Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 03/11/21 in alle zones

  1. Voor komend jaar heb ik weer een nieuw taxus boog project op de agenda staan. De vorige was van een taxus stammetje maar hoe dat afliep weten we. Dus dit keer maar een wat dikkere stam gevonden. Omdat zuinige ik toch het maximale aan bogen eruit wil halen vroeg dit om de stam eerst in te zagen en daarna te splijten. Het hout is ruim een jaar geleden gekapt en bijna een jaar geleden en gespleten. Omdat het dunne stukken zijn verwacht ik dat ze deze zomer wel droog genoeg zijn om verder te gebruiken.
    1 punt
  2. zou het water van een goudberk erg anders smaken dan van een zilverberk en hoe zit het met de de wet op "stropen"?in sommige gemeente doen ze al moeilijk over een bakje bramen of een paar bladeren daslook
    1 punt
  3. Voor trekkings maak ik wel eens gebruik van deze (makkelijke) maaltijden van de Decathlon. Goed te doen en vooral makkelijk en lichtgewicht. Relatief duur maar dat is vaak zo als je luxe koopt. Mocht je kiezen voor MRE’s of buitensport maaltijden, probeer ze eerst een keer uit. Ik heb wel eens maaltijden voorbij zien komen dat ik niet niet wist wat ik moest zeggen: eet smakelijk of veel sterkte....
    1 punt
  4. @JohnVonSchutz. Jan van der Veen heeft een heel goed boek geschreven over bogen bouwen. "Houtkoorts" is de titel. Er staat alles in wat je zou moeten weten op dit gebied. Wat betreft pijlen maken, van bv hazelaar kun je heel goed pijlen maken. Ze zijn sterk en als je ze een beetje selectief uit een hazelaar zaagt/knipt, hoef je er nauwelijks iets aan te doen wat betreft rechtmaken. En als je dan een stenen pijlpunt maakt kun je meteen vuursteen leren bewerken, tenminste mocht je dat nog niet kunnen.
    1 punt
  5. Het moeten idd long bows worden. Bij ander hout blijf ik van de buitenkant af maar bij taxus zal ik een paar groeiringen eraf schrapen om van teveel spinthout af te komen. Wat pijlen betreft; ik denk dat ik veilig blijf met een paar rondhout stukken van de bouwmarkt. Het ligt nog wel in mn planning om de pijl met een stenen pijlpunt te maken met hars enzo maar eerst maar eens de boog maken.
    1 punt
  6. Ik denk dat het de bedoeling van @JohnVonSchutzis om er langbogen van te maken. Daar is taxus uitermate geschikt voor. Het fijne van dat hout is de eigenschap dat het spint zich goed laat rekken en het kernhout goed samengedrukt kan worden. Nog afgezien van het feit dat het erg mooi hout is om te zien. Zoals ik al zei, ik ben benieuwd wat er voor leuks uit tevoorschijn gaat komen.
    1 punt
  7. Ik ben mij er wel bewust van geworden dat ik mijn slaap nodig heb. Door een regelmatig slaap waakritme aan te houden heb ik een veel grotere natuurlijke weerstand. Ben ook wat bewuster omgegaan met boodschappen, plan wat meer vooruit met vers producten maar er staan ook wat blikken in de kast en basisbenodigdheden voor bijvoorbeeld pasta en rijstgerechten.
    1 punt
  8. 1e reactie en gelijk n topic waar ik ook mee bezig ben. Mbt deTS zo simpel is het allemaal niet althans niet voor de wet. De beruchte regelgeving is een killer als het gaat om goed koop alternatief bouwen, echter er is ook wel iets voor te zeggen. Veel info kan je halen op https://www.tinyhousenederland.nl/ Er is een architect die zich specifiek met dit soort huizen bezig houd en een van de problemen is hoogte, maar mn de isolatie normen. Hij heeft het voor elkaar gekregen dat er 1 THOW is die aan alle wetgeving voldoet en de rest volgens hem niet, met alle gevolgen voor die bewoners. Die waren lange tijd iets van 3.2 en zijn of worden nu opgeschroefd naar 4.3 en dat heeft invloed op de breedte binnen want naar buiten kan niet althans als je een THOW neemt ga je op een dieplader of neem je n soort chalet achtig TH dan is het weer veel anders. Kortom er is niet one size fits all. Tevens zijn er wereldwijd ook in dit land gezinnen met kinderen die prima in een TH wonen zolang ze nog klein zijn komt de tienerleeftijd in zicht dan is er voor begrijpelijke redenen wel een ruimte probleem. En de grond prijzen zijn in NL niet duur vraag het maar aan een onteigende boer het is het beleid van de gemeente als ondernemen zonder winst oogmerkt om het niet met vette winst te verkopen en daar onstaat het probleem. Prijzen van 250 zijn meer reeel tenzij je op echt braakliggende grond staat waar de gemeente niets aan doet. De keerzijde is dan dat je er ook tijdelijk staat. Een ding waar ik maar niet achter kom is de rechtsstatus van een TH bewoner. Je hebt nl geen recht op fiscalititeiten dus geen aftrek, maar ook geen huur subsidie en je kan geen rechten ontlenen aan een tijdelijke woonplek dus wie gaat een andere plek regelen of heeft de gemeente een zeg maar zorg plicht. Wie het weet mag het zeggen.
