Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@sunnysuzanna - ik kom uit ongeveer dezelfde periode. de jaren 80 waren best eng...protest lopen, nare films kijken op school. totdat de bom valt op de radio.

het is een tijdje rustig geweest omtrent de atoombom maar ik heb me nooit gerust gevoeld.

nu Rusland onder Putin weer een bedreiging lijkt komen ze er weer mee aan.

Maar het hele scenario is toch al jaren duidelijk? als de één op de knop drukt, drukt de ander ook en zo blijft er van de hele aarde niet zoveel soeps over.

wie zal er nou zó dom zijn om dan te drukken??

die bom valt écht niet. en als ik het vaak genoeg zeg geloof ik het misschien nog echt ook.

En ach, als het toch gebeurt, dan pak ik m'n tennisracket en ga alvast op de plaats staan waar hij zal neerkomen. eens zien of ik hem terug kan meppen:p

Hopen tegen beter weten in, dat is een goede overlevingsstrategie

Want opgeven is geen optie.

Ik help je mee meppen!!!

Deze post delen

Hopen tegen beter weten in, dat is een goede overlevingsstrategie

Want opgeven is geen optie.

Ik help je mee meppen!!!

Met drie lukt het vast een trampoline eronder te plaatsen :p

Deze post delen

Met drie lukt het vast een trampoline eronder te plaatsen :p

well, you saved the day bro! hihihihhi

ff zonder gekheid, ik denk dat de meesten, al probeerden we ons nóg zo goed voor te bereiden, geen schijn van kans maken bij een nucleaire oorlog...

Alleen met een bol op max. 3-4 minuten afstand en minimaal 1 meter onder de grond (best ook nog in het oosten van het land)

en een jaar voedsel en watervoorraad ondergronds,

maak je enige kans.

Helaas heb ik daar de financien nooit voor gehad.

Wat dat betreft hebben rijkere mensen een voordeel als ze op tijd op de juiste manier geïnvesteerd hebben...

Voor de rest kun je niet veel doen.

Met slechts 4 minuten waarschuwing van te voren is er ook te weinig tijd om met zandzakken de ramen te versterken en de straling zoveel mogelijk buitenhuis te laten.

Zonder kelder in huis...

Nee. Wij zijn in dat geval vrij kansloos.

Volgens de eerder genoemde website waarbij je het effect kan zien van een atoombom, zal de schade bij één van de zwaarste russische bommen op bijvoorbeeld Amsterdam/denhaag/rotterdam of Utrecht tot een straal van 67 km direct zo ernstig zijn dat je kansen wellicht maar 1% is om het levend en gezond ervan af te brengen.

Daarbuiten is de fallout tot 360km, afhankelijk van windrichting. Aangezien in nederland de wind bijna altijd uit het westen komt...

In het oosten heb je een enorm en langdurig probleem als je in eerste instantie overleeft.

Deze post delen

ff zonder gekheid, ik denk dat de meesten, al probeerden we ons nóg zo goed voor te bereiden, geen schijn van kans maken bij een nucleaire oorlog...

Alleen met een bol op max. 3-4 minuten afstand en minimaal 1 meter onder de grond (best ook nog in het oosten van het land)

maak je enige kans.

Wat dat betreft hebben rijkere mensen een voordeel als ze op tijd op de juiste manier geïnvesteerd hebben...

Met slechts 4 minuten waarschuwing van te voren is er ook te weinig tijd om met zandzakken de ramen te versterken en de straling zoveel mogelijk buitenhuis te laten.

Zonder kelder in huis...

Volgens de eerder genoemde website waarbij je het effect kan zien van een atoombom, zal de schade bij één van de zwaarste russische bommen op bijvoorbeeld Amsterdam/denhaag/rotterdam of Utrecht tot een straal van 67 km direct zo ernstig zijn dat je kansen wellicht maar 1% is om het levend en gezond ervan af te brengen.

Daarbuiten is de fallout tot 360km, afhankelijk van windrichting. Aangezien in nederland de wind bijna altijd uit het westen komt...

In het oosten heb je een enorm en langdurig probleem als je in eerste instantie overleeft.

