Ga naar inhoud
GENEGEERD

Middenklasse beter af met goud en zilver

Recommended Posts

huizenbubbel.jpg.1ff2969517621448c03f7e2d814c513f.jpg

De ontwikkelingen van deze tijd gaan voor de meeste mensen onzichtbaar en onwetend aan hen voorbij. We gaan langzaam maar zeker over op een andere maatschappij en welvaart. Enkele zaken op een rijtje. Zaken die rechtstreeks te maken hebben met het verdwijnen van de middenklasse. Helaas is de middenklasse goed voor 90% van bevolking en dus de grootste inkomstenbron van de overheid. Heel anders dan veel mensen denken hebben rijken zoals miljonairs wel veel eigen vermogen, maar geen abnormaal groot inkomen.

Lees verder op het Edelmetaal Blog: Middenklasse beter af met goud en zilver

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
En wat is een goed idee om als beginner aan te schaffen?

Alles wat je koopt is goed. Even de volgorde die ik zelf aanhoud ;

- Zorg voor je eigen woning. En kort je hypotheek in voor zover je spaarvermogen over hebt.

- Diversifieer je bezit. Dus als je bovenop het inkorten van je hypotheek nog spaarvermogen over hebt, investeer dan op regelmatige basis in goud. Heb je veel vermogen, dan koop je kleine staafjes van 100 g, is het minder, dan investeer je in gouden munten. De munten waar jij je goed bij voelt. Krugerands zijn altijd ok, Gouden Ponden, Napoleons en Vrenelis ook. Daarnaast zijn er ook de maple leafs die ik zelf aantrekkelijk vind.

- Zelf ben ik gestopt met het vrijwillig pensioensparen (in Vlaanderen krijg je hiervoor 25% belastingvoordeel voor maximaal 960€ per partner). Dit betekent dus 2000€ per jaar die je investeert voor de lange termijn. Persoonlijk vind ik het geen slecht idee om te starten met een bescheiden bedrag (bijvoorbeeld 10 of 20% van je spaargeld) en dan maandelijks voor een paar honderdjes bij te kopen. Zo krijg je over de lange termijn een aardig bedrag én koop je tegen een redelijke gemiddelde koers. Vanzelfsprekend kan je wat meer kopen als het dipt en wat minder als het piekt. Of soms kan je eens een jaartje je centen aan de kant zetten en een slagje slaan.

- Houding : Goud koop je niet om snel rijk te worden. Je koopt het om -als je oud en behoeftig bent- nog wat koopkracht te hebben of om je kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen te helpen als je kan. Dit betekent dat je het best ergens wegbergt en dan vergeet dat je het hebt. Niets is slechter voor je humeur dan dagelijks de koersen te volgen. Het vraagt een sterke maag om die houding aan te nemen en het duurt een tijdje voor je er aan went. Als je dan hoort over oorlogen, aanslagen, stijgende belastingen, dan voel je je beter. En geef het niet aan in je vermogensbelasting. Waarom zou je ook. Het is universeel en wereldwijd inruilbaar voor het geld van je keuze. De fiscus heeft er geen zaken mee.

- Veiligheid : Vanzelfsprekend bewaar je geen goud thuis en vertel je niemand hoeveel je precies hebt. Je bedenkt wel een slimme oplossing. (Denk aan het huren van een kluis bij een buitenlandse bank bijvoorbeeld ?)

- Cash : De overheid wil af van cash geld. In België al helemaal. Zelf vind ik het niet kunnen dat je tegenwoordig nog 0.5% risicovergoeding krijgt (intrest) en een risico van 100% draagt. Het lijkt me interessanter om baar geld (eventueel in valuta) beschikbaar te hebben. Ook dat bewaar je natuurlijk niet zomaar thuis.

Link naar reactie

....

- Houding : Goud koop je niet om snel rijk te worden. ......

Klopt, dat kan je enkel kopen als je een beetje rijk bent, althans koopkracht hebt en dat voor de toekomst wil vrijwaren voor jezelf of voor je nazaten.

