nog meer te kunnen knechten, dmv total control enz

Link naar reactie

@lewieke

Alle vaste lasten zijn de moeite waard om in de gaten gehouden te worden.

Dus ook telefoon, mobiele telefoon, ga zo maar door. Wij gaan altijd voor éénmalige uitgaven als we daar terugkomende lasten mee kunnen voorkomen. Daarom hebben we een behoorlijk bedrag uitgegeven aan onze eigen watervoorziening met filterinstallatie, in plaats van gemeentewater met vaste maandelijkse kosten. En bellen we prepaid, dat soort dingen. Bij de bank hebben we al vele jaren geleden aangegeven dat we geen cent rood willen of willen mogen staan. Een limiet van nul dus.

Dit nadat ik er achter kwam dat men mij bij een roodstand van 300 euro een torenhoge rente liep te rekenen, terwijl een veelvoud van dat bedrag op de spaarrekening stond tegen een ongelofelijk lage rente.

Link naar reactie

Wat een uitspraak : 'Zwartspaarders' Spaargeld verdien je als gewone burger door te werken. Voor dat werk ontvang je een loon. Op dat loon betaal je belasting, hoe kan dat dan nog zwart zijn ?

.

Helemaal met je post eens Lewieke !

Je vraag is dan ook meer de moeite waard om op in te gaan.

Voor de overheid is alles wat ze niet zien (dus niet kunnen belasten, beregelen, confisceren, enz) onwenselijk kuchgevaarlijkkuch.

Zolang alles redelijk in evenwicht is kunnen zowel de burgers als de overheden met de regeldruk, belastingsdruk, leven (letterlijk LEVEN)

De overheid is een mechnisme dat altijd groter wordt, meer geld nodig heeft, enz.

Dan komt er een moment, vaak in een periode dat de economische groei wat tegen valt, waarbij de inkomens van de burgers niet stijgt of te weinig.

De overheden schakelen niet of te laat en dan komen problemen aan het licht.

In eerste instantie kunnen de overheden lenen, geld creeren uit het niets, en zo schijnbaar de boel in evenwicht houden.

Niemand heeft last van die gemaakte schulden, dat de rente op die schulden langzaam steeds meer uit het budget hapt van het besteedbare bedrag van de overheid wordt pas later duidelijk.

Met wat mazzel gaat de ecomomie weer snel groeien en zijn de extra benodigde belastingen voor de mensen weer te behappen.

Dit kunnen we net zo lang volhouden totdat er een periode komt waarbij het uitblijven van economische groei net iets te lang duurd,

De belastingsdruk wordt te hoog ervaren, de rente van de schulden van de overheid kost zoveel dat het merkbaar wordt.

Mensen gaan middelen uit het zicht van de overheid halen om de belastingsdruk te ontwijken, zwart geld.

De overheid gaat te veel lenen waardoor de problemen nog groter worden.

( is het eea herkenbaar?)

Dan komen we ooit op het punt dat het buigen of barsten wordt.

Ook ik weet niet of we op het barsten moment zitten.

Maar deze cirkel zal zich herhalen totdat het barst.

Het is vaak "meetbaar" door te kijken naar wat de overheden als 'ZWART' beschouwen.

Hoe meer er WIT moet zijn in ogen van de overheid en dus belast wordt, geregeld, enz hoe dichter we tegen het barst moment aanzitten.

Als de overheid een Stasie achtige vorm gaat aannemen om controle uit te oefenen en de burgers uit te knijpen opdat die overheid maar kan overleven dan zijn dat duidelijke signalen.

Als ik zo hoor waar de NSA mee bezig is, hoe klokkenluiders worden aangepakt dan weet je hoe ver Amerika is.

Als je kijkt naar de belastingsruk in Nederland dan moet je jezelf volgens mij ook zorgen maken.

We hebben een enorme economisch wonder nodig, en snel, en ik zou niet weten waar dat economisch wonder vandaan moet komen.

Dit verklaart meteen ook de oorlogs mode.

Er zijn altijd 'goede' redenen om een oorlog te beginnen, maar economische ellende is toch wel een favoriet.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...