Zittend in het oosten is er dan in elk geval nog een kleine kans om te vluchten, maar als er 1 valt vallen er meer, waar moet je dan heen.... redelijk hopeloos inderdaad, kan je nog zo voorbereid zijn, geluk is dan de enige factor die nog telt.

Deze post delen

Ik zal niet ontkennen dat een nucleaire aanval "erg naar" is, maar je hebt wel degelijk een goede kans mits je je inleest in de materie. En wie zegt dat ze de meest zware bom gaan gooien? Tactische/lichtere nukes zullen vele malen waarschijnlijker ingezet worden.... en die zijn goed te overleven mits je dus enige kennis en voorbereiding hebt.

maak je enige kans.

Zonder kelder in huis...

Deze post delen

Ik zal niet ontkennen dat een nucleaire aanval "erg naar" is, maar je hebt wel degelijk een goede kans mits je je inleest in de materie. En wie zegt dat ze de meest zware bom gaan gooien? Tactische/lichtere nukes zullen vele malen waarschijnlijker ingezet worden.... en die zijn goed te overleven mits je dus enige kennis en voorbereiding hebt.

Waar, er zijn vele malen méér lichtere bommen in bezit van diverse werelddelen en landen, die vooral een stad en de directe omgeving treffen.

Hoewel de fallout van boven maaiveld ontstoken bommen erg ver kan komen door de wind.

Behalve jodium in huis, -en er zijn natuurlijk al draadjes hierover-, maar wát kun je met een low budget in een flat of rijtjeshuis zonder kelder, nú doen/voorbereiden om je kansen te vergroten?

Deze post delen

Waar, er zijn vele malen méér lichtere bommen in bezit van diverse werelddelen en landen, die vooral een stad en de directe omgeving treffen.

Hoewel de fallout van boven maaiveld ontstoken bommen erg ver kan komen door de wind.

Behalve jodium in huis, -en er zijn natuurlijk al draadjes hierover-, maar wát kun je met een low budget in een flat of rijtjeshuis zonder kelder, nú doen/voorbereiden om je kansen te vergroten?

Volgens mij niet waar: je kan als land kernwapens maken/hebben of niet. Het is niet zo dat de grote mogendheden zwaardere wapens hebben en vele landen meer alleen kleinere.

Fallout (wiki):

Fall-out (Engels: fallout), ook wel radioactieve neerslag of kernneerslag genoemd, is de aanduiding voor het stralingsgevaar dat wordt gevormd door neerdalend stof dat in de minuten tot dagen na een kernexplosie in de atmosfeer of aan het aardoppervlak als radioactief stof neerdaalt rond het explosiepunt of (door verspreiding in de lucht en op de wind) ver daarvandaan.

Boven maaiveld is natuurlijk relatief bij kernexplosies. Maar ik heb er liever een hoog in de atmosfeer dan op de grond. ALS ik mag kiezen en er geen optie geen is.

Nogmaals zoek naar oude filmpjes en probeer je de impact voor te stellen.

Er van uit gaande dat de huidige generatie bommen groter en sterker zijn. Ook al noemt men ze dan tactische kernwapens.

Deze post delen

Valt 'ie op je kop (of binnen zoveel kilometer), heb je pech, maar die kans is klein. Grotere kans is er dat je te maken krijgt met een Fallout, heel veel radioactief stof in de lucht, wat zich verspreidt over een grote oppervlakte. Dit slaat neer in de loop van twee weken, daarna kun je (redelijk) veilig weer naar buiten. Zorg dus dat je iig twee weken binnen kunt blijven en houdt stof buiten.

Deze post delen

Valt 'ie op je kop (of binnen zoveel kilometer), heb je pech, maar die kans is klein. Grotere kans is er dat je te maken krijgt met een Fallout, heel veel radioactief stof in de lucht, wat zich verspreidt over een grote oppervlakte. Dit slaat neer in de loop van twee weken, daarna kun je (redelijk) veilig weer naar buiten. Zorg dus dat je iig twee weken binnen kunt blijven en houdt stof buiten.

Klopt maar na die twee weken ligt buiten dus overal radio actief "stof".

Als je je dan naar buiten verplaatst enw eer naar binnen... Wat dan ?

Overdruk is het toverwoord voor bescherming. Zowel tegen gassen als vervuild stof.

En dan alleen als je buitenlucht kan filteren.