    1 punt
  9. Goedemorgen, De schuur zal eerst gebouw worden. De fundering staat er al. Dan zal aan de binnenkant van de schuur een kleiner gat gemaakt worden waar de sandwichpanelen in komen. Het zal geen bunker worden maar een plek waar de opslag kan zijn. Alles wordt verstevigd met drukkokers aan de bovenkant. Hier komen uiteindelijk weer panelen op met een laagje beton. Het geheel is draag krachtig genoeg om erop te staan. ( zelf jaren in de bouw gewerkt en ervaring met constructies/ tegendruk etc) Alles zal in een L vorm gebouwd worden en er zal een kruipluik gat gemaakt worden om erbij te kunnen. Als ik ermee bezig ga ( einde zomer) zal ik proberen iedereen op de hoogte te houden
    1 punt
  10. ik lees hier zo wat jullie allemaal maken en dat ze branden , dat geloof ik best maar ik ben wel van mening dat als je je kaars optimaal wilt laten branden , dat bij een bepaalde kaars dikte (en was soort) toch ook een bepaalde lont dikte hoort Nu is dat toch al een ''trial en error'' gebeuren wat je zult moeten testen , ik denk dat je toch aan bepaalde minimale en maximale grootte van lont moet voldoen Een lont van keuken papier werkt zeer zeker @wodan dat weet ik (heb het zelf ook gedaan en stukjes spijkerstof etc) maar als je echt kaarsen wilt maken met een efficiente verbranding (bij een shtf situatie wil je zoveel mogelijk en zolang mogelijk licht hebben van een kaars , in een directe noodsituatie maakt het niet uit wat je gebruikt denk ik ) zou ik toch gaan voor bestaande kaars lonten ( http://zelf-kaarsen-maken.be/pit/ http://www.kaarswinkel.nl/zelf-kaarsen-maken-benodigdheden/kaarsenlont-kaarsenpitten/ ) gr will
    1 punt
  11. Zeoliet is een mineraal met een hoog adsorberend vermogen voor allerlei stoffen. Zeolieten worden het meeste gebruikt bij de productie van wasmiddelen en worden ook gebruikt in de geneeskunde en in de landbouw. Ook worden zeolieten gebruikt in bepaalde soorten kattengrind, aquariumfilters, volières en worden synthetische versies van zeolieten veel gebruikt in de petrochemische industrie. Zeoliet heeft o.a. het vermogen om giftige en schadelijke (organische-) stoffen en zware metalen uit bodem, water en lucht te absorberen en te binden. De meeste radionucleïden zijn zware metalen en maakt zeoliet geschikt om de meeste radionucleïden aan zich te binden. In sommige (simpele) bronnen wordt gezegd dat zeoliet radioactiviteit "neutraliseert", maar dat is natuurlijk onjuist. De zeoliet bindt (immobiliseert) de radionucleïden en wordt daarbij zelf radioactief. Met name tijdens het Tsjernobyl ongeluk in de voormalige Sovjet Republiek is dit middel uitvoerig getest met indrukwekkende resultaten. Allereerst is het ingezet als middel tegen de radioactieve verontreiniging in de natuur. De zeoliet klei werd met grote vrachtwagens en helikopters over het besmette gebied heen gespoten om op die manier te zorgen dat de radioactieve stoffen gebonden werd, om zo de schade voor de natuur zoveel mogelijk te beperken. De Russen gebruikten het ook om water en melk te filteren in de gebieden waar verhoogde radioactiviteit gemeten werd. Men heeft dus veel ervaring opgedaan (ook al in Fukushima) met het binden van radionucleïden en dus het tegengaan van de verspreiding van radioactiviteit. En zeoliet is niet eens zo heel duur! Vermoedelijk zit uw kat hier ook regelmatig op. U kunt zich hier en daar verder inlezen over deze materie. Ook hier: Zeolite and Nuclear Fallout. Beschikbaarheid en kopen van Zeoliet. Zeoliet wordt verhandeld in uiteenlopende grofheden. Van stenen voor de vijver (google: zeoliet vijver) tot "gemicroniseerde" zeoliet als voedingssupplement voor inwendig gebruik voor het "detoxen" van het lichaam. Het is dus bovendien niet giftig, smaakloos, geurloos en verlaat het lichaam