Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het voorbeeld van Lewieke


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Na het lezen van een topic van @lewieke ben ik zelf gaan nadenken over mijn vervoermiddel.

Ik rij (reed) met een dikke Chevy Suburban V8 5,7 L Vortec.

Imposante ketel dat was het wel maar zuipen tegen de sterren op....Zelfs op LPG rijden is 20-25 L/100km nog steeds veel en eigenlijk niet meer van deze tijd en een prepper niet echt waardig ..

Lpg kan je al niet gaan preppen want dat wordt heel gevaarlijk en is verboden..

Ok de Chevy gaat op 2dehands en uiteindelijk een koper...

Ik ga de dag erna de auto keuren voor verkoop maar wordt afgekeurd op CO...

Damn....ik heb er zoveel ingestoken dat ik het meer dan moe ben en biedt deze dan maar aan te koop zonder keuring..

Er komt een voorstel binnen ...

Een man wil zijn Citroen Nemo 1,4 diesel ruilen.

Ik ga zien en ben verkocht...

De man is een real american car lover en dat zie je...

We doen de deal ...maken papieren op en ben nu de trotse eigenaar van deze leuke en heel erg zuinige wagen...

Hier in het dorp een gemiddelde van 2,7 liter en op de snelweg rond de 115 km/u zit ik aan 4,7 verbruik.

Het is een lichte vracht...2 zetels vooraan en betaal enkel 80 euro taks per jaar en geen BIV ( belasting in verkeerstelling).

Mijn verzekering daalt met meer dan de helft en mijn brandstofkost wordt per maand gehalveerd...

Ik heb veel te lang gewacht voor deze stap te zetten.

Dat is ook een deel preppen en de brandstof (diesel) kan ik makkelijk een paar 100 liter wegzetten in mn ruimte.

 

Ok het is geen chique bak, geen race-machien maar.......dat hoeft helemaal niet.FILE0010.jpg.a85168898eb001eb607dc379a4a72bce.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@tom666

 

Tom, gefeliciteerd met je beslissing. Je zal zelf zien dat je er alleen maar wel bij vaart. Je hebt net een stuk vrijheid gekocht. Je betaalt minder belasting en houdt per saldo meer over voor belangrijke dingen in het leven. Je brandstofverbruik daalt, de winst kan je verder investeren in een lagere energieafhankelijkheid, je verzekering wordt goedkoper en je kan je geliefden eens van een extraatje voorzien. Wil je je toch nog voorbereiden en een voorraad brandstof opslaan dan kom je met veel minder veel verder. Ook dat is een besparing. Je bent net minder slaaf geworden. Je kàn nu minder werken omdat je gewoon minder nodig hebt.

 

Het heeft me jaren gekost om die stappen te zetten. Ik reed met snelle Audi's en VW's met flink wat vermogen. Vandaag met een zuinige Renault met kleine motor (maar nog niet zo zuinig als die van jou!) Terwijl we vroeger twee (en op een bepaald ogenblik zelfs jaren 3 voertuigen hadden (voor 2 rijbewijzen).

 

Een kans die nu nog voor je open ligt, ik leg het even kort uit als je me niet te aanmatigend vindt, is ook nog slim gebruik maken van je auto. Rij zuinig, gebruik hem alleen als het echt niet anders kan en ik zou 'm persoonlijk voorzien van een minifiets met elektromotor. Je moet snel even naar de stad. Parkeert 'm aan de rand en bespaart parkeergeld, je springt op je elektrische minifiets en gaat zonder files recht op je doel af. Sneller, goedkoper, flexibeler. Misschien krijg je zelfs nog een fietsvergoeding (in het kader van woon-werkverkeer) of een belastingvoordeel, zoek het maar eens uit.

 

Zou het toeval zijn of niet. Maar dit type van auto heb ik ook bekeken bij mijn aankoop. Hij viel wat te klein uit voor mijn gezinssamenstelling maar ik vind 'm persoonlijk mooi. Je bent geen patser met zo'n auto maar wie is er dan slimmer ? Ik troost me met het idee dat ik niets moet bewijzen aan anderen. Wie daar niet mee om kan, die stapt maar vrijwillig uit mijn vriendenkring (en dat zijn er veel meer dan je zou denken). Prestige telt niet (meer) voor mij. Ik heb beide kanten gezien. Periodes in mijn leven waar ik met geld kon gooien en nu wat krapper. Je wordt er alleen maar een beter mens van, je leert je vrienden écht kennen, je wordt relaxter, je hebt tijd voor je geliefden, ... . Het idee dat ik toch een beetje het verschil heb gemaakt, dat geeft me een ongelooflijke boost en is zowat het mooiste compliment wat ik ooit gekregen heb. Bedankt daarvoor !

 

PS. Die 2.7 l in het dorp. Weet je dat zeker ? Dat is wel heel erg laag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Zo zie je maar dat sommige verhalen echt wel tot inspiratie aanzetten. Zoals je zei...in een Chevy ben je krachtpatser in het verkeer maar WTF cares....