Deze post delen

Klopt maar na die twee weken ligt buiten dus overal radio actief "stof".

Als je je dan naar buiten verplaatst enw eer naar binnen... Wat dan ?

Overdruk is het toverwoord voor bescherming. Zowel tegen gassen als vervuild stof.

En dan alleen als je buitenlucht kan filteren.

Dat blijft altijd een probleem, paar regenbuien helpt natuurlijk.

Ga je ook niet voorkomen met een compleet overdruk systeem met filters en luchtpomp.

Het is maar het minimale wat je kunt doen zonder grote investeringen. Voorraad en water voor twee weken heeft de gemiddelde prepper wel.

Na die twee weken kun je beslissen wat te doen. Blijven of vertrekken. Ook kans dat hulpdiensten dan wat op touw hebben gezet en het gebied in kunnen.

Meteen vertrekken als alles nog in de lucht ronddwarrelt is niet zo handig.

Misschien wel handig om te zorgen dat je een vers interieur filter in je auto (mocht men die hebben) hebt zitten, een oude laat gewoon stof door.

Deze post delen

@sunnysuzanna in een flat kan je relatief veilig zitten. Zoek het middendeel op en maak daar je verbljf/schuilplek. Zorg voor folie waarmee je ramen/deuren extra kan afdekken tegen binnenkomend stof (incl ductape). Water voorraad aanleggen incl voedsel. Wegwerp kleding voor als je naar buiten moet. Denk hierbij aan overalls en kaplaarzen. Een flat heeft als voordeel dat je op de begane grond je besmette spullen kan laten en een paar verdiepingen hoger kan "leven" of schuilen. Koop een dosimeter. Allemaal redelijk te overzien mbt kosten volgens mij.

Deze post delen

Misschien wel handig om te zorgen dat je een vers interieur filter in je auto (mocht men die hebben) hebt zitten, een oude laat gewoon stof door.

Hoe start je je auto als die een HEMP te pakken heeft? :cool:

Deze post delen

Hoe start je je auto als die een HEMP te pakken heeft? :cool:

Waarschijnlijk niet, of het is een oude 2CV. ;)

Mijn punt is dat de grootste kans is dat je met de fallout te maken krijgt. Bom op je dak, sterke EMP, tja, ook mogelijk, maar minder waarschijnlijk.

Verreweg de meesten van ons hebben niet de gelegenheid om een bomproof shelter te bouwen of een overdruk systeem met filters. (die dan ook moet werken zonder elektra en bijvoorkeur EMP proof moet zijn)

Voor ieder te bedenken scenario preppen, het kan, maar dan moet je ongeveer miljonair zijn. Daarom prep ik voor het meest waarschijnlijke. Voorraad en ducttape kom je al een heel eind mee.

Deze post delen

@sunnysuzanna in een flat kan je relatief veilig zitten. Zoek het middendeel op en maak daar je verbljf/schuilplek. Zorg voor folie waarmee je ramen/deuren extra kan afdekken tegen binnenkomend stof (incl ductape). Water voorraad aanleggen incl voedsel. Wegwerp kleding voor als je naar buiten moet. Denk hierbij aan overalls en kaplaarzen. Een flat heeft als voordeel dat je op de begane grond je besmette spullen kan laten en een paar verdiepingen hoger kan "leven" of schuilen. Koop een dosimeter. Allemaal redelijk te overzien mbt kosten volgens mij.

Alles dichttappen en dan ?

Een keer niezen en dan liggen alle ramen er uit ?

Krijg wel een aardig visioen door: auto met gasfilter als interieur filter ;-)

Als je je goed douched voordat je weer naar binnen gaat dan kan je wel effe naar buiten. Maar dan ook weer met masker. Waarvan je het filter weer buiten laat liggen. Immers daar zit besmet stof in/op.

Deze post delen

@Petroman extra afdekken tegen stof. Niet luchtdicht maken. Kansen vergroten door risico's te verkleinen......

Een risico kan je niet altijd 100% wegnemen.....zeker niet in dit soort senario's.

Douchen voordat je naar binnen gaat is een goede oplossing maar vaak niet haalbaar.....en alleen beschikbaar in professionele oplossingen....

Deze post delen

[MENTION=3946]

Douchen voordat je naar binnen gaat is een goede oplossing maar vaak niet haalbaar.....en alleen beschikbaar in professionele oplossingen....

