Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voor mij gewoon Zibro-olie, geen Farmlight


Aanbevolen berichten

Dank je voor je antwoord. Ik weet nog weinig van de zibro kachels en ben mij aan het orienteren maar mijn oog valt op het moment op de R 224 TC die tot zo'n 85 m3 kan verwarmen wat overeenkomt met mijn grootste leefruimte.

De laser kachels vind ik niet interessant ivm dat die stroom nodig hebben.

Vragen:

 

-de R 224 TC maakt gebruik van batterijen voor, neem ik aan, de ontsteking van het verwarmingselement. Mag ik aannemen dat de kachel ook te ontsteken is met een lucifer oid?

-hoe lang gaat zo'n kous mee en hoeveel zou ik er reserve moeten hebben?

-is de R 224 TC verplaatsbaar als deze heet is?

-moet er iets hittewerends onder de kachel?

-de goedkoopste die ik vind is € 128.25 (http://www.scheerenfoppen.nl/nl/huishoudelijk/klimaatbeheersing/verwarming/zibro/r224tc-kachel/p50478?ref=kieskeurig&utm_source=kieskeurignl&utm_medium=vergelijker&utm_campaign=datafeed) of kan het nog goedkoper?

-wat is een goedkoop adres om zibro olie te bestellen?

 

Ik kan dat natuurlijk zelf allemaal uitzoeken maar misschien schudt iemand de antwoorden zou uit zijn of haar mouw :)

 

Nee

Een kennis van mij heeft zo'n kachel al 12 jaar en heeft nog nooit de kous hoeven te vervangen. Heeft natuurlijk wel een extra in huis voor geval dat

Ja, handvaten worden niet heet. Beetje warm.

Ligt aan de ondergrond. Niet bij mij op het kunstof laminaat iig, grond wordt wel warm voor de kachel maar niet zo heet dat je je voeten brand. Bij een kleedje zou ik oppassen.

Dat weet ik niet, even verder zoeken :)

Ik bestel m'n brandstof hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Duidelijk, grootste nadeel vind ik dan dat je dus afhankelijk bent van batterijen. Aan de andere kant zal ik waarschijnlijk eerder door mijn brandstof heen zijn dan de batterijen leeg gaan en natuurlijk zou ik er een aantal op voorraad hebben.

Dank wederom.

 

 

Nee

Een kennis van mij heeft zo'n kachel al 12 jaar en heeft nog nooit de kous hoeven te vervangen. Heeft natuurlijk wel een extra in huis voor geval dat

Ja, handvaten worden niet heet. Beetje warm.

Ligt aan de ondergrond. Niet bij mij op het kunstof laminaat iig, grond wordt wel warm voor de kachel maar niet zo heet dat je je voeten brand. Bij een kleedje zou ik oppassen.

Dat weet ik niet, even verder zoeken :)

Ik bestel m'n brandstof hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk, grootste nadeel vind ik dan dat je dus afhankelijk bent van batterijen. Aan de andere kant zal ik waarschijnlijk eerder door mijn brandstof heen zijn dan de batterijen leeg gaan en natuurlijk zou ik er een aantal op voorraad hebben.

Dank wederom.

 

Dat ben je niet. Zelfs als je er lege batterijen in stopt kun je de brander wel degelijk met een lucifer aansteken. Maar je moet die behuizing wel vullen, heeft met het systeem te maken, dat moet je overbruggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben je niet. Zelfs als je er lege batterijen in stopt kun je de brander wel degelijk met een lucifer aansteken. Maar je moet die behuizing wel vullen, heeft met het systeem te maken, dat moet je overbruggen.

 

Oh da's mooi. Ik heb ondertussen de handleiding gevonden van die Zibro en daarin wordt, natuurlijk, afgeraden het met een lucifer te doen.

