Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 11/19/15 in Berichten

  1. Van de 8.000.000 auto's in Nederland is op dit moment ca. 1 promille (ruim 8.000) volledig elektrisch. Dat lijkt niet zoveel, maar het is een niet te stoppen trend die ertoe zal leiden dat binnen een of twee decennia overwegend elektrisch gereden zal worden: [ATTACH=CONFIG]21697[/ATTACH] De hybrides zijn in Nederland behoorlijk gehypet door de fiscale voordelen; dat zal vanaf volgend jaar veel minder hard gaan. Parallel aan de verkoop van EV's (electric vehicles) popt de vraag: hoe gaan we ze van stroom voorzien. Een gemiddelde EV gebruikt ca. 15 kWh per 100km. Met een kilometrage van 15.000 km per jaar is dat ruim 2.200kWh per jaar - een verhoging van minimaal 50% van het gemiddelde thuisgebruik. Niet alleen is er een forse toename van het verbruik, wil je snel kunnen laden moet er ook minimaal 11kW aan vermogen geleverd kunnen worden. Met een 3.7kW lader duurt het een volle nacht om een middenklas EV op te laden. Begin volgend jaar starten we thuis met twee EV's (Renault Zoé's) - zie draadje. We willen zoveel mogelijk eigen opgewekte energie gebruiken om de accu's te laden. Dus niet de grijze stroom van het goedkopere nachttarief, maar zoveel mogelijk de groene stroom die overdag door de zonnepanelen wordt geleverd. Met een tweeledig doel: minder salderen, en concreter eigen groene opgewekte stroom verbruiken. Daarnaast willen we - flexibel - de mogelijkheid hebben om snel te laden. Zodat je na een dag woon-werk verkeer, ook nog 's avonds naar een verjaardag kunt zonder dat de EV aan een 3.7kW druppellader staat. Een snellader vergroot het gebruik van je EV. Concreet: We hebben een 3x35A netaansluiting. Hiermee kun je - zonder dat de selectiviteit in gevaar komt - werken met een 22kW laadstation (3 fases * 32A * 230V = 22.080W). Hiermee kun je een Zoé binnen een uur laden. Het plan is om een dubbele 22kW lader te plaatsen. Om te blijven voldoen aan de NEN1010 norm, mag er niet meer dan 22kW geladen worden, maar dat wordt dan wel optimaal benut via Smart Charging. Hoe: 1. De laadpaal verdeelt het beschikbare vermogen over de twee outlets. Is er 20kW beschikbaar, en er staan twee auto's te laden, wordt er load balancing toegepast. Vanzelfsprekend duurt het dan langer voordat beide auto's zijn volgeladen. Handig, maar nog niet heel smart. 2. Er komt een stroommeter op de hoofdaansluiting. Deze communiceert met de laadpaal waardoor er - indien gewenst - maximale stroom kan worden afgenomen. Als de inductieplaat aan staat, de warmtepomp, de wasmachine en de wasdroger wordt er bv 10kW in huis verbruikt. Dit verbruik wordt in mindering gebracht op het beschikbare vermogen van de laadpaal. Leveren de zonnepanelen 4kW op, kan deze weer worden gebruikt. Per saldo is er dan 6kW minder beschikbaar voor het laden van de auto's. Hierdoor wordt overbelasting van de hoofdaansluiting voorkomen en kan er maximaal geladen worden zonder verzwaring van de netaansluiting. De volgende stap zou 3x50A zijn, wat het vastrecht zou verhogen van €850 naar €1250 per jaar. 3. Er komt een stroommeter op de PV-installatie. De beschikbare stroom kan worden worden verrekend met het verbruik. Is er sprake van een overschot aan energie, kan er ook voor gekozen worden om alleen het 'surplus' te gebruiken om de auto te laden. Hierdoor is er slechts beperkte laadcapaciteit, maar als je de tijd hebt, voorkom je hiermee saldering (wat je in de komende jaren veel geld gaat besparen). 4. Nog niet mogelijk maar wel op het wensenlijstje: het vermogen van de PV installatie wordt toegevoegd aan het vermogen van de netaansluiting. In dat geval heb ik 3x35A via het grid, en 3x25A (17.000Wp) via de zonnepanelen. Totaal is er dan 3x60A beschikbaar, genoeg voor het simultaan snelladen van twee Zoé's. Omdat volgens de NEN1010 norm er achter de hoofdaansluiting geen zwaardere afzekering mag komen, kan dit nog niet. Technisch is het wel veilig op te bouwen, maar de NEN norm is nog niet voorzien op dit soort situaties - die waren tot voor enkele jaren terug vooral hypothetisch. 5. Er komt nog een 3.7kW laadunit op de batterijen (die ook begin volgend jaar gepland staan). Aangezien die off grid staan en ook off grid geladen worden, is dat een volledig autarkische laadunit. Momenteel ben ik in overleg voor een 48V systeem, 440Ah (C10), waar je met een DoD (depth of discharge) van 50% ca. 10kWh uit kunt halen. Genoeg voor een rit van 70-80km. De accu's zijn op een zonnige dag met enkele uren gevuld door 6.000Wp aan panelen. Ik ben geen installateur maar gewoon eindgebruiker. Als ik reken- of denkfouten maak: shoot! Meer informatie: https://code.google.com/p/open-evse/ http://store.openevse.com http://www.cohere.eu/maxem-smart-charging-thuis-kantoor/
    3 punten
  2. Nou zie ik vast iets over het hoofd, maar waarom kan je een kladblok, kaarten en pennen niet gewoon in een ziplockzak doen? Waterdicht, en het kost evenveel als het weegt: zo goed als niets. Heb je ook gewoon alles bij een zoals je wil, en het rammelt ook niet?
