Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lichtgewicht, last of zegen?


jd1109

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

 

Laatst zat ik te denken over hoe het zou zijn om voor een langere tijd weinig eten te hebben, terwijl je grote afstanden zou moeten afleggen om in veiligheid te blijven. Ik zelf ben vrij mager en ik heb eigenlijk niet snel honger vergeleken met andere mensen in mijn omgeving, dit zou in mijn voordeel kunnen werken omdat ik weinig lichaamsgewicht hoef te dragen, ik ben hierdoor ook redelijk snel en wendbaar. Toen ik verder ging met mijn analyse bedacht ik mij dat als ik een langere tijd weinig eten binnen krijg dat mijn lichaam het misschien eerder zou kunnen opgeven dan iemand met een vetreserve. Ik weet niet of dit ook echt waar is, of dat mensen met meer vet alles net zo lang volhouden! Hoe denken jullie hierover?

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

 

Grt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik persoonlijk heb de aanleg voor een zeer grove bouw maar ben langere tijd erg mager geweest door het vele pesten op de basisschool waar ik zelf tot op de dag van vandaag nog wel wat last van heb maar ik moet wel zeggen dat sinds ik wat meer weeg ik me veel sterker en gezonder voel. maar hierin is iedereen natuurlijk anders. het is wel zo dat als je meer vetreserves hebt je minder snel zal sterven van de honger verder is het ook zo dat je spieren minder aangetast worden als je meet vetreserve hebt maar nogmaals iedereen is hierin anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens hongerstakingen is gebleken dat mensen met meer vet dit langer kunnen verdragen (mits de vochtopname hetzelfde blijft).

 

 

 

Zodra het lichaam klaar is met de vetcellen zal het pas het spierweefsel tot zich nemen. Mensen met meer vetcellen hebben dus een voordeel m.b.t. dunnere mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste preppers,

 

Laatst zat ik te denken over hoe het zou zijn om voor een langere tijd weinig eten te hebben, terwijl je grote afstanden zou moeten afleggen om in veiligheid te blijven. Ik zelf ben vrij mager en ik heb eigenlijk niet snel honger vergeleken met andere mensen in mijn omgeving, dit zou in mijn voordeel kunnen werken omdat ik weinig lichaamsgewicht hoef te dragen, ik ben hierdoor ook redelijk snel en wendbaar. Toen ik verder ging met mijn analyse bedacht ik mij dat als ik een langere tijd weinig eten binnen krijg dat mijn lichaam het misschien eerder zou kunnen opgeven dan iemand met een vetreserve. Ik weet niet of dit ook echt waar is, of dat mensen met meer vet alles net zo lang volhouden! Hoe denken jullie hierover?

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

 

Grt

 

Duursporters zijn altijd reatief mager dus dit is wel de beste lichaamsbouw om lange afstanden te lopen.

 

Met 20KG gevriesdroogd eten/noten/eipoeder heb je voor een maand eten bij je, lijkt me iets efficienter dan een bierbuik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Magere mensen die hoge inspanningen doen moeten sneller bijtanken . Zwaardere mensen zoals ik hebben dan weer sneller en honger gevoel . Vorige donderdag weegde ik voor het eerst in 2 jaar onder de 90 kg jammer dat het van korte duur was . Ik kan gemakkelijk vele dagen na elkaar met een snee brood overleven . Maar daarna eet ik een paard de rug uit . ( bij wijze van spreken )

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik rond de 20 was woog ik slechts 64 kg (1.75m) en had regelmatig de ervaring mij af en toe wat flauw te voelen. Vanaf mijn dertigste begon ik zwaarder te worden tot zelfs bijna 80, maar had niet meer die flauwtes. Nu zit ik rond de 75, wat voor mij nog steeds wat teveel is (buikje) maar het voelt nog steeds beter dan het ondergewicht dat ik ooit had. Wat reserves voelt voor mij iig beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[ATTACH=CONFIG]11593[/ATTACH]

 

Fedor, traint als een paard, een van de beste sport mma vechters ooit. Hij vecht altijd met een buikje, maar conditie als een paard. Een echte endomorph.

Tijdens een oefening met amerikanen kregen veel amerikanen met hun afgetrainde lijven last van onderkoeling. Een beetje spek biedt wel iets bescherming tegen de kou.