Ergens ver weg in dat ebola topic was daar genoeg plek voor en ideeën over !

En wat is er moeilijk aan een gieter met water aan een touwtje ? Kan je ook op galerij maken.

Ik maak de parallel met asbest dat na een brand vrij komt. Een goede regenbui spoelt het wel weg. Ja, maar waar heen ? Het lost niet op in iets onschuldigs.

Deze post delen

Douchen is zeker een goed idee. Met een NEMP verwacht ik dat er niet voldoende water toevoer meer is. Zeker in een flat geen waterdruk naar hogere verdiepingen.... Water om je af te spoelen lijkt me dan dat je dat beter kan inzetten voor drinkwater?

In jou senarios (asbest en ebola) is je omgeving relatief veilig of veiliger en werken alle voorzieningen nog? Of zie ik iets over het hoofd?

Ergens ver weg in dat ebola topic was daar genoeg plek voor en ideeën over !

En wat is er moeilijk aan een gieter met water aan een touwtje ? Kan je ook op galerij maken.

Ik maak de parallel met asbest dat na een brand vrij komt. Een goede regenbui spoelt het wel weg. Ja, maar waar heen ? Het lost niet op in iets onschuldigs.

Deze post delen

Dat blijft altijd een probleem, paar regenbuien helpt natuurlijk.

Ga je ook niet voorkomen met een compleet overdruk systeem met filters en luchtpomp.

Het is maar het minimale wat je kunt doen zonder grote investeringen. Voorraad en water voor twee weken heeft de gemiddelde prepper wel.

Na die twee weken kun je beslissen wat te doen. Blijven of vertrekken. Ook kans dat hulpdiensten dan wat op touw hebben gezet en het gebied in kunnen.

Meteen vertrekken als alles nog in de lucht ronddwarrelt is niet zo handig.

echter, voordat die twee weken voorbij zijn, krijg je al te maken met het grootste probleem van elke prepper bij elke calamiteit: plunderaars.....

en de kans dat we ooit nog "hulpdiensten" te zien krijgen na een nucleaire aanval lijkt me zeer klein....

Deze post delen

echter, voordat die twee weken voorbij zijn, krijg je al te maken met het grootste probleem van elke prepper bij elke calamiteit: plunderaars.....

en de kans dat we ooit nog "hulpdiensten" te zien krijgen na een nucleaire aanval lijkt me zeer klein....

Als die plunderaars binnen 2 weken buiten rondlopen dan gebeurd er dit met ze:

Stralingsziekte treedt op wanneer je in korte tijd een dosis van meer dan 0,7 gray (Gy) ontvangt.

- De acute fase: De patiënt ontwikkelt misselijkheid, braken, diarree en verliest alle eetlust. Dit begint enkele minuten tot enkele uren na de bestraling en houdt enkele minuten tot dagen aan.

- De latente fase: De patiënt voelt zich beter, en zal wellicht zelfs weer zijn dagelijkse bezigheden hervatten. Deze fase duurt meestal 3 tot 14 dagen.

- Manifestatiefase: De patiënt krijgt opnieuw symptomen. De aard en ernst van deze symptomen hangen van de ontvangen dosis af. Herstel of de dood, afhankelijk van de dosis. Dit kan enkele weken tot 2 jaar duren.

Over het algemeen geldt dat, naarmate de dosis hoger wordt, de acute symptomen sneller optreden en langer aanhouden, de latente fase korter en de herstelperiode langer duurt, en de kans op overleven kleiner wordt. De LD50 (= de dodelijke dosis in 50% van de gevallen) voor radioactieve bestraling ligt op 3,5 Gy bij goede conditie en goede medische verzorging, en op 2,5 Gy bij slechte conditie zonder medische verzorging. 100% dodelijk bij 8 Gy.

De effecten:

 - Vernietiging van de haarwortelcellen, waardoor het haar uitvalt.

 - Beschadiging en vernietiging van de huidcellen, leidend tot roodheid en blaarvorming.

 - Longbeschadiging, leidend tot longoedeem en ademproblemen.

 - Oedeem in verschillende organen zoals ledematen, longen, hersenen, testes.