Als je naar het verleden kijkt, kan je gemiddeld stellen dat iedereen die ooit goud kocht, na 20 jaar meer koopkracht had dan wanneer hij gewoon geld had aangehouden... Maar dat geldt voor veel niet verbruikers zaken. Hoe dan ook, als je op termijn risico wil spreiden en koopkracht behouden, moet je investeren ipv consumeren... en dat investeren moet je spreiden als je kan, dus met geld dat je eigenlijk over hebt. En wie heeft er de dag van vandaag nog geld over? Die groep wordt kleiner met de dag heb ik het gevoel.

Link naar reactie

Klopt, dat kan je enkel kopen als je een beetje rijk bent, althans koopkracht hebt en dat voor de toekomst wil vrijwaren voor jezelf of voor je nazaten.

Of als je ervoor kiest om vandaag minder te consumeren, met de hoop om later, als het nodig mocht blijken, iets meer te kunnen consumeren. Dat is alvast hoe wij het doen/deden. Als je weinig nodig hebt voel je je al gauw rijk(er). We weigeren slaaf te worden van materiële dingen.

Toen onze vrienden op reis gingen naar Australië, Brazilië of weet ik waar, waren wij aan het werk. Toen ons huis bijna afbetaald was, kwamen zij ons vragen hoe we het in godsnaam voor elkaar kregen om een eigen huis te kopen zonder hulp. Toen we hen vertelden dat we hun vakantiekaartjes kregen van de meest exotische bestemmingen terwijl wij een dagje naar zee gingen, dat we nooit op restaurant of café gingen, dat we geen grote Mercedes of BMW kochten, dat we het deden met afdankertjes van meubelen, dat we een gewone standaard laptop kochten ipv een state-of-the art-computer met toeters en bellen, dat we in de solden gingen winkelen, dat we geen vakman vroegen maar zelf knutselden, ... viel het kwartje en werd het stil ... .

Hoe verklaar je anders dat mensen met een ruim hoger inkomen dan ons niets overhouden en dat wij met een bescheiden inkomen nog altijd 25 à 35% sparen ? Eenmaal voorbij een bepaald punt waarbij je basisbehoeften zijn vervuld gaat het er niet om hoeveel je verdient maar hoeveel je uitgeeft.

Link naar reactie

@TheSilverMountain,

Ik kan mij vinden in de blog, op deze tekst na:

Het opgebrachte geld stroomt dan via belastingen naar de overheid en die gooit het weer weg aan allerlei onnodige zaken zoals overbodige subsidies aan Wakker dier, Greenpace, Meldpunt discriminatie en zo nog 1000 andere nutteloze graaiers.

Dat dit niet uw politieke kleur is mag duidelijk zijn, maar om subsidies nou als onnodig graaien te bestempelen, nou nee. Een theater-groep of festival kan niet leven zonder subsidies, mooie kunst kost gemeenschapsgeld, een mooi park kost gemeenschapsgeld, een stichting ter behoud van het weinig overgebleven natuur waar we allemaal wel van genieten als we er doorheen wandelen op zondag, dat kost nou eenmaal gemeenschapsgeld en zo kan ik doorgaan.

Maar zoals ik zei, de rest van uw stuk klopt, haal het weg bij de middenklasse, daar valt het meest te halen. (vanuit het perspectief van de overheid).

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat dit niet uw politieke kleur is mag duidelijk zijn, maar om subsidies nou als onnodig graaien te bestempelen, nou nee. Een theater-groep of festival kan niet leven zonder subsidies, mooie kunst kost gemeenschapsgeld, een mooi park kost gemeenschapsgeld, een stichting ter behoud van het weinig overgebleven natuur waar we allemaal wel van genieten als we er doorheen wandelen op zondag, dat kost nou eenmaal gemeenschapsgeld en zo kan ik doorgaan.

