Ga naar inhoud
GENEGEERD

Primitive/ancient / historisch leven


JEREMIAH90

Aanbevolen berichten

Het valt me op dat over primitieve leefmethode of lokale leefmanieren van bevolkingsgroepen van vroeger hier nog niet een topic heeft.

(Buiten die paleo links :) )

 

Maar over de pioniers hun leefmethode , middeleeuwen en geschiedenis de mensen hun leven .

Misschien dat het Prep-ideeën geeft :)

 

18de eeuw:

 

Romeins transport"rugzak" :

 

Er zijn ng meer maar kan ze nu niet posten

 

Grtz. JEREMIAH90

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat lijkt me een leuk idee, om hier meer over uit te zoeken.

Dit weekend van @Geert gehoord hoe vroeger aardappels in een kuil in de grond werden opgeslagen, alleen Geert's verhalen over vroeger zijn al heel leerzaam.

Laten we dit draadje daarvoor gebruiken, ik hou van geschiedenis, en vooral hoe gewone mensen toen leefden.

Onderverdelen in prehistorie, middeleeuwen, en kort geleden misschien ?

 

Een en ander is zeker al voorbijgekomen, maar hier verzamelen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps: vooral het survivalfood en de 21 century serie is ook interessant :) hij richt zich vooral ook op dat pioniersgedeelte dan :)

@Amazing Dree: dat verhaal van Geert over die kuil met aardappelen doet me denken over een stuk tekst over de Oude Belgen , daarin maakten ze een bewaarkluis of spijker voor graan.

 

Het boek heet : De Oude Belgen

Schrijver: Udo Janssens

ISBN: 978 90 433 2646 8

Hij gaat over de Kelten hun dagelijks leven dieper in :)

 

Video's :

- Carla's the great depression cooking

OK het is niet oud maar ze weet recepten te geven die ze in de great depression maakte.

 

- de Ray Mears Wild Food en Bushcraft series

 

Er komt ng...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige terughoudendheid heb ik met dat primitieve leven, van tijden terug dat de mensen toen helemaal niet oud werden. Tegenwoordig is er zoveel kennis op het gebied van gezonde voeding, enz, daar probeer ik mij meer op te richten.

 

Wel interessant hoe ze vroeger toch nog een leeftijd van gemiddeld 40 jaar wisten te behalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JEREMIAH90

Bedankt voor de boekentip. Ga ik zeker een keer lezen.

 

Paar jaar geleden naar Archeon geweest, daar doorloop je de geschiedenis vanaf de prehistorie totaan de late Middeleeuwen, erg interessant.

Je ziet dan de manier van leven door gewone mensen, en de ontwikkelingen erin. Erg leuk met kinderen.

@Ronin Kogaratsu

Begrijp wat je bedoelt, maar wanneer SHTF, zullen vele moderne middelen niet meer beschikbaar zijn, dus handige weetjes en manieren om bv. landbouw te bedrijven, kruiden medicinaal te gebruiken, houdbaarheid van voedsel te vergroten, jagen en vissen, zullen onze overlevingskansen wel vergroten.

Ze zeggen: kennis is macht, in deze zou je kunnen zeggen: kennis is kracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zwager zijn vader is 2 jaar terug gestorven . 92 is hij geworden en leefde lijk 100 of 150 jaar terug . Alles wat hij at was van eigen kweek en jacht of wat hij kocht bij een buurman landbouwer . De man is nooit ziek geweest dronk elke dag jenever en rookte tabak uit eigen tuin . Van hem heb ik veel geleerd .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 5 maanden later...
Gast Heksenboot

 

middeleeuws smeden in nederland

 

 

docu over iron tools =)

 

Ijzer maken en smeden, die ken ik. Mooi filmpje.

Dat wil ik nog wel eens op de SHTF methode doen. Staal maken van autowrakken. :p

 

Mooie links weer, thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Terug naar vroeger ?

 

In het Brabantse Dongen is er 'de ijzertijdboerderij'.

 

http://www.ijzertijdboerderij.nl/

 

Zelf ben ik er nog nooit geweest, maar lijkt me leuk om eens een keer te bezoeken.

 

Ik zat net weer op die site van de hun en wilde het al plaatsen met de vraag of hier mensen interesse in hebben om in bijv. April eens een zaterdag te gaan kijken.

Zie dus dat jij ook graag er een keer naar toe wil en weet uit een ander draadje dat @Amazing Dree dit ook leuk vind, dus bij deze peerke zullen we dit dan maar eens gaan doen dan?

Mochten er nog meer mensen het leuk lijken om hier eens te gaan kijken, zet het hier of laat ff wat weten.

ze zijn alleen zaterdagmiddag open vanaf april of met een groep van min. 14 mensen op afspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leven net zoals vroeger is denk wel efficienter ,rustiger en socialer.