onveranderd. In Bulgarije werd na Tsjernobyl zeoliet zelfs in koekjes verwerkt om radionucleïden te binden. Ik heb niet gevonden hoe deze koekjes werden gebruikt. Behalve de laatstgenoemde zeoliet zijn voor het filtreren van water voor de prepper van belang de volgende kwaliteiten: ZeoPet: korrelgroottes: (google: ZeoPet) Korrelgroottes: 0,30 - 1,00 mm (vogelkooi) 1,00 - 2,50 mm (kweekkooi, kattenbak) 2,50 - 5,00 mm (volières, kattenbak) 5,00 - 8,00 mm (postduiven) En is commerciëel verkrijgbaar bij: 10 liter 7,50 euro (voor vijver, grof): ZeoPet 1-3mm 20kg: zeoliet 16,95 euro Zeopet 1-2,5mm ( Zeoliet ) 25Kg: 14,50 De kwaliteit van 2,50 tot 5,00 mm is geschikt om water op te bewaren. Laagje van ca. 2 cm in 25 cm hoog vat is daarvoor voldoende. De kwaliteit 0,30 - 1,00 mm is beter geschikt om in een buis of PET-fles constructie op te nemen in een langzame (druppelsgewijze) filteropstelling voor een continue filtratie van water waarin radioactiviteit wordt vermoed. Ik zal binnenkort berichten over mogelijke praktische opstellingen. Wanneer raakt mijn zeoliet verzadigd of onwerkzaam? Als u regenwater gebruikt hoeft u uw zeoliet nooit te verversen want dit water is extreem zacht (geen calcium en magnesium). Dit ligt anders bij hard oppervlaktewater. Zeoliet is een ionenwisselaar en neemt ook calcium en magnesium uit hard water op en raakt hiermee verzadigd waarbij de filtercapaciteit uitvalt. U kunt uw "radioactieve" zeoliet verversen met nieuwe zeoliet, dat is wel zo handig, en u kunt uw geconcentreerde radioactieve afval verwerken in cement en in een kartonnen doosje uit laten harden. Maar u kunt dit ook regenereren volgens een voorschrift voor vijvers (oppervlaktewater): REGENEREREN: Wanneer de zeoliet verzadigd is, valt deze simpel te regenereren d.m.v. een 5% zoutoplossing. Het voorschrift spreekt van eens in de 3 tot 4 maanden. U voegt hier een 5% keukenzoutoplossing (50 gram natriumchloride op 1 liter water) aan uw zeoliet toe. Laat dit 24 uur staan en het zeoliet is geregenereerd en kan weer stoffen absorberen. Spoel na het regenereren, alvorens gebruik, de zeoliet goed af met vers water. Het afgietsel en spoelwater kan theoretisch wel radioactief zijn. U moet dit probleem zelf oplossen . Maar het geregenereerde zeoliet is weer zo goed als nieuw. De performance van Zeoliet is getest met 239Pu, 241Am, 90Sr, 99Tc, 137Cs, waarvan het laatste (en gevaarlijkste) Caesium-atoom het effectiefst werd gebonden! en een Iraanse bron vermeldt resultaten met de radionucleïden 131I, 99Mo, 153Sm, 140La and 147Nd. Een andere Iraanse bron vermeldt resultaten met 99Mo. Ja, ze zijn druk bezig daar in Iran met kernfysica. Ik ga wat spelen met het materiaal en hoop tot verschillende ontwerpen voor opstellingen te komen. U kunt ook zelf hiermee aan de gang gaan met kattenbakgrit van Zeoliet. @vheeswijk (chemicus)
    1 punt
  12. Ik ben geen kernfysicus en dat heeft voordelen in het formuleren van noodzakelijke begrippen betreffende fallout en radioactiviteit voor de gemiddelde prepper die zich hiermee wil bezighouden. Problemen met radioactiviteit kunnen zich voordoen in de volgende gevallen: 1. Radiologische medische diagnostiek en behandeling. 2. Ongelukken met kernreactoren: Tsjernobyl (Google: Tsjernobyl radionuclide ) Fukushima (Google: Fukushima radionuclide ) 3. Gebruik van kernwapens Voor de prepper zijn de onder 2 en 3 genoemde punten van belang. Radioactieve stoffen hebben toepassing gevonden bij het grote publiek in twee producten: (1) de lichtgevende wijzers in horloges (Radium, nu niet meer) en de duurdere versies van het rookalarm. Professionele toepassingen komen we tegen in de medische diagnostiek en in de industrie. Voor de prepper zijn de volgende begrippen van belang om te weten: Een radionucleïde