Mag ik het daar pertinent mee oneens zijn? Voordat er belastingen waren (ja, die tijd heeft nog bestaan) waren we niet arm, hadden we cultuur (denk je dat Shakespeare of Van Gogh subsidies kregen?) en werd dit betaald door de gegoede middenstand die mocht beslissen naar waar hun vrijwillige bijdrage ging... of het was volledig op particulier initiatief. Dus, om kort te zijn, belastingen zijn niet noodzakelijk, subsidies nog minder. Ga naar MINDER overheid en beter omgaan met inkomsten en er gaat een wereld van gelukzaligheid open.
Link naar reactie

En wat is een goed idee om als beginner aan te schaffen?

Van zilver verwacht men straks een grote stijging van de waarde, maar goud is ook zo goed als goud. :)

Wat mij betreft alleen fysiek goud os zilver en geen papieren aandelen.

Zilver is natuurlijk het goedkoopste.

En het huren van een kluisje bij welke bank dan ook is wat mij betreft een slecht idee.

Als de banken instorten zal waarschijnlijk ook de inhoud van je kluizen geconfisqueerd worden door de staat.

Bovendien bestaan er al plannen op op grote schaal bankkluisjes te gaan openen door de EU vanwege belasting zaken.

Link naar reactie

Ik heb nog steeds mijn bedenkingen met het kopen van goud of zilver. Stel ik ben begin en koop iedere paar maanden netjes voor een x bedrag/gewicht. Over een aantal jaar begint dat aardig op te tellen. Leuk maar hoe kom ik van de opgespaarde kilo's af als ik wil cashen voor bijv mijn oude dag? En krijg je dan wel waar voor je geld? Niet dat dalijk niemand mijn trouw opgespaarde kilos wilt kopen...

Ik heb het nietover het nut/belang van het gebruik van goud als ruilmiddel na een shtf.

• Leuk 1
Link naar reactie

De prijs van goud en zilver wordt ook door de industrie bepaald. Het zijn grondstoffen. Ik vraag me af of er nog veel grondstoffen gevraagd zullen worden als het fout gaat. Dat geld ook voor goud en zilver. Ik denk wel dat het in die zin veilig is, dat wanneer na de problemen de boel weer op de rit wordt geholpen en weer begint te draaien, het zeker weer geld op brengt.

Maar dat doet landbouwgrond ook...

Link naar reactie

@Nazdrovje, goud wordt al zeker zesduizend jaar als geld gezien, en kan dus wereldwijd omgewisseld worden voor fiat. Je kunt natuurlijk ook in euro's sparen, maar ik denk dat goud de komende duizenden jaren nog als waardevol gezien zal worden, of dat voor de euro (of dollar, yen, roebel) geldt is bijzonder onwaarschijnlijk.

@Wilve, in tegenstelling tot zilver is goud geen grondstof maar een monetair metaal. Als de economie inzakt neemt de vraag naar zilver af (door de industrie, misschien neemt de vraag juist toe omdat sommigen verwachten dat zilver weer een monetaire functie zou kunnen gaan vervullen), maar die van goud juist toe vanwege deze functie als waardeopslagmiddel en veilige haven. De prijs van goud is dus geenszins van de industrie afhankelijk.

Link naar reactie

Voor mij is toch vooral de opslag het grootste vraagstuk.

In de huidige maatschappij zie ik het allemaal wel werken, maar mocht er zich een ernstige situatie voordoen - waar velen hier toch voor preppen - dan is het nog maar de vraag of ik de bank fysiek kan bereiken en of de kluisjes nog intact zijn. Bovendien betekend het dat ik in zo'n situatie met al mijn goud over straat terug naar huis moet en het risico loop beroofd te worden.

Link naar reactie

D'r zijn weinig mensen die zo rijk zijn dat hun goud niet meer onder hun bed past. Mocht dit voor @foreigner het probleem zijn, dan stel ik gaarne opslagruimte ter beschikking. Ik doe geen zilver meer, de kilo's die ik heb daar heb ik mijn handen vol aan, elke verhuizing. En ik verhuis nogal wat, en wanneer SHTF en we gaan op de bugout-toer, dan neem ik een handjevol zilver mee, de rest is voor de eerlijke vinder...