Ze leefden vroeger zelfvoorzienend en leefden niet zo haastig dan nu.

De Romeinse manier van leven lijkt me prima ,uiteraard niet het oorlog voeren.

Ik wil wel eens naar Archeon toe.

Vrijdag was de film Asterix en Obelix ,hun manier van leven is ook niet zo'n slecht idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat net weer op die site van de hun en wilde het al plaatsen met de vraag of hier mensen interesse in hebben om in bijv. April eens een zaterdag te gaan kijken.

Zie dus dat jij ook graag er een keer naar toe wil en weet uit een ander draadje dat @Amazing Dree dit ook leuk vind, dus bij deze peerke zullen we dit dan maar eens gaan doen dan?

Mochten er nog meer mensen het leuk lijken om hier eens te gaan kijken, zet het hier of laat ff wat weten.

ze zijn alleen zaterdagmiddag open vanaf april of met een groep van min. 14 mensen op afspraak.

 

 

Dat zou ik wel zien zitten...kan niet mis gaan .

Is hier maar 77 km vandaan dus nu ook niet zo heel erg ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke top tom, ik kom bijna langs jou op de heenweg, dus kleine moeite om je ff thuis op te halen:)

 

Cool !! Ok das meegenomen maar afhankelijk welke dag dit is kan het zijn dat hier het hele gezin zal gaan en dan moet ik zelf rijden want dan zijn we met 6 :eek:

Ik zie wel welke datum dit wordt en dan spreken we verder af.

 

Gaat leuk worden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het onderwerp wel interessant maar als het dan alleen maar wordt zoals het nu voor 80% is: linkjes naar youtube of zo , laat dan maar zitten.

 

Als je zoals @Geert uit ervaring kan spreken is dat (mijns inziens) nuttiger.

Of melden dat er een goede serie op tv loopt over vroeger zoals de BBC serie over kastelen bouw en middeleeuws boeren. Of boeren tijdens ww2.

 

Aardappels inkuilen is toch niet zo speciaal ? Of wordt ik nu echt oud ? Onze buurman had in zijn bijkeuken en in de shcuur een soort keldertje gemaakt. Voor de kweekpotten en voor de aardappels. Zolang je aardappels droog en vorstvrij houd kan je ze heel lang bewaren. Heel normaal dat de aardappelboer een mud aardappelen kwam brengen.

 

In plaats van youtube: bezoek eens een historisch msueum, openlucht museum oid. Daar kan je veel leren. Zeker als er ook workshops en demonstraties gegeven worden. Je hebt hier ook een historische vereninging die oude ambachten in ere houd. Kan je veel van leren. Meer dan van een youtubje van wie dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens naar hoe het eraan toe gaat bij Afrikaanse en Arabische, daar gaan veel dingen nog steeds redelijk primitief. Ook de armsten in Azië en zelfs richting het oosten van de EU gaan dingen nog vaak op primitieve wijze.

 

Dat wij nu allemaal een auto, mobieltje en computer hebben en de kans op een opleiding is voor ons normaal goed. De armsten van de armsten die hebben gewoon niets anders en doordat ze zich niet ontwikkelen wordt het gat met de rijke landen steeds groter.

 

Niet eens heel ver van ons vandaan gebruiken mensen nog lastdieren voor het vervoer. Hier zetten we de thermostaat op 20 graden en in landen als Hongarije stoken ze nog hout of kolen en heeft iedereen zijn eigen moestuintje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja juist maar daarvoor zijn we prepper.

Ik ben bijna elke dag een moment met mn hout bezig om te stoken , stapelen , zagen , voorziening voor komende winter..

Als je een beetje verstand gebruikt moet je snappen dat niet alles zomaar is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal met wim eens.

you tube is er voor de "luie mens " , ja ben er zelf ook wel schuldig aan.

besteed liever wat meer tijd aan de musea of de oudere mede mens.

zelf heb ik verschrikkelijk veel geleerd van een oudere man.

het werken met paarden , vee respecteren , kippen konijnen slachten , verbouwen van groenten en aardappels op een normale manier , fokken met kippen konijnen fazanten , werken met wat de natuur biedt dus geen bezemsteel halen in de winkel maar uit de boswal

inkuilen van aardappels was een normaal iets , de rode kool die er teveel was werden er gewoon op de kop met blad en al bijgezet.

ook 2 vrijgezelle broers hebben mij veel bijgebracht.

ondanks de "moderne" tractor leven met de natuur

de boerderij stond midden in het bos.

de landerijen lagen overal in het bos.

studentenweg bij diever , de broeken bij de kale duinen en zo nog wat meer mooie gebieden

er is zo veel kennis in de wereld probeer het te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...