    1 punt
  3. Zojuis kwam ik deze tegen bij de HEMA. Een Survival Waaier voor de kids. Leuk speelgoed dacht ik, maar toen ik hem doorbladerde was ik blij verrast over de inhoud. Bijvoorbeeld hoe je een bedje maakt in het bos, of hoe je water opvangt met een poncho. En dat voor maar €3,-! Zo leer je je 4 jarige toch mooi wat basis technieken! Hij staat ook online, op HEMA.nl
    1 punt
  4. Ik heb zelf enorm veel van die kant en klare onderlijntjes met haakje gekocht. De haakjes in alle verschillende maten. Als ik zou gaan vissen voor survival doeleinden dan pak ik een stuk paracord en bind daar een hoop van die onderlijntjes aan. Deze laat ik dan een paar uur in het water hangen en hoop er dan een hoop vis uit te halen.
    1 punt
  5. Dacht heel eventjes dat ze een categorie HamasGordels hadden.............
    1 punt
  6. Mijn 'locatie' is omgeving zwolle, zo'n 20 min, w- n/w ervan. Bedankt voor je reactie en mening! Ik ben van plan ze beide te gaan bekijken en passen, en dan te beslissen welke de beste optie is. Zoals je zei het verschilt inderdaad niet veel.
    1 punt
  7. Ergens in 2014 heb ik ook deze Envirofit Coox aangeschaft. Dit kwam onder mijn aandacht via zowaar een aanbieding van de Essent... Kreeg er een gratis pannetje en een flesje hotsauce bij. Dit alles voor 100 euro. Levering kwam mét de extra doos er omheen ter bescherming. Ze hebben dus goed geluisterd naar @Simurgh. Gebruik van de rocketstove was voor bij mn huisje op volkstuincomplex. De belofte dat ik voldoende zou hebben aan sprokkelhout was wat mij overgehaald heeft. Sprokkelhout genoeg daar maar ik kom wat minder gemakkelijk aan brandhout voor "normale" vuurtjes. En de stove werkte uitstekend voor mij. Prima aan te maken, blijft goed branden, rookt niet of weinig (afhankelijk van het hout). Voor mijzelf, of twee personen, is het heel gemakkelijk om snel een vuurtje te maken en wat eten te bakken/koken. Ook een grote ketel met water (paar liter) is erg snel heet. Nadeel vond ik wel dat er wel snel vlammen voor uit de stove komen omdat het hout dan wat te snel op brandt. Dus al met al een succesvolle aankoop. Helemaal met als toevoeging een artikel uit de zeventies/eighties dat bewaard is gebleven en ik bij verhuizing van ouders mee naar het huisje heb genomen. Zoek ik net op internet naar iets vergelijkbaars en vind ik toch preciés het ding dat ik bedoel!! Verbazingwekkend.... Deze dus (op nog meer plekken verkrijgbaar, dit is voorbeeld): http://nl.aliexpress.com/item/Smokeless-Barbeque-Grill-for-Household-Gas-Stove-Indoor-Black-Stove-Top-Grill-Brazilian-Grill-Pan-Free/32255219731.html Deze past perfect boven op de Envirofit en verdeeld de warmte prima zodat je aan de zijkant kan grillen en in het midden kan bakken. De overtollige vetten/olie wordt in opvangring onder verzameld. Het is alsof deze gasfornuisgrill er speciaal voor is gemaakt. Een aanrader dus!! Zonder dit ding had ik er een stuk minder lol mee gehad. Maar... alles bleef niet perfect. Deze zomer bleken opeens de handvaten gesmolten. Deze zijn namelijk van plastic. Eén van de handvaten viel er ook gewoon uit. Daardoor kon ik ín de behuizing kijken en zag dat het isolatiemateriaal maar tot de helft aangebracht was. Waarschijnlijk de reden van het smelten van de handvaten. Ook waren er wat stangetjes van het voorste houtrekje losgesprongen. Dus contact opgenomen met de importeur... jawel dezelfde Robert Kattenberg. Gelijk een uiterst positieve reactie van hem gekregen. Het zou opgelost worden. Ik heb vervolgens wat foto's opgestuurd zodat zij het probleem konden beoordelen. De fabrikant was ook van mening dat het probleem kwam door het niet voldoende aanbrengen van het isolatiemateriaal. Daarna kreeg ik het bericht dat ik een compleet nieuwe Envirovit toegestuurd zou krijgen. Geweldige service dus. Binnen een week was het geregeld en had ik een nieuwe rocketstove.
    1 punt
  8. ga er zeker naar kijken want de enige paddenstoel die ik tot nu toe herken is deze
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...