Link naar reactie

@TheSilverMountain,

Ik kan mij vinden in de blog, op deze tekst na:

Het opgebrachte geld stroomt dan via belastingen naar de overheid en die gooit het weer weg aan allerlei onnodige zaken zoals overbodige subsidies aan Wakker dier, Greenpace, Meldpunt discriminatie en zo nog 1000 andere nutteloze graaiers.

Maar zoals ik zei, de rest van uw stuk klopt, haal het weg bij de middenklasse, daar valt het meest te halen. (vanuit het perspectief van de overheid).

Er zijn heel veel goede argumenten tegen overheidssubsidie, maar wat mij betreft is de belangrijkste en feit dat dit een vorm is van staatscensuur. Niet iedere kunstenmaker krijgt maar zo oneindig veel geld, de staat beslist wie wat krijgt. Dit is pure staatscensuur. Alle vormen van subsidie afschaffen!

Link naar reactie

Voor mij is toch vooral de opslag het grootste vraagstuk.

In de huidige maatschappij zie ik het allemaal wel werken, maar mocht er zich een ernstige situatie voordoen - waar velen hier toch voor preppen - dan is het nog maar de vraag of ik de bank fysiek kan bereiken en of de kluisjes nog intact zijn. Bovendien betekend het dat ik in zo'n situatie met al mijn goud over straat terug naar huis moet en het risico loop beroofd te worden.

Dus als "SHTF" dan ga je je edelmetalen wel allemaal thuis opslaan, maar nu vind je dat te gevaarlijk. Ik zou zeggen, tijd voor een volgend stapje in de bewustwording: zoek een goede plek (= niet in een bankgebouw, waar wel is jouw keus), praat er met niemand over en bewaar het daar. Hoef je er gelijk niet meer wakker van te liggen of iemand je kluisinhoud geconfisceerd heeft of niet.

Link naar reactie

Dus als "SHTF" dan ga je je edelmetalen wel allemaal thuis opslaan, maar nu vind je dat te gevaarlijk. Ik zou zeggen, tijd voor een volgend stapje in de bewustwording: zoek een goede plek (= niet in een bankgebouw, waar wel is jouw keus), praat er met niemand over en bewaar het daar. Hoef je er gelijk niet meer wakker van te liggen of iemand je kluisinhoud geconfisceerd heeft of niet.

Het is ook mogelijk om het edelmetaal op te laten slaan bij AmsterdamSafe ; www.amsterdamsafe.nl.

Belangrijke voordelen van AmsterdamSafe:

• Al het goud ligt 100% gealloceerd opgeslagen.

U ontvangt een bewaarovereenkomst waarop precies staat hoeveel goudbaren er in uw safeloket liggen. Iedere klant heeft een uniek klantnummer dat is gekoppeld aan een uniek safeloket.

In het geval dat u zelf goudbaren aanlevert die opgeslagen mogen worden dan kunnen we op de bewaarovereenkomst tevens de serienummers van de goudbaren noteren.

U kunt alleen verkopen per goudbaar, dus niet per gram. Stel dat u 10x 100 gram goud heeft liggen, dan kunt u dus alleen per 100 gram goud verkopen. En niet bijvoorbeeld per 39,50 gram.

• Wij bieden een terugkoopgarantie van 98% van de goudprijs.

Op http://www.inkoopedelmetaal.nl staan onze biedprijzen vermeld. Mocht u in de toekomst het goud willen verkopen, dan wordt op deze website aan de hand van de dan geldende goudprijs berekend wat wij daarvoor kunnen bieden.

Ongeacht de hoogte van de goudprijs en ongeacht het volume dat u aanbiedt bieden wij altijd 98% van de dan geldende goudprijs.

• Al het opgeslagen edelmetaal is volledig verzekerd

De verzekeringspolis is afgesloten tussen u en de verzekeraar. Bij een faillissement van AmsterdamSafe heeft dit dus geen nadelige gevolgen voor uw goudbezit, aangezien u zelf rechtstreeks contractpartij bent met de verzekeraar. Dat is erg belangrijk naar onze mening, aangezien u anders afhankelijk bent van één of meerdere tussenschakels.