Zou je de procedure kunnen beschrijven om het zonder de gloeispiraal aan te steken met een lucifer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat lijkt me sterk, misschien dubbeltjes. Meestal kosten ze rond de 150 euro, de adviesprijs is zelfs nog hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh da's mooi. Ik heb ondertussen de handleiding gevonden van die Zibro en daarin wordt, natuurlijk, afgeraden het met een lucifer te doen.

Zou je de procedure kunnen beschrijven om het zonder de gloeispiraal aan te steken met een lucifer?

 

Koop de langere lucifers bij AH iets langer en hele lange lucifers kost 1 euro doosje vol.

Effe oefenen is een kwestie van handigheid ik kan het in 10 seconden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat me raden, Nonkel vind weer van niet en heeft 2 berichtjes nodig om dat te melden -.- En ik dacht er nog wel over die negeerknop uit te zetten.

 

Sorry hoor, dat ik je op je gevoelige teentjes trapte. Vind jij € 48,56 per twintig liter wel goedkoop dan?! Ik betaalde € 35.95 voor originele Zibro-peut. Scheelt nogal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Da's 2 maanden terug, en niet online dus had vraagsteller niets aan. Die winkel stuurt 't niet op, anders kocht ik 't daar ook. Maar inderdaad, je hebt gelijk het staat er, ik heb niet de moeite genomen het hele draadje te doorzoeken.

Was handiger geweest als ie dat linkje er dan ook even bijgezet had.

Voor mij is waar ik 't bestel goedkoper ivm met afstand, wellicht kan AWOL het daar wel gaan halen als 't niet te ver is en dus te duur wordt.

 

Maar ik moet ook eigenlijk niet reageren en die knop aan laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip @Nonkel Jones, dat scheelt nogal wat geld. Die 20L kannen kosten dus in B eventjes 18-20 euro'tjes goedkoper dan in NL.

Ik vond ook deze olie voor 41,00 incl btw. per kan: http://www.haveka.com/contents/nl/d93_zibro.html

Ze claimen dezelfde goede eigenschappen als de originele Zibro olie, heeft iemand hier ervaringen mee?

 

Ik gebruik die ook. Werkt prima. Geen auto, bovendien woon ik in het midden van NL dus is het goedkoper om het daar te bestellen. Wellicht als we met een paar man tegelijk willen bestellen dat ze het wel willen opsturen vanuit Belgie. Of mag dat niet? Brandstof van het ene land naar het ander in ons 1 Europa?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's 2 maanden terug, en niet online dus had vraagsteller niets aan. Die winkel stuurt 't niet op, anders kocht ik 't daar ook. Maar inderdaad, je hebt gelijk het staat er, ik heb niet de moeite genomen het hele draadje te doorzoeken.

Was handiger geweest als ie dat linkje er dan ook even bijgezet had.

Voor mij is waar ik 't bestel goedkoper ivm met afstand, wellicht kan AWOL het daar wel gaan halen als 't niet te ver is en dus te duur wordt.

 

Maar ik moet ook eigenlijk niet reageren en die knop aan laten staan.

 

Als ik vanuit hemelsbreed Haarlem naar BE moet rijden en terug dan gaat het voordeel volledig op aan een tank benzine. Ik zal dus inderdaad online moeten bestellen of lokaal iets vinden. Aan de andere kant, de zibro zou voor mij een prep zijn, voor als gas of elektra voor kortere of iets langere tijd wegvalt en ik wil aanvankelijk volstaan met 40 liter zibro olie, misschien 60. Als dat mij een paar tientjes extra kost dan is dat jammer maar geen deal breaker. Als ik er de hele winter mijn huis mee moet stoken is het natuurlijk een ander verhaal. Ik ben niet het type prepper die zich probeert voor te bereiden op vele maanden of jaren ellende maar eerder voor korter durende problemen.