Ik voel nu net alsof er 1000 kg van mn schouders is gevallen...Veeeeel minder brandstof...enz enz en hopelijk veel minder onderhoudskosten ook maar dat zal normaal gezien wel het geval zijn.

De 2,7 l in het dorp is idd juist...bij constante snelheid 50km/u op recht stuk haal ik dit...de straat verder mag je 70 en daar in 4e zit ik rond de 3l.

Ik ben een heel rustige rijder en dat scheelt natuurlijk ook..

Van die elektrische fiets....dat speelt al een tijdje in het hoofd maar nu eerst terug wat centjes verdienen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Zo zie je maar dat sommige verhalen echt wel tot inspiratie aanzetten. Zoals je zei...in een Chevy ben je krachtpatser in het verkeer maar WTF cares....

Ik voel nu net alsof er 1000 kg van mn schouders is gevallen...Veeeeel minder brandstof...enz enz en hopelijk veel minder onderhoudskosten ook maar dat zal normaal gezien wel het geval zijn.

De 2,7 l in het dorp is idd juist...bij constante snelheid 50km/u op recht stuk haal ik dit...de straat verder mag je 70 en daar in 4e zit ik rond de 3l.

Ik ben een heel rustige rijder en dat scheelt natuurlijk ook..

Van die elektrische fiets....dat speelt al een tijdje in het hoofd maar nu eerst terug wat centjes verdienen...

 

De kwestie is dat je die fiets sneller terugverdient dan je geld kan sparen. Ik bouw ze zelf om, dat scheelt een slok op de borrel en je hebt de beste batterijen. Zelf kies ik voor LifePo4, dat zijn hele dure batterijen maar ze doorstaan vlot 1000 laadcycli wat ze tot 2.5x goedkoper maakt per laadbeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Zo zie je maar dat sommige verhalen echt wel tot inspiratie aanzetten. Zoals je zei...in een Chevy ben je krachtpatser in het verkeer maar WTF cares....

Ik voel nu net alsof er 1000 kg van mn schouders is gevallen...Veeeeel minder brandstof...enz enz en hopelijk veel minder onderhoudskosten ook maar dat zal normaal gezien wel het geval zijn.

De 2,7 l in het dorp is idd juist...bij constante snelheid 50km/u op recht stuk haal ik dit...de straat verder mag je 70 en daar in 4e zit ik rond de 3l.

Ik ben een heel rustige rijder en dat scheelt natuurlijk ook..

Van die elektrische fiets....dat speelt al een tijdje in het hoofd maar nu eerst terug wat centjes verdienen...

 

3L diesel vs 20L LPG, de rekening is snel gemaakt natuurlijk als je enkel jezelf en maximaal 1 passagier moet vervoeren en geen zware lasten trekken.

Als je onderhoud LAAT doen, is de Renault natuurlijk stukken goedkoper. En je kan inderdaad zelf extra brandstof bewaren of meenemen indien gewenst,

wat met LPG eigenlijk niet legaal kan.

 

In jouw geval een stap in de gewenste richting, proficiat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3L diesel vs 20L LPG, de rekening is snel gemaakt natuurlijk als je enkel jezelf en maximaal 1 passagier moet vervoeren en geen zware lasten trekken.

Als je onderhoud LAAT doen, is de Renault natuurlijk stukken goedkoper. En je kan inderdaad zelf extra brandstof bewaren of meenemen indien gewenst,

wat met LPG eigenlijk niet legaal kan.

 

In jouw geval een stap in de gewenste richting, proficiat.

 

Idd ..zware lasten....neen.

Deze wagen dient vooral om naar het werk te gaan en de 100 dingen met te doen waar ik altijd met bezig ben.

Onderhoud doe ik zelf ( altijd)...ik heb het niet zo voor garages..(65 euro per uur :eek: )

Vandaag de verzekering ontvangen ...oelalalallaaaa stukken goedkoper...enz enz...het werd tijd.

Dus het verhaaltje klopt helemaal.

@Geert.....dit zijn idd ook heel handige wagens waar in feite heel veel met kan gedaan worden.

Ik hoor nu officieel bij de kleintjes op de weg :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd ..zware lasten....neen.

Deze wagen dient vooral om naar het werk te gaan en de 100 dingen met te doen waar ik altijd met bezig ben.

Onderhoud doe ik zelf ( altijd)...ik heb het niet zo voor garages..(65 euro per uur :eek: )

Vandaag de verzekering ontvangen ...oelalalallaaaa stukken goedkoper...enz enz...het werd tijd.

Dus het verhaaltje klopt helemaal.

@Geert.....dit zijn idd ook heel handige wagens waar in feite heel veel met kan gedaan worden.

Ik hoor nu officieel bij de kleintjes op de weg :p

 

Je hoort niet bij de kleintjes. Je hoort bij de verstandigen. En de jouwe is betaald. Heel veel patserbakken niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnet gaan tanken voor de eerste keer vol.

De radius geeft 900 km aan met een tankinhoud van 45 Liter berekent op de gemiddelde snelheid van de vorige eigenaar die rond de 5,5 liter zat.