 - Vernietiging van het beenmerg (vanaf 0,7 Gy). Hierdoor kan het lichaam geen witte bloedcellen meer produceren en krijgt het slachtoffer infecties en interne bloedingen.

 - Vernietiging van de cellen van het gastro-intestinale stelsel (vanaf ca. 10 Gy). Hierdoor kan het lichaam geen voedsel meer opnemen en sterft het slachtoffer aan ondervoeding.

 - Cardiovasculaire effecten en beschadiging van het centraal zenuwstelsel (vanaf 20-50 Gy).

Mensen die buiten rondwandelen maken geen schijn van kans en gaan dood.

Maarja, je hebt er gekken bij, maar lang doorlopen doen ze niet!

Deze post delen

Ik heb naar aanleiding van een aantal suggesties hier en naar aanleiding van een toenemende waarschijnlijkheid van een oorlog waarin wellicht nucleaire wapens worden gebruikt, een noodplan gemaakt.

Morgen ga ik nog wat dingen kopen zoals folie en tape, wat grote platen en extra water.

Ik deel het plan ook met mijn volwassen dochters die al op zichzelf wonen, zodat zij ook beter voorbereid zijn.

Grootste probleem is wel dat het heel goed mogelijk is dat een aanval plaatsvindt terwijl mijn zoontje van 5 op school is en mijn man op kantoor. (wel allemaal in zelfde woonplaats).

Ik heb daarom het noodplan van de school opgevraagd. Mijn man koopt water en wat voedselvoorraad speciaal voor op zijn kantoor.

Dat we gescheiden kunnen zijn bij een dergelijke ramp, is echt een doemscenario voor mij!!! brrrr.

Misschien hebben jullie hier wat aan: Ik heb een bondig overzicht gemaakt van relevante informatie.

Wat is radioactieve straling?

De verschillende soorten straling (schadelijke ioniserende stralling) hebben verschillende doordringende vermogens. Alfastraling (plutonium, helium) is het meest schadelijk, maar komt niet verder dan een paar meter door de lucht en wordt al tegengehouden door een vel papier. Bètastraling (jodium-131) komt iets verder, maar wordt al tegengehouden door een dun laagje metaal of normale kleding, door een betonnen muur komt het niet. Het grootste gevaar loopt men als de radioactieve stof het lichaam binnendringt. Daarom moeten alle gaten en kieren dichtgetaped worden.

Om gammastraling (van bijv. jodium, strontium, cesium en kobalt 60) tegen te houden zijn speciale maatregelen nodig: 6 centimeter lood, 10 centimeter ijzer of 33 centimeter beton houden ongeveer 95% van de gammastraling tegen. Bij een nucleaire aanval biedt dan ook zelfs een tank geen goede bescherming.

De meeste voorzorgsmaatregelen zijn er op gericht om radioactieve stoffen buiten de beschermde (en afgesloten) omgeving te houden. Er worden jodiumtabletten geslikt om te voorkomen dat het lichaam de radioactieve isotoop ervan opneemt. Jodiumtabletten werken dus ook alleen maar tegen radioactieve jodium! En niet tegen strontium of secium.

De halfwaardetijd van Jodium is 10 dagen, de halfwaarde tijd van strontium en cesium 1 tot 30 jaar!

De hoeveelheid gammastraling die je binnen hebt gekregen wordt gemeten in Sievert. Bij 5 SV is het 50% dodelijk, vanaf 1 Sv krijg je stralingsziekten. Of het wordt gemeten in Gray (Gy)=de geabsorbeerde dosis. Veel geigertellers zijn gekalibreerd met de gammastraling van een bepaald isotoop, bijvoorbeeld cesium-137 of kobalt-60. Alleen als de gammastraling van deze isotopen de telbuis zal raken zal de aangegeven waarde kloppen. Dit komt omdat GM buizen niet linear reageren op stralingsenergie. Tevens is de kalibratie alleen van toepassing voor gammastraling.

Een stralingsmeter met ionisatiekamers reageert op gamma en hoogenergetische bètastraling. Aangezien de gammastraling het gevaarlijkst is en door de muren heen kan komen lijkt mij dit het meest noodzakelijke om te meten. Echter, bij te hoge blootstelling is professionele medische hulp noodzakelijk! Je kunt zelf niet veel beginnen. Dus voorkomen is het devies!

attachment.php?attachmentid=21848&stc=1

En wat kun je doen om jezelf te beschermen?