 

In de zibro handleiding wordt gesuggereerd dat je de olie niet langer dan 1 stookseizoen kunt bewaren, dat zeggen ze natuurlijk om zeker te zijn dat hun product altijd optimaal functioneert maar klopt het als ik zeg dat je een ongeopende jerrycan minimaal 10 jaar kunt opslaan en dat de kachel daar dan nog goed op zal werken? Ik heb al verhalen gelezen dat petroleum na 25 jaar het ook nog prima doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik vanuit hemelsbreed Haarlem naar BE moet rijden en terug dan gaat het voordeel volledig op aan een tank benzine. Ik zal dus inderdaad online moeten bestellen of lokaal iets vinden. Aan de andere kant, de zibro zou voor mij een prep zijn, voor als gas of elektra voor kortere of iets langere tijd wegvalt en ik wil aanvankelijk volstaan met 40 liter zibro olie, misschien 60. Als dat mij een paar tientjes extra kost dan is dat jammer maar geen deal breaker. Als ik er de hele winter mijn huis mee moet stoken is het natuurlijk een ander verhaal. Ik ben niet het type prepper die zich probeert voor te bereiden op vele maanden of jaren ellende maar eerder voor korter durende problemen.

 

In de zibro handleiding wordt gesuggereerd dat je de olie niet langer dan 1 stookseizoen kunt bewaren, dat zeggen ze natuurlijk om zeker te zijn dat hun product altijd optimaal functioneert maar klopt het als ik zeg dat je een ongeopende jerrycan minimaal 10 jaar kunt opslaan en dat de kachel daar dan nog goed op zal werken? Ik heb al verhalen gelezen dat petroleum na 25 jaar het ook nog prima doet.

 

Ja, het was voor mij ook het gemakkelijkst op dat ogenblik (ik heb niet eens een auto want, geld niet voor over enzo) dus...

 

Ik heb voor die tijd nog wel eens zibro brandstof besteld. Die staat er nu 5 jaar en doet het nog prima. Langer dan dat kan ik niet bevestigen. Die van haveka staat er net een jaartje dus daar kan ik nog niets van zeggen qua houdbaarheid. Maar er is een gedeelte op het forum over houdbaarheid van petroleum. Ik heb even gezocht, maar daar moet je even de tijd voor nemen denk ik. Er staat zoveel info hier... Je vind vanalles dat je niet direct zoekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vertel dan ook waar (online, want dat werd gevraagd), dan heeft iedereen er iets aan.

 

Er werd gevraagd waar je het bestellen kon, niet dat dat persé online hoefde te zijn. Bij mijn adresje moet je ook van tevoren bestellen. Ze hebben dergelijke hoeveelheden niet altijd in huis en al zeker niet in de zomer. Bovendien is het prijsverschil dermate groot dat als je ook maar even de mogelijkheid hebt het te gaan halen, je wel gek zou zijn als je het online bestelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik vanuit hemelsbreed Haarlem naar BE moet rijden en terug dan gaat het voordeel volledig op aan een tank benzine. Ik zal dus inderdaad online moeten bestellen of lokaal iets vinden. Aan de andere kant, de zibro zou voor mij een prep zijn, voor als gas of elektra voor kortere of iets langere tijd wegvalt en ik wil aanvankelijk volstaan met 40 liter zibro olie, misschien 60.

 

Het is gewoon een kwestie van rekenen. Ik haalde 280 liter in een keer, dan heb je de reiskosten er al snel uit. Over wat je bij aanschaf van veertig liter peut bespaart zou ik me ook niet zo druk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, mogelijkheid.

Dat zou me met de fiets dus echt niet lukken. En helaas hebben meer mensen dat probleem. Dan moet het op de gekke manier ;)

 

Dat begrijp ik heus wel. Al zou ik dan misschien gaan uitpluizen waar zwavelarme petroleum te koop is en daar wat mee experimenteren. Alhoewel, als het om kleine hoeveelheden gaat maakt dat prijsverschil ook niet zoveel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je antwoord. Ik weet nog weinig van de zibro kachels en ben mij aan het orienteren maar mijn oog valt op het moment op de R 224 TC die tot zo'n 85 m3 kan verwarmen wat overeenkomt met mijn grootste leefruimte.