wordt weergegeven met de notatie nnnX, bv. 137Cs wat betekent: Caesium met een kernmassa van 137. Radionucleïden of radioactieve isotopen zijn atomen (bv. 131Jodium {131I) of 137Ceasium die onstabiel zijn en uiteenvallen ( ) in kleinere (lichtere) atomen en geven hierbij straling af. De "levensduur" van radionucleïden wordt uitgedrukt in de halfwaardetijd: t0.5 . De halfwaardetijd t0.5 van een radionucleide is de tijd die nodig is om de helft van die atomen om uiteen te doen vallen. Voor radioactief jodium is dat 8 dagen. Na 16 dagen is er nog een kwart van over en na 24 dagen nog maar een achtste, enz. Halfwaardetijden van radionucleïden variëren van minder dan één seconde tot duizenden jaren. Na een paar dagen na een calamiteit zijn reeds vele radionucleïden met een kort t0.5 reeds verdwenen. De problemen onstaan pas goed met radionucleïden met een grote t0.5. De radioactieve straling die optreedt tijdens het uiteenvallen van labiele atomen zijn (1) alphastraling, (2) snelle electronen (beta-straling) (3) snelle neutronen, en (4) gammastraling, alle drie vormen zijn gevaarlijk. De snelle eletronen hebben een zeer geringe reikwijdte, maar als de labiele Bèta-straler in het lichaam is terechtgekomen kan ondanks de geringe dracht het effect verwoestend zijn. De snelle neutronen hebben een zeer grote reikwijdte en een hoog doordringingsvermogen. Straling gaat door meters dikke beton heen. Toepassing: Neutronenbom. De gammastraling kun je het beste vergelijken met zéér harde röntgen-staling. Ook niet bepaald onschuldig. In het algemeen kun je stellen dat alle radioactieve stoffen in het lichaam véél gevaarlijker zijn dan op het lichaam. Radionucleïden zijn in drie groepen te verdelen: (1) edelgassen zoals 133Xenon, Krypton en Radon, (2) Zware metalen (bv. 235Uranium, 226;228Radium, 137Caesium) en (3) niet-metalen (voornamelijk 131Jodium en 132Tellurium). Sommige radionucleïden concentreren zich in bepaalde weefsels of organen bijvoorbeeld 90Strontium in de botten, 131Jodium in de schildklier en Uranium in de nieren. Na een nucleaire calamiteit is het devies: alle ramen en deuren sluiten en zoveel mogelijk binnen blijven. Na enkele dagen zijn de kortlevende nucleïden reeds verdwenen. Ook in de bodem. Lang levende nucleïden komen op gewassen en bodem terecht. Na regenval is de meeste radioactiviteit op de gewassen verdwenen in de bodem. Maar nu begint de ellende pas goed. Deze lang levende radionucleïden worden nu weer door planten opgenomen in de sapstroom en komen dan in de voedselketen terecht. Een ander gedeelte komt terecht in het grondwater waar het problemen kan geven (drinkwater). Bodem die veel klei bevat zal veel radioactiviteit permanent binden (immobiliseren). Deze nucleïden maken de bodem wel radioactief, maar de planten hierop nemen deze nucleïden niet of slecht op. Een interessant gegeven voor preppers met een moestuin. Maatregelen tegen radioactieve fallout. Over de suppletie met natuurlijk jodium (127I) tegen radioactief jodium (131I) is meermaals op dit forum gesproken en de prepper wordt hiernaar verwezen. Probleem blijft met de overige fallout met name de radioactieve zware metalen (Uranium/transuranen, metalen die door de botten worden opgenomen (Radium, 90Strontium, Barium) en nog talloze anderen (133Xenon {t0.5 = 5 dagen} , 132Tellurium {t0.5 = 78 uur) 95Zirconium, 95Niobium, 140Lanthanum, 144Cerium en de transuranen, waaronder Neptunium, Plutonium, waarbij het zeer "mobiele" en beruchte 137Caesium (t0.5 = 30 jaar!) grote schade kan toebrengen. Google: "Fukushima Tjsernobyl Radionuclide" Hierna volgen nog twee postings over hoe je de fallout met eenvoudige en goedkope middelen zo goed mogelijk kunt pareren. vheeswijk (chemicus)
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...