Voorkomen van opname van radioactieve Jodium:

Jodiumpillen, of kaliumjodium, moet genomen worden vlak voor of zo snel mogelijk na de blootstelling aan straling. De dosis is afhankelijk van de mate van de straling, en verschilt ook per leeftijd.

Jodiumpillen worden aangeraden bij baby's, kinderen, tieners, zwangere vrouwen en borstvoedende vanaf 50 millisieverts per uur (5 centigray). De 'veilige' grens ligt op 100 millisieverts per uur.

De aanbevolen dosis:

•Baby's tot 1 maand: 16 milligram

•1 tot 36 maand: 32 milligram

•3 tot 12 jaar: 65 milligram

•12 tot 18 jaar: 65 tot 120 milligram, afhankelijk van de lengte

•Zwangere en borstvoedende vrouwen: 120 milligram

•Volwassenen: bij blootstelling aan meer dan 100 millisieverts: 130 milligram

Wanneer je in huis bent kun je in het midden van het huis, een ruimte zonder ramen zoveel mogelijk voor buitenaf afsluiten. ramen en deuren dichttapen, de ruimte bekleden met matrassen, boeken(kasten), en alles wat maar massa heeft. Je medicijnen-, voedsel- en watervoorraad erin + de nodige spullen om te warmen/koken/verlichten en te communiceren. minimaal 2 weken uitzitten...

(Heel summier, maar ik denk dat iedereen wel weet welke spullen en tools je moet hebben, ik bedoel, lucifers vergeet toch niemand? of een blikopener? :p )

attachment.php?attachmentid=21849&stc=1

attachment.php?attachmentid=21850&stc=1

• Leuk 2

Deze post delen

Even zomaar uit de lucht gegrepen:

Je zal terminaal zijn vol zitten met k en geen kans op genezing hebben dan zou ik als ik in zo'n situatie zou zitten toch een poging wagen, je hebt in zo'n geval niets te verliezen.

Dit is serieus beslist niet uit de lucht gegrepen!!:

Ik ben op m'n 8ste m'n zus van toen 12 jaar kwijt geraakt door een hersentumor. Dus ik weet donders goed waar ik over praat. En ik maak er ook geen geintje over.

Deze post delen

Even zomaar uit de lucht gegrepen:

Je zal terminaal zijn vol zitten met k en geen kans op genezing hebben dan zou ik als ik in zo'n situatie zou zitten toch een poging wagen, je hebt in zo'n geval niets te verliezen.

Dit is serieus beslist niet uit de lucht gegrepen!!:

Ik ben op m'n 8ste m'n zus van toen 12 jaar kwijt geraakt door een hersentumor. Dus ik weet donders goed waar ik over praat. En ik maak er ook geen geintje over.

Ik weet niets van zo'n situatie, maar je zal zeker gelijk hebben dat tot het einde de overlevingsdrang enorm is...

Lijkt me vreselijk trouwens wat je hebt meegemaakt...:(

Deze post delen

Ik weet niets van zo'n situatie, maar je zal zeker gelijk hebben dat tot het einde de overlevingsdrang enorm is...

Lijkt me vreselijk trouwens wat je hebt meegemaakt...:(

Yep maar ja het leven gaat door hoe hard het ook klinkt. Ben nu 24 weet sinds m'n 15de dat ik autisme heb. Maar ja ondanks veel shit toch overeind weten te blijven staan.

En sinds 2009 Novice Zendgemachtigd Zendamateur en bezig voor Full zendmachtiging.

Dus ik hobbel lekker door.sinds 2 maandjes woon ik zelfbegeleid in Alphen aan den Rijn.

• Leuk 1

Deze post delen

Interessant stuk

Fourth Turning - Politicians Driving The World Towards War

http://www.zerohedge.com/news/2015-11-29/fourth-turning-politicians-driving-world-towards-war

Moving Closer to Europe: ISIL Sets Its Sights on Expansion in Libya

http://sputniknews.com/africa/20151130/1030970081/libya-sirte-isil-base.html#ixzz3sxcPJSw2

-----------------------------------------

Superpower for Hire: Rise of the Private Military

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...