Belangrijk hierin is dat de verzekeraar in het geval van calamiteiten uitbetaald in natura, dus in goud en zilver, niet in euro’s. U krijgt dus exact het aantal goudbaren terug wat u in opslag heeft gegeven.

Het goud is zelfs verzekerd tegen confiscatie. In het geval van confiscatie keert de verzekeraar hetzelfde aantal goudbaren uit in een alternatieve locatie in het buitenland.

• Opslag is op Marechaussee gebied op Schiphol

Dit is een zeer goed beveiligde omgeving, maar ook goed toegankelijk. Op afspraak kunt u altijd langskomen om het goud weer op te halen. Ook bieden wij de mogelijkheid om goud te versturen of op te halen met onze prive koerier.

• Wij zijn een betrouwbare partij.

Amsterdam Safe beschikt over een vergunning van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) voor het aanbieden van goud en zilver als beleggingsobject.

• Periodieke audit door Ernst & Young

Meerdere malen per jaar worden alle safeloketten gecontroleerd door de accountants van EY. Tenminste één keer per jaar ontvangt u – rechtstreeks – rapport van de bevindingen van deze audit.

Zo wordt vastgesteld door Ernst & Young welke goudbaren in uw kluis liggen opgeslagen.

Link naar reactie

Goudprijs stijgt naar recordhoogte in Argentinië

31-07-2014 05:22:40

In een jaar tijd is de waarde van de Argentijnse peso bijna gehalveerd ten opzichte van de dollar, waardoor het land in grote problemen is gekomen. Deze week slaagde de regering van Argentinië er niet in de rente te betalen over $13 miljard aan dollarleningen, waarmee het land officieel in ‘default’ is gegaan.

Het Latijns-Amerikaanse land moest $539 miljoen aan rente betalen aan een groep hedgefondsen, maar kon niet met het geld over de brug komen. Dertien jaar geleden slaagde de regering van Argentinië er ook al niet in haar schulden in dollars te betalen, met een grote economische crisis tot gevolg. De waarde van de Argentijnse peso – ooit gekoppeld aan de dollar – zakte in elkaar en spaarders leden grote verliezen.

Het is de vraag of er vandaag de dag opnieuw een devaluatie uitgevoerd zal worden om de economie weer op gang te brengen. Spaarders beginnen zich al te roeren, getuige de explosieve stijging van de Argentijnse aandelenmarkt sinds de zomer van vorig jaar. Stond de Merval index eind juni 2013 nog op iets meer dan 3.000 punten, op het moment van schrijven noteren we een koers van ruim 8.200 punten. Dat is bijna drie keer zoveel in iets meer dan een jaar tijd.

Goudprijs omhoog

De waardedaling van de munt is vervelend voor spaarders die hun geld op een bankrekening laten staan, maar niet voor spaarders die stelselmatig goud kopen. Keer op keer als de munt van een land in een vrije val raakt laat goud zien dat het koopkracht weet te behouden. Terwijl de goudprijs in dollars met ongeveer dertig procent onderuit ging sinds september 2011 is de prijs in Argentijnse peso juist met bijna veertig procent gestegen.

De volgende grafiek laat de koersontwikkeling van goud zien in zowel Amerikaanse dollars als Argentijnse peso. Wordt een valuta sterker, dan is de noodzaak om goud te bezitten minder groot. Maar zodra er een valutacrisis oplaait, bewijst goud een goede bescherming te bieden van het vermogen. Fysiek goud kent geen tegenpartij risico en heeft ook geen valutarisico. Heeft u het gekocht in een bepaalde valuta die over een aantal jaar veel minder waard is, dan krijgt u nog steeds de volledige prijs voor uw goud uitbetaald in een andere valuta of uitgedrukt in tastbare bezittingen.

https://www.goudstandaard.com/nieuws

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...