 

Voor lange afstanden is een mager en pezig lichaam denk ik ideaal, als ectomorph

 

Als allrounder ben je het beste af met een mesomorph lichaamsbouw denk ik.

 

@jd1109 slank en wendbaar en pezig kan enorm grote resultaten geven hoor! Ken een schriele pezige jongen die best man geworden is van een opleiding bij lmb.

 

 

 

Vooral blij zijn met je aangeboren type lichaamsbouw, soms zie een ecto die een endo wil worden en heel geforceerd met allerlei gedoe een zwaargewicht wordt, maar blijft altijd een zwakkere dan een echte endomorph.

 

Andersom zie je een echte endomorph die zich helemaal suf traint om een schriele ecto te worden.. Werkt niet.

 

Blink juist uit in je eigen type bouw.

 

En ja lange afstanden worden gelopen door zowel ecto meso en endo 's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens hongerstakingen is gebleken dat mensen met meer vet dit langer kunnen verdragen (mits de vochtopname hetzelfde blijft).

 

 

 

Zodra het lichaam klaar is met de vetcellen zal het pas het spierweefsel tot zich nemen. Mensen met meer vetcellen hebben dus een voordeel m.b.t. dunnere mensen.

 

Spierweefsel gaat niet ná vet.

Waarom nemen sporters langzame eiwitten voor het slapen gaan?

Om spierafbraak tegen te gaan :)

 

Ontopic:

 

Elk lichaamstype kent zo zijn voordelen.

Ik ben een echte endomorph en heb derhalve een wat bredere bouw inclusief een laagje vet.

Op sommige momenten heb ik die extra grammen liever niet hoor.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spierweefsel gaat niet ná vet.

Waarom nemen sporters langzame eiwitten voor het slapen gaan?

Om spierafbraak tegen te gaan :)

 

Ontopic:

 

Elk lichaamstype kent zo zijn voordelen.

Ik ben een echte endomorph en heb derhalve een wat bredere bouw inclusief een laagje vet.

Op sommige momenten heb ik die extra grammen liever niet hoor.

 

Greener

 

 

bedankt voor de correctie, dat moest organen zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezond gewicht en overgewicht hangen maar al te vaak samen met goede of slechte lichamelijke conditie. Met meer vet kun je misschien een hongerstaking langer volhouden, dat weet ik niet. Ik zie wel om me heen - in mijn buurt en de instellingen waar ik werk - dat veel mensen met overgewicht een slechte lichamelijke conditie hebben. In een shtf-situatie is dat belangrijker, denk ik, dan het nut van die paar kilo vet, áls het om slechts een paar kilo zou gaan ...

 

Zelf ben ik sinds een jaar of anderhalf gezonder gaan leven - geen alcohol en shipsachtige troep meer, geen tussendoortjes, matig eten eten met veel groente en fruit, geen vlees en vooral meer bewegen - met als gevolg dat ik ruim 15 kilo ben kwijtgeraakt. Die 15 kilo hoef ik niet meer mee te slepen in een shtf, mijn uithoudingsvermogen is gegroeid en volgens mij weegt dat ruimschoots op tegen het hebben van een vetreserve.

 

Leuk dat hier voorbeelden worden aangehaald van mensen met (te) veel vet en zo die een goede conditie hebben. Wil ik best geloven, er zijn altijd uitzonderingen.

 

Overgewicht is simpelweg niet gezond, alle mooie verhalen ten spijt. Een van de dingen die je ook als budgetprepper kunt doen is je gewicht en conditie op peil houden. Kost niks, levert zelfs geld op: alles wat ik niet wegzuip en wegvreet kan ik aan preppen besteden :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pathfinder, altijd goed om te horen wanneer iemand een gezonde levensstijl aanneemt! Ik denk dat het inderdaad goed is om een goede balans te vinden met je lichaamsbouw en eetstijl, ik eet niet veel en heb voor mijn gevoel ook niet veel nodig. Ik merk alleen wel dat ik nu ik het laatste half jaar minder vlees eet dat ik soms wel wat minder energiek ben, dat zou ik misschien door het eten van meer bonen kunnen compenseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...