De laser kachels vind ik niet interessant ivm dat die stroom nodig hebben.

Vragen:

 

-de R 224 TC maakt gebruik van batterijen voor, neem ik aan, de ontsteking van het verwarmingselement. Mag ik aannemen dat de kachel ook te ontsteken is met een lucifer oid?

-hoe lang gaat zo'n kous mee en hoeveel zou ik er reserve moeten hebben?

-is de R 224 TC verplaatsbaar als deze heet is?

-moet er iets hittewerends onder de kachel?

-de goedkoopste die ik vind is € 128.25 (http://www.scheerenfoppen.nl/nl/huishoudelijk/klimaatbeheersing/verwarming/zibro/r224tc-kachel/p50478?ref=kieskeurig&utm_source=kieskeurignl&utm_medium=vergelijker&utm_campaign=datafeed) of kan het nog goedkoper?

-wat is een goedkoop adres om zibro olie te bestellen?

 

Ik kan dat natuurlijk zelf allemaal uitzoeken maar misschien schudt iemand de antwoorden zou uit zijn of haar mouw :)

 

Ik vraag me trouwens af of de R 224 TC zo geschikt voor je is. Want in tegenstelling tot wat Scheer en Foppen beweert(!), kun je de hoogte van de vlam niet of nauwelijks regelen. Het is of aan, of uit. Door de prijs lijkt het een goed plan het instapmodel van Zibro te kopen, misschien dat je er later spijt van krijgt dat je niet een paar euro meer hebt uitgegeven.

 

Misschien dat je er zelfs beter aan zou doen de al eerder in http://preppers.nl/forum/threads/10489-Rusland-sancties-en-het-mogelijke-effect/page30?highlight=Foetsie genoemde Tonysun Foetsie te kopen. Als was het maar omdat ze bij https://www.nauticgear.nl/index.php/catalog/product/view/id/436/?gclid=COmotZ20k8ACFUvpwgodrE4AtA het volgende beweren: 'Brand op petroleum, kerosine, maar wij adviseren paraffine te gebruiken.' De taalfout komt overigens op conto van Nautic Gear. Het bedrijf rekent € 55.40 voor zo'n ding, inclusief verzendkosten.

 

Als je in Duitsland een vergelijkbaar apparaat bestelt betaal je, incl. verzending, € 47,94 en wellicht kan het zelfs nog goedkoper. http://www.awn.de/index.php?cl=details&cnid=3117&anid=111_99182&listtype=list&& Met dat wat je bespaard t.o.v. de Zibro kun je aardig wat olie kopen. De warmteopbrengst is ongeveer vergelijkbaar (Zibro 2.4 kcal/u, Foetsie 2.5 kcal/u) en het verbruik ook (resp. 0.25l/u en 0.29/u). Nadeel van de Foetsie is, lijkt mij, dat hij rondom straalt, hetgeen in sommige gevallen echter ook weer een voordeel kan zijn, bijvoorbeeld als je hem als tuinverwarming gebuikt.

 

Ik heb er trouwens net eentje bij AWN besteld, kon het voor dat geld niet laten. Als je wilt kan ik je op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een interessante tip. Rondom stralen lijkt mij inderdaad een nadeel want plaats het ding liever tegen een muur dan midden in de ruimte maar dat hoeft geen heel groot nadeel te zijn. Zoals gezegd zal het een noodprep zijn en niet als tuinverwarming (heb ook alleen een balkonnetje). Voordeel is natuurlijk wel de warmhoudplaat bovenop. Binnen het kader van noodprep kun je de zibro natuurlijk ook af en toe uitzetten als het te warm wordt als het alleen de bedoeling is om niet te bevriezen in de winter. Maar dat de foetsie grofweg een derde van de prijs kost is natuurlijk interessant.