Ik rij gemiddeld rond de 4 a 4,6...

Lijkt me zeker niet slecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verstandige stap heb je hier gezet! Ook mijn hart ligt bij Amerikaanse auto's. Het geluid, de looks, geweldig! Alleen zijn deze bolides echt niet voor Nederland berekent en bedoelt :) Mijn laatste amerikaans was weliswaar een Europees model (Chrysler PT Cruiser) en heb daar vorig jaar afscheid van genomen. Overgestapt naar mijn kleine kanarie (Renault Twingo). 1200cc en trekhaak.

 

In combinatie met mijn vouwwagen en een vierkoppig gezin is deze eigenlijk net te klein, maar met wat improvisatie en slim laden krijg ik toch een hoop mee (wie heeft mij toen zien aankomen rijden op SC Gilze :D)...

 

Ik wens je veilige kilometers toe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Communicator

Idd de Amerikaanse bolides maken hun eigen sound..net als mn Harley een aantal jaren terug.

Maar verder nagedacht vond ik als prepper en als natuurliefhebber dat dit olieproduct verslindend monster niet echt meer van deze tijd was.

Ik rij nu een week met mijn Nemo en ik heb plezier voor 100 man.

Het is zo veelzijdig ,wendbaar ,licht en eigenlijk heel rustgevend om met te toeren dat ik het nooit meer wil missen.

Ik beleef echt groot plezier aan dit wagentje.

Achter de zetel hangt het metalen net (2-zit- en daar hangt al redelijk wat tegen van mn materiaal...touw , zwaailicht ,startkabels, led lamp ,bindkabels enz enz..mn bak met olie , koelwater , ruitensproeivloeistof...

Achter de zetel hangt de leatherman enz enz ..echt mijn wagentje....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
We zijn nu een end verder. Heb je een zicht op je besparing ?

 

De besparing loopt snel op.

Zo betaalde ik voor mijn Chevy bijna 600 euro verzekering per jaar.

Voor deze citroën betaal ik slechts 300 euro en ik heb nog steeds mijn 2 jokers.

Tanken met de Chevy kostte mij per maand zo ongeveer 290 euro per maand .

Nu kost mij dat slechts 100 euro.

Taks voor de Chevy was niet zo duur ...149 euro

Maar voor de Nemo is dit maar 80 euro.

Onderhoud doe ik altijd zelf. Toch was dat voor de Chevy een slordige 150 euro en voor mijn Nemo-tje slechts 60 euro . Dit gebeurt bij mij elke 5000 km. Ik verzorg mijn materiaal als de beste.

Ook de Chevy was een oude ketel waar ik elke week wel een kost aan had...de Nemo tot nu toe (164000 km) NIKS...hout vasthouden.

Zo zie je maar dat een kleine wagen wel degelijk opbrengt ;

En wat daar allemaal in kan...hahahahha dat hou je niet voor mogelijk. Deze zijn gemaakt om een Europallet in de vervoeren dus er is echt heel veel ruimte en je kan vrij hoog stapelen dus.

Ik ben heel erg tevreden over deze..

Ik moet wel elke vrijdag om de 14 dagen van auto wisselen met mijn vrouw om de kinderen te gaan halen in Gent want in de Nemo zijn slechts 2 plaatsen;

Voor de rest doe ik alles met mijn Nemo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De besparing loopt snel op.

Zo betaalde ik voor mijn Chevy bijna 600 euro verzekering per jaar.

Voor deze citroën betaal ik slechts 300 euro en ik heb nog steeds mijn 2 jokers.

Tanken met de Chevy kostte mij per maand zo ongeveer 290 euro per maand .

Nu kost mij dat slechts 100 euro.

Taks voor de Chevy was niet zo duur ...149 euro

Maar voor de Nemo is dit maar 80 euro.

Onderhoud doe ik altijd zelf. Toch was dat voor de Chevy een slordige 150 euro en voor mijn Nemo-tje slechts 60 euro . Dit gebeurt bij mij elke 5000 km. Ik verzorg mijn materiaal als de beste.

Ook de Chevy was een oude ketel waar ik elke week wel een kost aan had...de Nemo tot nu toe (164000 km) NIKS...hout vasthouden.

Zo zie je maar dat een kleine wagen wel degelijk opbrengt ;

En wat daar allemaal in kan...hahahahha dat hou je niet voor mogelijk. Deze zijn gemaakt om een Europallet in de vervoeren dus er is echt heel veel ruimte en je kan vrij hoog stapelen dus.

Ik ben heel erg tevreden over deze..

Ik moet wel elke vrijdag om de 14 dagen van auto wisselen met mijn vrouw om de kinderen te gaan halen in Gent want in de Nemo zijn slechts 2 plaatsen;

Voor de rest doe ik alles met mijn Nemo.

 

Je zal het je niet beklagen. Ik ben een topicje aan het maken waarin ik onder andere de toekomstige brandstofprijs voorspel. Moet je straks maar eens gaan bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...