 

Ik zou het inderdaad waarderen als je nog eens terug komt op je ervaringen met de Foetsie

 

 

Ik vraag me trouwens af of de R 224 TC zo geschikt voor je is. Want in tegenstelling tot wat Scheer en Foppen beweert(!), kun je de hoogte van de vlam niet of nauwelijks regelen. Het is of aan, of uit. Door de prijs lijkt het een goed plan het instapmodel van Zibro te kopen, misschien dat je er later spijt van krijgt dat je niet een paar euro meer hebt uitgegeven.

 

Misschien dat je er zelfs beter aan zou doen de al eerder in http://preppers.nl/forum/threads/10489-Rusland-sancties-en-het-mogelijke-effect/page30?highlight=Foetsie genoemde Tonysun Foetsie te kopen. Als was het maar omdat ze bij https://www.nauticgear.nl/index.php/catalog/product/view/id/436/?gclid=COmotZ20k8ACFUvpwgodrE4AtA het volgende beweren: 'Brand op petroleum, kerosine, maar wij adviseren paraffine te gebruiken.' De taalfout komt overigens op conto van Nautic Gear. Het bedrijf rekent € 55.40 voor zo'n ding, inclusief verzendkosten.

 

Als je in Duitsland een vergelijkbaar apparaat bestelt betaal je, incl. verzending, € 47,94 en wellicht kan het zelfs nog goedkoper. http://www.awn.de/index.php?cl=details&cnid=3117&anid=111_99182&listtype=list&& Met dat wat je bespaard t.o.v. de Zibro kun je aardig wat olie kopen. De warmteopbrengst is ongeveer vergelijkbaar (Zibro 2.4 kcal/u, Foetsie 2.5 kcal/u) en het verbruik ook (resp. 0.25l/u en 0.29/u). Nadeel van de Foetsie is, lijkt mij, dat hij rondom straalt, hetgeen in sommige gevallen echter ook weer een voordeel kan zijn, bijvoorbeeld als je hem als tuinverwarming gebuikt.

 

Ik heb er trouwens net eentje bij AWN besteld, kon het voor dat geld niet laten. Als je wilt kan ik je op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 'noodprep', @AWOL, zou ik als ik jou was waarschijnlijk kiezen voor een Foetsie. Die is wel regelbaar. Een beetje handige jongen zou zelfs een halfrond dun metalen plaatje kunnen fabriceren, zodat de warmte niet/minder rondom straalt. Want inderdaad: je kunt hem niet overal neerzetten.

 

Als waar is wat Nautic Gear beweert, dat de Foetsie allerlei soorten brandstof lust, dan lijkt me dat een groot voordeel.

Heb je een paar centen meer te verteren, dan zou ik gaan voor een Zibro of eventueel een goede kloon. Maar dan niet voor een R 224 TC. Ik heb weliswaar ook zo'n ding, maar dat is mijn 'noodprep', mijn back up, en ik kocht hem omdat ik zoveel korting kreeg dankzij spaarzegeltjes. Hij zit nog in de doos, is nog niet eens uitgepakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zibro handleiding wordt gesuggereerd dat je de olie niet langer dan 1 stookseizoen kunt bewaren, dat zeggen ze natuurlijk om zeker te zijn dat hun product altijd optimaal functioneert maar klopt het als ik zeg dat je een ongeopende jerrycan minimaal 10 jaar kunt opslaan en dat de kachel daar dan nog goed op zal werken? Ik heb al verhalen gelezen dat petroleum na 25 jaar het ook nog prima doet.

 

Ik vermoed dat ze dit zeggen om zich in te dekken. Hun petroleum kan goed tegen kou, zelfs tegen temperaturen onder nul, maar schijnt wat achteruit te gaan door een hoge omgevingstemperatuur.

 

Zo vraag ik me af of het iets uitmaakt welke temperatuur de olie heeft als je het gebruikt. Maakt het iets uit als je een Zibro vult met bijvoorbeeld ijskoude peut? Of zou het beter zijn deze eerst op kamertemperatuur te laten komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...